• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • Tessou
    carpediem1 skrev 2014-04-18 17:53:32 följande:
    Oj, hela meddelande kom inte med?
    Nu blev det äntligen vår tur att hitta ett boende!! I förra veckan skrev vi under kontraktet på en liten hästgård, och vi flyttar in om drygt 2 månader!! :D
    Allt gick så fort, så det känns fortfarande väldigt overkligt att vi blir gårdsägare xD
    Nu känns det verkligen som att det faktiskt inte var meningen att vi skulle få de andra husen vi "förlorade".
    Den här gården är HELT perfekt, och precis det vi letat efter!!
    Nu längtar vi tills vi flyttar in, och kan börja fixa i vårt alldeles egna hus! :D
    Grattis!! Hoppas ni kommer trivas. Är det mycket som behöver göras?
    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2014-04-19 12:31:20 följande:
    Grattis! Så skoj att höra

Tack! :D
    Tessou skrev 2014-04-20 15:15:39 följande:
    Grattis!! Hoppas ni kommer trivas. Är det mycket som behöver göras?

Tack! :D Nej, faktiskt är det inte alls mkt som behöver göras, vissa fönster behöver mdet enda som kommer behöva göras inom 3-5år är att byta taket på huset, alla tillhörande byggnader, inklusive stall och loge har nästan helt nya plåt-tak, och är i bra skick :D

Men vi kommer dock måla, och tapetsera om invändigt
  • carpediem1

Min telefon vill inte som jag idag ;)

Vissa fönster behöver målas om utvändigt, så det kommer vi göra i sommar, annars är det bara taket som behöver läggas om inom ngr år :).

Sen kommer vi måla om och tapetsera invändigt, trots att det inte "behövs", men vi tänker att det är lika bra att fräscha upp allt på en gång innan vi flyttar in alla möbler. Känns ju enklast att fixa det när man inte har massa grejer som behöver flyttas :).

• riboflavin

Vi har letat efter ett kök från 40-50-tal till vårt hus, missat några passande som redan blivit sålda när vi ringde. Igår utvidgade vi vårt sökområde lite och hittade
    ett i södra småland Nedmonterat och klart för hämtning :) Hoppas nu att det är i ok skick. Så med lite tur blir det ett "nytt" kök redan i sommar hos oss. Just nu pågår förberedelse för bergvärmeborrning och dränering.

Hoppas allt går bra för er andra också ;)

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2014-04-24 19:03:31 följande:
    Vi har letat efter ett kök från 40-50-tal till vårt hus, missat några passande som redan blivit sålda när vi ringde. Igår utvidgade vi vårt sökområde lite och hittade

ett i södra småland Nedmonterat och klart för hämtning :) Hoppas nu att det är i ok skick. Så med lite tur blir det ett "nytt" kök redan i sommar hos oss. Just nu pågår förberedelse för bergvärmeborrning och dränering.Hoppas allt går bra för er andra också ;)

Åh vad kul med lite "nytt"! :D Renoverar ni hela huset i 40-50-tals anda? :)

Oj, bergvärme och dränering är inga billiga kostnader, men det kanske ni hade räknat med redan innan ni flyttade in? :p Vad är det för värme i huset nu? Skönt när det är klart sen iaf :)
  • riboflavin
    carpediem1 skrev 2014-04-25 16:33:18 följande:

Åh vad kul med lite "nytt"! :D Renoverar ni hela huset i 40-50-tals anda? :)
    Oj, bergvärme och dränering är inga billiga kostnader, men det kanske ni hade räknat med redan innan ni flyttade in? :p Vad är det för värme i huset nu? Skönt när det är klart sen iaf :)

Ja, vi satsar på mycket 50-tal, och bevarar de originaldetaljer som finns från sent 60-tal. Bland annat fanns mahognygarderoberna i ett sovrum kvar och stora träpaneler i hall och trapphus, som egentligen inte är supersnygga men som vi ändå valt att spara. Nuvarande köket är inslängt på 80-talet och har sen dess penselmålats turkost;).

Ja, vi hade räknat med omgående dränering och nytt värmesystem inom 5 år, men den nuvarande pelletspannan krånglar så vi fick ta itu med det direkt. Ca 300 kkr har vi att lägga som vi hoppas ska räcka :)

• carpediem1
    riboflavin skrev 2014-04-25 16:53:59 följande:
    Ja, vi satsar på mycket 50-tal, och bevarar de originaldetaljer som finns från sent 60-tal. Bland annat fanns mahognygarderoberna i ett sovrum kvar och stora träpaneler i hall och trapphus, som egentligen inte är supersnygga men som vi ändå valt att spara. Nuvarande köket är inslängt på 80-talet och har sen dess penselmålats turkost;).Ja, vi hade räknat med omgående dränering och nytt värmesystem inom 5 år, men den nuvarande pelletspannan krånglar så vi fick ta itu med det direkt. Ca 300 kkr har vi att lägga som vi hoppas ska räcka :)

Det låter jätte härligt! :D

Haha, ibland undrar man hur folk tänker när det gäller färger i kök och badrum, någon har ju nån gång tyckt att just den färgen var jättesnygg xD

Okej, ja om det inte dyker upp ngt mer oväntat, så borde väl pengarna räcka? :)
  • riboflavin
    carpediem1 skrev 2014-04-25 19:46:54 följande:

Det låter jätte härligt! :D
    Haha, ibland undrar man hur folk tänker när det gäller färger i kök och badrum, någon har ju nån gång tyckt att just den färgen var jättesnygg xD
    Okej, ja om det inte dyker upp ngt mer oväntat, så borde väl pengarna räcka? :)

Ha, ha. Jo det borde vi klara oss på, bergvärmen och nya rör ska gå på ca 180 000 så en liten slant borde vi få över, även om offerterna för dränering inte är klara. Vi har ju ett rejält låneutrymme men slipper gärna gå till banken. Så vi är glada över att få lite extra inkomster nästa månad. Behöver jag nämna att badrummet har rosa melerat kakel och blått plastgolv? Här finns gott om exempel på tidigare ägares dåliga smak ;).

Köket var fantastiskt, så på söndag släpar vi med oss det största släp vi kan hitta och fraktar hem.

• jessi84

Jag och sambon var och kolla hus i tisdags. Huset var jättebra förutom att det var en massa fuktskador, lite vattenskador och mögel som behöver fixas sen hade man inte vetat om man hittat mer fel. Kände att allt säkert gått på några hundratusen och man låg tajt innan men vad man ville ge huset(fått lånelöfte). Jag både ville ha och inte ville ha huset. Ha huset för att det var bra i övrigt men ej ha det just för att vi inte har råd (har en del till kontantinsatsen), men har lite resor inplanerade och vill inte känna tajt med pengar då. Kände lite ledsen just för stunden att det inte blev något men glad ändå nu då jag vet att det kommer dyka upp bättre och i vår prisklass(vet nu att vi kommer få lånelöfte) + att man kan fortsätta spara själv.

• Tessou
    riboflavin skrev 2014-04-26 05:11:38 följande:

Ha, ha. Jo det borde vi klara oss på, bergvärmen och nya rör ska gå på ca 180 000 så en liten slant borde vi få över, även om offerterna för dränering inte är klara. Vi har ju ett rejält låneutrymme men slipper gärna gå till banken. Så vi är glada över att få lite extra inkomster nästa månad. Behöver jag nämna att badrummet har rosa melerat kakel och blått plastgolv? Här finns gott om exempel på tidigare ägares dåliga smak ;).

Köket var fantastiskt, så på söndag släpar vi med oss det största släp vi kan hitta och fraktar hem.

Spännande med nytt kök! Vore kul att se bilder på det!
    carpediem1 skrev 2014-04-20 18:16:52 följande:
    Tack! :D Nej, faktiskt är det inte alls mkt som behöver göras, vissa fönster behöver mdet enda som kommer behöva göras inom 3-5år är att byta taket på huset, alla tillhörande byggnader, inklusive stall och loge har nästan helt nya plåt-tak, och är i bra skick :D
    Men vi kommer dock måla, och tapetsera om invändigt
    Så skönt att det mesta ''stora'' arbetena är klara!

• riboflavin
    Tessou skrev 2014-04-26 08:01:51 följande:
    Spännande med nytt kök! Vore kul att se bilder på det! smile5.gif

Så skönt att det mesta ''stora'' arbetena är klara!

Det tar nog några veckor, allihopa ska ju slipas ner och målas, luckorna lämnar vi in för omlackering, men sen så :)
  • Titiou
    jessi84 skrev 2014-04-26 07:41:59 följande:
    Jag och sambon var och kolla hus i tisdags. Huset var jättebra förutom att det var en massa fuktskador, lite vattenskador och mögel som behöver fixas sen hade man inte vetat om man hittat mer fel. Kände att allt säkert gått på några hundratusen och man låg tajt innan men vad man ville ge huset(fått lånelöfte). Jag både ville ha och inte ville ha huset. Ha huset för att det var bra i övrigt men ej ha det just för att vi inte har råd (har en del till kontantinsatsen), men har lite resor inplanerade och vill inte känna tajt med pengar då. Kände lite ledsen just för stunden att det inte blev något men glad ändå nu då jag vet att det kommer dyka upp bättre och i vår prisklass(vet nu att vi kommer få lånelöfte) + att man kan fortsätta spara själv.
    Vi håller inte på att spara till hus, det ligger långt fram i tiden, men jag kikar lite i tråden ändå. Man får planera och drömma lite ;)  Kan inte jättemycket om hus men det låter klokt att ni inte köpte det. Fuktskador och mögel tror jag i vissa fall kan vara väldigt svårt att bli av med, och innebära höga kostnader. 
  • jessi84
    Titiou skrev 2014-04-26 11:48:51 följande:
    Vi håller inte på att spara till hus, det ligger långt fram i tiden, men jag kikar lite i tråden ändå. Man får planera och drömma lite ;)  Kan inte jättemycket om hus men det låter klokt att ni inte köpte det. Fuktskador och mögel tror jag i vissa fall kan vara väldigt svårt att bli av med, och innebära höga kostnader. 

Jo =( och man vet aldrig om man hittar mer. Vill inte utsätta mina barn för detta, man kan ju bli allvarligt sjuk.
  • jessi84
    Titiou skrev 2014-04-26 11:48:51 följande:

Klart man får drömma lite. Just nu detta år är det resor och planerandet av barn som blir i fokus. Hus kan man börja med nästa år eller längre fram.
  • Elisabeth83

Här sparar vi också till hus. Just nu funderar vi på att bygga hus. Vi har till kontantinsatsen men då vi bor utomlands just nu så ska vi inte köpa hus än.. är på hemnet och suktar lite då och då. Vi har funderat på att köpa tomt först.. vi har spanat in en som leget ute i över ett år.. så nu när vi verkligen funderade på att köpa den så plockades den bort. typiskt!

• Tessou
    Elisabeth83 skrev 2014-05-01 17:29:35 följande:
    Här sparar vi också till hus. Just nu funderar vi på att bygga hus. Vi har till kontantinsatsen men då vi bor utomlands just nu så ska vi inte köpa hus än.. är på hemnet och suktar lite då och då. Vi har funderat på att köpa tomt först.. vi har spanat in en som leget ute i över ett år.. så nu när vi verkligen funderade på att köpa den så plockades den bort. typiskt!
    De kanske tog bort den just för att den varit ute så länge. Testa att kontakta säljaren/mäklaren!
  • Tessou

Hur går det för alla??

Huset jag skrev om i inlägg 165 verkar bli vårt! De har accepterat vårt bud, och nu i veckan besiktade vi det (dock med anmärkningar! ). De tömmer fortfarande men är på sluttampen. Papper är inte skrivna och de säljer privat, dock ska vi ta hjälp av en mäklare så papperna blir ordentligt gjorda.

• carpediem1

Här har vi precis flyttat in på vår gård förra veckan! :D Det är helt underbart! :D Vi är i full gång med att fixa övervåningen, det tar dock tid, i och med att vi har en 3-åring, och en knappt 2mdrs bebis som oxå kräver sin dos av underhållning och uppmärksamhet under dagen :p

Vad härligt att det blir ert!! :D

Finns nog inte många hus som inte får några anmärkningar på besiktningen, men du kanske menade att det var lite större grejer det anmärktes på, som blir dyra att åtgärda? :)

• Tessou

Nu ni, nu har vi också ett hus! Skrev på I Måndags..Har väldigt blandade känslor, jag har alltid haft svårt när det gäller förändringar... Känns så konstigt när folk går runt här hemma och tittar runt och säger ''den där väggen kan vi slå ut''. Jag tänkte ''Nej, det är min vägg, det kan ni väl inte göra??''...

Men det blir nog bra till slut.... Vi håller på och renoverar huset nu, det lär ju ta några år.....

carpediem1 skrev 2014-07-12 19:52:00 följande:

Här har vi precis flyttat in på vår gård förra veckan! :D Det är helt underbart! :D Vi är i full gång med att fixa övervåningen, det tar dock tid, i och med att vi har en 3-åring, och en knappt 2mdrs bebis som oxå kräver sin dos av underhållning och uppmärksamhet under dagen :p

Vad härligt att det blir ert!! :D

Finns nog inte många hus som inte får några anmärkningar på besiktningen, men du kanske menade att det var lite större grejer det anmärktes på, som blir dyra att åtgärda? :)

Det var så jag menade - att det var större saker som blev anmärkningar på..
  • Aumeå

Vi hade inte nog hög kontantinsats, men löste det ändå.

Vi hittade en tomt på Gottsundagipen i Uppsala för några år sedan,trivsel hus hade köpt den och hade därför rätt att sälja ett av deras hus på den.

Vi bad om en kostnadskalkyl av dom med arbetskostnad inkluderat.
    Vi tog kalkylen till Nordea och visade vad arbetskostnaden var och dom accepterade den som kontantinsats,Jag är byggare och tar helt enkelt på mig att resa huset själv.
    Trivsel hus skickar in ritning på ett mindrehus till bygglov medans jag ritar om huset så den får två plan och en utbyggnad,jag skickar in en reviderad ritning som mer än dubblar huset,golytan blir 215 kvm men med takhöjd över 5 meter på några ställen.

Dax för byggstart så pratar jag med min arbetsgivare om att bli uppsagd,han godtar när jag förklarat att jag ska bygga åt mig själv i minst 10 -12 månader nu.
    Väl uppsagd så får jag a-kassa under hela byggtiden,tog även kontakt med a-kassan och frågade om jag fick jobba(åt mig själv) hemma medans jag var arbetslös, svaret: du får göra vad du vill bara du inte nekar ett jobb.

När huset var klart tog vi ut banken och värdera huset, vi fick med råge botten lån på allt,huset hade mer än dubblat sitt värde på den tiden.

Gav min erfarenhet till en kompis och nu gör han samma sak.

Svar på tråden spara till hus. följas åt?