• Minönskan

Pergotime. Nu kör vi igen!

Startar här en ny tråd.

Idag började jag på min andra Pergotimebehandling. ( den första var en enkeldos och det blidde ingen äl)
    Nu kör vi gasen i botten med min första dubbeldos!

Hänger ni med ni som är i samma fas? Du som precis nyligen har startat eller ska starta inom närmsta dagarna?

• Svar på tråden Pergotime. Nu kör vi igen!
  • minaz
    prinsessan84 skrev 2011-12-12 19:26:23 följande:
    Ja jag fick ju det :( Men nu väntar jag igen, pergotime och ovitrelle och två fina ägg. Nu MÅSTE det ha tagit sig! Har bim 22/12. Hur går det för dig?
    Känner du av något symtom , typ ömma bröst?
    Jag har också bim typ det datumet som du har men känner absolut ingenting!
  • prinsessan84

Nej, men dom säger att man kan få grav symptom av ÄL sprutan jag fick då det är hcg i den så om jag känner mår kommer jag tro att det va den... Men hur var det med dig, va det din första kur pergotime?

• Ellenvillhabebis

Nja, min kropp är konstig.. känner mör gravid, tom mamma frågade.. men först fick håg ungen mens men Tog nästa kur ändå.. vilket jag ångrar för nu Kim det små blödningar fast jag skulle ha ÄL. Så håg skulle väntat med kuren så kunde jag tagit den nu. Nu got jag vänta en hel månad igen.. jag håller tummarna för dig iaf.

• Lovva
    minaz skrev 2011-12-12 21:07:39 följande:
    Känner du av något symtom , typ ömma bröst?
    Jag har också bim typ det datumet som du har men känner absolut ingenting!
    Nu ligger ju ni några dagar före mig, men jag känner inget ännu. Jag har bim 23-24/12. Jag tror kanske att det är lite tidigt för symptom än.. I mitt fall har ägget troligtvis inte ens fäst ännu om det blev befruktat. 

Det enda jag märker än så länge är att jag börjat få finnar, vilket jag ofta får några dagar innan mens. Å andra sidan, när ag vaknade i morse mådde jag liiiite illa. Men det gick över så fort jag åt så det var säkert bara hunger. 
  • prinsessan84

Då har vi BIM nästan samtidigt. Å det måste ta sig!! Jag mår tokilla idag men jag tror som sagt att det beror på ägglossningssprutan :/

• prinsessan84

Å jag har gått fem dagar över mensen men testen visar inget pluss :(

• Lovva

Jag fick min mens på bim-dagen 23/12 så jag börjar på min andra pergokur imorgon. :(

• Kissmebeautiful

Hej.. Ni verkar väldigt insatta i de här med Pergotime, så jag undrar om jag kanske kunde få lite svar på mina frågor :) ?!

Lite info hur de ligger till hos mig bara : 
    Jag har fått PT utskrivet och väntar nu på mens, enligt utredningen har jag många ägg men dem vill inte släppa. Kommer inte mensen så ska jag få hjälp att sätta igång ägglossningen om någon månad. 

Men jag undrar nu hur de fungerar, PT ska tas när ?! & hur länge och när har man sedan ägglossning , hur lång är cykeln och hur ska man räkna? 

• prinsessan84

Pergotime i sig hjälper inte äggen att SLÄPPA, det den gör är att se till att kroppen producerar ägg. Det ser ofta olika ut för alla men för min del så ser det ut så här...

Jag fick pergotime utskrivet då jag har PCO. Jag börjar äta tabletterna på dag fem i cykeln (alltså fem dagar från det att man fick sin mens).
    Eftersom jag har så oregelbunden mens så fick jag tabletter för att sätta igång mensen till att börja med så jag slapp vänta.

Man äter PT-tabletterna i fem dagar, d.v.s från dag 5 till dag 9 i cykeln. På dag 11 har jag en tid hos min läkare som gör ett ultraljud för att se hur jag reagerat på kuren. Man kan bli överstimulerad, så att man producerat tre-fyra ägg och då får man sexförbud då det finns risk för fler än två barn då.
    Det finns läkare som struntar i att göra ultraljud vid ÄL men då ser man ju inte heller hur man reagerat på kuren, vissa producerar inte alls några ägg utan måste börja på dubbelkur istället. Ägglossningen kommer sedan runt dag 13-18.
    För min del så lossnade inte äggen (vilket man kom fram till med ett blodprov som jag gjorde en tid efter beräknad ÄL) så jag får även en ÄL spruta som tas när äggen ser mogna ut. Denna gör att äggen garanterat släpper och då exakt 36-48 timmar efter man tagit sprutan.

Hoppas du blev lite klokare i alla fall :) Tycker i alla fall du ska se till att få ultraljudet i mitten av cykeln för att se hur du reagerat på kuren...

Lycka till :)

• Kissmebeautiful

Så dag 1 är alltid första dagen på mensen, sen tar man piller dag 5-9 .. de har jag förstått..
    Är sen ÄL på dag 13-18 från första dagen av mens eller 13-18 dagar efter sista pillret? =)
    De är sånt jag blir förvirrad över, sen ska min läkare något om att cykeln inte är 28 dagar som normalt utan 30 när man tar PT ?! Eller jag missuppfattade henne? 

• Lovva
    Kissmebeautiful skrev 2011-12-27 11:39:36 följande:
    Så dag 1 är alltid första dagen på mensen, sen tar man piller dag 5-9 .. de har jag förstått..
    Är sen ÄL på dag 13-18 från första dagen av mens eller 13-18 dagar efter sista pillret? =)
    De är sånt jag blir förvirrad över, sen ska min läkare något om att cykeln inte är 28 dagar som normalt utan 30 när man tar PT ?! Eller jag missuppfattade henne? 
    Precis, mensens första dag är alltid dag 1. 
    Pergotabletter på dag 5-9 
    ÄL dag 13-18, räknat från mensens första dag. 

Så får du mens 1 januari så äter du pergo 5-9 januari och får oftast äl någon gång mellan 13-18 januari. Jag fick min äl dag 17. Min cykel var 31 dagar.
  • prinsessan84
    Lovva skrev 2011-12-27 12:00:48 följande:
    Precis, mensens första dag är alltid dag 1. 
    Pergotabletter på dag 5-9 
    ÄL dag 13-18, räknat från mensens första dag. 

Så får du mens 1 januari så äter du pergo 5-9 januari och får oftast äl någon gång mellan 13-18 januari. Jag fick min äl dag 17. Min cykel var 31 dagar.
    Ja det är en jäkla röra det här... Tycker inte man gör annat än att sitta och räkna i huvudet :)
  • Lovva

Jag är på bim -7/8 idag så jag hoppas fortfarande. Hur går det för dig?

• Kissmebeautiful

Hoppas inte de gör något att jag hoppar in i tråden,
    Min väldigt efterlängtade mens kom i söndags, det betyder att jag ska påbörja min första Pergotime kur på torsdag, jag är otroligt förväntansfull och de ska bli ett sant nöje :)

Men en fråga, fick telefontid hos min gyn på onsdag, men här är säkert någon som vet.. får man påbörja PT kur trots att man har cellförändringar?!

• Ellenvillhabebis

Näe inget här, väntar på ÄL nu.. testerna spelar mig ett spratt. Förstfick Jag knappt några streck alls, sen stegra dom o nu syns dom knappt igen. Dom blir aldrig ÄL starka Håller mina fingrar &tår för dig.

• litethallon

läser runt här på fl om pergo o måste bara korrigera ett tidigare inlägg - att pergo producerar ägg är fel. man föds med de ägg man har, det produceras inga nya av pergo. pergo gör att de mognar, dvs släpper.// vän av ordning

Svar på tråden Pergotime. Nu kör vi igen!