Joysan skrev 2013-03-12 14:48:08 följande:
Jag har reagerat på en sak och det är att man ofta får höra att "det vet du inget om, du har inga barn" osv.
Klart att man kan veta saker som rör till exempel barns uppfostran utan att själv ha barn. Sedan är det ju självklart så att många saker är lättare sagt än gjort. jag blir faktiskt sjukt sårad över att få höra att man inte har någon talan..
Man bör också betänka att personen man säger så till, kanske inte KAN få barn..
Jag tycker du ska säga till din svägerska att du faktiskt tar illa upp när hon säger som hon gör. Hon kanske inte fattar att hon sårar, visst hon kanske inte vill ha råd utan bara vill gnälla av sig lite men det finns olika sätt att uttrycka sig på.
Tex som jag sa när min dotter var bebis, något i stil med "Tack för att du bryr dig men helt ärligt är jag inte så mottaglig för råd just nu. Vill nog bara gnälla av mig".
Sen att jag kanske innerst inne ibland tänkte att "lätt för dig att komma med råd men kom tillbaks när du har egna barn" är en annan femma, men jag skulle aldrig någonsin uttrycka mig så. För jag vet inte varför just den personen inte har barn, ofrivillig barnlöshet kan vara en orsak och det känns jäkligt onödigt att "gnugga in" sånt i ansiktet på någon annan.