• Anonym (Kim)

Förbjudna åsikter...

Just det, förbjudna åsikter... hur ska man handskas med dem?

Det är inte förbjudet att tycka så länge ingen skadas av åsikten. Hur långt kan man stå upp för det man tycker? Vem ska avgöra om man tycker rätt eller fel då en åsikt är en åsikt och ingen direkt sanning?

T ex så tycker jag att homosexualitet är rätt osmakligt. Inte människan i sig utan dennes handlingar. Jag skulle aldrig kalla någon för bögjävel men jag äcklas av tanken på vad han gör med en annan karl.

Hur reagerar du om en vän till dig framför en sådan åsikt?

Det kan handla om vad som helst, som en människa tycker och inte en annan.
    Som kan avslutas med-fobi (homofobi, islamofobi osv) Kan också handla om hur man definierar rasism.

Får man säga neger? Eller har man afrofobi då? Får man tycka att svarta människor ser smutsiga ut i händerna?  Får man köra skämt som vissa ser som rasistiska?

Hur långt får man gå med sin åsikt?

• Svar på tråden Förbjudna åsikter...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Mycket av "man får visst inte säga vad man vill i det här landet"-mentaliteten handlar om att man inte förstår att kritik inte innebär en inskränkning i vad man får säga.

Att jag tycker att "du" är fullkomligt dum i huvudet som säger "homosexuella borde inte få kyssas offentligt" och att jag påpekar detta innebär inte att du inte får säga det. Det innebär bara att min reaktion på dina uttalanden också skyddas av samma rätt som själva uttalandet. Att jag säger till dig att jag aldrig mer vill prata med dig om du säger så är inte heller det en inskränkning i din rätt att tycka eller säga det. Handlingar och uttalanden har konsekvenser.

Förstår man inte detta enkla faktum så bör man definitivt hålla tyst om sina åsikter i det offentliga, kritik mot tankar, idéer och uttalanden är grundläggande för ett socialt samspel.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • tobbe01

Här på FL och IRL så är det ju så att om en tycker si och en annan så, så kan man diskutera tills helvetet fryser till is utan att komma till ngn slags..........ja inte vet jag...enighet? I verkligheten så slutar det endera med att man är vuxna och inser att man tycker helt olika men kan vara vänner ändå eller tvärtom.

• Atena
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 07:25:22 följande:
    Eller så är det för att du varken förstår ordet fobi eller homofobi. Själv är jag höjdrädd och jag skriker inte som en galning då jag är högt upp bara för att jag är rädd.

Här kan du läsa mer om homofobi: sv.m.wikipedia.org/wiki/Homofobi
    Vad ska jag med länken till? Jag vet mycket väl vad det betyder, men jag tycker fortfarande att ordet fobi inte hör hemma i sammanhanget. Att påstå att jag inte vet vad homofobi är, är bara löjligt. Jag är uppväxt med en homosexuell förälder under 80 talet, jag är själv bisexuell och halva min vänkrets tillhör olika sexuella preferenser inom det mesta skulle jag vilja påstå. 

Det hindrar mig inte från att tycka att homofobi är ett fånigt och felaktigt uttryck eftersom det oftare handlar om hat och fördomar än om irrationell rädsla för i det här fallet homosexuella. 
  • Fröken Apelsin
    Kirenaj68 skrev 2016-03-28 07:43:01 följande:

Jag skulle kanske ha sagt: Man får utrycka sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna. 

Du får uttrycka vilka åsikter du vill. Tycker du Hitler är världens bästa människa kan du säga det hur mycket du vill och du gar rätt att tycka så, men andra får också tycka vad de vill och de får tycka att du är en idiot. Vad är det som är svårt att förstå?
    Atena skrev 2016-03-28 16:06:03 följande:

Vad ska jag med länken till? Jag vet mycket väl vad det betyder, men jag tycker fortfarande att ordet fobi inte hör hemma i sammanhanget. Att påstå att jag inte vet vad homofobi är, är bara löjligt. Jag är uppväxt med en homosexuell förälder under 80 talet, jag är själv bisexuell och halva min vänkrets tillhör olika sexuella preferenser inom det mesta skulle jag vilja påstå. 

Det hindrar mig inte från att tycka att homofobi är ett fånigt och felaktigt uttryck eftersom det oftare handlar om hat och fördomar än om irrationell rädsla för i det här fallet homosexuella. 

Tydligen vet du inte det eftersom du tror att man måste skrika då man ser en honosexuell bara för att man är homofob. Vad du själv har för läggning och vad dina vänner, föräldrar eller what ever har för läggning är inte relevant, du behöver inte vara påläst för det. Hatet beror oftast på en irrationell rädsla.
  • Atena

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fobier/

Det där beskriver en fobi. Om jag säger att jag tycker illa om islam så skriker folk islamofob. Talar jag illa om homosexuella skriker människor så är jag homofob. 

Och jag tycker ordet används fel. 

Jag blir kallad opåläst för min enligt DIG felaktiga åsikt. Just det som hela tråden handlar om. 

Har du sett en person med spindelfobi någon gång?  (För att ta ett exempel jag lätt kan relatera till)  Min dotter har det, spindelfobi alltså. En bild på en spindel räckte för att hon skulle bli handlingsförlamad, kunde hon så skrek hon, grät och flydde i panik och fick en panikångestattack. Efter flera år i terapi för just detta så klarar hon av att hantera det i alla fall. 

Har du sett många människor reagera på liknande sätt över muslimer, homosexuella eller judar? Nej, jag trodde väl det. Då är det inte en fobi, då är det rädsla, okunskap eller liknande men det är inte en fobi! 

• tobbe01
    Atena skrev 2016-03-28 19:56:06 följande:

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fobier/

Det där beskriver en fobi. Om jag säger att jag tycker illa om islam så skriker folk islamofob. Talar jag illa om homosexuella skriker människor så är jag homofob. 

Och jag tycker ordet används fel. 

Jag blir kallad opåläst för min enligt DIG felaktiga åsikt. Just det som hela tråden handlar om. 

Har du sett en person med spindelfobi någon gång?  (För att ta ett exempel jag lätt kan relatera till)  Min dotter har det, spindelfobi alltså. En bild på en spindel räckte för att hon skulle bli handlingsförlamad, kunde hon så skrek hon, grät och flydde i panik och fick en panikångestattack. Efter flera år i terapi för just detta så klarar hon av att hantera det i alla fall. 

Har du sett många människor reagera på liknande sätt över muslimer, homosexuella eller judar? Nej, jag trodde väl det. Då är det inte en fobi, då är det rädsla, okunskap eller liknande men det är inte en fobi! 

Håller med dig. Ordet "fobi" används väldigt godtyckligt idag. Jag har klaustrofobi och kan inte åka hiss och det ska gudarna veta att OM jag blev fast i en hiss så skulle jag vråla mig till medvetslöshet! Min tveksamhet till om det är bra med muslimsk invandring (islamofobi) till Sverige skulle aldrig få mig att reagera på samma sätt såvida inte en "IS" kom och skulle skära halsen av mig...........
  • Kirenaj68
    Iarwain skrev 2016-03-28 08:42:18 följande:

Det var ingen vinkling, det var en fråga om något jag såg som en naturlig följd. En fråga du undvek att svara på.
    Då tar jag dom en i taget;

Tycker du att folk inte ska få ställa hobby-diagnoser på dig?

Jag sa ju att de får ställa vilka diagnoser de vill.
  • Iarwain
    Kirenaj68 skrev 2016-03-31 16:36:13 följande:
    Jag sa ju att de får ställa vilka diagnoser de vill.
    Så vad är då problemet?
  • Kirenaj68
    Iarwain skrev 2016-03-31 19:29:17 följande:
    Så vad är då problemet?
    Måste jag verkligen upprepa det? Läs mina inlägg igen om poängen gått dig förbi.
  • Iarwain

Kirenaj68 skrev 2016-03-31 22:13:30 följande:
    Måste jag verkligen upprepa det? Läs mina inlägg igen om poängen gått dig förbi.

Du har skrivit:
    "Man får ha sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna."
    "...ger jag luft åt dem är fobi-diagnosen inte långt borta."
    "Man får utrycka sina åsikter, så länge det är de "rätta" åsikterna. "

Jag kan inte göra annat än att förstå det som att du är irriterad, eller annat, på att folk ställer hobbydiagnoser på dig. För att du inte har samma åsikter som de.

Men vad är problemet?
    Folk tycker att du är en idiot ställer hobbydiagnoser på dig. Är du ok med det, vad gnäller du om då?

• Progressiv
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:57:16 följande:

"Han är neger", ja han är ju det.

Fast nu är det 2000-talets Sverige, och inte antikens Rom - varför då inte bara använda svenska ord istället för latinska?
  • Progressiv
    Anonym (Johanna) skrev 2016-03-27 10:10:58 följande:

Annars är minsann rasist, homofob, nazist, islamofob (vilket jag inte anser vara en korrekt term apropå tycka saker) eller vad som nu bäst passar i sammanhanget.

Fast att tycka att någon är rasist och homofob är ju också det en åsikt - så vad vill du komma till?
  • Progressiv
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-28 10:05:40 följande:

Att jag tycker att "du" är fullkomligt dum i huvudet som säger "homosexuella borde inte få kyssas offentligt" och att jag påpekar detta innebär inte att du inte får säga det. Det innebär bara att min reaktion på dina uttalanden också skyddas av samma rätt som själva uttalandet.

• Progressiv
    tobbe01 skrev 2016-03-28 10:37:10 följande:

Här på FL och IRL så är det ju så att om en tycker si och en annan så, så kan man diskutera tills helvetet fryser till is utan att komma till ngn slags..........ja inte vet jag...enighet?

Fast man skapar väl inte vänskapsband med människor på Familjeliv om man snabbt uttrycker åsikter gemene medlem finner direkt vidriga?
  • Palestrina
    tobbe01 skrev 2016-03-28 10:37:10 följande:

Här på FL och IRL så är det ju så att om en tycker si och en annan så, så kan man diskutera tills helvetet fryser till is utan att komma till ngn slags..........ja inte vet jag...enighet? I verkligheten så slutar det endera med att man är vuxna och inser att man tycker helt olika men kan vara vänner ändå eller tvärtom.

Men det är ju bara för att "i verkligheten" måste folk skiljas åt. Här pågår ju diskussionerna så länge folk orkar hålla liv i tråden. Det är inte meningen att man ska nå enighet.
  • Progressiv
    Palestrina skrev 2016-04-08 09:07:03 följande:

Det är inte meningen att man ska nå enighet.

Nej, men det vore sannerligen bra.
Svar på tråden Förbjudna åsikter...