• Anonym (tvåbarnsmor)

Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?

Vi är en familj bestående av min man 40 år, jag 34 år, två små tjejer på 3,5 år och 1 år.

Dagen före midsommar fick vi det hemska beskedet att min man har bukspottkörtelcancer som spridit sig till levern. Tumören är 4x4 cm. Det går inte att operera eller stråla. Läkaren sa att han är glad om min man lever om ett år.

Just denna typ av cancer har mycket hög dödlighet eftersom symptomen oftast upptäcks i ett sent skede av sjukdomen. För att överleva krävs förstås operation. Tvåårsöverlevnaden är endast 2 procent, och femårsöverlevnaden är 0 procent.

Just nu har min man gått igenom två behandlingsperioder med bromsande cellgifter. Han ska påbörja sin tredje period nu och när den är klar är det dags för röntgen för att se om tumören växt något mer. Röntgen ska göras 2 oktober.

Det är fruktansvärt jobbigt att leva i denna situation och att man inte vet hur lång tid han har kvar. Vi har sjukhusansluten hemsjukvård (SAH) som kommer hit en gång i veckan med tabletter osv.

Just nu mår min man rätt bra och lever nästan som vanligt. Han har slutat med näringsdrycker och äter nu vanlig mat igen. Han är oxå näst intill smärtfri. Hoppas detta håller i sig.

Jag ska delta i en anhöriggrupp till cancersjuka med obotlig cancer på onkologen på KS. Vi ska träffas en gång i veckan under sex veckors tid. Ålder och cancertyp varierar i gruppen. Vi ska diskutera krisreaktion, en av gångerna deltar en cancerläkare som kan kan ställa frågor till, en annan av gångerna deltar sjukgymnast och dietist osv. Skönt att få träffa andra i liknande situation.

Ska också få träffa barnpsykologen på bvc för att få tips på hur mycket man ska berätta för barnen.

Så varför har jag startat denna tråd? Det måste ju finnas fler där ute som är i samma situation som oss, dvs ung familj med småbarn där ena föräldern drabbats av obotlig cancer. Skulle vara intressant att veta hur ni hanterar vardagen, barnens frågor osv.

• Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?
  • Anonym (tvåbarnsmor)

Glömde skriva att vi i dag bor i en enplansvilla på 125 kvm och tjejerna har egna rum. Tror dock inte att de skulle ha något emot att dela rum sen heller.

• Anonym (tack)

Disney on Ice var ett bra tips. Ska ta till mig det också.

Ja vi har fått dispens för stora tjejen att gå heltid. Hon har gjort det nu sedan operationen, och får nog fortsätta göra det hela våren.
    Jag kommer jobba 50 % samt vara föräldraledig 50 %. Min man ska göra likadant. Jag tror att han orkar det nu när stora tjejen får vara på dagis.
    Jag har bara varit sjukskriven nu i 2 veckor. Bryr mig inte om att förlänga den mer. Så går på föräldradagar nu istället.

Nu ska jag googla på omställningspension och barnpension.

• Anonym (tvåbarnsmor)

Du behöver inte googla på det, du kan läsa om det på försäkringskassans hemsida.

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (tack) skrev 2009-12-04 08:46:21 följande:
    pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/p...#startDet verkar som att man kan få bostadsbidrag även då man har en bostadsrätt. Kolla på försäkringskassans hemsida.
    Jag gjorde en beräkning, men fick 0 kr i bostadsbidrag. Kanske att jag tjänar för mycket?
  • Anonym (tack)

Ja, det kan vara så.
    Jag skulle få 600 kr. Tjänar 23100 kr/mån.

• Lilly mama

Vill bara säga att jag blir så ledsen när jag läser om dig och de andra här i tråden. Jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att leva i er situation.

Jag fick bara en tanke kring detta med att skriva brev. Det kan kanske kännas mer naturligt för din man att skriva en dagbok med inriktning på hans tankar kring flickorna just den dagen? Det behöver inte vara de stora tunga orden om livet, utan bara små betraktelser. Jag tror att det är det man vill höra mest när man blir lite äldre. Sen är väl vanliga familjefilmer där man helt enkelt filmar vardagen bra att ha? Just att se sin pappa och höra hans röst vore en dröm för mig som förlorade min pappa när jag var 6 år. Han hann inte förbereda sig eller oss, eftersom han dog så hastigt.

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (tack) skrev 2009-12-04 11:29:06 följande:
    Ja, det kan vara så.Jag skulle få 600 kr. Tjänar 23100 kr/mån.
    Och jag tjänar 24 500 kr/mån och räknade på en hyra på 4300 kr (som det blir om jag köper en trea i det området som jag nämnde tidigare).

Men jag är fortfarande tveksam till om man verkligen får bostadsbidrag när man äger en bostadsrätt. Har dock inte läst något mer på f-kassans sida än den du länkade till.

I dag fick jag en positiv överraskning när det gäller min försäkring jag har via mitt arbete. I ett försäkringsvillkor gällande sjuk- och dödsfallsförsäkringen är även min make medförsäkrad. Detta betyder att vi nu kommer få ett engångsbelopp på 30 000 kr för att han drabbats av en allvarlig sjukdom, malign cancer stod med som en av de sjukdomarna som godkänns. Fick en blankett från en av personalhandläggarna på jobbet som vi ska fylla i och skicka in till Folksam.

Utöver detta får jag ett engångsbelopp på 120 000 kr om maken dör.

Dessutom fanns det något som heter KTP-familjeskydd, där jag kommer få en viss summa varje månad i fem år efter att min make avlidit.

Så ett tips till dig, kolla upp vilka försäkringar du omfattas av via ditt jobb.

Tur att man är så bra försäkrad via jobbet! Hade inte en aning om detta. Det
  • Anonym (tack)

Vad toppen med dina försäkringar via jobbet. Är det genom ditt fack eller bara vanliga försäkringar ändå?

Vår hyra ligger på 6600 kr. Dessutom tillkommer räntekostnader på ca 1500 kr. Så det blir en rejäl månadshyra.
    Den senaste tiden när jag varit föräldraledig har jag varken varit med i facket eller a-kassa. Hoppas det inte har någon betydelse. Har iallafall gått med nu. Det borde ju kunna finnas försäkringar som täcker upp utan att ha med fack/a-kassa att göra.

Lilly mama: det lät som en bra idé att skriva lite dagbok om sina tankar etc. Ska ge detta som förslag. Har även filmat lite idag med den vanliga kameran. Har ingen filmkamera, men det får duga ändå.

• Anonym (tvåbarnsmor)

Jag vet bara att man omfattas av dessa försäkringar som anställd, sen vet jag inte om det har något med att man är med i facket eller inte. Lite ironiskt, jag arbetar nämligen på ett fackförbund men har inte kolla på mina egna försäkringar Jag måste dessutom vara med i facket när jag själv jobbar på ett fackförbund, är dock inte med i samma fackförbund jag arbetar hos. Det kan ju i så fall bli lite knepigt vid löneförhandlingar

Har ni förresten fått besked än från läkarna vad det rör sig om för tumör? För ni skulle väl få besked denna vecka?

Lillymama,
    Min man har en egen blogg där han skriver om sin sjukdom och annat i vardagen. Det blir ju lite som en dagbok.

• Lilly mama

Ja, en blogg funkar ju som en dagbok. Se bara till att skriva ut den emellanåt eller spara den på ett säkert ställe, så den inte försvinner om bloggsidan lägger ner...

Jag är lite gammaldags och tycker väl fortfarande att papper och penna ger en större intimitet i skrivandet. Samtidigt får min sambo total skrivkramp framför ett vitt papper, medan ett "ark" på datorn inte är lika skrämmande för honom. Huvudsaken är väl att man blottar sina verkligt innersta tankar. I varje fall emellanåt. Anteckningar om middagsbestyr och annat vardagsliv säger iofs också mycket om en person.

• Anonym (sakkunnig)

Anonym (tvåbarnsmor) skrev 2009-12-04 16:54:14 följande:

Och jag tjänar 24 500 kr/mån och räknade på en hyra på 4300 kr (som det blir om jag köper en trea i det området som jag nämnde tidigare). Men jag är fortfarande tveksam till om man verkligen får bostadsbidrag när man äger en bostadsrätt. Har dock inte läst något mer på f-kassans sida än den du länkade till. I dag fick jag en positiv överraskning när det gäller min försäkring jag har via mitt arbete. I ett försäkringsvillkor gällande sjuk- och dödsfallsförsäkringen är även min make medförsäkrad. Detta betyder att vi nu kommer få ett engångsbelopp på 30 000 kr för att han drabbats av en allvarlig sjukdom, malign cancer stod med som en av de sjukdomarna som godkänns. Fick en blankett från en av personalhandläggarna på jobbet som vi ska fylla i och skicka in till Folksam. Utöver detta får jag ett engångsbelopp på 120 000 kr om maken dör. Dessutom fanns det något som heter KTP-familjeskydd, där jag kommer få en viss summa varje månad i fem år efter att min make avlidit. Så ett tips till dig, kolla upp vilka försäkringar du omfattas av via ditt jobb. Tur att man är så bra försäkrad via jobbet! Hade inte en aning om detta. Det
    Jag VET att du få bostadsbidrag för bostadsrättslägenhet. Räkna ihop avgift + ränta (ej ev. amorteringar) så får du fram kostnaden du söker bidrag för. Även för villafastighet har man rätt till bostadsbidrag om man har barn och inte för höga inkomster.
  • Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (sakkunnig) skrev 2009-12-06 14:11:05 följande:
    Anonym (tvåbarnsmor) skrev 2009-12-04 16:54:14 följande: Jag VET att du få bostadsbidrag för bostadsrättslägenhet. Räkna ihop avgift + ränta (ej ev. amorteringar) så får du fram kostnaden du söker bidrag för. Även för villafastighet har man rätt till bostadsbidrag om man har barn och inte för höga inkomster.
    Ok, men som sagt, skriv i nya tråden som jag länkat till här ovan. Denna stängs snart.
  • Anonym

kanske en dum fråga, men har någon av er känt på er att ni varit sjuka?
    jag har en sån stark känsla att jag har cancer i magen, jage livrädd och tänker på det ofta. Är ensamstående med en 2-åring. Hur går man vidare med en känsla?

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Som sagt, skriv inget mer i denna tråd. Jag har gjort en ny tråd eftersom denna stängs om några dagar.
  • Anonym (Tvåbarnsmormedmansomharcancer)

Hej. Vi är en familj i samma situation som er.
    Den nya länken i tråden verkar inte fungera.
    Vill gärna komma i kontakt med ts.

• Yllop
    Anonym (Tvåbarnsmormedmansomharcancer) skrev 2025-06-02 07:51:38 följande:

Hej. Vi är en familj i samma situation som er.
    Den nya länken i tråden verkar inte fungera.
    Vill gärna komma i kontakt med ts.

Tråden är sexton år gammal.
Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?