hammarhajen skrev 2015-08-23 22:36:53 följande:
Men din erfarenhet är inte från lärarhåll utan från föräldrahåll.
Som jag skrivit ett antal gånger nu har vi en situation i svensk skola där väldigt många lärare helt enkelt inte har tid att arbeta ikapp med elever som varit lediga. Tiden finns inte. Det handlar inte om vilja eller lust eller något annat. Utan tiden finns inte. Det kanske är lätt att lösa för er föräldrar, som kanske har 2-3 barn och reser vid ett tillfälle per år. Läraren kan ha 100 elever varav kanske hälften är lediga någon gång per år. Eller bara 25 elever, men jobba i ett område där de flesta reser ett par gånger per år.
Känns väldigt tråkigt om du tror att skolor som nekar ledighet gör det för att lärare är lata med trist inställning och inte vill göra sitt jobb. För jag får nästan den känslan?
Istället behöver vi se till att löner och villkor förbättras, så att fler vill bli lärare och så att fler kan anställas i skolorna. Om det finns marginaler och luft i schemat kan man så klart lättare jobba ikapp med de som varit lediga. Finns det utrymme att göra sådant inom ramen för arbetstiden är det inga problem, men när tiden inte räcker måste arbetsuppgifter bort. Och att familjer ska få resa till solen i november är inte lika akut som att hinna ta tag i mobbningsärenden eller lägga extratid på att anpassa uppgifter för elever med dyslexi. Men jag tycker också att det är jättetråkigt att skolor ska behöva göra sådana val. Alternativt att de tvingar sin personal att göra allt och då får lärare efter lärare att gå in i väggen.
TACK för alla dina kloka svar och att du orkar fortsätta svara! Gör mig glad!
En extra input tycker jag också är den inställningen som föräldrar förmedlar till barnen, att "har man lust så är det bara att vara ledig och göra det en vill /det ens föräldrar vill, skolan är inte så viktig".
Trevlig helg, /ytterligare en lärare. (som får ont i hjärtat när mina elever som inte når målen bara mååste åka iväg)