• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Anonym (tror ej)
    Eterisk skrev 2013-11-02 08:32:38 följande:
    Citationstecken. 
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:34:23 följande:
    Varför arg? :)

Men okej, bulimi då? 

Nej hon kräks inte och kompenserar inte. Varför ska du leka hobbydoktor och sätta diagnoser på någon du inte vet ett dugg om?!

[quote=71557547][quote-nick]Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:34:47 följande:[/quote-nick][/quote]

Min felstavning är nog inte ens hälften så märkvärdig som dina påhittade diagnosställningar.

• Anonym (Nej)

Jag undrar hur vissa människor släpps igenom i den här processen. När man gör ivf är det alltid en aktiv handling och ska vara ett väl genomtänkt beslut. Hade det funnits större kontrollmakt under själva utredningen hade vi kanske sluppit få våra skattepengar bortslösade på det här viset.

Jag känner till ett par som precis börjat med ivf via landstinget. Den ena parten har sedan tidigare 6 barn, ingen av dem har ett jobb, de bor i en liten 4:a, är kroniskt sjuka båda två och har dessutom högar med obetalda skulder och betalningsanmärkningar hos kronofogden.

Nu spårar jag lite känner jag, men slöseri med skattemedel är det värsta jag ver, oavsett vem det drabbar. Tycker absolut att hon ska få göra abort, men att hon ska betala för sin ivf själv.

Sedan tycker jag att vi borde införa föräldrakörkort, oavsett ivf eller naturlig befruktning.

• Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:39:26 följande:

Nej hon kräks inte och kompenserar inte. Varför ska du leka hobbydoktor och sätta diagnoser på någon du inte vet ett dugg om?!
    Va arg du låter.
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:40:52 följande:
    [quote=71557547][quote-nick]Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:34:47 följande:[/quote-nick][/quote]

Min felstavning är nog inte ens hälften så märkvärdig som dina påhittade diagnosställningar.
    Det är lite kul att du bara fokuserar på mig nu. :)
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:20:55 följande:
    Och du vet inget om ätstörningar heller? Aktiv psykisk sjukdom?! Du måste dra det till sin spets och överdriva? Jag bad dig redan tidigare att ignorera tråden om du inte tänkte ta den på allvar.

Va? Ätstörning (anorexi, bulimi, ätstörning uns) ÄR psykiska sjukdomar.
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:13:27 följande:
    Jennie med ie skrev 2013-11-02 00:30:08 följande:
    Rutiner som sätter sig över lagen?
    Rutiner för att det inte sker så lättvindigt givetvis! Aborter sker ju efter ett besök och man får ett piller med hem i många fall, utan vidare uppföljning. Kanske borde man iaf behöva prata med nån av dessa man träffat under utredningens resa. Vad trött kah blir på människor som vill feltolka och lägger ihop saker till något som INTE står.

Fast nu är det faktiskt du som inte förstår innebörden i det du föreslår.
  • Anonym (:()
    Jag är bara jag skrev 2013-10-31 20:32:38 följande:
    Borde vara olagligt faktiskt. Speciellt om hon fått det gratis,en IVF betalas via skatten och är sannerligen inte gratis! Kostar ju en själv så mycket också fysiskt och psykiskt,jag begriper inte hur hon slank igenom allt utan att sanningen kom fram tidigare! Vilket slöseri på ett barn,jag kokar av ilska...  Och om hon nu gör abort borde hon definitivt aldrig få hjälp att få barn igen! Usch...
    Kunde inte uttrycka det bättre. Tänker på alla som får betala själva för IVF och dör av längtan efter ett barn..och så kommer den människan. 
    LinneaJosie skrev 2013-11-02 11:15:45 följande:
    Va? Ätstörning (anorexi, bulimi, ätstörning uns) ÄR psykiska sjukdomar.

Både ja och nej. De har en dsm kod som lyder under psykisk problematik men de är inte psykiska sjukdomar.

Däremot vet du ingenting om denna person eller eventuella diagnoser.

Man kan vara ätstörd utan att kvalificera till att vara diagnostiserad.

Och att vara fixerad vid ex. sin vikt är inte att vara svårt psykiskt sjuk!
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 11:26:21 följande:
    Både ja och nej. De har en dsm kod som lyder under psykisk problematik men de är inte psykiska sjukdomar. Däremot vet du ingenting om denna person eller eventuella diagnoser. Man kan vara ätstörd utan att kvalificera till att vara diagnostiserad. Och att vara fixerad vid ex. sin vikt är inte att vara svårt psykiskt sjuk!

Du sa själv att hon var ätstörd, och varit det sedan tonåren. Jag kommenterar utifrån vad du har skrivit. Vill du bara ha fördömande i tråden? Är det inte troligare att hennes beslut bygger på något allvarligare än att hon är dum i huvudet? Sjukdom eller störning, hårklyverier, det är ett allvarligt tillstånd, både fysiskt och mentalt.
  • Anonym (Dum)

Nej käringen är dum i huvet. Hoppas hon inte blir gravid igen!

Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?