• Kavat

    Äggallergitråden

    Äggallergitråden: del 14


    Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

    Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

    Ovo betyder ägg.

    MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

    Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

    *****************************************
    ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

    Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

    Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

    Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

    Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    **************************************************

    Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • nappe
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-21 19:10:33 följande:
    Min dotter har drygt 30 på RAST för ägg och fick i helgen en kraftig reaktion när vi fikade på ett café. Hon åt en chokladboll som inte innehöll något konstigt utan reaktionen måste kommit från någon typ av kontaminering. Under tiden hon åt började hon få nässelutslag i ansiktet som sedan spred sig till resten av kroppen. Efter en dos betapred lade sig utslagen men blossade sedan upp ett dygn senare igen då betapreden gått ur kroppen. Frågan är, kan man få en så kraftig reaktion av äggkontaminering eller låter det mer som en nöt/jordnötsreaktion?



    Vår son kan få reaktion om de tar med samma tång och liknande.
  • nappe

    Hur reagerar era på pricktest? Vårt barn fick ingen reaktion på området men blev väldigt lös i magen ca 1 timme efter som höll i sig tre timmar med vattnig diarre för att se försvinna.

  • Fröken Frågvis
    nappe skrev 2014-01-21 22:57:04 följande:


    Vår son kan få reaktion om de tar med samma tång och liknande.
    Ok, tack för svar. Magkänslan säger mig ändå att det var en nötreaktion då hon under fyra år som äggallergiker aldrig reagerat så här förut. Däremot reagerar maken exakt så här när han får i sig nötter. Nässelutslagen blossade upp igår kväll igen, trots att det gått mer än tre dygn sedan första reaktionen. Var idag och lämnade nytt blodprov men läkaren hade missat att få med nötter i remissen så nu testades hon bara för ägg igen. suck... får bli ett nytt traumatiskt prov för att kolla nötter då.
    nappe skrev 2014-01-21 22:58:55 följande:
    Hur reagerar era på pricktest? Vårt barn fick ingen reaktion på området men blev väldigt lös i magen ca 1 timme efter som höll i sig tre timmar med vattnig diarre för att se försvinna.

    Nu är det fyra år sedan min dotter gjorde pricktest så jag minns bara att pricken svullnade upp rejält under tiden vi satt och väntade. Minns inte om hon även blev påverkad efteråt. Sedan dess har vi bara gjort RAST på henne.
  • Sousafon
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-22 17:08:35 följande:
    Ok, tack för svar. Magkänslan säger mig ändå att det var en nötreaktion då hon under fyra år som äggallergiker aldrig reagerat så här förut. Däremot reagerar maken exakt så här när han får i sig nötter. Nässelutslagen blossade upp igår kväll igen, trots att det gått mer än tre dygn sedan första reaktionen. Var idag och lämnade nytt blodprov men läkaren hade missat att få med nötter i remissen så nu testades hon bara för ägg igen. suck... får bli ett nytt traumatiskt prov för att kolla nötter då.


    Nu är det fyra år sedan min dotter gjorde pricktest så jag minns bara att pricken svullnade upp rejält under tiden vi satt och väntade. Minns inte om hon även blev påverkad efteråt. Sedan dess har vi bara gjort RAST på henne.
    Min son har kraftig äggallergi (över 100 på RAST) men är också nötallergiker. För honom kommer nötreaktionerna snabbare än äggreaktionerna, så hade han reagerat som din dotter på caféet (vilket han också gjort en gång, för två år sedan, sedan dess har han inte fått äta något på café, tråkigt nog) hade jag gissat på nötter. Även om siffran på RAST är högre på ägg än nötter är reaktionen på nötter snabbare och, tror jag, kraftigare.

    Klantig läkare som inte fick med nötter i remissen, blodproverna är inte kul. Hoppas att ni får göra test snart ändå, så att ni vet.
  • Fröken Frågvis
    Sousafon skrev 2014-01-23 10:34:03 följande:
    Min son har kraftig äggallergi (över 100 på RAST) men är också nötallergiker. För honom kommer nötreaktionerna snabbare än äggreaktionerna, så hade han reagerat som din dotter på caféet (vilket han också gjort en gång, för två år sedan, sedan dess har han inte fått äta något på café, tråkigt nog) hade jag gissat på nötter. Även om siffran på RAST är högre på ägg än nötter är reaktionen på nötter snabbare och, tror jag, kraftigare.

    Klantig läkare som inte fick med nötter i remissen, blodproverna är inte kul. Hoppas att ni får göra test snart ändå, så att ni vet.
    Hjälp vilken kraftig äggallergi din son har! Och intressant att du skriver att han ändå reagerar kraftigare på nötter än på ägg, trots lägre RAST. Vilka nötter är han allergisk mot?

    Efter många samtal till barnmottagningen lyckades jag få en läkare på bakjour att lägga till hasselnötter och jordnötter i remissen till det blodprov som togs. Tydligen kunde man ta tre prover på ett rör blod. Fick inte själv välja vad de skulle testa och skulle gärna testat valnötter, men det känns ändå bra att börja någonstans. Visar det inget på hasselnöt/jordnöt kan vi förhoppningsvis testa vidare, och visar det positivt på hasselnöt el jordnöt så antar jag att man ändå testar vidare? Eller hur gick ni tillväga?
  • Yosa
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-21 19:10:33 följande:
    Min dotter har drygt 30 på RAST för ägg och fick i helgen en kraftig reaktion när vi fikade på ett café. Hon åt en chokladboll som inte innehöll något konstigt utan reaktionen måste kommit från någon typ av kontaminering. Under tiden hon åt började hon få nässelutslag i ansiktet som sedan spred sig till resten av kroppen. Efter en dos betapred lade sig utslagen men blossade sedan upp ett dygn senare igen då betapreden gått ur kroppen. Frågan är, kan man få en så kraftig reaktion av äggkontaminering eller låter det mer som en nöt/jordnötsreaktion?
    Vill bara inflika att Delicato chokladboll innehåller ägg
  • Gladhannapanna
    Yosa skrev 2014-02-04 20:41:56 följande:
    Vill bara inflika att Delicato chokladboll innehåller ägg
    VA? I så fall har de ändrat receptet för de har varit äggfria förut! måste kolla paketet i frysen!
  • Fröken Frågvis
    Yosa skrev 2014-02-04 20:41:56 följande:
    Vill bara inflika att Delicato chokladboll innehåller ägg
    Det ska de inte göra, var har du fått det ifrån? På pärlbollarna (de med pärlsocker på) står det att de kan innehålla spår av ägg, de har vi aldrig gett henne. På de vanliga chokladbollarna med kokos står det bara att de kan innehålla spår av mjölkprotein. Havrebollarna däremot innehåller ägg.

    http://www.delicato.se/46/7/Produktlista.html

    Min dotter har ätit måååånga chokladbollar från Delicato och aldrig reagerat. Däremot var det inte en delicatoboll hon åt när hon fick sin reaktion sist, utan chokladbollar bakade på det konditoriet där vi var. De har hon också ätit väldigt många av i sina dagar och aldrig reagerat på förut, därför tror jag att den boll hon åt just då blivit kontaminerad på något sätt.
  • Sousafon
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 13:31:28 följande:
    Hjälp vilken kraftig äggallergi din son har! Och intressant att du skriver att han ändå reagerar kraftigare på nötter än på ägg, trots lägre RAST. Vilka nötter är han allergisk mot?

    Efter många samtal till barnmottagningen lyckades jag få en läkare på bakjour att lägga till hasselnötter och jordnötter i remissen till det blodprov som togs. Tydligen kunde man ta tre prover på ett rör blod. Fick inte själv välja vad de skulle testa och skulle gärna testat valnötter, men det känns ändå bra att börja någonstans. Visar det inget på hasselnöt/jordnöt kan vi förhoppningsvis testa vidare, och visar det positivt på hasselnöt el jordnöt så antar jag att man ändå testar vidare? Eller hur gick ni tillväga?
    Ja, han har kraftig äggallergi, men tydligen säger inte RAST hur kraftigt man reagerar. Min son reagerar ju inte alls luftburet, vilket andra med lägre RAST gör, om jag förstått det rätt.

    När han testades för nötter kollade de jordnöt, hasselnöt, mandel och cashew, tror jag. Han visade positivt på samtliga, så vi undviker alla nötter rakt av. Men detta var några år sedan nu, så snart skulle jag vilja att det kollades igen. Men nötallergi brukar tydligen inte växa bort i första taget.


  • Yosa
    Gladhannapanna skrev 2014-02-05 08:45:34 följande:
    VA? I så fall har de ändrat receptet för de har varit äggfria förut! måste kolla paketet i frysen!
    Jag har råkat ut för det när dottern var liten. Inte hundra på om det var delcato men det var en paket med 4 eller 6 st i. Ville ha för att det var delcato men där kanske jag hade fel. Dotter är 9 år och haft allergin i 8,5 år så de kan ju ha ändrat receptet sen dess. Men var noga och läs på allt!
  • Fröken Frågvis
    Yosa skrev 2014-02-05 16:06:06 följande:
    Jag har råkat ut för det när dottern var liten. Inte hundra på om det var delcato men det var en paket med 4 eller 6 st i. Ville ha för att det var delcato men där kanske jag hade fel. Dotter är 9 år och haft allergin i 8,5 år så de kan ju ha ändrat receptet sen dess. Men var noga och läs på allt!
    Ja, har man ett barn med (kraftig) allergi är det väl en självklarhet att man lusläser alla förpackningar och även frågar både en och två gånger om allergiinnehåll på de restauranter och caféer man besöker.
  • Yosa
    Gladhannapanna skrev 2014-02-05 18:37:54 följande:
    Andra märken har ägg i sina men inte delicato!
    okey då är det därifrån jag sett det.

    Med att läsa på allt menade jag att jag inte vill vilseleda någon när jag skrev att delicato innehöll ägg. Jag ville bara påminna om att läsa
  • Kimbo

    Parmesan innehåller inte ägg, det gör däremot Grana Padano (e1105) som ofta används på restauranger då denna ost är billigare...

  • Emsan801

    Jag har en son som är 8 år. Han hade äggallergi när han var liten (fram till 4-årsåldern ung). Har sedan dess kunnat äta mat med ägg i utan reaktion. Nu i ett par veckor ser han återigen förfärlig ut på huden. Stora blemmor över armar och ben/rumpa som kliar något oerhört och han river fullständigt sönder sig. Torr hud på bålen och hårbotten. Han har fått behandling med kortisonkräm (emovat) aerius, antibiotika (för infektion i såren) och aloe Vera. Jag vet inte vad jag ska ta mig till?!? Han gråter sig till sömns. Kan äggallergi komma tillbaka? Vi har varit utomlands ich han har ätit mycket pannkakor till frukost. Hjälp!

Svar på tråden Äggallergitråden