• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Lindsey Egot the only one

Jag tycker du fixar fint för dina barn detta året så kan han fixa för ALLA sina barn nästa år om han nu tycker att han bara behöver fira jul varannat pr så kickar du ut honom på julafton så kan han fira jul själv eftersom han inte anser att det är värt att fira jul med sin fru och två yngsta barn

• Gung Ho
    Anonym (Mamma) skrev 2014-12-09 10:18:31 följande:

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

Du behöver helt enkelt fråga din man rakt upp och ned varför han tycker det är ok att behandla barnen så olika och varför hans tidigare barn på så sätt är 'värda mer' än era...

Vet att jag av vissa här anses kompromisslös i min hållning till bonusfamiljer, men detta visar med tydlighet hur fel det kan bli om man gör skillnad på barn och barn.. Lika behandling och kärlek till alla vår melodi!

(Vi har inget gemensamt barn ännu men varsitt barn sedan tidigare).

Lycka till!!
  • asta66
    BioBonus skrev 2014-12-11 13:30:38 följande:

Fast huvudfrågan är väl egentligen inte huruvida det är OK att fira med plastgran, eller åka till mormor i fjällen, utan om det är OK att en förälder så tydligt favoriserar två barn i syskonskaran? Och det är oroväckande många som ser det som helt naturligt.
    Misstänker dock att det år, som någon skrev, mammor som inte anser att pappans barn med sin nya kvinna är hälften så viktiga som de barn han har med dem.  Samma mammor som hade gått i taket om TS och hennes man hade valt att fira jul på Maldiverna vartannat år med de yngre barnen, för det hade ju varit orättvist mot de barn som inte firade jul med dem....

• Anonym (hell yeah)

Testa hur långt mannen är villig att gå. Berätta för din man att du håller med eftersom du inte orkar bråka eller nåt. Be hon sedan gå och berätta för de minsta att det inte blir någon jul i år eftersom pappa är för lat/jultomten har dött/de varit dumma barn i år.

• Ess
    Anonym (hell yeah) skrev 2014-12-15 04:06:18 följande:

Testa hur långt mannen är villig att gå. Berätta för din man att du håller med eftersom du inte orkar bråka eller nåt. Be hon sedan gå och berätta för de minsta att det inte blir någon jul i år eftersom pappa är för lat/jultomten har dött/de varit dumma barn i år.

Det är faktiskt ingen dålig ide. 
    Kan tänka mig att han blir tvungen att tänka efter lite om han blir direkt satt i en sits där han måste förklara sig. 
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (hell yeah) skrev 2014-12-15 04:06:18 följande:

Helt klart ska HAN förklara för sina yngsta barn varför han INTE tänker fira jul.

Snyggt sätt att skapa osämjan mellan sina barn
  • Anonym (rosa)

Jag kan förstå din make.

Nu har jag bara mina barn med mitt ex och i år är första jul en sen vi separerade som jag inte har barnen julaftonskvällen.

Min familj vill att jag kommer med och firar med dem, utan barn, men julen för mig är barnens högtid och jag vill inte fira något utan dem.

Det kanske är lojligt för vissa att resonera så, men så känner jag och din sambo kanske är inne på samma spår..?

• Anonym (tobe)
    Anonym (rosa) skrev 2014-12-22 07:48:27 följande:

Jag kan förstå din make.

Nu har jag bara mina barn med mitt ex och i år är första jul en sen vi separerade som jag inte har barnen julaftonskvällen.

Min familj vill att jag kommer med och firar med dem, utan barn, men julen för mig är barnens högtid och jag vill inte fira något utan dem.

Det kanske är lojligt för vissa att resonera så, men så känner jag och din sambo kanske är inne på samma spår..?

Nu har du nog missat vad hela ämnet handlar om? Du har inga barn alls vartannat år så då kan du ju göra vad du vill med de jularna. Men att ställa in julen för två små barn för att två äldre barn inte är med är inte samma sak.
  • Ess
    Anonym (rosa) skrev 2014-12-22 07:48:27 följande:

Jag kan förstå din make.

Det är rätt stor skillnad, för ni har inte varit separerade så länge, så du har inte hunnit "vänja" dig ännu.
    Hade du varit separerad fler år och hunnit skaffa fler barn, så hade säkert deras glädje över julen fått dig att vilja ge dem en riktigt bra jul.
  • Anonym (rosa)
    Anonym (tobe) skrev 2014-12-22 08:01:18 följande:

Nu har du nog missat vad hela ämnet handlar om? Du har inga barn alls vartannat år så då kan du ju göra vad du vill med de jularna. Men att ställa in julen för två små barn för att två äldre barn inte är med är inte samma sak.

Jag säger inte att han gör rätt, jag säger bara att jag kan förstå han.
    Ess skrev 2014-12-22 08:04:20 följande:

Det är rätt stor skillnad, för ni har inte varit separerade så länge, så du har inte hunnit "vänja" dig ännu.

Hade du varit separerad fler år och hunnit skaffa fler barn, så hade säkert deras glädje över julen fått dig att vilja ge dem en riktigt bra jul.

vi har varit separerade i 4 år, räknas inte det?
  • Anonym (Mie)
    Anonym (rosa) skrev 2014-12-22 08:25:07 följande:

Jag säger inte att han gör rätt, jag säger bara att jag kan förstå han.vi har varit separerade i 4 år, räknas inte det?

Så om du haft en ny partner och två små barn tillsammans med hen skulle du fortfarande tycka att pga att dina äldsta är hos ditt ex så skulle dIna yngsta barn inte få fira jul? Det är ju så ts man resonerar.
  • Ess
    Jag säger inte att han gör rätt, jag säger bara att jag kan förstå han.
    Ess skrev 2014-12-22 08:04:20 följande:

vi har varit separerade i 4 år, räknas inte det?
    Då måste du ha kommit över det och accepterat läget vid detta laget.

Skulle du själv rangordnat dina egna barn så att de små inte fått någon jul om de stora varit hos pappan?

Vill man sitta och sörja det som inte finns längre, så ska man definitivt inte dra in andra i det. Definitivt INTE skaffa fler barn
  • Anonym (tobe)

Jag säger inte att han gör rätt, jag säger bara att jag kan förstå han.vi har varit separerade i 4 år, räknas inte det?

Jag har också avstått att fira flera jular men då hade jag inga barn

Om du var i ts snubbes situation, med två äldre hos pappan och två nya små hemma, skulle du då föreslå att strunta i julen? För den här snubben känner inte bara lite saknad han agerar på den också.
  • Bonusbarnet
    Hej TS,
    förstår att du blir frustrerad ? men för att det inte ska gå ut över din och familjens helgglädje, kan inte du och din man turas om att ta huvudansvaret för förberedelserna vartannat år (och att den andre hjälper till förstås)? Inte en perfekt men kanske fungerande lösning ? (Jag vet, kanske lite sent inför denna helg, men nästa år kanske?)
    Jag är själv ?det äldre bonusbarnet? och älskar att fira jul med min lillasysters sida av familjen. (Vartannat år firar jag med biomamma, vilket är helt OK, men (vilket jag kan säga eftersom jag är anonym) inte riktigt lika ? juligt.) Tyvärr har pappa, c:a 100 år senare, fortfarande dåligt samvete för att han "lämnade mig när jag var liten? och försöker ibland överkompensera för att han har en ny familj.  (Onödigt? Jaaaaa.) Men det är alltså inte för att han inte älskar sin nya familj ? tvärtom! DÄREMOT så tycker han nog att det är skönt att min bonusmamma sköter det mesta av det praktiska, men om man turas om så kommer man ju runt det problem också.
    Men hur ni än löser det i år: önskar er en riktigt god jul! (Om inte annat kan ni ju sätta upp den tindrande 3-åringen på bordet. De brukar kunna lysa upp omgivningen med styrkan hos en medelstor kärnkraftsreaktor. Tomte)
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(