• bonusmammantilltusen

styvmamma tråden

Hej..

Jag lever med en man och hans 2 barn..

Jag skulle vilja hitta fler i samma situation som mig och kunna diskutera vardagsproblem mm.

Finns de fler än mig?

• Svar på tråden styvmamma tråden
  • Anonym (Oh ja.)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:15:51 följande:
    Ja, i den här tråden och alla liknande är biomammorna alltid "helt galna", "psyko" och "inte av denna värld". Jag kan bara inte tro att bonusmammorna alltid är så oskyldiga. Det finns alltid två olika historier.
    Fast just den HÄR tråden är till för oss styvmammor De styvmammor som inte har en jobbig bonusmamma/situation att förhålla sig till skriver ju knappast här eller hur?  Jag tror dessutom att många av oss är biomammor OCKSÅ och att en del av oss har bonusmammor till våra barn.

Vill du belysa biomammans sida så kan du starta en egen tråd om det tex.  Jag tror inte någon styvmamma inte förstår att det finns bra biomammor också.

• Anonym (???)
    eemmaaa skrev 2016-06-08 21:24:46 följande:
    Har nog försökt men det blir bara värre för allihopa! Har försökt säga att vi vill ha varannan vecka ledigt, speciellt då det ändå bara är nätterna som räknas men hon tycker att hon behöver ledigt varannan dag om hon ska orka. Jag tycker att det skulle vara bättre med varannan vecka, då skulle man ju hinna vila upp sig ordentligt mellan varven. Dessutom är det skitsvårt att planera in nånting då varannan dag är bokad. Men att lämna bort typ tisdag&torsdag varannan vecka är omöjligt!

Försökte också föreslå vv, med nån timme hos andra föräldern varje torsdag så blir det inte för lång tid mellan gångerna de träffas.. Det gick såklart inte heller!
    Fast jag fattar fortfarande inte varför ni dansar efter hennes pipa? Har hon sista ordet eller vad?
  • BioBonus
    eemmaaa skrev 2016-06-08 21:24:46 följande:

Har nog försökt men det blir bara värre för allihopa! Har försökt säga att vi vill ha varannan vecka ledigt, speciellt då det ändå bara är nätterna som räknas men hon tycker att hon behöver ledigt varannan dag om hon ska orka. Jag tycker att det skulle vara bättre med varannan vecka, då skulle man ju hinna vila upp sig ordentligt mellan varven. Dessutom är det skitsvårt att planera in nånting då varannan dag är bokad. Men att lämna bort typ tisdag&torsdag varannan vecka är omöjligt!

Försökte också föreslå vv, med nån timme hos andra föräldern varje torsdag så blir det inte för lång tid mellan gångerna de träffas.. Det gick såklart inte heller!

Varför stämmer.ni henne inte? Jag kan förstå att man inte bara vägrar att lämna tillbaka barnen, men det finns ju juridiska vägar att gå?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bio+bonusar) skrev 2016-06-08 09:09:17 följande:

Dåligt samvete vet jag nog att han har. Vet inte om det är för exfruns eller barnens skull.. Då de är här umgås han med dem varenda ledig minut, han "har ju dem så sällan" så de e klart att han ska leka med dom och passa upp dom till 150%. Jag och min som får vår uppmärksamhet då de inte är här säger han. Men då de inte är här så är han ofta helt slutkört och vill mest bara sova.

Jag funderar ofta på hur det blir när vår son blir äldre. Hur förklarar man att "vi leker på bonusveckorna, annars blir pappa så trött. Vi betalar så mycket åt X så tyvärr kan vi inte åka bort i sommar." Känns orättvist mot vår son. Än så länge är han för liten att förstå, men hur blir det senare? Hur ska man förklara att mamma och pappa tex. Inte kan gå ut på middag på bonusveckorna så vi tvingas alltid lämna bort bara sonen och göra allt tråkigt då bonusarna inte är här. Åtminstone jag skulle känna att tiden med bröderna är mycket viktigare.

För mig känns det nu som att tiden som vi bara är 3 om är mindre viktig. För sambon verkar livet pausa tills bonusarna kommer tillbaka nästa gång. Vi är en familj på 5, men vi är ju också en familj på 3!

Oj hade aldrig gått med på det. Visst min sambo betalar ett högt underhåll, jag är fl å vårt barn får knappt ngt mer än mat i jämförelse med hans andra som är riktigt bortskämda med att få precis vad d vill. Men nu har ju inte min sambo bestämt underhållet så d är ju inget att göra åt trots att vi varje månad redan direkt när alla räkningar är betalda får vända på kronorna.....men TR har ingen hänsyn till nya barn å att man inte har samma ekonomi när man är fl ' det är bars under en kort period' jo tjena...min sambo kan bara drömma om att vara fl.... Det finns det verkligen inget utrymme för....tyvärr. Men nu har han varit hemma mkt ändå haft sparad semester å jobbat hemifrån m.m men vårt liv känns inte på paus när inte hans äldre barn är här iaf.
  • Anonym (Oh ja.)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-09 06:48:32 följande:
    Oj hade aldrig gått med på det. Visst min sambo betalar ett högt underhåll, jag är fl å vårt barn får knappt ngt mer än mat i jämförelse med hans andra som är riktigt bortskämda med att få precis vad d vill. Men nu har ju inte min sambo bestämt underhållet så d är ju inget att göra åt trots att vi varje månad redan direkt när alla räkningar är betalda får vända på kronorna.....men TR har ingen hänsyn till nya barn å att man inte har samma ekonomi när man är fl ' det är bars under en kort period' jo tjena...min sambo kan bara drömma om att vara fl.... Det finns det verkligen inget utrymme för....tyvärr. Men nu har han varit hemma mkt ändå haft sparad semester å jobbat hemifrån m.m men vårt liv känns inte på paus när inte hans äldre barn är här iaf.
    Fast de ska väl ta hänsyn till att hans kostnader har ökat nu när han har fler barn? Har ni kollat upp det noga?

Min vän fick mindre i underhåll när exet skaffade fler barn. Nu var de inte osams förvisso, men de hade underhållssumman bestämd av tingsrätten och när pappan fick fler barn med sin nya så fick de räkna om.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-09 12:25:09 följande:

Fast de ska väl ta hänsyn till att hans kostnader har ökat nu när han har fler barn? Har ni kollat upp det noga?

Min vän fick mindre i underhåll när exet skaffade fler barn. Nu var de inte osams förvisso, men de hade underhållssumman bestämd av tingsrätten och när pappan fick fler barn med sin nya så fick de räkna om.

Dom räknade bort 1200 kr för vårt gemensamma. Skrattretande......kanske hade varit annorlunda om min sambo oxå skaffade advokat men sånt kostar ju oxå å det har vi inte råd med...
  • Anonym (Oh ja.)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-09 12:58:39 följande:
    Dom räknade bort 1200 kr för vårt gemensamma. Skrattretande......kanske hade varit annorlunda om min sambo oxå skaffade advokat men sånt kostar ju oxå å det har vi inte råd med...
    Ok, ja men då är det i sin ordning då, för de räknar med att du lägger lika mycket på ert barn.

Och ert barn är ju mindre än hans tidigare och kostar alltså mindre.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-09 12:58:39 följande:

Alltså 1200 kr från min sambos lön....
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-09 13:00:08 följande:

Ok, ja men då är det i sin ordning då, för de räknar med att du lägger lika mycket på ert barn.

Och ert barn är ju mindre än hans tidigare och kostar alltså mindre.

Fast dom har ju inte ens kollat på mina förutsättningar. Jag förväntas bara betala hälften av allt för vi är sambos men så ser ju inte verkligheten ut. Vi bor i ett större hus än vi behöver för alla ska få plats osv osv. Mamman till de äldre behöver inte lägga en krona av sin egen lön fast hon har bättre lön än mig. Jag är hemma å fl osv. Så jo det blir skevt. Hon förväntas inte lägga hälften. Men jag gör. Fast jag inte kan å det inte är så. Så därför blir det tufft nu. Å vårt barn får inte samma standard. Inte på långa vägar. Å ja mindre barn kostar mindre men nu pratar jag om att det blir endast det nödvändigaste, mat å blöjor. Kläder har vi knappt lagt ngt på d mesta är ärv el begagnat. Leksaker har hen typ inga men roar sig tack å lov m mycket annat även om det nu är en del saker vi skulle behöva som en ny bilstol. Babyskyddet är utvuxen sen ngr månader.......,.men det är vad jag kikar efter nu å hitta begagnat på blocket. Så visst allt går men det är vrida å vända å hålla igen.
  • evaaki

Här har ni en till bonusmamma som ocå är biomamma!

Och det är jobbigt på olika sätt såklart!

Just nu är det extremt jobbigt!

Jag är jättehöggravid med vårt gemensamma barn samtidigt som min sambo är mitt uppe i vårdadstvist ang hans son. Utan advokat då vi redan blivit ruinerade på 37 tusen vid förra tvisten som

Inte ledde till ngt, biomamman bryter mot alla överenskommelser och det är inget man kan göra något åt. Hon lever dessutom på soc så för henne kostar en advokat ca 3000:- som soc sen betalar....Så denna gång sköter jag och min sambo allt själva, håller talan i tingsrätt, skickar in förlikningsförslag etc

Otroligt jobbigt men ett måste, bonussonen har tyvärr ingen bra biomamma!

Biomamma med bra relation till mitt ex oftast! Väldigt sällan vi bråkar och han har inte direkt ngn ny i sitt liv, han dejtar en tjej till o från som känns bra men de blandar inte in barnen så mkt än.

Men mixfamilj kräver mkt av en så är det

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-09 13:10:34 följande:

Fast dom har ju inte ens kollat på mina förutsättningar. Jag förväntas bara betala hälften av allt för vi är sambos men så ser ju inte verkligheten ut. Vi bor i ett större hus än vi behöver för alla ska få plats osv osv. Mamman till de äldre behöver inte lägga en krona av sin egen lön fast hon har bättre lön än mig. Jag är hemma å fl osv. Så jo det blir skevt. Hon förväntas inte lägga hälften. Men jag gör. Fast jag inte kan å det inte är så. Så därför blir det tufft nu. Å vårt barn får inte samma standard. Inte på långa vägar. Å ja mindre barn kostar mindre men nu pratar jag om att det blir endast det nödvändigaste, mat å blöjor. Kläder har vi knappt lagt ngt på d mesta är ärv el begagnat. Leksaker har hen typ inga men roar sig tack å lov m mycket annat även om det nu är en del saker vi skulle behöva som en ny bilstol. Babyskyddet är utvuxen sen ngr månader.......,.men det är vad jag kikar efter nu å hitta begagnat på blocket. Så visst allt går men det är vrida å vända å hålla igen.

Skrev lite tokigt, då vi behöver ett stort hus så alla får plats :) men att jag hade inte behövt ett sådant stort hus för mig å vårt barn. Så att det inte misstolkas :)
  • Anonym (Oh ja.)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-09 13:10:34 följande:
    Fast stl på hus väljer ni. Har ni inte råd får barnen dela rum, ni betalar underhåll, alltså torde ni ha dem på helgumgänge?  Ni valde sämre inkomst för dig när ni valde att skaffa barn osv. Kolla med er hemförsäkring, kanske har ni viss rätt till advokatkostnader där och kan få till en ändring.

Jag VET att det är drygt. Jag vägrade gemensam ekonomi med min man för att han gav mamman pengar närhelst hon ringde och ville ha. (Utöver underhållet alltså)
    Min man insåg själv ganska snart att det är ohållbart om han vill göra något själv också någon gång, med mig eller med barnet.
  • Anonym (Söta barn)
    BioBonus skrev 2016-06-09 06:00:06 följande:
    Varför stämmer.ni henne inte? Jag kan förstå att man inte bara vägrar att lämna tillbaka barnen, men det finns ju juridiska vägar att gå?
    Bra fråga, det var precis det jag också funderade över. 
  • eemmaaa
    BioBonus skrev 2016-06-09 06:00:06 följande:

Tror inte att det kommer att hända något mer än att vi får betala kostnaderna för det. I en rättegång är ju alla på mammans sida, så länge hon inte har misshandlat barnen eller nåt liknande.
  • BioBonus
    eemmaaa skrev 2016-06-09 19:49:23 följande:

Tror inte att det kommer att hända något mer än att vi får betala kostnaderna för det. I en rättegång är ju alla på mammans sida, så länge hon inte har misshandlat barnen eller nåt liknande.

Inte för att få vårdnaden utan ett fastställt schema som är mindre hastigt tex varannan vecka.
  • eemmaaa
    BioBonus skrev 2016-06-09 20:02:19 följande:

Inte för att få vårdnaden utan ett fastställt schema som är mindre hastigt tex varannan vecka.

Men om hon säger att hon vill ha varannan dag så kommer hon att få det. Sambon sa en gång att fast 100 människor säger åt henne att hon har fel så får hon ändå rätt i slutändan.. Vi bor bara nåt kvarter ifrån henne så vi kan inte skylla på avståndet, dessutom är hon ju hemma på dagarna och det är inte min sambo så den yngre skulle få vara på dagis på våra veckor isf, den äldre är i skolan. Förutom att det är krångligt har vi inga andra bra orsaker för att få vv. Tyvärr!
  • Brumma
    eemmaaa skrev 2016-06-09 21:35:52 följande:

Men om hon säger att hon vill ha varannan dag så kommer hon att få det. Sambon sa en gång att fast 100 människor säger åt henne att hon har fel så får hon ändå rätt i slutändan.. Vi bor bara nåt kvarter ifrån henne så vi kan inte skylla på avståndet, dessutom är hon ju hemma på dagarna och det är inte min sambo så den yngre skulle få vara på dagis på våra veckor isf, den äldre är i skolan. Förutom att det är krångligt har vi inga andra bra orsaker för att få vv. Tyvärr!

Det är klart att hon kommer få som hon vill om ingen gör något åt saken.. Man fpr inte rätten att gå med på orimliga saker bara för att man är van att få som man vill liksom..

Orsaken till att få vv kan ju vara för att det är bättre för barnet. Tex..
  • Anonym (Lycklig bonusmamma)

Jag blir så ledsen när jag läser denna tråd och ser vilka problem som finns. Samtidigt känner jag mig sååå lyckligt lottad. Jag och mamman till min bonus kommer väldigt bra överens. Även hon och min sambo kommer bra överens förstås, men jag får ofta känslan av att hon uppskattar mig mer som bonusmamma än vad sambon gör. Det var hon som uppvaktade mig på mors dag i efterskott (jag var dock bortrest just då men såg till att sambo och bonus firade henne på dagen), det är hon som tycker att jag borde få vara minst lika delaktig i tex utvecklingssamtal och sånt som sambon, det är hon och jag som sköter veckobytena osv. Hon har mkt kontakt med sambon, men det gör mig inget. Däremot kan vi båda bli irriterade över att sambon inte delar information som han fått av henne vidare till mig. Men det är ju ett mindre problem eftersom hon och jag ändå har så pass bra kontakt.

Och till sist. Någon tidigare i tråden kommenterade att många är arga på biomammorna när de kanske snarare borde vara arga på sin sambo. Jag håller med där!

• Brumma
    Anonym (Lycklig bonusmamma) skrev 2016-06-10 10:11:51 följande:

Jag blir så ledsen när jag läser denna tråd och ser vilka problem som finns. Samtidigt känner jag mig sååå lyckligt lottad. Jag och mamman till min bonus kommer väldigt bra överens. Även hon och min sambo kommer bra överens förstås, men jag får ofta känslan av att hon uppskattar mig mer som bonusmamma än vad sambon gör. Det var hon som uppvaktade mig på mors dag i efterskott (jag var dock bortrest just då men såg till att sambo och bonus firade henne på dagen), det är hon som tycker att jag borde få vara minst lika delaktig i tex utvecklingssamtal och sånt som sambon, det är hon och jag som sköter veckobytena osv. Hon har mkt kontakt med sambon, men det gör mig inget. Däremot kan vi båda bli irriterade över att sambon inte delar information som han fått av henne vidare till mig. Men det är ju ett mindre problem eftersom hon och jag ändå har så pass bra kontakt.

Och till sist. Någon tidigare i tråden kommenterade att många är arga på biomammorna när de kanske snarare borde vara arga på sin sambo. Jag håller med där!

Ungefär så hade jag och min bonusdotters mamma det i många år. Tyvärr då höll det inte :/

Men visst är det såååå mycket enklare när det fungerar :)
Svar på tråden styvmamma tråden