• Anonym (tvåbarnsmor)

Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?

Vi är en familj bestående av min man 40 år, jag 34 år, två små tjejer på 3,5 år och 1 år.

Dagen före midsommar fick vi det hemska beskedet att min man har bukspottkörtelcancer som spridit sig till levern. Tumören är 4x4 cm. Det går inte att operera eller stråla. Läkaren sa att han är glad om min man lever om ett år.

Just denna typ av cancer har mycket hög dödlighet eftersom symptomen oftast upptäcks i ett sent skede av sjukdomen. För att överleva krävs förstås operation. Tvåårsöverlevnaden är endast 2 procent, och femårsöverlevnaden är 0 procent.

Just nu har min man gått igenom två behandlingsperioder med bromsande cellgifter. Han ska påbörja sin tredje period nu och när den är klar är det dags för röntgen för att se om tumören växt något mer. Röntgen ska göras 2 oktober.

Det är fruktansvärt jobbigt att leva i denna situation och att man inte vet hur lång tid han har kvar. Vi har sjukhusansluten hemsjukvård (SAH) som kommer hit en gång i veckan med tabletter osv.

Just nu mår min man rätt bra och lever nästan som vanligt. Han har slutat med näringsdrycker och äter nu vanlig mat igen. Han är oxå näst intill smärtfri. Hoppas detta håller i sig.

Jag ska delta i en anhöriggrupp till cancersjuka med obotlig cancer på onkologen på KS. Vi ska träffas en gång i veckan under sex veckors tid. Ålder och cancertyp varierar i gruppen. Vi ska diskutera krisreaktion, en av gångerna deltar en cancerläkare som kan kan ställa frågor till, en annan av gångerna deltar sjukgymnast och dietist osv. Skönt att få träffa andra i liknande situation.

Ska också få träffa barnpsykologen på bvc för att få tips på hur mycket man ska berätta för barnen.

Så varför har jag startat denna tråd? Det måste ju finnas fler där ute som är i samma situation som oss, dvs ung familj med småbarn där ena föräldern drabbats av obotlig cancer. Skulle vara intressant att veta hur ni hanterar vardagen, barnens frågor osv.

• Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?
  • ebben

Ojoj!Blir alldeles tårögd av ditt inlägg!Finns säkert fler drabbade,dock inte vi. Tack gode gud.
    Bra att ni får hjälp hur ni ska berätta för barnen o så. Väldigt viktigt.
    Jag känner en familj som mamman dog vid 34år av cancer i magtrakten,tarmar o annat. lämnade man o 2 pojkar efter sig...
    Hemskt.
    Hoppas bara det blir så bra som möjligt för er o att ni får den hjälp o stöd ni behöver. o att fler svarar här.

• Anonym (tvåbarnsmor)

Puff

• Anonym (tvåbarnsmor)

Puff puff

• solemio

usch så jobbigt....jag vet inte vad jag ska skriva, allt känns inte tillräckligt...jag kommer att följa denna tråd, så fortsätt att berätta hur allt fortlöper om du orkar å vill....jag är ju själv inte i denna situation, men det skulle vara fruktansvärt jobbigt att ha detta över sig, varje dag...{#lang_emotions_cry}

• Anonym

Mina egna "problem" ter sig plötsligt ganska små och obetydliga... Tror att fler känner likadant.
    Vet inte vad jag vill säga med inlägget men skicka en stor kram till dig trådskaparen. Stor kram och säga att du verkar vara en underbart fin människa.

• Anonym (förstår)

Jag beklagar din sitution och förstår allt för väl vad du går igenom. Min man drabbades av cancer vid 29 års ålder, vi hade då inga barn. Han levde 2 år och 1 dag efter det att han fick diagnosen och hann uppleva 8 fantastiska månader med vår lilla dotter. Det är nu 6 månader sedan han gick bort.

Några tips till er: Be din man skriva dagbok till barnen. Nu menar jag inte att det är självklart att han kommer att gå bort men man måste ta det säkra före det osäkra, då mår alla parter bättre, i all kaos. Gå till en terapeut - brukar finnas knutet till onkologen på sjukhuset. Känns jobbigt och konstigt i början men gör att man tar itu med frågor i ett tidigt skede som annars blir jobbiga när/om tiden blir knapp.

Njut av alla dagar och fyll dom med liv!

• Anonym (tvåbarnsmor)
    Anonym (förstår) skrev 2009-09-14 21:45:00 följande:
    Jag beklagar din sitution och förstår allt för väl vad du går igenom. Min man drabbades av cancer vid 29 års ålder, vi hade då inga barn. Han levde 2 år och 1 dag efter det att han fick diagnosen och hann uppleva 8 fantastiska månader med vår lilla dotter. Det är nu 6 månader sedan han gick bort. Några tips till er: Be din man skriva dagbok till barnen. Nu menar jag inte att det är självklart att han kommer att gå bort men man måste ta det säkra före det osäkra, då mår alla parter bättre, i all kaos. Gå till en terapeut - brukar finnas knutet till onkologen på sjukhuset. Känns jobbigt och konstigt i början men gör att man tar itu med frågor i ett tidigt skede som annars blir jobbiga när/om tiden blir knapp.Njut av alla dagar och fyll dom med liv!
    Tack för ditt svar.

Vi har redan tagit tag i några viktiga saker, t ex skrivit upp lösenord till bankonton, mobiler osv, vi har sålt båten, har låneskydd, tack och lov tecknade vi livförsäkringar förra sommaren.

Hemsjukvårdens kurator har varit hemma hos oss två gånger, men varken min man eller jag känner något behov av att prata av oss för tillfället. Däremot har kuratorn hjälpt till med en del praktiska saker, t ex fixat färdtjänstkort.

Känns mer som man är i behov av att prata med andra i samma situation.
  • Peter Pan

Först vill jag bara säga att jag är bedrövad att ni också har drabbats. Jag är nu ensamstående änkeman med tre barn och vill verkligen ge dig en virtuell överförd kraft för att du skall orka gå igenom detta. Mirakel finns, men jag trodde på mirakel vilket jag senare förstod att den inte var ämnad för oss! Hoppas att den är det för er!! Det var bröstcancern som tog min fru och livskamrat! Mina barn är 9, 7 och 5 år gamla. Vi gav de lite information om sjukdomen lite då och då. Vi ville bara se om de ville prata om den. Vår minsta kunde inte relatera riktigt till det som kunde ske och vi hade kontakt med en kurator som var ganska van att prata med barn om saker och ting utan att tvinga ur dem frågor. Det fick ta tid och värka ut på nåt sätt. det är viktigt att visa vad man känner i en sån här situation. De ser eller rättare sagt känner av stämningen med deras känsliga spröt. Försök att få hem kuratorn/psykologen på hembesök i er hemmiljö. Barnen får lättare att öppna sig då. Så var det för oss.

Kämpa på !

• Anonym (förstår)

Andra saker som kan var bra att diskutera tidigt är vilken musik som ska spelas på en eventuell begravning. Om han vill vara hemma i slutet och vilka han vill ha där.

Vad har han för drömmar? Är det några ni kan förverkliga?

Svar på tråden Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?