• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Thotis90
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:27:51 följande:
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    www.funcgym.com/fauk.php
    Kan förövrigt säga att jag oftast kollar på kursbeskrivningarna när jag kollar på utbildningar. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Hejaklack
    Thotis90 skrev 2013-12-13 13:23:48 följande:
    Jag har kikat på ett flertal utbildningar, bl.a. Idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation och idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil.  "Efter utbildningen har du goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottsutbildare eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör." så står det om idrottsvetenskapliga programmet.
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se

Studentpappan har rätt. Läs inga flumprogram. Högskolorna har dessa för att få in pengar. Titta på statistik om hur många som fått relevanta jobb efter utbildningen. Det är csn-veckor slängda i sjön.. Gymmen anställer mycket hellre en sjuksköterska eller sjukgymnast än en "hälsovetare". Arbetsgivare vill ha någon med en utbildning som säger nått. Ingen flumlinje.. Vill du arbeta med hälsa så titta istället på yrkesprogrammen. Sjuksköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast.
  • Studentpappa
    Thotis90 skrev 2013-12-13 13:29:44 följande:
    Jag vill inte jobba som sjukgymnast
    Det behöver du inte men du behöver en seriös utbildning i grunden.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Jurist)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:56:09 följande:
    Det behöver du inte men du behöver en seriös utbildning i grunden.

Just det!

Att ha en seriös utbildning i grunden öppnar flera möjligheter, sedan kan Du - TS - söka olika anställningar och arbeta med det Du gillar.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 14:01:54 följande:

Just det!

Att ha en seriös utbildning i grunden öppnar flera möjligheter, sedan kan Du - TS - söka olika anställningar och arbeta med det Du gillar.

* Jag menar Thotis90.
  • Anonym (Va?!)
    Studentpappa skrev 2013-12-13 13:27:51 följande:
    Du ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar. De lever på att få så många sökande som möjligt. Utan du måste gå på hur det ser ut i verkligheten, jag antar att det står väldigt gått om den utbildningen de har på min gamla skola också men det stämmer ju verkligen inte då de är väldigt få som får relevanta jobb.

Här har du antagligen en person som lever och jobbar med det du vill, han är sjukgymnast och väldigt duktig. 
    http://www.funcgym.com/fauk.php
    Så man ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar? Det är väl ändå de som borde veta bäst i det fallet?
  • Anonym (Bump)
    Anonym (Va?!) skrev 2025-08-18 11:30:19 följande:
    Så man ska inte tro på det skolorna skriver om sina utbildningar? Det är väl ändå de som borde veta bäst i det fallet?
    12 år senare....
  • Anonym (F)

Ja jag ångrade mig, men sedan skolade jag om mig. Tror att jag hade blivit lite bitter om jag inte hade följt min önskan, men visst har det kostat i pengar på flera sätt.

• Anonym (F)

SACO brukar kunna ge en fingervisning om jobbchanserna inom olika akademiska yrken, fanns sökbart på deras hemsidor efter yrke. 

• Anonym (Hon)

Nej, jag ångrar den inte egentligen. Det enda jag inte gillar med mitt område är att det finns väl många autistfolk, i dom fall jag stöter på arrogans i kombination med brist på socialt gränssnitt, det är en riktigt trist variant. Jag håller mig i den mest sociala delen av området så jag trivs ändå. Men ekonomi hade kunnat passa mig bättre pga människorna.

• Anonym (F)

På Arbetsförnedlingens hemsida fanns det tidigare en mycket lång enkät man kunde fylla i om sig själv. Sedan kom det förslag på olika akademiska yrken som skulle kunna passa en. Den kan finnas kvar. 

Sedan finns ju yrkeshögskolan också, lite kortare utbildningar än universitet.  Kolla deras utbud. 

• Anonym (F)
    Anonym skrev 2011-07-10 22:01:20 följande:

Jag ångrar på sätt vis min utbilning till systemvetare - kanske är det här ett lyxproblem.
    Jag visade mig vara en extremt duktig systemutvecklare och har idag en lön som motsvarar en normal läkarlön.
    Jag kan aldrig byta yrkesbana och tjäna lika mycket. Familjen har inrättat sig efter min lön - min man jobbar deltid och vi har råd med semestrar.
    De senaste åren har jag läst massa kurser på högskolan i kreativt skrivande på distans och med risk för att verka skrytsam - så tror jag att jag har talang. Men jag kan ju inte sluta mitt job vid 40+ och bli författare.

Är det inte du som ska jobba deltid och skriva på deltid?

Sätt ett mål i tiden, att ett visst datum ska du ha skrivitt ett visst antal sidor, annats blir det inget skrivet (utan man velar och tycker inte det man har gjort är bra).
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?