• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • heliora
    Mandi74 skrev 2011-02-11 10:41:50 följande:
    Är det någon som sagt det?
    "Pojkar är pojkar, han var helt normal" ser inte "flickor" i det alternativet.
  • norgesessan

Ja..."Flickor är flickor" får mig att tänka på prinsessor, kläder, mode med mer...
    Medan "Pojkar är pojkar" handlar om lite vildare saker (som måste ursäktas med att pojkar är pojkar).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Ari Gold
    norgesessan skrev 2011-02-11 19:49:40 följande:
    Ja..."Flickor är flickor" får mig att tänka på prinsessor, kläder, mode med mer...
    Medan "Pojkar är pojkar" handlar om lite vildare saker (som måste ursäktas med att pojkar är pojkar).
    *smygkräks lite*
  • liag
    Bonanza skrev 2011-02-03 17:14:26 följande:
    Det går inte att rösta, han var en helt normal unge. Inget han gör är ju särskilt märkligt eller konstigt eller dumt. Bara vanliga bus, lekfullhet och envishet och smarthet.

Som dessutom klarade sig jättebra i skolan med bra betyg och beröm. Vilket ju faktiskt står i böckerna...
  • teambe

Han hade ADHD, inget snack om den saken!

• teambe
    norgesessan skrev 2011-02-11 19:49:40 följande:
    Smygkräkas kan man ju göra, men titta er omkring så ser man ju att det stämmer till 80% i alla fall.
  • esther

Det är verkligen kul att så många läser och debatterar i den här tråden!

• norgesessan

Teambe, det är jättesynd! Barn är barn.....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mandi74
    heliora skrev 2011-02-11 12:51:44 följande:
    "Pojkar är pojkar, han var helt normal" ser inte "flickor" i det alternativet.
    Kanske för att denna tråden handlar om Emil och han är pojke.. Drömmer
    Brevis esse laboro, obscurus fio
  • konkelbär

Det finns inget som heter ADHD. Varför är det så att människor som inte fungerar 100% som normen blir tilldelade diagnoser och framställs som onormala? Vad hände med "alla är olika"?

• Kitsune

Jag ifrågasätter hur långt man ska gå med en viss kultur, vissa diagnoser som handlar om beteendeproblem eller annat sätt att lära sig, fungera, förstå sin omvärld etc.. Problem finns mer att det finns inte tillräckliga resurser, ingen tillräcklig förändring att kunna bemöta alla individer, inte tillräckligt  med intresse eller kreativitet och mycket lättare att då stämpla och sortera ut, medicinera och med inställningen: anpassning till varje pris.
    Det finns inte sådant som problembarn men det finns problem i den vuxna världen som påverkat/påverkar,
    skapar en kultur.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Mylla

Emil är en helt normal, påhittig, och impulsiv unge. Kanske han tyckte det var ganska roligt att sitta i snickarbon och tälja. Det kanske inte var ett avskräckande straff?

• Ekorrfamiljen
    konkelbär skrev 2011-02-12 23:41:17 följande:
    Det finns inget som heter ADHD. Varför är det så att människor som inte fungerar 100% som normen blir tilldelade diagnoser och framställs som onormala? Vad hände med "alla är olika"?
    Det beror ju på hur pass olika man kan acceptera för att samhället fortfarande ska fungera. Du får gärna komma och bo med oss en vecka så får vi höra din åsikt om ADHD igen, efter det.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • bengke
    konkelbär skrev 2011-02-12 23:41:17 följande:
    Fråga någon som har ADHD  så får du höra en annan version! Alla är såklart olika, exempelvis har vissa människor ingen egen insulinproduktion; de kallas diabetiker och skiljer sig från majoriteten. Man skulle kuna låta bli att ge dem en diagnos för att inte stämpla de m som avvikande, men jagtror de flesta håller med om att behandlingen och sjukdomsinformationen förenklas genom diagnosen.
  • Ekorrfamiljen
    bengke skrev 2011-02-14 21:45:11 följande:
    Fråga någon som har ADHD  så får du höra en annan version! Alla är såklart olika, exempelvis har vissa människor ingen egen insulinproduktion; de kallas diabetiker och skiljer sig från majoriteten. Man skulle kuna låta bli att ge dem en diagnos för att inte stämpla de m som avvikande, men jagtror de flesta håller med om att behandlingen och sjukdomsinformationen förenklas genom diagnosen.
    Well spoken!
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Lyckligatessan

Med risk för att bli utskrattad nu så skriver jag detta:
    Emil är en Astrid Lindgren film va??
    Tänk efter på alla hennes filmer. Har inte alla barnen någon form av diagnos??

Osäker på vilka av dom här som är Astrid Lindgren men jag ska försöka, Rätta mig om jag har fel.

Pippi, Emil, Ronja, Madicken, Karlsson på taket, Kajsa Kavat, Tjorven, Lotta på Bråkmakargatan.
    Enligt mig verkar alla dom här personerna har någon form av diagnos, eller så är dom bara väldigt ouppfostrade :p

• bengke
    Lyckligatessan skrev 2011-02-14 22:28:57 följande:
    Med risk för att bli utskrattad nu så skriver jag detta:
    Emil är en Astrid Lindgren film va??
    Tänk efter på alla hennes filmer. Har inte alla barnen någon form av diagnos??

Osäker på vilka av dom här som är Astrid Lindgren men jag ska försöka, Rätta mig om jag har fel.

Pippi, Emil, Ronja, Madicken, Karlsson på taket, Kajsa Kavat, Tjorven, Lotta på Bråkmakargatan.
    Enligt mig verkar alla dom här personerna har någon form av diagnos, eller så är dom bara väldigt ouppfostrade :p
    Håller med! Fast det är böcker i första hand om man ska vara petig, inte filmer (även om de filmatiserats)
  • TheReLe

Skulle tro att även Astrid hade nån form av diagnos som barn; eller väldigt, med den tidens mått mätt, tillåtande föräldrar ...

• esther
    TheReLe skrev 2011-02-14 22:44:03 följande:
    Skulle tro att även Astrid hade nån form av diagnos som barn; eller väldigt, med den tidens mått mätt, tillåtande föräldrar ...
    Ja, vem vet! Mina föräldrar  har växt upp i bondfamiljer i Sm¨åland och en sak som deras föräldrar inte sysslade med så var det barnuppfostran. Barnen fick växa upp helt enkelt, det var inte så mycket krussiduller utan man lekte runt och hjälpte til där det behövdes. Annat var det säkert i överklassen.
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!