Slå sitt barn på fingrarna?
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Nej jag anser inte att det är barnaga eller något som barnet tar fysisk skada av.
Däremot tycker jag inte att det är rätt därför att man tyvär lär barnet att slåss, gjorde själv det en gång i ett fullt mänskligt svagt ögonblick som jag inte är jättestolt över när jag fick nog av sonens kastande och trotsande men det hela resulterade i att han ett tag efter slog på mig när han blev arg och det är ju verkligen inget roligt beteende. Men fysisk skada-Nej! Psykisk skada - Tror jag allvarligt talat inte heller så länge det händer ngn enstaka gång och inte som kontinuerlig bestraffning. Men som sagt var jag tror definitift inte att det är en bra uppfostringsmetod.
Att slå sitt barn på fingrarna i uppfostrande syfte är per definition barnaga, det är inte så mycket att "tycka" om, det är olagligt. Häpp.
Dessutom är det ju ohyggligt korkat! Titta själva:
De som slår sina barn på fingrarna (brukar fö säga att de snäpper eller daskar eller knäpper, för man vill ju inte säga att man slår, huuuga) hävdar att de gör det för att barnet ska lära sig att inte pilla på saker. Det ska alltså ha en avskräckande effekt. Samtidigt säger de att det inte gör ont. Nåmen hur kan det då vara avskräckande?
Antingen gör det ont och då är det olagligt, eller så gör det inte ont och då kan det inte rimligen fungera avskräckande öht. Då är det väl mest till för att föräldern ska inbilla sig att de gör något uppfostrande.
Om man vill ha ett effektivt sätt kan man istället ta bort barnets hand. Det fungerar oftast bättre. Det tar någon halvsekund längre tid, men den tiden har man oftast.
Jag har full förståelse för att man i affekt kan slå sitt barn över fingrarna, men jag begriper inte hur man kan försvara att man gör det.
Jag har inte läst tråden...
Jag tycker inte det är okej att slå sitt barn under några omständigheter, även om det inte är särskilt hårt...