• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • Anonym (tuss)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-19 14:01:56 följande:
    Självklart går ett barn före ens partner oavsett om det är barnets biologiska förälder i livsavgörande situationer, i vardagssituationer däremot ska dock ingen gå före.

Jag anser inte att slut på schampot motiverar att pappan(märk väl hur det är pappan jag kritiserar inte barnet som inte gjort något fel utan bara varit glömsk) tar något personligt från någon annan för att han ska slippa odrna det på annat sätt, det står han alldesles fritt att dela med sig av sitt schampo om han vill det eller att åka till affären men annars hör det till hyfs att fråga först innan man tar någon annans sak och det gäller alla i hushållet.
    Det förstår jag också, diskussionen om schampo är ju löjligt och en sak som är så liten att det egentligen inte borde vara värt att diskutera kring.
    Att man ens har regler kring schampoanvändning i ett hem känns lite underligt. 
  • Anonym (tuja)
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-19 15:25:50 följande:
    Det förstår jag också, diskussionen om schampo är ju löjligt och en sak som är så liten att det egentligen inte borde vara värt att diskutera kring.

Att man ens har regler kring schampoanvändning i ett hem känns lite underligt. 

Ändå ville du bidra med "barnet går alltid före" till denna diskussion.
  • FuckGoggleAskMe

Bra att ni lär tjejen ansvar, men varför gör ett drama av lite schampoo? När min pappa glömt tandkrämen, får han av mig och när brorsan glömt handduken får han låna av mig, och när sonen glömt att ta med drickan får han en ny etc

• studentbruttan29

Låt henne ta schampo och balsam hemifrån men dra av summan av vad de kostade från hennes månadspeng.

Men o andra sidan hade jag låtit min son ta schampo och balsam, för som många skriver. Alla kan glömma. Om detta var det enda som hon glömde så är det ingen större fara. Många tonåringar hade glömt 95% av sakerna bara för att de helt enkelt inte orkar bry sig. Alla kan glömma schampo och balsam. Det har jag själv gjort trots kollat listan både en och två gånger för jag fokuserat på viktigare saker på listan.

• Anonym (tuss)
    Anonym (tuja) skrev 2014-04-19 19:24:36 följande:

Ändå ville du bidra med "barnet går alltid före" till denna diskussion.
    Det var som svar på en kommentar, läs den före du uttalar dig...men hur som helst är detta något löjligt och något litet som ingen kommer minnas om 5 år.
  • Anonym (tuja)
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-19 23:32:41 följande:
    Det var som svar på en kommentar, läs den före du uttalar dig...men hur som helst är detta något löjligt och något litet som ingen kommer minnas om 5 år.

Du väljer vad du ska skriva, inte vad andra ska läsa innan man har rätt att läsa vad du skrivit, och uttala sig om vad just du har skrivit.

Sen utgår du ifrån att jag inte har läst vad du kommenterar? Jo, jag har läst och jag tycker Muppin Cowboy har en mycket bra poäng. Din kommentar andas bara goddag yxskaft, en standardfloskel. Om det nu beror på att du tycker ämnet var löjligt, varför ens skriva nåt? Det finns säkert andra trådar där du kan klämma in att "barnen går alltid före". Vilket är ett lika intetsägande och ointressant uttalande när man ändå inte ger det nån närmare förklaring som att diskutera allvaret med ett glömt schampoo.
  • Anonym (tuss)
    Anonym (tuja) skrev 2014-04-20 00:46:15 följande:

Du väljer vad du ska skriva, inte vad andra ska läsa innan man har rätt att läsa vad du skrivit, och uttala sig om vad just du har skrivit.
    Sen utgår du ifrån att jag inte har läst vad du kommenterar? Jo, jag har läst och jag tycker Muppin Cowboy har en mycket bra poäng. Din kommentar andas bara goddag yxskaft, en standardfloskel. Om det nu beror på att du tycker ämnet var löjligt, varför ens skriva nåt? Det finns säkert andra trådar där du kan klämma in att "barnen går alltid före". Vilket är ett lika intetsägande och ointressant uttalande när man ändå inte ger det nån närmare förklaring som att diskutera allvaret med ett glömt schampoo.
    Det är ju så självklart att diskussionen om schampo är larvig och onödig och det går ju knappast att diskutera djupt om schampo och balsam och jag tolkade personens inlägg på ett sätt som gjorde att jag tyckte kommentaren var nödvändig.
    Gillar du inte det så får du väl helt enkelt låta det passera då jag faktiskt inte vände mig till dig utan till personen jag citerade.
    Det finns inget allvar med ett glömt schampo, det är helt enkelt bara en glömd produkt...
  • Anonym (tuja)
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-20 00:54:23 följande:
    Det är ju så självklart att diskussionen om schampo är larvig och onödig och det går ju knappast att diskutera djupt om schampo och balsam och jag tolkade personens inlägg på ett sätt som gjorde att jag tyckte kommentaren var nödvändig.

Gillar du inte det så får du väl helt enkelt låta det passera då jag faktiskt inte vände mig till dig utan till personen jag citerade.

Det finns inget allvar med ett glömt schampo, det är helt enkelt bara en glömd produkt...

Oj då, jag skrev en allvarligt menad fråga där du fick en möjlighet att utveckla att barnet går före men då menade du inget med det då, det var bara nonsens. Kanske vore bättre om du skrev ett pm till Muppin Cowboy istället för att skriva här i tråden. Det vore ju dumt om fler än jag råkar undra kring nåt du skriver som endast Muppin Cowboy skulle tagit del av.
  • Anonym (tuss)
    Anonym (tuja) skrev 2014-04-20 01:17:52 följande:

Oj då, jag skrev en allvarligt menad fråga där du fick en möjlighet att utveckla att barnet går före men då menade du inget med det då, det var bara nonsens. Kanske vore bättre om du skrev ett pm till Muppin Cowboy istället för att skriva här i tråden. Det vore ju dumt om fler än jag råkar undra kring nåt du skriver som endast Muppin Cowboy skulle tagit del av.
    Det var som du sa en floskel, ett ord man slänger ur sig men ack så starkt ord trots det och verkligen något jag menar i alla lägen...barnet går före en partner.
    Om jag menar något med att barnet går före? jo, jag menar just att barnet går före och det viktiga är inte hur partnern känner det utan barnets känslor.
    Nej det tycker jag inte eftersom mitt intresse inte fanns för att skriva ett privat meddelande, jag antog att folk skulle förstå att jag skrev till personen eftersom jag citerade men tydligen förstod inte alla det.
    Ingen annan har hittills råkat göra det misstaget så jag ser inte problemet utan det ligger hos dig.
  • Anonym (blandfamilj)

Måste säga, är själv bonusmamma, att gäller det hygienartiklar så jädrans ska jag väl förse mina barn med det. Jag skulle gjort det med mina biologiska (naturligtvis) varför inte med min bonusdotter? Men håller med att ingen går före i vardagen, det är bara patetiskt. Bara för att det är bonusbarn??! Har ni nu det avtalet så gör som vi, tvinga iväg dottern till biomamma för att hämta det eller köp ett vanligt tillfälligt schampo, för hushållets pengar. Jag är av åsikten att kläder, hygien, skor, mat och vissa resor är något barn aldrig ska betala själva, om de inte vill det med sin egen fickpeng för att de exempelvis vill ha något extra utöver det behov vi föräldrar är skyldiga att tillgodose.

• Anonym (Varning)

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan ni inte testa ge henne en varning? "Den här gången får du ta men nästa gång måste du komma ihåg! Det är viktigt! Annars är det bortkastade pengar. Tänk hur mycket annat du kan göra för dom pengarna!". Det handlar trots allt att lära henne ta lite ansvar! Och ibland får man köra den hårda vägen. "Har du glömt schampo? Lös problemet!".

Svar på tråden Dessa pappor..