• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?
  • sextiotalist

Ja, jag tycker det är dyrt, de där småfotona är inget att ha anser vi här hemma. Nu har vi tillgång till två duktiga fotografer, sambon och ett av hans tidigare barn, så vi får mycket finare foton när de tar och ger hellre bort dessa.

Vi köper samlingskorten när vårt barn har varit med (men inte de åren han har av olika skäl inte varit med), de åren vi inte har köpt har företaget skickat massor med brev om att vi skall köpa.

Nej, jag tycker faktiskt inte det är värt pengarna, speciellt inte porträttfotografierna, de kan man både ha och mista. Vill vi har proffisionella porträttfotografier så tar vi oss själva till en fotograf.    

• Regnig måndag
    tvåbarnsmor89 skrev 2012-09-27 21:28:33 följande:
    Det är ingen som säger det är stöld att scanna dem, står inte på några papper att man inte får göra. Men detta var också bara ett tips för de som inte har råd med "orginalet"
    Lagen säger det och den är du tvungen att hålla reda på själv (och borde efter de senaste årens debatt)
    Det är ingen som säger att du inte får kopiera hela böcker, filmer, musik eller spel heller.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Butterscotch
    Cloudyberry skrev 2012-09-27 20:35:28 följande:
    Jag har aldrig gjort det men tycker att det låter helt okej att göra så, för de som inte har råd. I år så blir det nog det som jag kommer göra dock eftersom jag faller in i den kategorin.Skolan hade nog ordnat skolfotografering om fotoföretagen såg att beställningarna minskade men då till ett betydligt mer humant pris. Kommentaren som jag fällde ovan handlade mest om irritation över på tok för höga priser.

Ja, lite stöld är ju aldrig fel. Eller...?
  • Ruggugglan

Ja, till viss del är det dyrt. Sen är jag ju lite fjantig för det känns som att jag måste fortsätta med de där jäkla fotona Har det ena barnet, så måste det andra barnet ha.

I år kommer det gå på närmare 1000:- för vårt hushåll. Två barn som blivit fotograferade. Jag tycker att det är usel kvalité på fotona. Förra året när jag skulle byta ramar så hade flera av fotona fastnat i glaset och gick sönder. Fick iofs nya foton gratis när jag mejlade. Men i samma dåliga kvalité...

Företaget som fotar här har iaf så att vi kan välja vilket slags "paket" vi vill ha på nätet. Då kan vi välja bort sådant som vi inte vill ha direkt ist för att få hem det.

• Gretha

Jag kan tycka att det är dyrt med tanke på hur dålig fotografen är faktiskt.

• mamma till 2 frön

En tanke som slagit mig förutom att jag tycker det är dyrt för det man får  (Barnen sitter rakt upp och ned framför en grå duk, typ) är hur en privat aktör kan komma in i skolan och så ska alla "köpa" den tjänsten. Jag kan inte säga nej (visst kan jag det på ett sätt men hur många har ens ifrågasatt det?) utan det är en kollektiv sak. Undra vad som hade hänt om skolan upphandlat med en frisör: På tisdag klipps alla barn, du kan tacka nej via internet annars kommer en räkning hem i brevlådan. Nej du kan inte välja frisyr, vi kör alla med samma . Ironi? självklart!   

• Mumu

Klart man kan säga nej! Du anar inte hur många som gör det, det är rätt många föräldrar som inte köper fotona. En hel del köper gruppfotot men skippar porträtten. Det här är det alltså föräldrar som berättat för mig, det är ju inget vi skolpersonal har koll på.

Se det som en service istället, en fotograf kommer och tar kort OM du vill, som du kan köpa kraftigt rabatterat OM du vill.

Sen att kvalitén inte alltid är den bästa, ja det är förjävligt faktiskt. Vår skola har bytt fotofirma i år och hoppas på bättring eftersom fotona sett bedrövliga ut två senaste åren. Men om folk slutar köpa dåliga kort så rensas dåliga aktörer bort (synd bara att det ska drabba barnens skolfoton, minnen...)

På min dotters förskola har vi en liten lokal fotograf som tar korten och de kan ingen klaga på skärpa eller kvalitet på. Sen får man ett lösenord och gå in på hennes hemsida och se korten och lägga beställning om man vill. Inget kommer hem automatiskt. Grundpaketet kostar 200:- med gruppbild, förstoring och 10 småbilder. Dessutom får man välja på färg eller svartvitt. En toppenlösning och inte dyrt med tanke på att man får kvalitet.

• mamma till 2 frön
    Mumu skrev 2012-09-30 11:07:27 följande:
    Klart man kan säga nej! Du anar inte hur många som gör det, det är rätt många föräldrar som inte köper fotona. En hel del köper gruppfotot men skippar porträtten. Det här är det alltså föräldrar som berättat för mig, det är ju inget vi skolpersonal har koll på.

Se det som en service istället, en fotograf kommer och tar kort OM du vill, som du kan köpa kraftigt rabatterat OM du vill.

Sen att kvalitén inte alltid är den bästa, ja det är förjävligt faktiskt. Vår skola har bytt fotofirma i år och hoppas på bättring eftersom fotona sett bedrövliga ut två senaste åren. Men om folk slutar köpa dåliga kort så rensas dåliga aktörer bort (synd bara att det ska drabba barnens skolfoton, minnen...)

På min dotters förskola har vi en liten lokal fotograf som tar korten och de kan ingen klaga på skärpa eller kvalitet på. Sen får man ett lösenord och gå in på hennes hemsida och se korten och lägga beställning om man vill. Inget kommer hem automatiskt. Grundpaketet kostar 200:- med gruppbild, förstoring och 10 småbilder. Dessutom får man välja på färg eller svartvitt. En toppenlösning och inte dyrt med tanke på att man får kvalitet.
    Tror du missade min poäng för jag antar att ditt svar var riktat till min kommentar. Handlade mest om att en privat aktör kan få använda skolan som kommunalaktör för vinstdrivande handling. Och nej det är inte många som tackar nej utan det är ofta: Ja, ja vi betalade för det var lättast. Vi pratade nämligen om detta på föräldramötet sist och kunde konstatera att nästan alla resonerade så. Inte statistiskt säkerställt men ändå en pekning i viss riktning. Jag är oxå lärare och vet att mina föräldrar ofta köper korten eftersom de brukar beklaga sig över priset och trycket från barnen som precis som sina kompisar vill ha korten...
  • NeedfulThings
    MaryCaroline skrev 2012-09-27 20:17:21 följande:
    Numera? Det har de väl gjort i över 20 år? :) I alla fall där jag kommer från... Från förskolan ända till sista året på gymnasiet + studentfoton... Skolfotokatalog också från och med 3:e klass... :) Idag är jag väldigt glad över det med skolfotokatalogerna, det är superkul att ha kvar och bläddra i emellanåt :)
    Jag är född på 80-talet så det är klart att det var rätt länge sen jag gick i skolan. Men inte så pass länge sen så att jag inte kan använda "numera" Tungan ute

Som sagt skolkatalog hade vi varje år efter att vi började på högstadieskolan i sexan. Och dom är absolut kul att ha kvar och bläddra i. För där är ju alla elever med! Men just enskilda kort tycker jag är lite onödigt. Man går ju ändå skolan i 12 år, och sen dagis innan det.
  • Lilla Morran

Alldeles för dyrt om man köper hela paketet. Har tre barn och köper oftast bilderna. Men ska överväga att låta bli nästa år, vi tar många egna bra foton...

• strojes

Svarade att det är acceptabelt.

Vi är riktigt nöjda med den fotograf som våra barns skola har valt. Inga bilder skickas hem utan beställning. Man får en kod att logga in med på fotografens hemsida och kan sedan titta på bilderna och välja ifall man vill beställa eller ej. Och när det gäller olika paket så har fotografen säkert 10-20 olika varianter av olika paket att välja mellan eller så köper man bilden i digitalt format och kan sedan bestämma helt fritt vad man vill framkalla för bilder hos vilken firma som helst. Fotografen tar dessutom 2-3 bilder per barn utöver den traditionella porträttbilden. Denna fotograf känns mer som en "riktig fotograf" än bara skolfotograf.

Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?