• LauraPalmer

Tråden för endast barnfria! :-)

Hej och välkommen till tråden för barnfria!

Här kan vi prata med likasinnade om vårt val, vårt liv, våra drömmar och mål.

OBS! Endast för barnfria, dvs personer som aktivt har valt bort barn.

Hoppas att det här blir en trevlig tråd!

• Svar på tråden Tråden för endast barnfria! :-)
  • Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 19:52:30 följande:
    Är jag sjuk för att jag vill visa att det är många som upplever det som en stor begränsning och försämring av livskvaliteten att ha barn?
    Personerna skriver väl i stundens hetta. Det är ju inte så att alla föräldrar går omkring och avskyr sina barn.

• Anonym (lugn och ro)
    Anonym (-) skrev 2014-12-30 20:13:42 följande:

Personerna skriver väl i stundens hetta. Det är ju inte så att alla föräldrar går omkring och avskyr sina barn.

Jag har inte påstått att alla avskyr sina barn. Flera skriver ju att de älskar sina barn, fast ändå (för sent) kommit fram till att livet som förälder inte passar dem.
  • SinepGnup

Nyårslöfte: Aldrig skaffa barn

• Anonym (-)
    Anonym (lugn och ro) skrev 2014-12-30 20:29:35 följande:

Jag har inte påstått att alla avskyr sina barn. Flera skriver ju att de älskar sina barn, fast ändå (för sent) kommit fram till att livet som förälder inte passar dem.

Har inte läst trådarna.

Tragiskt, men som tur är också ytterst ovanligt.
  • HannaS86
    LauraPalmer skrev 2014-12-30 18:36:28 följande:

Hur ska ni fira i morgon?

Jag och min man ska åka till mina föräldrar, äta fondue, dricka vin och champagne. Så har jag köpt cigarrer, det har blivit lite av en tradition för karln och mig.

Jag får lite "prestationsångest" varje nyår över att jag måste ha så roligt som möjligt eftersom hela grejjen är så upphypead. Så jag måste gå till den roligaste festen och har jag tråkigt i 15min så känns hela kvällen misslyckad. I år har jag inte orkat/hunnit bry mig, vilket på sätt och vis känns lite skönt. Jag kommer hänga med min syster och ena bror och vi kommer nog spela tv-spel, se på film och sånt :)
  • HannaS86
    HannaS86 skrev 2014-12-31 09:40:46 följande:
    Jag får lite "prestationsångest" varje nyår över att jag måste ha så roligt som möjligt eftersom hela grejjen är så upphypead. Så jag måste gå till den roligaste festen och har jag tråkigt i 15min så känns hela kvällen misslyckad. I år har jag inte orkat/hunnit bry mig, vilket på sätt och vis känns lite skönt. Jag kommer hänga med min syster och ena bror och vi kommer nog spela tv-spel, se på film och sånt :)
    Ja just det, glömde skriva att nu ska jag iväg till ett gym och instruera en tvåtimmars nyårshappening med en annan instruktör :D Det kommer bli så jävla tungt; Bodycombat, Bodypump och GRIT Strength, gött!
  • Anonym (***)
    Anonym (Familjeliv) skrev 2014-12-30 19:59:38 följande:

Lite märkligt att skapa en sådan här tråd i ett forum för Familjeliv, tycker ni inte? 
    Flashback eller en grupp på FB eller något kanske vore mer passande? ;) 

Är absolut inte emot de som vill vara barnfria, har flera vänner som valt detta och tycker att alla är fria att göra sina egna val och leva sina liv PRECIS som de vill, more power to ya! Dock är det lite ironiskt att skapa sådana här trådar i ett forum som är riktat till barnfamiljer.. 

Bara mina 2 cents! 

Du har nog missuppfattat. Familj betyder inte en kvinna med barn.

Alla har familj fast de inte fött barn. Detta forumet är öppet för alla. Ska man utesluta någon, så borde det vara inskränkta människor, som inte kan se utanför sin egen bubbla.
  • Kensy

Sov till halv elva idag och ska nog bara slappa idag. Ingen fest eller nåt, ska bara vara hemma och mysa.  :D

• LauraPalmer
    HannaS86 skrev 2014-12-31 09:47:09 följande:

Ja just det, glömde skriva att nu ska jag iväg till ett gym och instruera en tvåtimmars nyårshappening med en annan instruktör :D Det kommer bli så jävla tungt; Bodycombat, Bodypump och GRIT Strength, gött!

Coolt! Jag måste fråga. Jag tränar lite jag med men det är så otroligt svårt för mig att hålla motivationen vid liv. Hur gör du när du verkligen inte har lust att träna fast du borde?
  • HannaS86
    LauraPalmer skrev 2014-12-31 13:28:06 följande:
    Coolt! Jag måste fråga. Jag tränar lite jag med men det är så otroligt svårt för mig att hålla motivationen vid liv. Hur gör du när du verkligen inte har lust att träna fast du borde?
    För mig finns det en enda anledning till att jag fortsätter träna och det är att jag hittat träningsformer som är roliga. För mig ligger det inte riktigt naturligt att träna och det som puttade mig över kanten till att börja träna var absolut inte att jag tänkte att "å vad kul det verkar" utan att jag kände mig alldeles för fet. Så jag skaffade ett gymkort och började gå på gruppträning. Det gymmet har många duktiga instruktörer och jag testade igenom varenda passtyp de hade och fastnade för många av de olika typerna. Så jag började träna ca 10 pass/vecka från att inte ha tränat någonting och så småningom blev jag instruktör. 

Jag personligen tycker inte att nyårslöften och sånt är ett vettigt sätt att ta tag i sin träning på så vis att det sällan håller i längden. De som tränar regelbundet känner alla till "nyårslöftena" - de personer som börjar träna pga nyårslöfte och tränar ca januari till som längst mars och sen blir det lugnt och gött på gymmet igen. Utan istället måste man hitta någonting som är KUL. I början krävs extra mycket att det är kul för att man ska vara beredd att anstränga sig att lägga in det i sitt liv, det krävs ju viss planering och ansträngning att träna, på flera sätt. När det väl blivit en vana är det lättare att låta det rulla på och då dyker inte alls tanken att "jag skiter i det" lätt upp om man inte är sugen på att träna. Utan att skita i det finns inte som ett alternativ, det är en vana. Jag vet varenda dag (i nuläge) att jag ska träna på kvällen. Dels är jag instruktör så jag kan inte skita i det om jag inte känner för det haha, men jag är framförallt inställd undermedvetet på att det är träning som gäller sen och då funderar jag inte fler varv kring om jag VILL eller inte utan jag bara gör det. 

Så jag skulle säga att det viktigaste är att du hittar något du tycker är kul! Jag vet inte var du bor och därmed hur stort utbud du har men det man hittar som man gillar kan vara en eller flera typer av gruppträning på ett gym, gymträning, simning, kamsport (kampsporterna skiljer sig mycket åt och det kan vara värt att testa på flera), någon lagsport osv. Det brukar finnas mycket mer än vad man tror, t.ex. skickade min kommun ut ett häfte med alla klubbar i kommunen och det fanns hur mycket som helst. Jag tycker att du ska testa igenom olika träningsformer; de flesta ställen brukar ha att man kan få vara med och testa en gång antingen gratis eller mot någon lägre summa :)
  • Kedde

Hej, mitt namn är Linnea Kedenius och jag läser psykologi 3 på Linneuniversitetet i Växjö. Jag har fått i uppgift att göra en kvalitativ inlämningsuppgift där jag ska intervjua 2 personer. Jag har valt ämnet barnfrihet/frivillig barnlöshet, då jag tycker att det är ett intressant ämne. 

Jag undrar om ni hade kunnat hjälpa mig att hitta två personer som skulle vilja delta i min intervju. Hade önskat hitta ett par (man och kvinna) för att få uppfattningen om hur syn på barnfrihet och press från omgivningen möjligtvis påverkas av kön. Söker ett par för att undersöka bådas upplevelse av sina/den andras föräldrar och svärföräldrar.
    Intervjun kommer att pågå i ca 30 minuter och kommer självklart att anonymiseras så att svaren inte går att spåra till informanterna. Intervjuerna kommer ske i enrum, antagligen via zoom. 
    Tack på förhand 
    Mvh Linnea Kedenius
Svar på tråden Tråden för endast barnfria! :-)