• jenni82

Ledighet avslag

Hej
    Jag och min dotter ska åka utomlands mellan den 2-15februari.
    Pratade med rektorn innan som sa att det är inga problem, tio dagar godkänner hon alltid och är det mer brukar det inte vara några som helst problem.
    Det här var i maj och förra månaden bokade vi en resa.
    Idag fick jag tillbaka ansökningspappret och då har vi fått avslag med anledning av att det är för lång tid ifrån skolan.
    Så vad gör jag? vad kan jag göra? Överklaga?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ledighet avslag
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-08-23 22:36:53 följande:

Men din erfarenhet är inte från lärarhåll utan från föräldrahåll.

Som jag skrivit ett antal gånger nu har vi en situation i svensk skola där väldigt många lärare helt enkelt inte har tid att arbeta ikapp med elever som varit lediga. Tiden finns inte. Det handlar inte om vilja eller lust eller något annat. Utan tiden finns inte. Det kanske är lätt att lösa för er föräldrar, som kanske har 2-3 barn och reser vid ett tillfälle per år. Läraren kan ha 100 elever varav kanske hälften är lediga någon gång per år. Eller bara 25 elever, men jobba i ett område där de flesta reser ett par gånger per år.

Känns väldigt tråkigt om du tror att skolor som nekar ledighet gör det för att lärare är lata med trist inställning och inte vill göra sitt jobb. För jag får nästan den känslan?

Istället behöver vi se till att löner och villkor förbättras, så att fler vill bli lärare och så att fler kan anställas i skolorna. Om det finns marginaler och luft i schemat kan man så klart lättare jobba ikapp med de som varit lediga. Finns det utrymme att göra sådant inom ramen för arbetstiden är det inga problem, men när tiden inte räcker måste arbetsuppgifter bort. Och att familjer ska få resa till solen i november är inte lika akut som att hinna ta tag i mobbningsärenden eller lägga extratid på att anpassa uppgifter för elever med dyslexi. Men jag tycker också att det är jättetråkigt att skolor ska behöva göra sådana val. Alternativt att de tvingar sin personal att göra allt och då får lärare efter lärare att gå in i väggen.

Jag tror inte alls att alla som vill neka gör det av lathet.

Åter även om jag själv inte är lärare har jag en bunt omkring mig.

Flera av dem förste lärare o några rektorer. Och vad vet jag men enligt flera av dem är det inte ett så stort problem som trådarna på fl många gånger skriver
  • nepe
    hammarhajen skrev 2015-08-23 22:36:53 följande:
    Men din erfarenhet är inte från lärarhåll utan från föräldrahåll.
    Som jag skrivit ett antal gånger nu har vi en situation i svensk skola där väldigt många lärare helt enkelt inte har tid att arbeta ikapp med elever som varit lediga. Tiden finns inte. Det handlar inte om vilja eller lust eller något annat. Utan tiden finns inte. Det kanske är lätt att lösa för er föräldrar, som kanske har 2-3 barn och reser vid ett tillfälle per år. Läraren kan ha 100 elever varav kanske hälften är lediga någon gång per år. Eller bara 25 elever, men jobba i ett område där de flesta reser ett par gånger per år.

Känns väldigt tråkigt om du tror att skolor som nekar ledighet gör det för att lärare är lata med trist inställning och inte vill göra sitt jobb. För jag får nästan den känslan?

Istället behöver vi se till att löner och villkor förbättras, så att fler vill bli lärare och så att fler kan anställas i skolorna. Om det finns marginaler och luft i schemat kan man så klart lättare jobba ikapp med de som varit lediga. Finns det utrymme att göra sådant inom ramen för arbetstiden är det inga problem, men när tiden inte räcker måste arbetsuppgifter bort. Och att familjer ska få resa till solen i november är inte lika akut som att hinna ta tag i mobbningsärenden eller lägga extratid på att anpassa uppgifter för elever med dyslexi. Men jag tycker också att det är jättetråkigt att skolor ska behöva göra sådana val. Alternativt att de tvingar sin personal att göra allt och då får lärare efter lärare att gå in i väggen.
    TACK för alla dina kloka svar och att du orkar fortsätta svara! Gör mig glad!

En extra input tycker jag också är den inställningen som föräldrar förmedlar till barnen, att "har man lust så är det bara att vara ledig och göra det en vill /det ens föräldrar vill, skolan är inte så viktig".
    Trevlig helg, /ytterligare en lärare. (som får ont i hjärtat när mina elever som inte når målen bara mååste åka iväg)
  • modsey
    nepe skrev 2015-09-19 21:07:11 följande:

TACK för alla dina kloka svar och att du orkar fortsätta svara! Gör mig glad!

En extra input tycker jag också är den inställningen som föräldrar förmedlar till barnen, att "har man lust så är det bara att vara ledig och göra det en vill /det ens föräldrar vill, skolan är inte så viktig".

Trevlig helg, /ytterligare en lärare. (som får ont i hjärtat när mina elever som inte når målen bara mååste åka iväg)

Verkligen ingen förmedlande att skolan inte är viktig !

Blir så trött när en del pedagoger anser att det är det man förmedlar t sina barn vid resor utanför lov.

Den är så viktig att man ser till att ligga i fas och i bland även plugga på redan man gör. Vi åkte ett år tre veckor innan jullovet. Väl hemma på jullovet så pluggade barnen varje vardag o låg före de andra när skolan sen startade plus att de hade sina extrauppgifter klara från resan !
  • Anonym (Begär ledighet ibland)

Vi är de där föräldrarna som begär ledigt för våra barn i skolan. Det är den enda tiden vi som familj får träffas utan alla måsten. Barnen får ta med sig uppgifter och de tränar sig på språk.

Vi värdesätter tiden tillsammans mer än att göra lärarna till lags. För ja, de blir sura.

Om våra barn kommer att ha dåliga resultat i skolan när de slutar nian beror det inte på att de flugit runt på jorden utan då finns det andra orsaker. Jag kommer att älska de obegränsat även om betygen skulle vara dåliga. Just nu ser det dock mycket positivt ut och betygen är höga.

För vår del är resorna det som gör att äktenskapet överlever. Det är vår grej. Vi tror inte att det skulle gynna barnen med röriga liv och ev skilsmässa. Det om något skulle göra att de tappar fokus.

Just nu är vi på Nya Zeeland. Med barnen naturligtvis. Och vi mår toppen!

• Jensa46

Skitlöjligt att neka. Åk ändå. Livet handlar om mer än att vara någon annans slav hela livet. När allt kommer omkring är det dessa stunder med familjen som betyder allt. Jag var dessutom knappt närvarande sista året på gymnasitet och hade ofta hög frånvaro. I dag har jag ett mycket bra jobb och tjänar bra.

Så löjligt att sätta käppar i hjulet för familjer så här när det handlar om någon enstaka semester här och där. Det är skillnad om det sker överdrivet.

Idiotsystem säger jag.

• Anonym (sur skoltant)

Ungarna är lediga jämt och ständigt och lik förbannat ska det tas ledigt under terminen. Jag tycker att föräldrar som fattar det beslutet ska skriva under på att de väljer att bryta barnets skolplikt och därmed tar på sig allt ansvar för att se till att barnet lär sig det som hen kommer att missa. Då menar jag att föräldrarna får läsa på i läroplanen och planera uppgifter och material till ungen och se till att kunskapen fastnar. Inget kompensatorisk stöd ges när barnet är tillbaka i skolan. Det är snålhet som gör att man inte vill köpa resor på loven och då kan man gott ha lite extra arbete och inte ställa krav på att skolan ska serva när ungen inte ens infinner sig till undervisning. Jävla oskick.

• modsey
    Anonym (sur skoltant) skrev 2016-02-25 21:31:36 följande:

Ungarna är lediga jämt och ständigt och lik förbannat ska det tas ledigt under terminen. Jag tycker att föräldrar som fattar det beslutet ska skriva under på att de väljer att bryta barnets skolplikt och därmed tar på sig allt ansvar för att se till att barnet lär sig det som hen kommer att missa. Då menar jag att föräldrarna får läsa på i läroplanen och planera uppgifter och material till ungen och se till att kunskapen fastnar. Inget kompensatorisk stöd ges när barnet är tillbaka i skolan. Det är snålhet som gör att man inte vill köpa resor på loven och då kan man gott ha lite extra arbete och inte ställa krav på att skolan ska serva när ungen inte ens infinner sig till undervisning. Jävla oskick.

Hej käre anonyme skolan.

Ville bara vänligt upplysa dig att det finns familjer där man inte kan eller får ta ut semester under skolans lov.

// Vänligen glad mamma som periodvis haft såna jobb men ändå velat ha ledigt tillsammans med mina barn
  • Anonym (sur skoltant)
    modsey skrev 2016-02-25 21:40:36 följande:

Hej käre anonyme skolan.

Ville bara vänligt upplysa dig att det finns familjer där man inte kan eller får ta ut semester under skolans lov.

// Vänligen glad mamma som periodvis haft såna jobb men ändå velat ha ledigt tillsammans med mina barn

Och då får man ta konsekvenserna och inte vänta sig att någon annan ska kratta gången åt en.
  • modsey
    Anonym (sur skoltant) skrev 2016-02-25 23:54:50 följande:

Och då får man ta konsekvenserna och inte vänta sig att någon annan ska kratta gången åt en.

Konsekvenser ? För att man har ett jobb i samhällets tjänst dessutom.

Du verkar vara en riktigt riktigt sur skoltant. Tur vi inte haft dig i vår skola utan proffs som vi i samråd kunde väldigt enkelt lösa ledigheter utanför lov.
  • Anonym (sur skoltant)
    modsey skrev 2016-02-26 07:20:14 följande:

Konsekvenser ? För att man har ett jobb i samhällets tjänst dessutom.

Du verkar vara en riktigt riktigt sur skoltant. Tur vi inte haft dig i vår skola utan proffs som vi i samråd kunde väldigt enkelt lösa ledigheter utanför lov.

Konsekvenser som följer av att man väljer att ta barnen ur skolan. I det här fallet menar jag att konsekvenserna blir att föräldrarna själva får ta ansvar för att ungarna klarar skolan ändå och inte vänta sig att lärarna ska springa efter och städa upp. Orimligt? Knappast...

Sen undrar jag varför du tycker att det är okej att din chef vägrar dig ledigt när dina barn är lediga medan det är oacceptabelt att barnens chef nekar dem ledigt under terminstid? Det är inte heller förenligt med arbetsplatsens verksamhet.
  • modsey
    Anonym (sur skoltant) skrev 2016-02-26 10:20:06 följande:

Konsekvenser som följer av att man väljer att ta barnen ur skolan. I det här fallet menar jag att konsekvenserna blir att föräldrarna själva får ta ansvar för att ungarna klarar skolan ändå och inte vänta sig att lärarna ska springa efter och städa upp. Orimligt? Knappast...

Sen undrar jag varför du tycker att det är okej att din chef vägrar dig ledigt när dina barn är lediga medan det är oacceptabelt att barnens chef nekar dem ledigt under terminstid? Det är inte heller förenligt med arbetsplatsens verksamhet.

Självklart ligger det på mig som förälder att se till att mitt barn ligger i fas o att mycket stor del av jobbet då ligger på mig.

De år jag var tvungen att jobba somrar. ..ja du arbetsförmedlingen har såna regler. Sommarlov som student behövde jag inkomst för att kunna ge mina barn mat helt enkelt.
Svar på tråden Ledighet avslag