• Tobias Billst­röm
    Äldre 21 Aug 16:19
    71511 visningar
    654 svar
    -1 +7
    654
    71511

    Vad är svensk kultur?

    Många här har gått i mona Sahlins fotspår och gjort sig löjliga på Sveriges bekostnad och förnekad att Sverige skulle ha en egen kultur, helt absurt och jag vet inte hur många gånger jag sett meningsmotståndare ställt frågan om vad som är svensk kultur med ett hånflin?

    Hittade denna text som beskriver det hela ganska bra så varsågod .
    PS. Ni som hävdar att sverige saknar identitet och kultur , tycker ni detsamma om andra länder eller gäller det bara det egna fosterlandet?


    I en kultur ingår många olika saker, det handlar om sådant vi producerar, som musik, konst, litteratur och danser. Det är också sådant vi utövar, som traditioner, ceremonier, högtider och riter. Det är sådant vi är, som tystlåtna, reserverade, försiktiga och gästvänliga. Även yttre fenomen som klädsel, mat, dryck och inredning är kulturella markörer. Värderingar är en av de största och viktigaste kulturyttringarna.


    Om vi skulle göra en lista på 100 saker som vi anser ingår i svensk kultur, och person från ett annat land skulle göra en likadan lista över vad som ingår i det landets kultur, så skulle förmodligen en del av dessa 100 saker vara samma på bägge listorna. Det innebär inte att vi saknar en kultur eller att den svenska och det andra landets kulturer är likadana. Det innebär bara att själva sammansättningen av kulturella fenomen på respektive lista är unik, och att vår kultur därmed är unik precis som det andra landets kultur. Vissa kulturer är lika varandra, som de skandinaviska, och andra är väldigt olika varandra.


    För att vara del av den svenska kulturen måste inte ett fenomen ha funnits här sedan folkvandringstiden. Kultur betyder odling, och vissa saker odlas av folket till att passa in i den befintliga kulturen. På så sätt utvecklas kulturer. En bra förutsättning för att något ska kunna integreras in i den svenska kulturen är att det finns något som påminner om det vi uppfattar som svenskt redan innan. Den kristna julen kunde tas in av svenskarna, eftersom de redan vid samma tid firade jól, på den förkristna tiden. Att vi i Sverige äter mycket fläskkött på julen har att göra med den typ av jordbruk och traditioner som redan fanns här. I andra länder äter man andra saker på julen, som passar med deras kultur och deras tidigare traditioner.


    Typiskt svenskt kan väl vara köande, att sätta sig på ett helt tomt säte på bussen, att ha med sig matlåda till jobbet, att betala tillbaka 5 kr till en vän eller släkting, att inte vilja sticka ut, att lägga julklapparna under granen, att titta på Kalle Anka på julafton, att dricka snaps och äta sill på midsommarafton, att inte tuta i trafiken, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Elsa Beskow, Esaias Tegnér, Vasaloppet, 14 juli på Solliden, folkdans, folkmusik, bonader på väggarna, Carl Larsson, trasmattor, ljus inredning, att hålla upp dörren för den som kommer efter och att inte tränga sig på.


    Vi tror att Sverige och svenskarna blir rotlösa och identitetslösa om vi inte har ett tydligt definierat kulturarv och pratar om att kultur är vitt skilda saker, inte bara musik och mat, utan mentalitet och interpersonellt agerande och beteende. Vi anser också att de värderingar som råder i det traditionella Sverige är sympatiska och värda att bevara. Vi menar att en del värderingar som kommer in i landet och ges stort utrymme i och med att vi ska vara ett mångkulturellt samhälle hotar att få en splittrande effekt för samhället.


    Detta utgör de viktigaste bitarna av det som vi kallar det svenska samhället, kulturen – det som binder oss samman.


  • Svar på tråden Vad är svensk kultur?
  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 2 Feb 2022 18:55
    +3
    Padirac skrev 2022-02-02 16:32:50 följande:
    De blåbruna tillsamman med de bruna anser ofta att det avgörande är om personen i sig duger: är det inte inkomst så är det härkomst eller som SDs JÅ uttrykte det om Zlatan  - att han inte går eller rör sig på ett svenskt sätt Tomte

    I andra sammanhang -  som inte är bruna - görs det andra skillnader mellan flyktingar och migranter.

    sverigeforunhcr.se/blogg/flykting-eller-migrant-enligt-unhcr

    "Skillnaden kan vara viktig

    Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har begreppen flykting och migrant olika betydelser. Att blanda i hop dem kan leda till problem för båda grupperna.

    ...


    Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2019 fanns det 29,6 miljoner flyktingar i världen.


    Deras livssituation är ofta så farlig och desperat att de tvingas korsa en nationsgräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de internationellt erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.


    De blir erkända flyktingar därför att det är för farligt för dem att återvända hem. De behöver en fristad någon annanstans. Att bli nekad asyl kan få dödliga konsekvenser.

    ...


    Migranter väljer att flytta, inte på grund av ett direkt hot om förföljelse eller död. Det kan istället vara för att få ett bättre liv genom att hitta arbete, eller i vissa fall för att få en utbildning, återförenas med sin familj, eller av andra skäl.


    Till skillnad från flyktingar som inte kan återvända hem i säkerhet möter migranter inga sådana hinder. Om de väljer att återvända hem kommer de att få skydd av sin egen regering."

    sverigeforunhcr.se/flykting/fns-flyktingkonvention

    "FN:s flyktingkonvention eller 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning redogör i detalj för vem som är flykting, vilket rättsskydd, annat bistånd och sociala rättigheter en flykting bör få från partnerstaterna, dvs. de stater som skrivit under konventionen.


    På samma vis anger konventionen en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet och hur vissa kategorier av personer, som krigsförbrytare, inte är berättigade till flyktingstatus.


    Det första instrumentet var begränsat till att främst ge skydd åt europeiska flyktingar i andra världskrigets spår. Ett protokoll från 1967 utvidgade konventionens räckvidd till omfatta människor på flykt världen över."


    Så ... dina drömmar om en flytt utomlands  låter som när 'SDs hjärntrust' sa att de skulle utvandra till ett land som inte tog mot invandrareTomte


    Nu är jag inte med. Du citerar UNHCR, inte Sverigedemokraterna. Jag håller dock med (och Sverigedemokraterna också). Det var där vi gick fel i Sverige, att vi slutade skilja på flyktingar (som har rätt till asyl) och migranter (som inte har det). Vi kunde ha kommit mycket billigare undan, om vi hade gjort klart detta från början, och verkligen skickat tillbaka dom som inte hade några asylskäl, på en gång. 

    För övrigt har jag själv blivit prövad en gång tidigare. Det var när jag skulle plugga i England, innan vi gick med i EU. Då fick jag visa upp att jag hade - om jag minns rätt nu - 80 000 kronor på banken, för två terminer (som motsvarade hela vår vårtermin). Annars hade jag inte fått komma in. Sedan skaffade jag mig rätt snart ett extrajobb där, och det gick bra. 

    Det är bara här i Sverige som vi tycker att man är fina och goda människor, om vem som helst får flytta in i landet och leva kravlöst på skattebetalarnas bekostnad. 
  • Wed 2 Feb 2022 19:28
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 18:55:52 följande:
    Nu är jag inte med. Du citerar UNHCR, inte Sverigedemokraterna. Jag håller dock med (och Sverigedemokraterna också). Det var där vi gick fel i Sverige, att vi slutade skilja på flyktingar (som har rätt till asyl) och migranter (som inte har det). Vi kunde ha kommit mycket billigare undan, om vi hade gjort klart detta från början, och verkligen skickat tillbaka dom som inte hade några asylskäl, på en gång. 

    För övrigt har jag själv blivit prövad en gång tidigare. Det var när jag skulle plugga i England, innan vi gick med i EU. Då fick jag visa upp att jag hade - om jag minns rätt nu - 80 000 kronor på banken, för två terminer (som motsvarade hela vår vårtermin). Annars hade jag inte fått komma in. Sedan skaffade jag mig rätt snart ett extrajobb där, och det gick bra. 

    Det är bara här i Sverige som vi tycker att man är fina och goda människor, om vem som helst får flytta in i landet och leva kravlöst på skattebetalarnas bekostnad. 
    Nä, det är sedan en tid tillbaks en generös arbetskraftsinvandringspolitik som tyvärr öppnat för människohandel att utsatta människor utnyttjas.

    Asylregler och regler flyktingmottagning har anpassats till olika lägen i världen och Sverige.
  • Wed 2 Feb 2022 19:37
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 18:55:52 följande:
    Nu är jag inte med. Du citerar UNHCR, inte Sverigedemokraterna. Jag håller dock med (och Sverigedemokraterna också). Det var där vi gick fel i Sverige, att vi slutade skilja på flyktingar (som har rätt till asyl) och migranter (som inte har det). Vi kunde ha kommit mycket billigare undan, om vi hade gjort klart detta från början, och verkligen skickat tillbaka dom som inte hade några asylskäl, på en gång. 

    För övrigt har jag själv blivit prövad en gång tidigare. Det var när jag skulle plugga i England, innan vi gick med i EU. Då fick jag visa upp att jag hade - om jag minns rätt nu - 80 000 kronor på banken, för två terminer (som motsvarade hela vår vårtermin). Annars hade jag inte fått komma in. Sedan skaffade jag mig rätt snart ett extrajobb där, och det gick bra. 

    Det är bara här i Sverige som vi tycker att man är fina och goda människor, om vem som helst får flytta in i landet och leva kravlöst på skattebetalarnas bekostnad. 
    Det var bra att du betalade för din utbildning istället för att leecha på svenska skattebetalare som du gjorde innan du studerade i England

    UNHCRs och SD vurmares och svans värdepåståenden om människor i allmänhet och flyktingar och migranter i synnerhet skiljer sig mycket åt. 

    Men flytta du till ett land som inte tar emot invandrare - det finns ju en del gamla SDsnubbar som lyckats med just detta faktiskt..
  • Wed 2 Feb 2022 21:29
    -1 +1
    Kexsmula skrev 2022-02-02 00:39:03 följande:
    Så du menar att människorna på SVT valde fel ord när de stoltserade med att det inte finns någon svensk kultur? Det är väldigt konstigt i vilket fall som helst, det tror jag du också tycker.
    Absolut inte. Det var somliga som tittade på reklamen som inte förmådde att förstå budskapet med svensk kultur med en bred och brokig bakgrund och inget "ursvenskt".

    Har hela den bruna rörelsen någon typ av bokstavsdiagnos som gör att man inte kan tolka ord i ett sammanhang?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Wed 2 Feb 2022 21:31
    mari123 skrev 2022-02-02 03:43:03 följande:

    Man undrar ju om det finns ngt annat folk i världen som är beredda att göra ner sitt eget land som just svensken!? Jag älskar Sverige och flyttar ALDRIG vad som än händer.


    Märklig fantasi du har där. Och om det inte är en fantasi, byt umgänge!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Wed 2 Feb 2022 22:00
    nihka skrev 2022-02-02 21:29:06 följande:
    Absolut inte. Det var somliga som tittade på reklamen som inte förmådde att förstå budskapet med svensk kultur med en bred och brokig bakgrund och inget "ursvenskt". Har hela den bruna rörelsen någon typ av bokstavsdiagnos som gör att man inte kan tolka ord i ett sammanhang?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!

    Åh, herregud, nej jag tänker inte på någon reklam som visats (Visar SVT verkligen reklam nuförtiden? Det har jag svårt att tro), utan på någon typ av gala som sändes runt 2015-2016 där många politiker och kulturarbetare framstod som arga och nedlåtande medan de sa orden: Sverige har ingen kultur! Jag minns att jag blev helt förbluffad när jag såg spektaklet. Och nej - jag lovar att de intet på något vis råkade blanda ihop begreppen svensk eller ursvensk. De var mycket noga med att poängtera att svenskar inte har något som helt eget kulturellt värde. Om jag inte håller med är jag alltså nazist, tycker du? Intressant.
  • Thu 3 Feb 2022 04:32
    nihka skrev 2022-02-02 21:31:11 följande:
    Märklig fantasi du har där. Och om det inte är en fantasi, byt umgänge!
    Umgänge? Du har aldrig hört en svensk politiker påstå att det inte finns ngn svensk kultur? Inget att bry sig om IOFS, men jag som älskar mitt land blir lite ledsen.
  • Thu 3 Feb 2022 04:41
    -1 +3
    nihka skrev 2022-02-02 21:29:06 följande:
    Absolut inte. Det var somliga som tittade på reklamen som inte förmådde att förstå budskapet med svensk kultur med en bred och brokig bakgrund och inget "ursvenskt".

    Har hela den bruna rörelsen någon typ av bokstavsdiagnos som gör att man inte kan tolka ord i ett sammanhang?
    Du uttrycker Dig väldigt ilsket och nedsättande! Vad har Du för umgänge? Försök träffa trevliga människor ibland.
  • Thu 3 Feb 2022 08:46
    nihka skrev 2022-02-02 00:22:42 följande:
    Hur vet du det?
    Jag hörde/såg deras argument.
  • Thu 3 Feb 2022 20:53
    mari123 skrev 2022-02-03 04:41:13 följande:
    Du uttrycker Dig väldigt ilsket och nedsättande! Vad har Du för umgänge? Försök träffa trevliga människor ibland.
    Det är ju du som inbillar dig att du är omgiven av Sverigehatare och arga, otrevliga människor. Och om det inte är inbillning, byt umgänge.
  • Thu 3 Feb 2022 20:58
    nattuw skrev 2022-02-03 08:46:30 följande:
    Jag hörde/såg deras argument.
    Citat, tack.
  • Thu 3 Feb 2022 21:15
    Kexsmula skrev 2022-02-02 22:00:00 följande:

    Åh, herregud, nej jag tänker inte på någon reklam som visats (Visar SVT verkligen reklam nuförtiden? Det har jag svårt att tro), utan på någon typ av gala som sändes runt 2015-2016 där många politiker och kulturarbetare framstod som arga och nedlåtande medan de sa orden: Sverige har ingen kultur! Jag minns att jag blev helt förbluffad när jag såg spektaklet. Och nej - jag lovar att de intet på något vis råkade blanda ihop begreppen svensk eller ursvensk. De var mycket noga med att poängtera att svenskar inte har något som helt eget kulturellt värde.

    Nej, SAS-reklamen visades inte på SVT. Den visades på reklamkanaler.
    Aha. Inte har något "HELT EGET kulturellt värde. Låter väldigt mycket som ett uttryck för att vår kultur inte är en inhemsk kultur helt fri från yttre påverkan.

    Det finns säkert någon som tycker Sverige inte har någon kultur öht, precis det säkert finns någon som tycker att luften är friskare i Norge, men vad de allra flesta människor syftar på är att vi ingår i ett dynamiskt sammanhang precis som alla andra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Thu 7 Apr 2022 19:40

    Jättebra avsnitt där Fredrik Lindström och Navid Modiri pratar om Sveriges kulturella utveckling.



  • Thu 7 Apr 2022 20:02
    +1
    Tom Araya skrev 2022-04-07 19:40:16 följande:

    Jättebra avsnitt där Fredrik Lindström och Navid Modiri pratar om Sveriges kulturella utveckling.


    Tänkte precis posta det här när jag såg tråden nypostad! Helt klart sevärt.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?