• LyckaOchTålamod

    Namn ni tycker är fula ?

    Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

    Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

    Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

  • Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • Mrs Onedin
    linas fina skrev 2012-08-31 13:18:22 följande:
    Kom på ett till. Viggo. Hårt och hemskt på alla sätt och vis.
    Jag håller inte med om "hårt" - g är ju en mjuk konsonant - men jag kan inte heller förstå det namnets plötsliga popularitet i Sverige. Jag tycker att det låter som en sjöfågel, eller ett smeknamn, eller italienskt, eller... Jag associerar det dessutom med lågutbildade och mycket unga mammor, för det är i de familjerna jag har stött på det.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    TheKimsis skrev 2012-11-16 05:21:45 följande:
    Eller, jo, nu kom jag på ett gräsligt namn.

    Tristan. 
    Hmmm... Jag tycker faktiskt att Tristan är ett vackert, romantiskt och sagomystiskt namn. Tristan var ju en av riddarna kring Kung Arthurs runda bord. MEN jag tycker att det blir FÖR ståtligt och romantiskt i kombination med efternamnet Andersson, Pettersson, eller Lundström... Skrattretande, rent av!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    vallakra skrev 2012-11-20 13:43:59 följande:
    Klara
    Wilma

    Håller med om Wilma. Klara tycker jag blir nästan ett annat namn om man stavar de Clara! Klara ser bonnigt och töntigt ut, medan Clara ser feminint och stiligt ut! Tycker jag då...
    What might have been...
  • kasovi

    Liam, Novalie, Nellie, Josefine..

    Blir lite irriterad av att försöka komma på fula namn så slutar där.

  • Elmiina

    Liam
    Milton
    Kevin
    Melvin

    Cazzandra
    Puma
    Novalie
    Metallica
    Elvira
    Decibell
    Isadora

    Och sen hatar jag när man ska ha konstiga stavningar på namn som tex Cevin, Jozzephine, Melwin, Tuwa-Li osv.

  • ALY538
    til skrev 2011-09-07 12:24:11 följande:
    HAHAHAHAHA! Så sinnessjukt fula namn {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det här är en rolig tråd dock ;)
    Lisa-Bengt är fantastiskt. Min vän heter bengt!
  • Maximen

    Jag har några namn jag har riktigt svårt för, av lite olika anledningar. Nu ska vi se om jag kan utveckla vilka och varför.
    Vi börjar med tjejnamnen.

    Juvelia
    Safira
    Ja, jag förstår att ditt barn är en dyrbar ädelsten osv, men det låter bara så jäkla konstigt och sockersöttsliskigt och jag vill kräkas så fult. 

    Noelia
    Mileah
    Haylie (med alla miljoner stavningar)
    Novalie
    Dom här namnen hänger också ihop lite med de första två namnen. Jag kan inte låta bli att tänka att det i huvudsak är unga föräldrar som ger barnen dessa namn. Får jag vara riktigt stereotyp? Ok, tänker att du som mamma "hoppade av" i åttan för att du var skoltrött och hellre ville festa. Du blev gravid när du var med en random kille i hans epa-traktor, efter en hemmafest. Då kom du också på att du alltid velat vara mamma, skaffade blogg och började lägga upp 30 selfies om dan på dig mage, gärna med glittriga fjärilsfilter. När ungen kom ville du helt enkelt ha något "unikt och supersött" namn till din nya prinsessdocka. 

    Nova-Lie
    Molly-Lo
    Ylva-Li
    eller liknande -Li -Lo -Lynn ändelser. Jag föreställer mig samtalet om namn såhär:
    "Vad ska vi döpa barnet till?",
    "Jag gillar Molly"
    "Nej, det är inte uniiiikt!"
    "Jag vet! vi lägger till ett -Li!"
    "Genialt!"
    Snälla, namnen hade varit jättefina som dom var, varför förstör ni dom?

    Prada
    Gucci
    Dior
    Chanel
    "Om jag ger mitt barn namn efter ett dyrt märke kommer alla tro att jag är typ en rik influencer."
    Nej, ingen tror det. Det är bara jättemärkligt att ge sitt barn ett sånt namn.

    Annika
    Sara
    Josefin
    Emilia
    Sofia 
    Ingrid
    Lovisa
    Linnéa
    De här namnen går under kategorin med namn som det egentligen inte är något fel på, men som jag förknippar med personer som jag inte tål, så namnet får ta skiten för det. 

    Berta
    Inga
    Agda
    Barbro
    Gertrud
    Majken
    Britta
    Det finns en del "tantnamn" som är fina. Dessa namn tillhör inte dom.

    Så tar vi killnamnen. 

    Liam
    Matteo
    Colin
    Kian
    Damien
    Emilio
    Okej, du vill ge din unge ett unikt och internationellt namn. Men nej, det blev inte så. Matteo kommer inte växa upp till en italiensk casanova. Kian kommer inte bli stjärna i Hollywood. Liam är inte en speciell snöflinga. De kommer bli jobbiga skitungar med dålig attityd som tjuvröker och svårt att kontrollera sina aggressioner. Lite som generationen innan hade sin Robin och Stoffe, och generationer innan dess hade Sonny, Conny och Berra.

    Tyr
    Balder
    Brage
    Odin
    Har väldigt svår för flera de fornnordiska gudanamnen, iaf bland pojknamnen.

    Edwin
    Melwin
    Milton
    Nemo
    Leo
    Har bara svårt för dessa namn, men kan inte helt säga varför. 

    Gert
    Folke
    Bert
    Roger
    Rolf
    Walter

    Samma som med tantnamnen, fast på gubbsidan. 

  • Sanna43
    Maximen skrev 2022-09-21 13:30:44 följande:

    Jag har några namn jag har riktigt svårt för, av lite olika anledningar. Nu ska vi se om jag kan utveckla vilka och varför.
    Vi börjar med tjejnamnen.

    Juvelia
    Safira
    Ja, jag förstår att ditt barn är en dyrbar ädelsten osv, men det låter bara så jäkla konstigt och sockersöttsliskigt och jag vill kräkas så fult. 

    Noelia
    Mileah
    Haylie (med alla miljoner stavningar)
    Novalie
    Dom här namnen hänger också ihop lite med de första två namnen. Jag kan inte låta bli att tänka att det i huvudsak är unga föräldrar som ger barnen dessa namn. Får jag vara riktigt stereotyp? Ok, tänker att du som mamma "hoppade av" i åttan för att du var skoltrött och hellre ville festa. Du blev gravid när du var med en random kille i hans epa-traktor, efter en hemmafest. Då kom du också på att du alltid velat vara mamma, skaffade blogg och började lägga upp 30 selfies om dan på dig mage, gärna med glittriga fjärilsfilter. När ungen kom ville du helt enkelt ha något "unikt och supersött" namn till din nya prinsessdocka. 

    Nova-Lie
    Molly-Lo
    Ylva-Li
    eller liknande -Li -Lo -Lynn ändelser. Jag föreställer mig samtalet om namn såhär:
    "Vad ska vi döpa barnet till?",
    "Jag gillar Molly"
    "Nej, det är inte uniiiikt!"
    "Jag vet! vi lägger till ett -Li!"
    "Genialt!"
    Snälla, namnen hade varit jättefina som dom var, varför förstör ni dom?

    Prada
    Gucci
    Dior
    Chanel
    "Om jag ger mitt barn namn efter ett dyrt märke kommer alla tro att jag är typ en rik influencer."
    Nej, ingen tror det. Det är bara jättemärkligt att ge sitt barn ett sånt namn.

    Annika
    Sara
    Josefin
    Emilia
    Sofia 
    Ingrid
    Lovisa
    Linnéa
    De här namnen går under kategorin med namn som det egentligen inte är något fel på, men som jag förknippar med personer som jag inte tål, så namnet får ta skiten för det. 

    Berta
    Inga
    Agda
    Barbro
    Gertrud
    Majken
    Britta
    Det finns en del "tantnamn" som är fina. Dessa namn tillhör inte dom.

    Så tar vi killnamnen. 

    Liam
    Matteo
    Colin
    Kian
    Damien
    Emilio
    Okej, du vill ge din unge ett unikt och internationellt namn. Men nej, det blev inte så. Matteo kommer inte växa upp till en italiensk casanova. Kian kommer inte bli stjärna i Hollywood. Liam är inte en speciell snöflinga. De kommer bli jobbiga skitungar med dålig attityd som tjuvröker och svårt att kontrollera sina aggressioner. Lite som generationen innan hade sin Robin och Stoffe, och generationer innan dess hade Sonny, Conny och Berra.

    Tyr
    Balder
    Brage
    Odin
    Har väldigt svår för flera de fornnordiska gudanamnen, iaf bland pojknamnen.

    Edwin
    Melwin
    Milton
    Nemo
    Leo
    Har bara svårt för dessa namn, men kan inte helt säga varför. 

    Gert
    Folke
    Bert
    Roger
    Rolf
    Walter

    Samma som med tantnamnen, fast på gubbsidan. 


    Tycker Liam är fint
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?