• sui

    Sydkorea

    Hej!

    Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
    Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...

  • Svar på tråden Sydkorea
  • SK2012

    Kurreburre - De har sagt att det förmodligen kommer vara tätare med bb i vår, så det är nog supernära för er. Ta med dig mobilen överallt :D!

  • Blåiris

    Kurreburre: Förstår din oro och frustration- men som flera poängterar- det är nära nu!!!! Håller tummar och tår!

  • SK2012

    Vad jag har förstått hade de som fick bb lämnat in papper i november. Det står i alla fall det på hemsidan. Fast du kanske har någon inside information ;).

  • Kurreburre
    SK2012 skrev 2013-04-23 09:07:35 följande:
    Vad jag har förstått hade de som fick bb lämnat in papper i november. Det står i alla fall det på hemsidan. Fast du kanske har någon inside information ;).
    Jepp! Det senaste BB:t fick jag veta genom Korea-listan (en Yahoo-grupp) och hon skrev att de skickat sina papper i december. Och vi skickade våra i november. Så vad jag vet är vi de som har vänt längst nu. Men jagh hoppas såklart att ni har rätt att de ringer oss vilken dag som helst nu och att det inte har någon betydelse vid RB, att den totala väntetiden för oss inte blir längre bara för det :)

    Tänk så frustrerad man är nu vid BB, kan knappt föreställa mig väntan därefter :O Hade det varit som förr, 2-4 mån, så hade det nästan varit lagom för att hinna förbereda allt. Men nu är det en evighet och en enorm ovisshet!
  • SK2012

    Ja, jag håller med. Två månader hade varit perfekt (hade inte tackat nej till att åka direkt heller iofs) och vi har nu väntat snart tre månader på rb. Även om det är en jobbig tid måste jag nog säga att det känns lättare än väntan på bb. Nu kan man ställa in sig på ett annat sätt. Man kan börja handla kläder osv eftersom man vet vilken ålder det blir. Jag hoppas sååå att vi får nån slags uppdatering om hur han har det och nya bilder. Det är ju vår pojke där borta :/! Håller tummar för att bb kommer innan helgen :)!

  • SK2012

    Men gud, förlåt. Måste ha läst alldeles tokigt :-/! Jag var helt säker på att det stod dagens datum och blev så glad för er skull. Herregud, nu blir det till att kolla synen... Ledsen om jag orsakat förvirring och what not.

  • soffanloppan

    Hej!

    jag är bara nyfiken av mig. Jag undrar vad barnen har för ca ålder vid BB från korea? Då det är längre tid mellan BB & RB nuförtiden. Det verkar vara olika, hur gamla är barnen vid ankomst till Sverige? vår son var nästan 16 mån när vi landade i sverige.

    Ha det gott!
     

  • Kurreburre

    Å jag blir tokig av den här väntan! Helt tyst e det, ingenting händer :( För varje dag som går bli jag mer och mer orolig för att nåt ska gå snett, att de ändrar nån regler eller stänger landet helt. Mest oroväckande e att det inte kommer några RB. Det känns som att ingen annan har väntat lika länge som vi på BB, mer än 6 mån nu :( Vi är de som har väntat längst just nu iaf. För 1-2 månader sen va hoppet stort att de skulle ringa oss vilken dag som helst men nu har hoppet nästan försvunnit och när man kontaktar AC ökar inte hoppet precis, men de vågar väl inte ge några garantier. Va bara tvungen att skriva av mig, igen ;) Hur går det för er andra?


  • SK2012

    Förstår hur du känner Kurreburre. Man stänger av till slut och allt känns overkligt, som att det aldrig kommer att hända. Vi har nu väntat på rb i fyra mån och kommer troligtvis få vänta minst tre månader till. De som fick bb i dec har inte ens fått sina papper i domstol och de har nu väntat den uppskattade tiden på ett halvår. De som hämtade sina barn i april fick en domstolstid tre mån från att papperen kommit till domstolen, så jag antar att det dröjer :(. Jag hoppas så att ni får veta vem ni väntar på snart, för jag tyckte nog att den väntan var jobbigast trots allt. Nu vet vi ju vem vi kämpar för :). Kram

  • SK2012

    Åh, vad jobbig denna låååånga väntan är. Har nu väntat på rb i fem månader och jag vet att det är några familjer som väntat ett par månader längre än oss. Har ställt in mig på att vi förmodligen inte får en domstolstid förrän i oktober. Han hinner bli så stor vår kille :(. Fick uppdatering av bilder för några veckor sedan. Helt underbart att få se en liten filmsnutt och höra hans röst. Det har dock gjort vår väntan ännu jobbigare. Det känns i hela kroppen när jag ser bilderna och jag känner så starkt att det är vår son :). Tycker även att det är tråkigt att det inte kommit så många bb i vår. Tänker särskilt på dig Kurreburre. Vet precis hur du känner det just nu. De där dagarna då man kollade på telefonen hela tiden för att se att man inte missat nåt samtal... Fy sjutton. Tur är det att det inte är november, kallt och grått. Nu kan man åtminstone njuta av sol och ledighet.

    Hoppas ni har det bra alla (blivande) SK-föräldrar!
    Kram! 

  • Lapinette

    Lider med er som väntar! Det är verkligen hemskt detta nya system som gör att det dröjer olidligt långt innan resebesked. Är så otroligt tacksam att vi hann få vår son i höstas innan allt detta nya med domstol slog igenom. Men som sagt, jag följer er här och tittar in på AC-sida emellanåt för att se om det kommit fler barn ... men jösses, bara tre barn i år!!!

    SK2012 - får ont i hjärtat och tårar i ögonen när jag läser om er lilla filmsnutt ni fått på er son. All styrka till er och jag håller tummarna att ni snart får åka! 

  • Kurreburre

    oj, har helt glömt bort familjeliv under sommaren och har inte hittat hit förrän nu när jag surfade bilbarnstolar. Vi har faktiskt äntligen fått vårt barnbesked, dan innan midsommar fick vi veta att vi fått en pojke som fyllde 1 år i juli :) 7 långa månader tog det. Men det går fortfarande trögt och det är ingen ljusning i sikte när det gäller väntetiderna på RB så vi lär tidigast få rese i december men mer troligt i januari eller ännu värre februari :( Tycker precis som du sk2012 att det e superjobbigt att våra barn hinner bli så stora, det nya systemet e rena tortyren. Vi hänger ganska mycket på facebook och har hittat ett par bra grupper där som har "tagit över" familjeliv :) Säg till om ni inte känner till dem och vill hänga där så kan jag bjuda in er :) Sen e vi även ett gäng i Skåne som träffas då och då.


  • CarolineB

    Hej,


    Jag och min man är ofrivilligt barnlösa och mitt uppe i ivf karusellen! Jag har några frågor till er här inne :)


    Ställde ni er i adoptionskö innan ni var klara med eventuella ivf mm? Hur valde ni land? Hur lång tid har det tagit totalt sett för er som vill adoptera från Sydkorea? Jag känner på mig att vårt barn inte är bilogiskt, det  finns någon annanstans :)

    Tacksam för svar!

  • Emeli
    CarolineB skrev 2013-09-23 08:24:57 följande:
    Hej, Jag och min man är ofrivilligt barnlösa och mitt uppe i ivf karusellen! Jag har några frågor till er här inne :) Ställde ni er i adoptionskö innan ni var klara med eventuella ivf mm? Hur valde ni land? Hur lång tid har det tagit totalt sett för er som vill adoptera från Sydkorea? Jag känner på mig att vårt barn inte är bilogiskt, det  finns någon annanstans :) Tacksam för svar!

    Hej! Det är mycket klokt att ställa sig i adoptionskö så tidigt som möjligt eftersom antalet adoptioner till Sverige stadigt minskar och väntetiderna därmed ökar. OBS ni behöver inte ansöka om utredning hos er kommun ännu, om ni inte känner er mogna för det. Det är kötiden hos adoptionsorganisationen som är viktig. Om det är Sydkorea som är mest intressant för er är det Adoptionscentrum som ni ska köa hos. Läs mer om adoptioner på www.mia.eu.
  • Emce

    Hej!
    Hur har ni som haft med barn till Sydkorea gjort med till exempel bilbarnstol? Vi kommer ha med en 4-åring. Något annat man behöver tänka på när man har med syskon?
    /Emil

  • Koreamamma

    Emce,

    Sydkorea är ett oerhört lätt land att resa i med barn och ska man på hämtresa till Seoul är det inget undantag. Man kan med fördel transportera sig överallt med tunnelbanan som är ren, säker och oerhört lätt att använda. Från flygplatsen går sk. limobussar som fungerar utmärkt. Taxi fungerar förstås också. Vi har varit där tre gånger och har åkt en del taxi. Då har barnen fått klara sig utan barnstol, det blir alldeles för krångligt och bulkigt att släpa med en stol.
    Det finns gott om barninriktade aktivieter i Seoul även för lite yngre barn.
    Om ni inte redan fått tips om det så finns det en bra grupp för koreaföräldrar på FBdär det går att få massor av tips och kunskaper!

Svar på tråden Sydkorea