• Anonym (charlie)

    Säker metod för att få dotter ?

    hej ! 
    vi har 2 söner sedan innan och skall nu försöka oss på barn nummer 3 och vill väldigt gärna att det blir en flicka. 
    helt ärligt så vill vi inte ha en till pojke , eller jo , men inte som tredje barn när vi redan har två pojkar.


    känns bäst att få en flicka nu så det inte behöver spela någon roll sedan !


    hade vi fått en flicka först hade det såklart också varit skit samma vad nummer 2 och 3 blev.


    men nu fick vi inte en flicka som första och måste försöka igen. 

    har ni några tips för hur man får en dotter ? 


    och vart kan man kolla könet i mycket tidigt skede ifall att det blir fel ? 


    finns det någon behandling man kan göra i sverige för att få en flicka ? 
    iså fall vad kostar det ? 


    vår familj kommer inte bli hel fören vi får vår dotter :( 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-10 12:40
    observera att tråden ligger i känsliga rummet.

    dumma kommentarer om att kön inte spelar någon roll, att jag borde ge bort mina pojkar mm undanbedes vänligt men bestämt.
  • Svar på tråden Säker metod för att få dotter ?
  • Fjäril kär

    Vad händer om ni får en flicka som inte alls motsvarar dina tankar om hur en flicka ska vara?

    Hon tycker om bilar, avskyr klänning och smink och blir pappas flicka. Hon kanske är lesbisk. Hon kanske avskyr att vara en flicka och helst skulle vilja vara en pojke.

  • Anonym (?)
    Anonym (charlie) skrev 2015-03-10 11:38:52 följande:

    hej ! 
    vi har 2 söner sedan innan och skall nu försöka oss på barn nummer 3 och vill väldigt gärna att det blir en flicka. 
    helt ärligt så vill vi inte ha en till pojke , eller jo , men inte som tredje barn när vi redan har två pojkar.


    känns bäst att få en flicka nu så det inte behöver spela någon roll sedan !


    hade vi fått en flicka först hade det såklart också varit skit samma vad nummer 2 och 3 blev.


    men nu fick vi inte en flicka som första och måste försöka igen. 

    har ni några tips för hur man får en dotter ? 


    och vart kan man kolla könet i mycket tidigt skede ifall att det blir fel ? 


    finns det någon behandling man kan göra i sverige för att få en flicka ? 
    iså fall vad kostar det ? 


    vår familj kommer inte bli hel fören vi får vår dotter :( 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-10 12:40
    observera att tråden ligger i känsliga rummet.

    dumma kommentarer om att kön inte spelar någon roll, att jag borde ge bort mina pojkar mm undanbedes vänligt men bestämt.
    En flicka med tå bröder? Stackars hon. Det vore välö roligare för bröderna att få ytterligare en bror att leka med!?
  • Anonym (2 av vardera)

    Jag har fått flicka pojke flicka pojke. Som andra skriver så är det ju inte alls säkert att flickan blir så 'flickig'. Den yngre av mina är så men den äldre är en riktig pojkflicka.

    Om flickdrömmen består i att du tror att flickor är söta rara lättsamma osv. Glöm det!!

    Det är brudarna som gett oss häcken full.

    Pojkarna är SÅÅÅ mycket mer lättsamma och skulle vi skaffa en femma skulle jag önska en till son. Med det menar jag givetvis inte att jag inte älskar mina flickor

  • Anonym (Blir bra)

    Visst får man önska. Men glad om man får barn alls naturligtvis. Det är du nog.

  • Anonym (Blir bra)
    Anonym (N) skrev 2015-03-11 02:17:09 följande:
    TS, jag råder er att inse att det inte är en dotter ni vill ha utan en människa med en viss personlighet. Ni kommer annars bli besvikna om ni får en dotter som sportar, snusar, gillar blått och är elektriker. En sån har jag i min syskonskara. En annan i familjen, en ung flicka, är totalt ointresserad av killar, drar på sig en mössa för att slippa borsta håret och är inte ett dugg intresserad av kläder och shopping etc. Hon vill mest bara fiska med sin pappa. Bara något att tänka på TS.

  • Anonym (howto)

    Jag läste i en annan tråd att en familj som hade svårt att få barn hade gjort ivf utomlands och där hade dom fixat tre embryon som var två pojkar och en flicka. Eftersom familjen redan hade två pojkar valde dom att sätta in flickan först. Men skulle de vilja ha ytterligare ett barn sparas de två pojkarna till senare. Om du verkligen bara vill ha en flicka är detta nog det enda 100% säkra sättet att få just det. Det skvallras ju om att Beckhams gjorde det också för att få lilltösen. Men jag vet inte vad det kallas tyvärr, borde gå att googla.

  • annaba

    För att svara på frågan. IVF med PGD är enda sättet att garantera att det är en kvinnligt embryo som återförs. Görs mig veterligt på Cypern, i Tjeckien (under förevändningen att kolla för genetiska avvikelser, könsselektion är inte tillåten i Tjeckien så vitt jag vet) och jag tror även Ryssland.

    IVF är ingen dans på rosor i sig och har sämre chans att leda till en fullgången graviditet jämfört med om du blir gravid på naturlig väg. Ingreppet i embryot för PGD (där man tar en cell för att analysera) ökar också risken att embryot stöts bort när det väl inplanterats i livmodern.

    I Sverige görs så vitt jag vet PGD enbart på dokumenterade fall av svåra (livshotande/starkt nedsatt livskvalitet) sjukdomar som är kopplade till kromosomerna. För könsselektion kan man lika gärna glömma det. 

    Tvätt och separation av spermier för insemination görs också men har ingen garanti på kön, även om det ökar chansen att få en pojke/flicka. Liksom med IVF har även insemination en något lägre chans till graviditet jämfört med den naturliga vägen.

    Kontentan - det finns sätt, vissa mer säkra än de andra. Alla kommer med en kostnad. Alla kräver att du beger dig utanför Sveriges gränser. Alla har en lägre success rate än naturlig graviditet.

  • Anonym (triss i flickor)

    Sätt karln i bastun. det verkade fungera för oss
    Haha, han har för vana att basta efter jobbet


    Sen kan jag låta meddela att ingen av mina tre flickor är särskilt flickiga... Min äldsta är all over skylanders och Draktränaren liksom


    Ingen av dom står ut med klänningar eller krimskrams och gulligull och sånt lull-lull. Inte jag heller för den delen

  • CissiJissi

    Om jag förstått tråden rätt så tänker du alltså ta abort om du blir gravid och det är en pojke som ligger i din mage? Han får inte leva för att hans mamma önskade en bebis med ett annat kön? Och det kan du leva med resten av ditt liv utan större svårigheter? Jag är på inget sätt ute efter att vara elak, men nu hoppas jag din kropp inte får till att bli gravid mer så du slipper ta abort för att det vart "fel".

  • Anonym (Längtan)

    Jag förstår vad du går igenom TS. Även om jag inte har två pojkar. Väntar mitt första barn som är en pojke och jag trodde inte heller det skulle spela så stor roll som det faktiskt har gjort. Men besvikelsen och tårarna kommer då och då när jag är ensam. Inte över detta barn, men det känns som att jag sörjer det barnet jag inte fick. Jag känner, men vart är min dotter????? Längtar så vansinnigt efter mina flickor, om det låter logiskt.

    Jag kommer älska det här barnet mer än mig själv, mer än livet, mer än allt. Men får vi inte en flicka vid nästa syskonförsök så har vi inget val än att åka till Cypern eller ev jordanien och utföra pgd.

    Så försök att bygga upp en mental bild av hur många barn ni kan tänka er. Jag tänker mig fyra barn max. Och skulle vi få nästa pojke, då är det ingen tvekan om att de kommande två blir till via ivf. Skulle nästa bli flicka, ja då kan vi "köra" på den tredje och beroende på vad det blir så kan vi köra på den fjärde också.

    Skulle vara så läckert att få två tjejer och två killar!!! Men ja, någonstans kommer ju aldrig familjen kännas hel om idet inte blir balanserat med både tjej och kille.

    Sen om vi bortser från de första två åren där man får handla rosa (vilket inte nog är den enda anledningen varför tjejer vill ha flickor), men när de blir äldre. Jag har massvis med "kunskap" jag mer än gärna vill dela med mig till mina döttrar som jag inte kan göra med mina söner. Ex första mensen, hur det är att vara kär i en pojke, men framförallt när de senare vill ha barn att få komma sitt barnbarn närmare.

    Uppenbarligen är det svårare att komma närmare sin svärdotter när hon är gravid. Man kan som inte riktigt "ta för sig" på samma sätt.

    Jag håller verkligen tummarna för att ni får er efterlängtade flicka!!! Här är en till som toklängtar efter ett friskt (såklart prioritet ett) flickebarn efter detta gossebarn!

  • Anonym (Tips som funkar, tror jag :))

    Förstår dina tankar ts. Jag fick först två pojkar och längtade efter en dotter.

    Jag provade att sänka pH värdet, typ tranbär och äppelcidervinäger. Sedan prickade vi in några dagar innan ägglossning. Vet ej om det var tack vare det men trean blev en flicka och så även fyran :).

  • Anonym (Jessi)

    Hej,

    4 år gammal tråd men tänkte kolla fick du den dotter? ???? vi ska försöka bli gravida med nr 3 och hoppas innerligt på en dotter. Tänkte om du hade något knep? :) kram

  • Anonym (Sofie)

    Nu är ju tråden visserligen gammal, men vill man verkligen ha ett visst kön, och det är det ju egentligen inget fel med, men vill man ha just ett specifikt kön så pass att man gör abort om det blir "fel". Då tycker jag att det smartaste är att åka till något land där man får göra IVF med könsbestämning.

    Jag skulle inte vilja riskera behöva göra en massa aborter, och absolut inte skaffa fler barn än vad jag egentligen vill ha och kan ta hand om. Sen har man ju inte heller hur mycket tid på sig som helst att skaffa barn, så är det viktigt att absolut få ett visst kön på barnet så ska man inte tillförlita sig på husmorsknep eller tips på när i cykeln det är bäst att ha sex.

  • Anonym (Mamma till fem)

    Wooow, vad magstarkt att yttra sig om att man skulle haft otur.
    De orden hoppas jag att du verkligen tar ett varv och funderar över. Var det verkligen så du ville skriva? Och hur mycket mening ligger det i det du precis skrev?

    Jag jobbar på inom förlossningsvården och jag vill så väl minnas en patient vi hade som skulle få sitt femte barn. Hon hade gjort nipt testet på samtliga för att kunna abortera om det visade sig vara söner. Tror hon hade stoppat tre eller fyra graviditeter för att det visade sig byggas en liten pojke där inne. Hennes äldsta dotter visade sig sedan vid 12 års ålder känna sig mer som en pojke än en flicka och ville starta hormonbehandling. Karma!

    Men eftersom jag jobbar som jag gör också, så får jag även möta kvinnor som gått som ofrivilligt barnlösa i en massa massa år innan de äntligen fick behålla sin graviditet vägen ut. 
    De skulle nog göra allt de kunde för att ha det så ?enkelt? som du. 


    Jag har full förståelse för att man har önskemål om en dotter/son efter att ha två av samma sedan tidigare.
    Men inte på den där nivån.

    Jag gissar också att du förberett dig på denna storm emot dig innan. Även om den var skriven i känsliga rummet. 

  • elmadumle
    Anonym (charlie) skrev 2015-03-10 12:16:11 följande:

    varför får man ingen hjälp när man har detta problemet !? vi har pratat med en barnläkare, barnmorska och en läkare men alla säger att man erbjuder inte den hjälpen här i sverige trots att det tydligen finns nån form utan behandling i andra länder. 


    Därför att det är inget problem, man väljer att skaffa barn inte ett kön. Åk utomlands då om det är så viktigt.
Svar på tråden Säker metod för att få dotter ?