• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Anonym (M)

Jag har bonusbarn här varannan vecka o e väldigt aktiv i allt  som gäller dom men utvecklingssamtal tycker jag är föräldrarnas sak att gå på.
    Känner inte att jag måste lägga mig i det räcker med att jag ser till att dom gör läxor o så hemma.
    Men som bonusförälder så är man faktiskt inte biologisk förälder o måste respektera o även låta föräldrarna ansvara för vissa saker.

Sen har alla olika sätt att göra saker på o jag säger inte att något sätt e fel bara alla e överens. 

• Anonym

lärare får inte diskutera barn med nån annan än föräldrarna om föräldrarna inte gett sitt medgivande.
    jag har exets medgivande att lärararna får ta det med min sambo. min sambo får följa med på utvecklingssamtal och föräldrarmöten. exets nya följer inte med. barnen är där vh så därför anser jag och exet att min sambo behöver vara med på möterna som angår barnen.

• CrazyInLove

Enligt min bonusdotters lärare står det i skollagen att det enbart är vårdnadshavare som får vara med på utvecklingssamtal. Är det så?

Jag skulle ha varit med idag för att jag ville och jag hade även frågat dottern om det var okej. Jag tycker allt sånt är väldigt kul och jag vill gärna vara med och höra vad vi kan göra för att hjälpa henne. Men som sagt så sa hon att jag enligt lag inte får vara med och detta är en lärare som brukar ha koll.

OM det nu är så, varför är det massor av andra som faktiskt får vara med för lärarna? Det kan ju förstås vara så att biomamman uttryckligen har förbjudit det, hon skulle nog helst se att jag var död... ^^     

• FrökenKanSjälv
    CrazyInLove skrev 2013-09-26 16:05:42 följande:

Enligt min bonusdotters lärare står det i skollagen att det enbart är vårdnadshavare som får vara med på utvecklingssamtal. Är det så?

Jag skulle ha varit med idag för att jag ville och jag hade även frågat dottern om det var okej. Jag tycker allt sånt är väldigt kul och jag vill gärna vara med och höra vad vi kan göra för att hjälpa henne. Men som sagt så sa hon att jag enligt lag inte får vara med och detta är en lärare som brukar ha koll.

OM det nu är så, varför är det massor av andra som faktiskt får vara med för lärarna? Det kan ju förstås vara så att biomamman uttryckligen har förbjudit det, hon skulle nog helst se att jag var död... ^^     

Det är sekretesslagen som styr detta och den är väldigt hård. Där står det tydligt att endast vårdnadshavare får ta del av information om minderåriga. Så även om du skulle vara förälder men inte vårdnadshavare så skulle lärarna inte få delge dig information om hur det går för barnet i skolan.

De lärare som bryter mot sekretesslagen har förmodligen ingen vetskap om lagen eller också skiter de i att följa lagen. Men det är fler och fler skolor/förskolor som ser till att deras personal har koll på reglerna kring sekretessen.
  • Brumma

CrazyInLove - självklart är det inte upp till barnet att avgöra vem som får lov att vara med då det som FrökenKanSjälv skriver går under sekretesslagen.
    Vi bonusföräldrar som följer med på utvecklingssamtalen har båda vårdnadshavarnas tillstånd.
    Det är absolut ingen rättighet eller självklarhet att man som bonusförälder får medfölja.
    Sekretesslagen är till för att skydda, hade vem som helst som inte är vårdnadshavare hade barnet varit utsatt.
    Nu kommer ngn säkert att påpeka att en bonusförälder inte är vem som helst, vilket jag mkt väl vet då jag är en, men det är inte samma sak som att vara vårdnadshavare.
    Jag är tacksam och glad över att få delta även i denna del av min bonusdotters liv, men skulle jag inte få det hade jag inte tyckt det var ngt konstigt.

• Anonym (Delaktig)

Självklart ska inte "vem som helst" få följa med på utvecklingssamtal, men med tanke på hur många som separerar och alla nya bonusföräldrar/vuxna i barnens liv så borde även vi få följa - med åtminstone ena vårdnadshavarens tillåtelse. 

Boka tid hos läkare får jag ju tydligen göra, och det var då inga problem alls att följa med dit!

Tycker samhället har märkliga lagar ibland. Föråldrade...  

• Litet My

Inte ens i biofamiljer går man alltid båda föräldrarna. Förstår inte varför det helt plötsligt blir så viktigt att en bonusförälder ska med. Pratar inte folk med varandra hemma längre? Tycker förövrigt att det är bra att vårdnadshavarna bestämmer vem som skall ha rätt till info.

• CrazyInLove
    Litet My skrev 2013-09-28 21:30:30 följande:
    Inte ens i biofamiljer går man alltid båda föräldrarna. Förstår inte varför det helt plötsligt blir så viktigt att en bonusförälder ska med. Pratar inte folk med varandra hemma längre? Tycker förövrigt att det är bra att vårdnadshavarna bestämmer vem som skall ha rätt till info.

För mig är det viktigt för att jag har stor del i barnens liv och jag tycker allt sånt är jätteroligt. Jag vill verkligen engagera mig och förstår inte varför det ska vara sån nackdel. Klart det är vårdnadshavarna som avgör vem som ska få informationen, det är den ena vårdnadshavaren som gärna ville ha med mig på utvecklingssamtalet. Jag skulle aldrig ens vilja följa om inte pappan till barnen ville det.
  • Litet My

Crazyinlove: Du vill med för att du tycker det är roligt? Som sagt utvecklingssamtalen är för vårdnadshavarna och som sagt inte ens i biofamiljer går man alltid 2 st, oftast är det en. Vad är det som gör att pappan inte kan informera dig eller kollar om det är något du undrar över?

• Litet My

Tillägger: Däremot tycker jag det är skillnad om barnet inte träffar den andre föräldern eller dyl. Men finns det 2 fungerande vårdnadshavare ser jag inte vitsen med att ha med bonusföräldrarna också såvida inte båda vårdnadshavarna önskar det.

• Neelah

Jag har varit bonusförälder i 13 år, men har aldrig varit på barnens utvecklingssamtal. Andra saker, som att ta med dem på läkar- och tandläkarbesök, vara med på avslutningar och sånt har jag gjort, men utvecklingssamtalen anser jag faktiskt vara föräldrarnas sak. Efter samtalen har bioföräldrarna informerat mig om vad som har sagts under samtalen eftersom jag ändå är en del av barnens familj, men själva samtalen får vårdnadshavarna ta hand om.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Fånga dagen
    Neelah skrev 2013-09-29 22:13:12 följande:
    Jag har varit bonusförälder i 13 år, men har aldrig varit på barnens utvecklingssamtal. Andra saker, som att ta med dem på läkar- och tandläkarbesök, vara med på avslutningar och sånt har jag gjort, men utvecklingssamtalen anser jag faktiskt vara föräldrarnas sak. Efter samtalen har bioföräldrarna informerat mig om vad som har sagts under samtalen eftersom jag ändå är en del av barnens familj, men själva samtalen får vårdnadshavarna ta hand om.
  • BioBonus
    Neelah skrev 2013-09-29 22:13:12 följande:
    Samma här. Känner inget som helst behov att sitta med på bonus utvecklingssamtal (har i alla år delat på de egna barnens med barnens pappa för att slippa gå på varje....).
    Och jag kan på inget sätt känna att jag skulle vara utesluten eller utanför. Min man berättar ju allt som sägs och kommer fram. Om det är viktigt. 
    Alla andra aktiviteter runt bonus är jag förstås med på. I mån av tid.
  • Ess

En sak kan jag konstatera, att skolan min mans barn gick på brast rätt rejält när det gäller reglerna.
    Han var på och bråkade med dem för att få information gällande barnen, vilket dom totalt sket i.
    Sedan fick han reda på i efterhand att det varit föräldramöte/utvecklingssamtal, utav barnen själva. De som varit där var hans ex och hennes sambo..............................

Nu tycker inte jag personligen att det är fel att hennes sambo var med, eftersom barnen bodde där och han hjälpte dem med läxor osv.
    Men jag tycker det var riktigt, riktigt dåligt av skolan att inte informera båda vårdnadshavarna OCH kolla upp ifall det var okej att hennes sambo fick info om barnen. 

• Mineralvatten

din sambo har inte tänkt tanken att förskolärare har annat att göra än att sitta på utvecklingssamtal? tänk om allas föräldrar skulle ha två utvecklingssamtal för att de inte vill gå tillsammans, hur skulle det fungera?

• Ess
    Mineralvatten skrev 2013-09-30 17:15:31 följande:
    din sambo har inte tänkt tanken att förskolärare har annat att göra än att sitta på utvecklingssamtal? tänk om allas föräldrar skulle ha två utvecklingssamtal för att de inte vill gå tillsammans, hur skulle det fungera?

Det ingår liksom i jobbet, så det är bara att se glad ut och hålla två samtal i de fall där det absolut inte går att ha föräldrarna tillsammans. Sen är det knappast så att alla barn i en klass har skillda föräldrar och behöver två möten.

Men det är många som resonerar som du gör. Att det inte är deras problem,utan upp till föräldrarna att lösa. Det är ett helt ypperligt sätt för den ena föräldern att stänga ute den andre. Eftersom skolan tyckte att dom fullgjorde sin plikt när dom skickade infon till den ena, sedan skulle den vidarebefordra till den andre. Men ganska ofta så fungerar det inte alls, i alla fall inte där det finns grava samarbetsproblem.
  • Anonym (Löjligt)

Jag går med för att min sambo vill det, och hans äldsta barn. Även mammans nya går- vilket leder till att vi är fyra vuxna som går på möten för en styck nioåring. Helt vansinnigt i mina ögon, mammans nya gillar det för han har tagit över hennes föräldraroll så gott som helt så...

Jag hade aldrig tänkt tanken att vi skulle gå med på utvecklingssamtal ärligt talat, men det var fröken som efterfrågade alla vuxnas närvaro så jag gick dit.

Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal