• Webbredaktör

Lära ungarna shoppa & dricka Latte

I Täby kommun, norr om Stockholm, erbjuds föräldrar att skicka sina barn på ett sommarläger med namnet ”Girl & the City”. Lägret vänder sig till flickor mellan elva och 13 år.

I beskrivningen står det ” En vecka av hejdlöst frossande i mode och cityliv. Vi besöker Stockholm Fashion Centre, designers,SoFo. NK, Östermalm mm går på spa, gör färganalys och dricker latte varje dag”. Idén till lägret är baserad på den populära
    tv-serien ”Sex & the City”.

Vad tycker du: bra eller korkad idé?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 16:56
    Kolla artikeln här:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.465318

• Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte
  • Ghettomamma

"Sex & The City" som förebild för tonåringar,ja men det låter ju sunt...

• Linny
    Rävelina skrev 2009-05-14 19:56:11 följande:
    Jag har en känsla av att hela resterande Sverige står och pekandes, hånskrattar åt Täby kommun o dessvärre åt en del av deras invånare. Så sorgligt att en kommun kommer med dylikt påhitt.
    Tycker också det är sorgligt, men än så länge vet vi inte om någon faktiskt anmäler sig (hoppas inte..). Det verkar vara några typer på kommunkontoret som ätit konstiga svampar inför sin brainstorming och det förvånar mig att ingen är vettig nog att fundera på om det är lämpligt..
    Alla jag har träffat här idag, har skrattat sig dubbelvikta, när de har läst om det. De tycker också det är så otroligt korkat. Så även Täbybor skrattar gott åt påhittet
  • morot26

men hallå??!!!! det är väl bättre man skickar iväg barnen på något läger där de lär sig något vettigt! har unga flickor inte nog med tryck på sig från samhället att vara så snygga och smala som möjligt! lär flickorna andra ideal och skicka iväg dom på ett riktigt barnläger där de får vara barn, inte vuxna!!!!
    kollo, idrottsläger, scoutläger ja vad som helst är ju bättre!!!

• mackeluring
    Linny skrev 2009-05-14 20:19:26 följande:
    Tycker också det är sorgligt, men än så länge vet vi inte om någon faktiskt anmäler sig (hoppas inte..). Det verkar vara några typer på kommunkontoret som ätit konstiga svampar inför sin brainstorming och det förvånar mig att ingen är vettig nog att fundera på om det är lämpligt..

Alla jag har träffat här idag, har skrattat sig dubbelvikta, när de har läst om det. De tycker också det är så otroligt korkat. Så även Täbybor skrattar gott åt påhittet
    Minns inte om det var i Aftonblaskan det stod att kursen var fulltecknad.......
  • Rävelina
    mackeluring skrev 2009-05-14 21:13:24 följande:
    Minns inte om det var i Aftonblaskan det stod att kursen var fulltecknad.......
    Jo, jag har för mig det var där det stod :)
    Så ja, det är väl bara att gratulera de av er täbybor som oxå tycker det är korkat, ni har hjärna, men samtidigt beklaga den sorg ni måste känna över att bo i en kommun som lägger ner era surt förvärvade skattepengar på nåt så otroligt... dumt.
  • Cocco

Jag hade älskat den som 13 åring.
    Visst ska barn få vara barn men barn kan också vara intresserade av mode.

• Linny
    Cocco skrev 2009-05-14 22:24:09 följande:
    Jag hade älskat den som 13 åring. Visst ska barn få vara barn men barn kan också vara intresserade av mode.
    visst
    hade det handlat om studiebesök hos tex designers osv
    men nu verkar fokus ligga på att dricka latte (dricker verkligen tioåringar kaffe nu??) o shoppa...
  • nettan75

Hur många 11-13 åringar har råd att ens handal på NK??? Jag skulle tro att de barn som har råd att handla där redan gör det med sina föräldrars pengar!!

• Lyckoprinsessan
    morot26 skrev 2009-05-14 21:11:12 följande:
    men hallå??!!!! det är väl bättre man skickar iväg barnen på något läger där de lär sig något vettigt! har unga flickor inte nog med tryck på sig från samhället att vara så snygga och smala som möjligt! lär flickorna andra ideal och skicka iväg dom på ett riktigt barnläger där de får vara barn, inte vuxna!!!! kollo, idrottsläger, scoutläger ja vad som helst är ju bättre!!!
    Problemet är ju att unga tjejer inte vill åka på den typen av läger. För att de ska få en gemenskap och sysselsättning har man därför försökt locka dem på detta sätt och det tycker jag är bra. Med vettiga ledare kan det säkert bli ett riktigt bra läger. Allt blir vad man gör det till
    Det finns ungdomar som lär sig röka och supa t.o.m på konfirmationsläger så vilken aktivitet man samlas kring tror inte jag är avgörande för om det blir ett bra läger.
  • VeraVera

jag har två flickor och skulle INTE skicka dom på något sådant. Sen så låter det som om flickorna måste ha väldigt mycket pengar om dom ska shoppa design grejor och dricka massa latte...låt barn vara barn säger jag!

• Lyckoprinsessan
    Linny skrev 2009-05-14 22:27:18 följande:
    Kaffedrickande har inget med ålder att göra, jag drack kaffe redan som 4-åring, har alltid gillat smaken. Min dotter är likadan. Det har med att man ärver smaklökar för att gilla beskt o bittert, vissa barn gör det andra inte
  • VeraVera
    Lyckoprinsessan skrev 2009-05-15 10:56:15 följande:
    Kaffedrickande har inget med ålder att göra, jag drack kaffe redan som 4-åring, har alltid gillat smaken. Min dotter är likadan. Det har med att man ärver smaklökar för att gilla beskt o bittert, vissa barn gör det andra inte
    Själva kaffedrickandet stör inte mig så värst men de känns som om dom ska försöka få 11-13-åringar att bete sig så vuxet som möjligt...
  • Lyckoprinsessan
    VeraVera skrev 2009-05-15 11:02:50 följande:
    Själva kaffedrickandet stör inte mig så värst men de känns som om dom ska försöka få 11-13-åringar att bete sig så vuxet som möjligt...
    Grejjen är ju att vi vet ju inte riktigt vad det är tänkt att denna kurs ska innehålla. Visst låter det bedrövligt i presentationen men det behöver kanske inte bli så illa som det låter.
    Att barn lär sig pengars värde och att de får vistas på ett spa med möjlighet till simning och massage är ju inte så illa. Kanske kan det också bli livskunskap om värderingar, självkänsla, förebilder, utseendefixerinng med mera som stärker tjejerna.
  • JuliaåRonjasmammis

Jag berättade för min man om "lägret" ( han hade missat tidningarna de senaste dagarna...), och han trodde att jag drev med honom!

"Nää, du skämtar?! Kom igen, vem skulle kunna komma på något så korkat?"

Och visst var det så att man undrade om det var 1 april ett tag, jag menar slösa skattepengar på att lära småtjejer att dricka latte och bli ännu mer utseendefixerade, skulle det stärka självkänslan hos dom?

Lär tjejerna att de duger som de är istället, och lär dem att vara självständiga och satsa på en rejäl utbildning, istället för att lura i dom en massa trams!!

• GLA

Har inte läst ett enda inlägg men jag tycker att det är en fruktansvärt konstig och dålig idé. Hur tänker man, 11-13 -åringar är ju fortfarande barn, varför ska de gå på SPA och frossa i mode!?

• Soffen

I stället för att låta pojkarnas intressen bli mer tillgängliga och ev. mer anpassade för flickorna så ska de i stället ha helt egna intressen avskilda från pojkarnas. Och det ska börjas i tid, helst redan i trettonårsåldern. Om en pojke skulle känna sig intresserad av färganalys och lattedrickande, är han välkommen då? Utifrån namnet på lägret så verkar det inte så. Hela rubriken på lägret "girl & the city" är ju oerhört bakåtsträvande.

Förra sommaren blev GB:s nya glass "Girlie" med glitter och rosa glasspinne anmäld för könsdiskriminering. Den framstår som ganska harmlös jämfört med det här lägret.

Om jag tycker att det är en bra idé som lär våra unga flickor bra värderingar? Hell No!

Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte