• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Anonym

betalar TS underhåll? annars kan hon ju sluta tjata om att hon ska ha barnbidraget under den här perioden...

• Anonym

Hur mycket ar barnet hos dig i vanliga fall? Jag tycker inte en manad ar nagot att braka om, kan du verkligen inte hoppa over en manad med pappersgarat? Och lata henne behalla pengarna. Barnet bor ju anda dar och pengarna gar sakert tilll sadant som gynnar barnet...

• liljan1975
    Anonym skrev 2012-06-13 09:04:30 följande:
    Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.

Nej.
  • viseversa
    fjonkelina skrev 2012-06-13 09:18:47 följande:
    Nej det stämmer inte alls. Barnbidraget är till för att hjälpa till med barnets försörjning, dvs diverse omkostnader man har som bf. Det är inte alls barnets pengar utan förälderns pengar som hjälp till bland annat större lägenhet,försäkringar,fritid,kläder m.m.
    Däremot får du göra avdrag på underhållet för dessa veckor.
  • Heahog

Läs på FKs sida om barnbidraget.. Har redan citerat dom ovan.. Det är barnets pengar. Varför ska BF slippa betala barnbidraget när barnet är hos TS 6 veckor i sträck? BF behöver inte köpa mat eller kläder, vilket TS måste. Båda har väl räkningar & hyra att betala...  

• ViVäntarLois
    Heahog skrev 2012-06-15 11:12:28 följande:
    Läs på FKs sida om barnbidraget.. Har redan citerat dom ovan.. Det är barnets pengar. Varför ska BF slippa betala barnbidraget när barnet är hos TS 6 veckor i sträck? BF behöver inte köpa mat eller kläder, vilket TS måste. Båda har väl räkningar & hyra att betala...  
    Därför att BF står för de större kostnaderna resten av året och vissa saker, t.ex. en cykel, behöver man kanske spara några månader till. Sedan ska självklart TS se till att barnet har med sig sina kläder, men det är ju en annan fråga. 
  • Anonym

Har ju förklarat att det inte finns några större utgifter som nr står för. Bf har inte ens en barnförsäkring... Och cykel har JAG köpt.

• ViVäntarLois
    Anonym skrev 2012-06-15 15:06:44 följande:
    Har ju förklarat att det inte finns några större utgifter som nr står för. Bf har inte ens en barnförsäkring... Och cykel har JAG köpt.
    Men varför bor inte barnet hos dig så att du får både barnbidrag och underhåll? Om du ändå sköter allt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-15 15:06:44 följande:
    betalar du underhåll?
  • Starbaby
    Anonym skrev 2012-06-13 09:04:30 följande:

Barnet är hos dig i 6 veckor, du ska få barnbidraget. Den tillhör barnet inte ska det gå till andra förälderns räkningar.
  • Anonym
    ViVäntarLois skrev 2012-06-15 19:15:03 följande:
    Nix, det gör hon inte. Framgår tidigare i tråden :)
    då fattar jag inte vad hon klagar på.
  • Anonym (vv)

Nu har den äldre lagen upphävts i samband med att socialförsäkringsbalken trädde i kraft, men i stort så har det inte gjort några ändringar. Barnbidrag är till för barnets uppfostran och uppehälle. 

http://lawline.se/answers/2236 

• SupersurasunkSara

BF har ju fortfarande kostnader för hyra etc även om barnet är borta i 6 v. Alltså behöver BF inte ge dig barnbidraget. Visst slipper BF betala mat för barnet under de 6 v barnet är hos dig, men det spelar ingen roll, hade du betalat underhåll enligt minimistandard så hade du fått dra av 31,83 kr per dag som du har barnet. Nu betalar du ingenting och får alltså ingenting.

• Anonym
    Anonym (vv) skrev 2012-10-30 08:31:08 följande:
    Nu har den äldre lagen upphävts i samband med att socialförsäkringsbalken trädde i kraft, men i stort så har det inte gjort några ändringar. Barnbidrag är till för barnets uppfostran och uppehälle. 

lawline.se/answers/2236 
    Barnbidraget är ett bidrag för barnfamiljers ökade kostnader, inte ett direkt riktat bidrag till barnets uppfostran och uppehälle.
    SupersurasunkSara skrev 2012-10-30 08:36:15 följande:
    BF har ju fortfarande kostnader för hyra etc även om barnet är borta i 6 v. Alltså behöver BF inte ge dig barnbidraget. Visst slipper BF betala mat för barnet under de 6 v barnet är hos dig, men det spelar ingen roll, hade du betalat underhåll enligt minimistandard så hade du fått dra av 31,83 kr per dag som du har barnet. Nu betalar du ingenting och får alltså ingenting.

Hyra? Det ingår inte i barnbidraget. Behöver man hjälp med boendekostnaden får man ansöka om bostadsbidrag.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-10-30 09:09:35 följande:
    Barnbidraget är ett bidrag för barnfamiljers ökade kostnader, inte ett direkt riktat bidrag till barnets uppfostran och uppehälle.

Hyra? Det ingår inte i barnbidraget. Behöver man hjälp med boendekostnaden får man ansöka om bostadsbidrag.
    De flesta har en större bostad än de behövt om de inte haft barn = ökade kostnader. Visst kan man även söka bostadsbidrag, men barnbidraget är en hjälp även till det. Eller till vilka kostnader man nu anser sig behöva ta för att man har barn.
Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!