• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är islamisering bra?
  • Tom Araya

Islamiseringen av Sverige tog fart 1994 och 1999 när Socialdemokraterna undertecknade samarbetsavtal men Sveriges muslimska förbund. Avtalet innebär bl.a. att muslimer ska släppas in på olika maktpositioner på kommun-, regions- och riksnivå, medan SMR inför sina medlemmar förespråkar en röst på S.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-01 19:22:43 följande:

Islamiseringen av Sverige tog fart 1994 och 1999 när Socialdemokraterna undertecknade samarbetsavtal men Sveriges muslimska förbund. Avtalet innebär bl.a. att muslimer ska släppas in på olika maktpositioner på kommun-, regions- och riksnivå, medan SMR inför sina medlemmar förespråkar en röst på S.

Att islamism är negativt anser samtliga partier och det ska inte kopplas samman med att politiska partier har sammarbeten med muslimska organisationer. Sådan sammarbete kan tvärtom leda till förbättrad integration i det svenska samhället. 

Ska vi vara kritiska mot islamism så är det mer rimligt att kritisera moderaterna som hade en islamistisk riksdagsman, Abdirizak Waberi,  som paralellet med jobbet som riksdagsman för moderaterna och suppleang i Riksdagens försvarsutskott var Mulslimska Brödrarskapets representant i Europa. Trots att Waberis koppling till Muslimska brödrasklapet varit känd sedan 2010  dröjde det många år efter det att han lämnat riklsdagen innan uteslöts ur moderaterna

sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Snälla Killen

Jag är emot religion så jag anser inte att vare sig islamisering eller liknande är till fördel för någon. Självklart är jag emot böneutrop, där går min gräns.

Annars anser jag att alla har rätt till sin egen trosuppfattning och att man kan leva utifrån det, men självklart utifrån förutsättningen att man inte prackar på skiten på andra och att man visar hänsyn och respekt gentemot de som tycker olika. 

Snäll? Definiera snälla...
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-06-01 10:54:02 följande:
    Det dolda hotet ? Islamisk fundamentalism i dagens Frankrike

Varning! Länken leder till Epoch Times, en publikation som utger sig för att vara oberoende, men som har tydliga högerextrema kopplingar och ett välkänt track record av att sprida konspirationsteorier och desinformation.

Flera oberoende faktagranskare exempelvis Snopes och New York Times har upprepade gånger påvisat hur Epoch Times sprider missvisande eller direkt felaktig information. Var därför mycket källkritisk till information från denna sajt.

• Anonym (FYI)
    KillBill skrev 2025-06-01 11:30:39 följande:

Varning! Länken leder till Epoch Times, en publikation som utger sig för att vara oberoende, men som har tydliga högerextrema kopplingar och ett välkänt track record av att sprida konspirationsteorier och desinformation.

Flera oberoende faktagranskare exempelvis Snopes och New York Times har upprepade gånger påvisat hur Epoch Times sprider missvisande eller direkt felaktig information. Var därför mycket källkritisk till information från denna sajt.

Problematiken i Frankrike är redan välkänd. Alldeles oavsett källan ovan finns mycket info att hitta om det på nätet.

https://www.bbc.com/news/articles/ckgnnelvz0do

https://www.france24.com/en/france/20250521-muslim-brotherhood-movement-poses-threat-to-national-cohesion-french-govt-report-says

https://www.lemonde.fr/en/france/article/2025/05/21/macron-urges-government-action-on-muslim-brotherhood-s-influence-in-france_6741505_7.html
  • KillBill
    Jag säger inte emot men jag vänder mig mot folk som länkar till högetrextremistska och konspiratoriska sajter. Genom att surfa in på den typen av sidor så stödjer man indirekt skiten.
  • Rataxes
    Annat är det när de länkar till vänsterextrem skit som den skattefinansierade sagobloggen ETC som gärna publicerar rena lögner, vägrar att be om ursäkt och låter skiten ligga kvar.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Ake J Immyson)
    Tom Araya skrev 2025-05-01 19:22:43 följande:

Är det bra att dom släpps in i maktpositioner eller är det en nackdel?

• Anonym (Ake J Immyson)

Hur var det i Sverige för 30-40 år sedan när Islam inte var lika utbrett?

• Snälla Killen

Som Kill Bill säger....

Är man en sån som aktivt är inne på välkänt erkända högerextremistiska "nyhetssidor" sidor, så är man aktivt, en del av grundproblemet.

Det finns alltid en grad av sanning och osanning inom all nyhetsrapportering, men inga är så vinklade som höherextrema forum, för att inte tala om total oförmåga att respektera oliktänkande. Det är väl därför dessa aktörer så aktivt sprider desinformation och aktivt arbetar med troll-konton online 🙃

Svårt att kunna respektera en rörelse som inte kan respektera andra...

• KillBill
    Anonym (Ake J Immyson) skrev 2025-06-01 12:42:02 följande:

Är det bra att dom släpps in i maktpositioner eller är det en nackdel?

Det är självklart inte bra att islamister hamnar på maktpositioner i Sverige. 

Om du är intresserad av islamisters inflytande i maktpositioner kan jag tipsa om moderaten Abdirizak Waberi. Under sin tid som riksdagsledamot för Moderaterna och medlem i Försvarsutskottet under åren 2010 -2014 representerade han samtidigt Muslimska Brödraskapet i Europa..

sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
  • Snälla Killen
    Anonym (Ake J Immyson) skrev 2025-06-01 12:42:50 följande:

Hur var det i Sverige för 30-40 år sedan när Islam inte var lika utbrett?

Det går inte riktigt att jämföra på det viset...

Hur var Sverige för ytterligare 30-40 år sedan (60-80 år sedan)? Det var en helt annan era med helt andra förutsättningar. Dessutom är det sällan en bra idé att blicka backåt när man ska planera inför framtiden. 🙃

Bättre att blicka framåt och se den potentiella och, i allra högsta grad, reella risken att Sverige stadigt glider mer och mer åt fascism än tvärtom...

Om 30-40 år från och med nu, så är jag övertygad om att det är helt andra krafter än islamiska fundamentalister som har kommit längre än tvärtom.
Svar på tråden Är islamisering bra?