• Erika89

För tidigt född?

Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig?

Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.

• Svar på tråden För tidigt född?
  • Erika89

hörrni, när log era små för första gången?
    Ska jag försvänta mig att Junie kommer vara senare med saker och ting än andra barn som är födda när dom ska?

• Liddi
    Erika89 skrev 2009-07-19 19:43:50 följande:
    hörrni, när log era små för första gången? Ska jag försvänta mig att Junie kommer vara senare med saker och ting än andra barn som är födda när dom ska?
    Alexander är iallafall senare fast han bara är 7v tidig...han hänger med sin korrigerade ålder. Kan hända att han ligger någonstans mellan med en del saker. Kommer inte ihåg direkt när han log...han var på väg väldigt länge men han är ett mycket allvarligt barn så han är fortfarande sparsam med leendena fast han kan le som en sol nu Är nog bara jag och sambon som kan få honom att le ordentligt.
  • Cissi32
    hörrni, när log era små för första gången?Ska jag försvänta mig att Junie kommer vara senare med saker och ting än andra barn som är födda när dom ska?
    Min lille Noah är snart 4 månader och jag fick nog första leendet för ca2 veckor sedan men han är sparsam med leenden men pratar/jodlar en hel del när humöret är på topp.. Sen är de väl väldigt olika förstås. Man vill nog att de ska gå fort fast de inte gör de.. Dom är ju inte helt utvecklade
  • Katarina76
    hörrni, när log era små för första gången? Ska jag försvänta mig att Junie kommer vara senare med saker och ting än andra barn som är födda när dom ska?
    Amanda (v. 31+4) log när hon var 3 månader (korrigerat 1 mån). Tänk korrigerad ålder, speciellt nu i början. Sedan kan prematurer vara både tidiga och sena som fullgångna barn. Vi blev t ex av med koliken (lindrig variant) när hon var 5 mån ( korr 3 mån) och de flesta fullgångna blir bra i magen vid 3 månaders ålder.
    Även BVC-kurvorna kan skrivas i både korrigerad och verklig ålder.

När det gäller motoriken ligger Amanda nu vid 7 månader mellan verklig och korrigerad ålder, men storleksmässigt är hon liten.

Vi har också kört vidare med kängurumetoden när vi kom hem från neo. Amanda ville ha mycket närhet och fick vara hos oss så mycket hon ville. Nu somnar själv för det mesta, det började hon göra vid 5 månader när koliken gått över. Vi har haft spjälsängen mot vår säng och har tagit bort ena sidan. Den kommer vi att sätta tillbaka nu eftersom hon rullar omkring mer.
  • SaJo81

Fick 090903 klockan 03.07 två pojkar i vecka 30+1
    föddes med akut kejsarsnitt pga vattenavgång 29+3 o infektion i fostervattnet.
    Den "store" vägde 1580gr o var 42cm o den lille 1280gr o 39cm
    Vårdas för tillfället på Neonatal avd 210 på Mölndals sjukhus.

Har en liten fråga till alla om hur lång tid ungefär som barnen fått stanna på neo efter förlossning?
    Fattar nämligen inte hur ja ska orka pendla fram o tillbaka o inte ha mina pojkar hos mig jämnt!

• Frila2
    SaJo81 skrev 2009-09-08 10:06:49 följande:
    Fick 090903 klockan 03.07 två pojkar i vecka 30+1 föddes med akut kejsarsnitt pga vattenavgång 29+3 o infektion i fostervattnet.Den "store" vägde 1580gr o var 42cm o den lille 1280gr o 39cmVårdas för tillfället på Neonatal avd 210 på Mölndals sjukhus.Har en liten fråga till alla om hur lång tid ungefär som barnen fått stanna på neo efter förlossning?Fattar nämligen inte hur ja ska orka pendla fram o tillbaka o inte ha mina pojkar hos mig jämnt!
    GRATTIS!!!
    De måste vara väldigt stabila om de redan är på Mölndal trots att de föddes innan v 34. 

På Mölndal finns familjerum där du kan bo, men ofta är de väldigt fullt och då prioriterar man föräldrar till barn som snart (inom kanske 3 veckor) är på gång hemåt. Min dotter föddes i v 29 (28+4) och låg i 9 veckor, men då låg hon på iva på Östra i tre veckor och var 5 veckor när hon var så stor och stabil att de ville flytta henne till Mölndal. Vi fick föräldrarum när Siri var 7½ vecka.
    Eftersom ni har tvillingar är ni garanterade ett enkelrum där både du och den andra föräldern får sova över. Hoppas att ni får rum 6 eller 8 (tror jag det var) sedan för där finns egen toalett  
    Gratior est solito post maxima nubila Phoebus, post inimicitias clarior est amor.
  • Cissi32
    Fick 090903 klockan 03.07 två pojkar i vecka 30+1 föddes med akut kejsarsnitt pga vattenavgång 29+3 o infektion i fostervattnet.Den "store" vägde 1580gr o var 42cm o den lille 1280gr o 39cmVårdas för tillfället på Neonatal avd 210 på Mölndals sjukhus.Har en liten fråga till alla om hur lång tid ungefär som barnen fått stanna på neo efter förlossning?Fattar nämligen inte hur ja ska orka pendla fram o tillbaka o inte ha mina pojkar hos mig jämnt!
    Men får du inte bo på sjukhuset? Vi fick bo hos vår son hela tiden.. Men de va på Neo på Kss i skövde
  • Katarina76
    Fick 090903 klockan 03.07 två pojkar i vecka 30+1 föddes med akut kejsarsnitt pga vattenavgång 29+3 o infektion i fostervattnet. Den "store" vägde 1580gr o var 42cm o den lille 1280gr o 39cm Vårdas för tillfället på Neonatal avd 210 på Mölndals sjukhus. Har en liten fråga till alla om hur lång tid ungefär som barnen fått stanna på neo efter förlossning? Fattar nämligen inte hur ja ska orka pendla fram o tillbaka o inte ha mina pojkar hos mig jämnt!
    Grattis till pojkarna!

Vår dotter (v 31+4) var på neo i 6 veckor, varav den sista med permissioner och daglig vägning. På vårt sjukhus fanns inte tillräckligt många rum, så vi fick flytta in då hon visade intresse för att börja amma och det var efter två veckor.

Det kommer att vara riktigt jobbigt att fara hem och sova. Men tiden går fortare än man tror och snart har du säkert fått flytta in. Vi ringde ibland på kvällen eller morgonen till avdelningen för att kolla om allt var bra.
  • SaJo81
    Frila2 skrev 2009-09-08 11:10:25 följande:
    GRATTIS!!! De måste vara väldigt stabila om de redan är på Mölndal trots att de föddes innan v 34. På Mölndal finns familjerum där du kan bo, men ofta är de väldigt fullt och då prioriterar man föräldrar till barn som snart (inom kanske 3 veckor) är på gång hemåt. Min dotter föddes i v 29 (28+4) och låg i 9 veckor, men då låg hon på iva på Östra i tre veckor och var 5 veckor när hon var så stor och stabil att de ville flytta henne till Mölndal. Vi fick föräldrarum när Siri var 7½ vecka.Eftersom ni har tvillingar är ni garanterade ett enkelrum där både du och den andra föräldern får sova över. Hoppas att ni får rum 6 eller 8 (tror jag det var) sedan för där finns egen toalett  
    tyvärr e d så just nu att alla rummen är upptagna men vi vet ju att vi kommer få möjligheten längre fram för att känna p "hemmalivet" innan dom får komma hem, ja dom mådde förvånansvärt bra faktiskt låg i kuvös med cpap i bara några timmar på östra o blev flyttade till Mölndal redan en dag senare,
    ska komma ihåg det där med rum 6 o 8 för d hade vart väldigt trevligt att slippa springa till toaletten i hallen på natten=)
  • zabinahotchili

jag har en son som kom 7 veckor för tidig..
    han blir så lätt förstoppad ngn mer som har haft de problemet

• Cissi32
    zabinahotchili skrev 2010-09-21 13:47:46 följande:
    jag har en son som kom 7 veckor för tidig..
    han blir så lätt förstoppad ngn mer som har haft de problemet
    Hej!

Jag fick min son den 31 mars 2009 och han är född 9 veckor för tidigt.. Han har oxå jätte problem med förstoppning men jag har köpt plommonjuice på hälsokost och de hjälper jätte bra, har försökt fråga läkare och bvc om detta men får aldrig något svar. Så jag får kämpa på.
Svar på tråden För tidigt född?