Är skolfoto för dyrt?
Skolfotot är tydligen för dyrt (http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/familj/article15498373.ab). Tycker ni det eller går det till överdrift av mer eller mindre snåla föräldrar?
Skolfotot är tydligen för dyrt (http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/familj/article15498373.ab). Tycker ni det eller går det till överdrift av mer eller mindre snåla föräldrar?
Ja, jag tycker det är dyrt, de där småfotona är inget att ha anser vi här hemma. Nu har vi tillgång till två duktiga fotografer, sambon och ett av hans tidigare barn, så vi får mycket finare foton när de tar och ger hellre bort dessa.
Vi köper samlingskorten när vårt barn har varit med (men inte de åren han har av olika skäl inte varit med), de åren vi inte har köpt har företaget skickat massor med brev om att vi skall köpa.
Nej, jag tycker faktiskt inte det är värt pengarna, speciellt inte porträttfotografierna, de kan man både ha och mista. Vill vi har proffisionella porträttfotografier så tar vi oss själva till en fotograf.
Ja, till viss del är det dyrt. Sen är jag ju lite fjantig för det känns som att jag måste fortsätta med de där jäkla fotona Har det ena barnet, så måste det andra barnet ha.
I år kommer det gå på närmare 1000:- för vårt hushåll. Två barn som blivit fotograferade. Jag tycker att det är usel kvalité på fotona. Förra året när jag skulle byta ramar så hade flera av fotona fastnat i glaset och gick sönder. Fick iofs nya foton gratis när jag mejlade. Men i samma dåliga kvalité...
Företaget som fotar här har iaf så att vi kan välja vilket slags "paket" vi vill ha på nätet. Då kan vi välja bort sådant som vi inte vill ha direkt ist för att få hem det.
Jag kan tycka att det är dyrt med tanke på hur dålig fotografen är faktiskt.
En tanke som slagit mig förutom att jag tycker det är dyrt för det man får (Barnen sitter rakt upp och ned framför en grå duk, typ) är hur en privat aktör kan komma in i skolan och så ska alla "köpa" den tjänsten. Jag kan inte säga nej (visst kan jag det på ett sätt men hur många har ens ifrågasatt det?) utan det är en kollektiv sak. Undra vad som hade hänt om skolan upphandlat med en frisör: På tisdag klipps alla barn, du kan tacka nej via internet annars kommer en räkning hem i brevlådan. Nej du kan inte välja frisyr, vi kör alla med samma . Ironi? självklart!
Klart man kan säga nej! Du anar inte hur många som gör det, det är rätt många föräldrar som inte köper fotona. En hel del köper gruppfotot men skippar porträtten. Det här är det alltså föräldrar som berättat för mig, det är ju inget vi skolpersonal har koll på.
Se det som en service istället, en fotograf kommer och tar kort OM du vill, som du kan köpa kraftigt rabatterat OM du vill.
Sen att kvalitén inte alltid är den bästa, ja det är förjävligt faktiskt. Vår skola har bytt fotofirma i år och hoppas på bättring eftersom fotona sett bedrövliga ut två senaste åren. Men om folk slutar köpa dåliga kort så rensas dåliga aktörer bort (synd bara att det ska drabba barnens skolfoton, minnen...)
På min dotters förskola har vi en liten lokal fotograf som tar korten och de kan ingen klaga på skärpa eller kvalitet på. Sen får man ett lösenord och gå in på hennes hemsida och se korten och lägga beställning om man vill. Inget kommer hem automatiskt. Grundpaketet kostar 200:- med gruppbild, förstoring och 10 småbilder. Dessutom får man välja på färg eller svartvitt. En toppenlösning och inte dyrt med tanke på att man får kvalitet.
Alldeles för dyrt om man köper hela paketet. Har tre barn och köper oftast bilderna. Men ska överväga att låta bli nästa år, vi tar många egna bra foton...
Svarade att det är acceptabelt.
Vi är riktigt nöjda med den fotograf som våra barns skola har valt. Inga bilder skickas hem utan beställning. Man får en kod att logga in med på fotografens hemsida och kan sedan titta på bilderna och välja ifall man vill beställa eller ej. Och när det gäller olika paket så har fotografen säkert 10-20 olika varianter av olika paket att välja mellan eller så köper man bilden i digitalt format och kan sedan bestämma helt fritt vad man vill framkalla för bilder hos vilken firma som helst. Fotografen tar dessutom 2-3 bilder per barn utöver den traditionella porträttbilden. Denna fotograf känns mer som en "riktig fotograf" än bara skolfotograf.