• Gahlin
    Äldre 14 Jun 13:50
    25008 visningar
    86 svar
    86
    25008

    RLS- Restless Legs Syndrome

    Tänkte att vi kunde ha en tråd för oss med Restless Legs.
    För er som inte vet vad det är, kommer en förklaring:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Källa: Docent Karl Ekbom och Läkartidningen 10/99
    Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen. Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen. Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.

    Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen. Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna. Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar. I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs.

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Viktiga länkar:
    Restless Legs- förbundet:restlesslegs.nu/explorer/startsida.html
    Restless Legs Syndrome foundation:www.rls.org/

  • Svar på tråden RLS- Restless Legs Syndrome
  • Felix
    Äldre 21 Jul 21:58
    #0

    Hej på er stackare! Jag har haft problem med myrkrypningar sen tonåren, men av någon outgrundlig anledning inte det senaste året. Det återstår att se om det återkommer under grav. eller inte...
    Tänkte bara dela med mig av vad jag har fåt höra av BM och andra.
    Det kan ha att göra med brist på zink, enligt BM. Men kalcium, magnesium, B12 och B6 kan också vara värt att prova.

  • Äldre 21 Jul 22:02
    #0

    Jag har kollat mina b-vitaminvärden och de är fortfarande bra, så det är inte där problemet ligger. Däremot har jag järnbrist (hb 93), men det går det inte att göra så mycket åt just nu, förutom kosten. Det stod någonstans att det kunde inverka.

    Har dock märkt (återigen) att det blir sju resor värre när jag äter någon typ av potatisprodukt. Slutade med potatis för några dagar sedan och nu är det avsevärt bättre faktiskt. Märkligt! Värt att prova. Ska prova att ta kalk och magnesium innan läggdags också. Man vill ju inte gärna ha isklampar i sängen ...

    Häpp!
    Annika

  • Gahlin
    Äldre 22 Jul 07:39
    #0

    Niquilotta: Men äter du inte järntillskott då?

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 26 Jul 00:50
    #0

    faan vad det kryper på mig..drack nån j'***A friggs örtthe med massa koffein i..

    trodde inte..har gått nu i 3 dar i kiosk samt druckit mängder kaffe,,tror ni att det kan utlösa detta? kan det bli så tillfälligt bara eller är jag fången nu??

    tog b-complex..vilket jag gjort men haft upehåll under dessa dar,,glömt dom hemme..samt järnet...tog lite magnesium brus nu ocksåå,,,men efter teet blev det mkt värre,,första gånge jag känner såhär

    måste de va kroniskt+?? snälla svara

  • Gahlin
    Äldre 26 Jul 01:29
    #0

    Nej, det behöver inte vara kroniskt. Du kanske helt enkelt fått för mycket koffein i kroppen.

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 26 Jul 01:31
    #0

    ok tack så mkt..kryper inget just nu *peppar peppar*

    har läst lite mer om detta nu...så även om jag får de går de att bota förhoppningsvis..

    *kram*

  • Gahlin
    Äldre 26 Jul 08:29
    #0

    Lycak till!

  • Gahlin
    Äldre 2 Aug 10:00
    #0

    Niquilotta:

    Ja, man kan medicinera med levodopa, som används av Parkinson- patienter. Det är för modligen det alternativ jag kommer att kräva, när barnafödandet och amningen är över. Fram tills dess får jag försöka härda ut.

  • Äldre 2 Aug 10:13
    #0

    Gahlin: Oj, vad länge sen jag var här ... Nej, jag äter inte järntillskott för jag har provat Niferex, Hemofer och Duroferon och får fruktansvärda magsmärtor av dem. Tål dem bara inte, blev sängliggande och fick hemska kräkningar också. Det är lite bekymmersamt, kan inte ta Blutsaft heller pga veteallergi, men försöker i alla fall tänka på maten. Bm säger att det är just vid förlossningen som det är trist att inte ha några reserver, kanske blir det järnsprutor innan.

    Läste också lite mer sen om medicinering, kan vara intressant att prova efter att bebisen har ammat klart.

    Nog om det, tänkte också inflika att jag har bokfört potatisintaget och det stämmer helt faktiskt. Det blir en markant skillnad bara på en dag när jag låter bli potatisen. Har ni andra provat det??

    Annika

  • Mias
    Äldre 2 Aug 10:40
    #0

    Hej, jag har oxå dessa symptom, fruktansvärt!! Trodde det va mig det va fel på, kände alltid av det när jag inte rökt på länge så jag antog att det va röksuget som visade sig på det viset, när jag blev gravid slutade jag med rökningen o satte detta i samband med att det blev värre. Har ingen aning om vad det kan bero på, jag har även druckit mycket cola innan o har även dragit ner på det drastiskt. Kan det vara abstinens tro??

  • Findus 32
    Äldre 2 Aug 10:57
    #0

    Hatar RLS!!!
    Kan överhuvudtaget inte sova om nätterna. Min RLS är i vanliga fall ganska lindrig, men nu under grav och speciellt i slutet har den blivit tusen gånger värre. Just nu kan jag inte sova alls. Sitter ibland och gråter framför datorn på nättern (och tycker lite synd om mig själv). Hoppas att RLS går tillbaks till sin lindrigare form efter grav.
    Tjing Pling
    Findus

  • Äldre 2 Aug 10:59
    #0

    Hej, såg denna tråd nu och jag tackar sååå mkt för nu vet jag vad som är "fel", för mig känns det i hela benen! *gah* =p

    *kramis*

  • quenni­e
    Äldre 2 Aug 11:20
    #0

    Det låter som jag kan vara tacksam för att mina ben inte är värre än vad de är. Jag drabbas bara ibland. När det händer är det oerhört svårt att somna in. Jag går och lägger mig i soffan för att, för det första inte störa min man, men också så brukar det hjälpa av någon konstig anledning. Kanske för att jag avleder mig själv på något vis. Jag lägger soffkuddarna under benen så de kommer upp samtidigt som det är svalare i vardagsrummet än i sovrummet. Jag tycker det blir värre när man är varm. Har jag väl somnat så brukar det gå bra. Förr tog jag en alvedon för att bli av med "värken". Det kunde också hjälpa lite men nu känns det inte så kul att medicinera. Hoppas ni hittar lindring av problemet.

  • Gahlin
    Äldre 4 Aug 18:38
    #0

    Har pratat med min läkare igen. Vi har kommit överens om att göra en riktig utredning, så snart jag ammat klart. Fick göra ett ferritin och järnvärde- prov idag. Visar det sig att jag inte har för högt ferritinvärde, så ska jag börja äta järntabletter. ÄNTLIGEN HÄNDER DET NÅGOT!

    Vi har diskuterade länge igår och hon har skickat mig på remiss till en neurolog, som ska sköta utredningen! Det tråkiga är att det dröjer ju ett halvår innan jag kan börja med detta, eftersom jag först måste föda och sedan amma klart innan man vet om RLS- besvären blir bättre, eller ej.

  • Wed 27 Apr 2022 10:12
    #85
    Jag har skapat en facebook-grupp om kryp i benen. Den är öppen för alla, och jag hoppas att den kan bli ett bra ställe att dela tips och information.

    www.facebook.com/groups/1065547944038272/
  • Wed 27 Apr 2022 11:19
    #86
    FabianJL skrev 2022-04-27 10:12:57 följande:
    Jag har skapat en facebook-grupp om kryp i benen. Den är öppen för alla, och jag hoppas att den kan bli ett bra ställe att dela tips och information.

    www.facebook.com/groups/1065547944038272/
    All reklam är inte bra reklam...
Svar på tråden RLS- Restless Legs Syndrome