• EttElaktTroll

    lchf pepptråd

    Jag startar en egen tråd nu. Jag behöver verkligen peppning nu.

    Har fuskat idag

    Fler som prövar lchf för första gången?

  • Svar på tråden lchf pepptråd
  • Fluffguf

    cat68: bra skrivet, jag känner igen mig helt i det du skriver! Jag har också som jag antar att de flesta har jagat fett i många år och aldrig känt att det har funkat så bra, men med lchf känns det kanske inte enkelt, men iaf hanterbart
    Jag har ungefär samma plan när jag väl har kommit ner till min målvikt, lägga till lite kolhydrater men inte gå tillbaka till hur jag åt innan.

  • EttElaktTroll

    hur gör man om man är gravid? Man måste väl kunna äta så lchf ändå? Det gjorde dom ju förr i tiden

  • Fluffguf
    EttElaktTroll skrev 2009-07-23 10:51:06 följande:
    hur gör man om man är gravid? Man måste väl kunna äta så lchf ändå? Det gjorde dom ju förr i tiden
    Jag kan ju inte tänka mig att det skulle vara farligt, men de vågar väl inte rekommendera det för att det inte finns några studier på det.
    Är du gravid?
  • EttElaktTroll

    En allmän förfrågan bara

    Nej det har du säkert rätt i.
    Jag tror jag läste om ngn som åt så och att hon inte hade gått upp lika mycket som hon hade gjort vid en tidigare graviditet när hon åt vanligt


    Fluffguf skrev 2009-07-23 17:35:43 följande:
    Jag kan ju inte tänka mig att det skulle vara farligt, men de vågar väl inte rekommendera det för att det inte finns några studier på det. Är du gravid?
  • Åsalie
    cat68 skrev 2009-07-21 13:54:19 följande:
    Jag har hållit på med LCHF i en månad. Håller med om det som någon här skrev, nämligen att alla metoder för viktminskning kräver någon form av försakelse och att LCHF är jämförelsevis lätt att följa. Man slipper åtminstone vara hungrig...när jag viktväktade (har viktiväktat i omgångar de senaste tio åren) var jag alltid hungrig och otillfredsställd. Nu när jag äter enligt LCHF äter jag mycket fler kalorier per dag än jag någonsin kunde tillåta mig som LCHF-are, men jag går ner i vikt med LCHF också. Skall tillägga att jag gick ned bra i vikt med Viktväktarna och att det är en metod som verkligen fungerar så länge man följer den, men jag orkade aldrig hålla på med poängräkning någon längre tid och så fort jag slutade gick jag snabbt upp alla kilon jag gått ned. Jag har bojkottat alla lättprodukter efter att ha läst vad de innehåller (särskilt margarin var skrämmande läsning), och har kommit fram till att det inte funkar att följa Viktväktarnas program om man inte vill äta lightprodukter. Alla deras recept bygger ju på Minifraîche, MiniÄdel, lättmargarin och så fettsnåla ostar som möjligt. Det är enda sättet att hålla nere kalorimängden och överhuvudtaget kunna få ihop rimliga portionsstorlekar, men jag blir inte mätt på Viktväktarnas egen yoghurt med 0.1 % fett och 40 g av deras egen müsli gjord av puffade veteflingor. En frukost på omelett gjord på tre ägg, skinka eller bacon, lite svamp och rödlök, allt stekt i smör eller kokosolja, håller mig utan problem mätt fram till lunch. När jag viktväktade var jag vrålhungrig redan efter någon timme...då åt jag frukt eftersom det var 0 points, men jag blev aldrig mätt utan tvärtom hungrigare. Då trodde jag att det var mig det var fel på, att jag vant mig vid att äta för mycket och fel saker och att det bara handlade om en anpassningsperiod, men idag inser jag att det snarare var frukten som gjorde mig hungrig. Särskilt hungrig blev jag av några torkade aprikoser och dadler (få VV-points och enl uppgift nyttigt); idag vet jag att torkad frukt innehåller mycket socker och att detta inte bara gjorde mig hungrigare utan också underlättade fettinlagring... Jag hoppas kunna gå ned till idealvikt med LCHF (även om det tar tid), och sedan successivt införa lite långsamma kolhydrater i kosten och hitta en livsstil som mer påminner om GI-metodens balansfas eller Atkins' vikthållarfas. Dvs man kan äta en del linser, bönor, kikärter och frukt med långsamma kolhydrater, men aldrig gå tillbaka till en kost där pasta, ris och potatis utgör stommen. Förhoppningsvis går det, men skulle jag märka att jag blir omotiverat sugen och får svårt att hålla vikten är det att konstatera att jag hör till de extremt kolhydratkänsliga och ta konsekvenserna av det, dvs gå tillbaka till LCHF-kost på permanent basis.
    jag tror absolut du kommer lyckas!!!!! Lycka till!!!

    Själv har jag på mindre än en månad förlorat 8 cm kärlekshandtag...bästa livsstilen ever...är så glad att jag av en slump kom över denna info...

    ni som saknar bröd, pasta m.m läs www.atkins.com!!!!!!!!!!!!!!!!! Massa produkter på startsidan, har bara skummat...men det verkar intressant!!!!! verkar för bra för att vara sant...
  • Åsalie
    EttElaktTroll skrev 2009-07-23 10:51:06 följande:
    hur gör man om man är gravid? Man måste väl kunna äta så lchf ändå? Det gjorde dom ju förr i tiden
    i min lchf-bok så rek man som grav att äta detta......det står tom att det kan vara skadligt för barnet om man inte gör det......

    inte skadligt som livsavgörande-skadligt naturligtvis, men att barnet kan väga mer än nödvändigt vid förlossningen, vilket i sig är onödigt, samt några andra saker.....som typ framtida kostvanor m.m...blabla...fråga mig om ni vill veta exakt, då slår jag upp d.....
  • EttElaktTroll

    Vilken bok har du?

    Jag funderade på att det kanske skulle kunna hjälpa mot illamåendet, kanske. Och så kanske man inte samlar lika mycket vätska. Vore ju typ superduperskönt

    Vore spännande att läsa om hur det påverkar bebisen i magen


    Åsalie skrev 2009-07-27 10:53:29 följande:
    i min lchf-bok så rek man som grav att äta detta......det står tom att det kan vara skadligt för barnet om man inte gör det......inte skadligt som livsavgörande-skadligt naturligtvis, men att barnet kan väga mer än nödvändigt vid förlossningen, vilket i sig är onödigt, samt några andra saker.....som typ framtida kostvanor m.m...blabla...fråga mig om ni vill veta exakt, då slår jag upp d.....
  • astro

    Jag blev avrådd att äta kolhydratsnålt som gravid. Det kunde vara farligt, sades det. Men i mer eller mindre samma andetag fick jag en lista från BVC på vad jag borde äta som haft havandeskapsdiabetes förut -- och det var förstås LCHF.
    Det där med att veta vad man rekommenderar, och varför ... tydligen inte lätt alla gånger.

    Annars tycker jag i allmänhet att GI-Noll (Skaldemans diet) ger bättre resultat än lite "snällare" LCHF.
    Vi har testat hela familjen (utom, förstås, bebisen) nu i sommar och vi har smält bort en hel familjemedlem redan
    Fast - viktigare - vi är friskare och piggare allihop.

  • astro

    Ett litet tips också förresten, gjorde våfflor idag på ägg, ungefär 1/8 vispgrädde och bakpulver - och det blev frasigare och godare än våra vanliga våfflor! Brände inte vid i järnet heller. Mums!

  • Fluffguf
    astro skrev 2009-07-28 02:11:38 följande:
    Ett litet tips också förresten, gjorde våfflor idag på ägg, ungefär 1/8 vispgrädde och bakpulver - och det blev frasigare och godare än våra vanliga våfflor! Brände inte vid i järnet heller. Mums!
    Tack för tipset, jag älskar våfflor!
  • miss nöjd

    Ngn som vet om skillnaden mellan Atkins och Lchf? Jag går in helt för LCHF nu men pratade igår med ngn lite om Atkins- det lät ju som det är samma ide´?

  • Åsalie

    missnöjd - i huvudsak är det samma sak!!

    Jag har en kokbok med Airam och Dr. Dahlkvist! Där rek. man gravida äta LCHF!

    Astro - det låter grymt!!!!!! Vad menar du med 1/8 vispgrädde??? vill göra!!!!!!

  • EttElaktTroll

    Så som jag uppfattat skillnaden är att atkins är mer en sorts diet där du börjar med lågt kolhydratintag och sedan ökar medans lchf är en livsstil som du ska fortsätta med. Samt att Atkins inte förespråkar lika mycket fett som lchf gör. Enligt Lchf bör man äta mer fett för att kompensera den energi du förlorar av att ta bort kolhydraterna.

    Men jag är inte helt hundra

    miss nöjd skrev 2009-07-28 14:50:39 följande:


    Ngn som vet om skillnaden mellan Atkins och Lchf? Jag går in helt för LCHF nu men pratade igår med ngn lite om Atkins- det lät ju som det är samma ide´?
  • EttElaktTroll

    hittade ett på kokosvåfflor/plättar

    Ingredienser:
    2 dl kokosflingor mixas till mjöl (så gott det går)
    4 ägg
    2 dl vispgrädde
    1/2 tsk salt.

  • Fluffguf

    I atkins ska man väl äta mer protein än "normalt"? lchf är ju normal mängd protein och mer fett.

  • EttElaktTroll

    Har läst lite på atkins.com men hittar inget om det.

    men jag vet att många säger det är så


    Fluffguf skrev 2009-07-29 22:22:26 följande:
    I atkins ska man väl äta mer protein än "normalt"? lchf är ju normal mängd protein och mer fett.
  • Fluffguf
    EttElaktTroll skrev 2009-07-29 23:26:56 följande:
    Har läst lite på atkins.com men hittar inget om det. men jag vet att många säger det är så
    Okej, det kanske är jag som har missuppfattat, jag har aldrig intresserat mig för dieter innan
  • EttElaktTroll

    Näää så kul är det inte att läsa om dom haha


    Fluffguf skrev 2009-07-29 23:32:13 följande:
    Okej, det kanske är jag som har missuppfattat, jag har aldrig intresserat mig för dieter innan
  • Fluffguf
    EttElaktTroll skrev 2009-07-29 22:21:40 följande:
    hittade ett på kokosvåfflor/plättar Ingredienser: 2 dl kokosflingor mixas till mjöl (så gott det går) 4 ägg 2 dl vispgrädde 1/2 tsk salt.
    Det inlägget missade jag, jag måste testa det!
Svar på tråden lchf pepptråd