• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • Primrose

Sex rätt. Litet pinsamt att jag, som har bott i England i 11 år, svarade fel på kålen. Men jag hade litet bråttom.

2+2=5?

Bör det inte, i så fall, vara 2+2≈5? Eftersom 2+2 också är, bland annat, =4?

• Mentat
    Rhoda Horswunce skrev 2011-05-19 00:15:35 följande:
    8 rätt Jag har en!! 2 skrivet med tre värdesiffror kan vara allt ifrån 1,5 till 2,49, och 2,49+2,49=4,98. 4,98 skrivet med en värdesiffra är 5!
    Jo, den förklaringen var jag inne på väldigt tidigt men i så fall blir ju 2+2 antingen 3,4 eller 5 och inte enbart 5. Så frågan ""Är 2+2=5?" blir fortfarande fel medan "Kan 2+2 bli 5" hade varit rätt.
  • Boothwalker

7 rätt. Och jag har inte gått ut gymnasiet. Dumma fördomar om att utbildning är ett måste för allmänbildning =)

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Benjimom

Men va? O.o gjorde quisen och vissa svar som t.ex. "2+2=5" svarade jag nej på och det ska vara ja, hur går de ihop

• zygoma girl

"Kan man ha en kökkenmödding i trädgården" på minner mig om när jag fick frågan "kan man hälsa på en gris" på lågstadiet. "ja" svarade jag (men man får nog inget svar) men det var fel - man kan INTE hälsa på grisar!

När jag läste arkeologi beskrevs kökkenmöddingar som typ hundra meter långa och 10-20 meter höga avfallshögar till största delen bestående av ostronskal och liknande. Och DET har jag inte i trädgården. En liten kompost har jag men definitivt ingen kökkenmödding.

• Boothwalker
    zygoma girl skrev 2011-05-22 19:04:42 följande:

"Kan man ha en kökkenmödding i trädgården" på minner mig om när jag fick frågan "kan man hälsa på en gris" på lågstadiet. "ja" svarade jag (men man får nog inget svar) men det var fel - man kan INTE hälsa på grisar!

När jag läste arkeologi beskrevs kökkenmöddingar som typ hundra meter långa och 10-20 meter höga avfallshögar till största delen bestående av ostronskal och liknande. Och DET har jag inte i trädgården. En liten kompost har jag men definitivt ingen kökkenmödding.

Finns det nåt man INTE kan ha i trädgården? Förutsatt att trädgården är tillräckligt stor...

Dum lärare som ställer såna frågor. Klart man kan hälsa på en gris. Om man däremot väntar på muntligt svar...
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • zygoma girl
    Boothwalker skrev 2011-05-22 19:19:06 följande:
    Finns det nåt man INTE kan ha i trädgården? Förutsatt att trädgården är tillräckligt stor...

Dum lärare som ställer såna frågor. Klart man kan hälsa på en gris. Om man däremot väntar på muntligt svar...
     Jag har retat mig på läraren i typ 33 år vid det här laget!

Men jag blir ju irriterad över att få "fel" på en sådan fråga eftersom jag anser mig hyfsat allmänbildad och EGENTLIGEN har rätt
  • Boothwalker
    zygoma girl skrev 2011-05-22 19:24:59 följande:
     Jag har retat mig på läraren i typ 33 år vid det här laget!

Men jag blir ju irriterad över att få "fel" på en sådan fråga eftersom jag anser mig hyfsat allmänbildad och EGENTLIGEN har rätt
    Jag skulle också ha retat mig på det. Och tyckt hon var en idiot. Även om jag bara var 7 när jag fickl frågan. Jag har inget konkret minne men scenariot känns bekant. =)

Och jag känner detsamma. Det ÄR ju rätt =)
  • Tyrell

Frågan om Helium har helt fel alternativ. Även om Helium i fast form är svårt att åstadkomma så går det. Någonstans runt 0 grader Kelvin borde rätt svar vara.

• Anton Chigurh

4 rätt, jag är så jävla nöjd. Det enda som grämer mig är att jag missade frågan om en empatilös kan arbeta inom sjukvården, där var jag övertygad om det enbart gällde Torsdagar. Men men, jag lär så länge jag lever. Hoppas jag.

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?