• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Hormonkarusellen
    mulin skrev 2018-01-30 20:57:43 följande:

Ja men precis, känns som man direkt blir tagen liiite mer oseriöst när man är lite yngre. Tråkigt tycker jag. Har också alltid velat ha barn ganska tidigt. Så nu med facit i handen vad lång tid allt tar är jag glad att jag började detta tidigt.

Hur länge har du kört på sprutor? Håller också tummarna för att det ska få igång ÄL, tänk att denna ÄL krånglar till det för så fruktansvärt många.

Ja, på torsdag ska jag iväg så håller tummarna då åtminstone ÄL-testet är positivt, men det är ju aldrig någon garanti. Ja, exet började jag denna resa med. Han tröttnade å har nu barn med någon annan. Min nuvarande sambo har också fått goda resultat, så jag tror inte det beror på något annat än min kropp.

Eller hur, jag önskar jag börjat mycket tidigare! Gått över fyra år med krånglande mens, och skulle få hjälp direkt när jag ville bli gravid.. men här står jag nu ett år senare och har ännu aldrig fått äl. Letrozol körde jag fyra ggr, och nu är jag på första gång med sprutor, bara tagit 7 än och de har gett noll resultat, men jag försöker vara hoppfull tills måndag när det är vul igen

Det är min kropp som krånglar här med, har pco, och aldrig mens på egen hand och ingen äl. Sambons test var ok.

Håller tummarna för dig, 2018 har bara börjat - men det ska fasen i mig bli ett bra år!
  • Hormonkarusellen

Känner mig lite ledsen idag. Skulle få lite stöd idag av en familjemedlem på besök, men känner ingen förståelse alls för vad vi går igenom. Trots att hon berättade att hon gick igenom utredning osv själv.

Bland annat sa hon att det spelar ju ingen roll om vi är 34 när vi får barn, det är ingen ålder idag... och jag försökte förklara att om det skulle ta ytterligare fyra år av försök så finns det inget av mig kvar, det måste lösa sig tidigare...men det kändes inte alls som vi förstod varandra. Det kanske var ett försök att få oss att inte tycka det är så stort och jobbigt detta, men det kändes mer som att fokus blev att jaja nu är ni ju hos läkaren, så vad klagar ni för? Ingen verkar förstå att det försvinner en liten liten bit av mig varje gång jag går på toa. Det är en påminnelse om att jag inte har äl och inte mens. Och en ännu större bit varje gång hos läkaren , när det fortfarande inte hänt något och jag fortfarande aldrig har haft en ägglossning. Ivf känns så otroligt långt bort eftersom läkaren inte ens tror på det och vill ställa oss i kö... usch vad deppigt det känns istället för peppigt och bra..:

• My102

Nu är det sista spurten att försöka själv. Läkaren idag såg 19 mm blåsa och 9 mm slemhinna. Imorgon intas otrivelle. Nästa månad blir det IVF (mina förhoppningar denna månad är rätt så låg). Gruvsamt men samtidigt skönt, att lägga över det hela på nån annan. Synd bara att kliniken ligger ca 4h bort. Får se hur vi löser jobb och hund hmm

• Ellencassandra
    My102 skrev 2018-02-20 09:28:03 följande:

Nu är det sista spurten att försöka själv. Läkaren idag såg 19 mm blåsa och 9 mm slemhinna. Imorgon intas otrivelle. Nästa månad blir det IVF (mina förhoppningar denna månad är rätt så låg). Gruvsamt men samtidigt skönt, att lägga över det hela på nån annan. Synd bara att kliniken ligger ca 4h bort. Får se hur vi löser jobb och hund hmm

Hoppas det här försöket lyckas! Annars så får jag önska lycka till med ivf! Det e rätt jobbigt men som du säger skönt att lägga det på nån annan xD
    Jag väntar på mens så jag kan göra FET :) tiden går långsamt. Ser inte fram emot att ruva iaf. Det är det absolut värsta..
  • My102
    Ellencassandra skrev 2018-02-21 08:16:52 följande:

Hoppas det här försöket lyckas! Annars så får jag önska lycka till med ivf! Det e rätt jobbigt men som du säger skönt att lägga det på nån annan xD

Jag väntar på mens så jag kan göra FET :) tiden går långsamt. Ser inte fram emot att ruva iaf. Det är det absolut värsta..

Jag ska försöka boka in lite saker och få saker gjorda som har varit liggande de närmsta två veckorna efter ÄL. Det är psykiskt krävande! Denna väntan på icke mens. Och verkligen verkligen försöka hålla mig borta ifrån att testa för tidigt. Testade förra månaden och fick mitt första plus, två dagar senare kom mensen. Det gör jag helst inte om!
  • Deni81

Lååååångt inlägg!

Hej allihopa! Vilken fin tråd. Stöttning behöver vi verkligen i denna situation.

Min historia då:

Jag och mitt ex började försöka i mars-2015. Vi körde med ÄL-tester och jag provade allt möjligt då, apiforce, folsyra, d-vitamin m.m. Efter 1 år sökte vi hjälp eftersom jag aldrig varit gravid och var då 35 år. Han har inte heller barn sen innan och bara en fungerande testikel.

Utredningen startade och prover och VUL visade inget konstigt förutom att jag har ett myom på livmodern som inte skulle orsaka några problem enligt BM. Proverna visade också på ÄL och bra nivåer på amh, TSH och hormonvärden. Vi blev tillsagda att prova ett år till utan hjälp trots min ålder. Förhållandet tog dock slut oktober-2016 pga stressen och ångesten det medförde mellan oss.

Nu har jag en ny partner och eftersom vi är lite äldre så har vi börjat försöka göra barn, eller mer ?slarvat? och hoppats att det ska bli något. Vi har prickat ÄL kanske 1 gång men även legat runt ÄL vid säkert 3 tillfällen till. Så möjligheten har funnits 4 ggr. Han har två barn sen innan och de båda barnen blev till vid första och andra försöket med två olika kvinnor som är lite yngre än mig. Så jag antar att det inte är några fel på honom. Förra mensen var 3 dagar sen och jag fick vad jag trodde var ett spökstreck några dagar innan BIM. Men det tärde så hårt på mig just denna gång att jag nu har släppt allt. Vill nästan inte längre ha barn. Det gör för ont varje månad att se mensen komma. Och jag undrar vad det är för fel på mig. Är det myomet? Har jag ens ÄL? Är jag för gammal nu? (37 år). Jag orkar inte ta mig igenom en process igen med utredning, eventuell förberedelse för IVF. Det blir så extra ledsamt om inte ens de tre försöken man får gratis med ivf skulle fungera.

Min magkänsla säger att det är mig det är fel på. Har haft cellförändringar, gjort konisering och har det där myomet på livmodern som ingen inom läkarkåren vill göra något med. Är så deppig och nästan utbränd av att försöka få barn. Att ens få se ett plus på en sticka känns lika overkligt som att få se en en vithaj i toaletten.

Ville bara få ur mig lite tankar, känns som jag är i en livskris.

Tror inte livet är värt att leva utan att kunna få egna barn. Sambons barn är ju jättegoa och de kommer vara ?våra? barn varannan vecka. Men de kommer aldrig bli mina barn. Han förstår inte hur jag menar. Han är inte stressad alls, men fick en liten chock igår när jag sa att vi väntar till hösten med att skaffa barn. Då ska vi söka hjälp och han är med på det, till 110% Han vill med hela sitt hjärta att vi ska få ett eget barn också. Men han hetsar inte upp sig. Och visst, vi har bara försökt 4 tillfällen, för många tar det ju ca 7 mån- 1 år att bli gravida. Så det kanske inte alls är fel på mig men jag har i hela mitt liv känt på mig att jag aldrig kommer få några barn.

Förlåt för långt och ledsamt inlägg, men behövde bara skriva till någon som förstår mina känslor och har gått igenom samma saker.

• Ellencassandra
    Deni81 skrev 2018-02-21 15:11:49 följande:

Lååååångt inlägg!

Hej allihopa! Vilken fin tråd. Stöttning behöver vi verkligen i denna situation.

Min historia då:

Jag och mitt ex började försöka i mars-2015. Vi körde med ÄL-tester och jag provade allt möjligt då, apiforce, folsyra, d-vitamin m.m. Efter 1 år sökte vi hjälp eftersom jag aldrig varit gravid och var då 35 år. Han har inte heller barn sen innan och bara en fungerande testikel.

Utredningen startade och prover och VUL visade inget konstigt förutom att jag har ett myom på livmodern som inte skulle orsaka några problem enligt BM. Proverna visade också på ÄL och bra nivåer på amh, TSH och hormonvärden. Vi blev tillsagda att prova ett år till utan hjälp trots min ålder. Förhållandet tog dock slut oktober-2016 pga stressen och ångesten det medförde mellan oss.

Nu har jag en ny partner och eftersom vi är lite äldre så har vi börjat försöka göra barn, eller mer ?slarvat? och hoppats att det ska bli något. Vi har prickat ÄL kanske 1 gång men även legat runt ÄL vid säkert 3 tillfällen till. Så möjligheten har funnits 4 ggr. Han har två barn sen innan och de båda barnen blev till vid första och andra försöket med två olika kvinnor som är lite yngre än mig. Så jag antar att det inte är några fel på honom. Förra mensen var 3 dagar sen och jag fick vad jag trodde var ett spökstreck några dagar innan BIM. Men det tärde så hårt på mig just denna gång att jag nu har släppt allt. Vill nästan inte längre ha barn. Det gör för ont varje månad att se mensen komma. Och jag undrar vad det är för fel på mig. Är det myomet? Har jag ens ÄL? Är jag för gammal nu? (37 år). Jag orkar inte ta mig igenom en process igen med utredning, eventuell förberedelse för IVF. Det blir så extra ledsamt om inte ens de tre försöken man får gratis med ivf skulle fungera.

Min magkänsla säger att det är mig det är fel på. Har haft cellförändringar, gjort konisering och har det där myomet på livmodern som ingen inom läkarkåren vill göra något med. Är så deppig och nästan utbränd av att försöka få barn. Att ens få se ett plus på en sticka känns lika overkligt som att få se en en vithaj i toaletten.

Tror inte livet är värt att leva utan att kunna få egna barn. Sambons barn är ju jättegoa och de kommer vara ?våra? barn varannan vecka. Men de kommer aldrig bli mina barn. Han förstår inte hur jag menar. Han är inte stressad alls, men fick en liten chock igår när jag sa att vi väntar till hösten med att skaffa barn. Då ska vi söka hjälp och han är med på det, till 110% Han vill med hela sitt hjärta att vi ska få ett eget barn också. Men han hetsar inte upp sig. Och visst, vi har bara försökt 4 tillfällen, för många tar det ju ca 7 mån- 1 år att bli gravida. Så det kanske inte alls är fel på mig men jag har i hela mitt liv känt på mig att jag aldrig kommer få några barn.

Förlåt för långt och ledsamt inlägg, men behövde bara skriva till någon som förstår mina känslor och har gått igenom samma saker.

Ja det e så bra att det finns såna här forum där man kan skriva av sig om sina tankar osv.
    Välkommen hit :)
    Jag förstår din känsla.. det är så jobbigt varje månad när man får mensen. Ibland vill jag också ge upp å orkar inte mer men på nåt sätt så kämpar man vidare.. vet faktiskt inte hur man orkar.
    Det e jobbigt när man inte vet varför det inte går.. måste du göra en utredning till fastän du har gjort redan? Tänkte att kanske bara din kille behöver göra ett spermaprov.
    Jag förstår att det känns jobbigt å gå igenom det igen men jag tänker ändå att eftersom du är äldre nu så skulle jag inte vänta. Ivf är oerhört jobbigt, å det kan gå åt helvete men det kan även hjälpa. Du får ju mer chanser per gång. Å om du får till frysen så får du fler försök.
    Jag väntar på att göra FET nu..
  • Deni81
    Ellencassandra skrev 2018-02-22 08:53:32 följande:

Ja det e så bra att det finns såna här forum där man kan skriva av sig om sina tankar osv.

Välkommen hit :)

Jag förstår din känsla.. det är så jobbigt varje månad när man får mensen. Ibland vill jag också ge upp å orkar inte mer men på nåt sätt så kämpar man vidare.. vet faktiskt inte hur man orkar.

Det e jobbigt när man inte vet varför det inte går.. måste du göra en utredning till fastän du har gjort redan? Tänkte att kanske bara din kille behöver göra ett spermaprov.

Jag förstår att det känns jobbigt å gå igenom det igen men jag tänker ändå att eftersom du är äldre nu så skulle jag inte vänta. Ivf är oerhört jobbigt, å det kan gå åt helvete men det kan även hjälpa. Du får ju mer chanser per gång. Å om du får till frysen så får du fler försök.

Jag väntar på att göra FET nu..

Tack för ditt svar

Ja jag förstår inte heller hur man orkar plocka upp sig själv varje mens och försöka igen. Det här är nog första gången jag känner att jag inte vill mer, eller orkar mer. Det är säkert tillfälligt och snart är vi uppe på hästen igen, men det känns annorlunda. Som nån skrev i början av tråden, att det är en enorm livskris. Så känns det just nu. Jag har ÄL denna vecka eller början på nästa och känner bara ångest. Min kille har sin son denna vecka och vi bor inte ihop så vi kan som tur är inte försöka denna vecka, det känns ganska skönt!

Har du provat ivf? Jag är så dålig på dessa förkortningar, men FET, är det frysta befruktade ägg som implanteras?

Jag tror man måste göra om alla prover eftersom jag är 2 år äldre nu. Kroppen förändras ju, kanske har myomet växt eller äggreserven minskat kraftigt, det vet man ju inte. Kanske är enklare att få hjälp denna gång, på en gång! Istället för att vi ska försöka ett år själva.

Och han får ju testa sina spermier, även om han har två barn sen innan... antar jag?

Hoppas det går superbra med din FET!! Är det första?
  • mulin
    Deni81 skrev 2018-02-21 15:11:49 följande:

Lååååångt inlägg!

Min historia då:

känner igen mig såååå mycket! Startade också en utredning med mitt ex 2015 då jag ibte ätit p-piller sen 2013. Inga fel kunde hittas på någon av oss men jag fick äta letrozole trots att man inte tog reda på om jag hade utebliven ägglossning. Inget hände och vi gjorde slut redan 2014. Och nu ska han ha barn med sin nya tjej så där låg inte problemet iaf. Jag och min nuvarande sambo började försöka tidigt då jag snabbt sa hur det låg till. Inget hände - inget har fortfarande hänt. Gör VUL månad på månad och varje månad ser allt bra ut. Min sambo är heller inte stressad över detta då han ör helt säker på att det kommer ordna sig. Själv ser jag bara alla i min omgivning bli gravida och blir mer bitter för varje månad som går. Så du är långt ifrån ensam med dina tanker och nedstämdhet, och ungefär en tredjedel av paren som är ofrivilligt barnlösa vet man ju faktiskt inte varför det är så. Jag vet inte hur mycket det mentala spelar in men alla säger ju alltid att man inte ska tänka på det så mycket - lättare sagt än gjort när man behöver hålla koll på alla datum osv. Men jag försöööker verkligen denna månad att inte stressa upp mig. Har du fått något hjälpmedel över huvud taget från läkare? Ibland när allt ser bra ut kanske man ?bara? behöver lite boost för att det ska funka.
  • Ellencassandra
    Deni81 skrev 2018-02-22 14:21:42 följande:
    Tack för ditt svar

Ja jag förstår inte heller hur man orkar plocka upp sig själv varje mens och försöka igen. Det här är nog första gången jag känner att jag inte vill mer, eller orkar mer. Det är säkert tillfälligt och snart är vi uppe på hästen igen, men det känns annorlunda. Som nån skrev i början av tråden, att det är en enorm livskris. Så känns det just nu. Jag har ÄL denna vecka eller början på nästa och känner bara ångest. Min kille har sin son denna vecka och vi bor inte ihop så vi kan som tur är inte försöka denna vecka, det känns ganska skönt!

Har du provat ivf? Jag är så dålig på dessa förkortningar, men FET, är det frysta befruktade ägg som implanteras?

Jag tror man måste göra om alla prover eftersom jag är 2 år äldre nu. Kroppen förändras ju, kanske har myomet växt eller äggreserven minskat kraftigt, det vet man ju inte. Kanske är enklare att få hjälp denna gång, på en gång! Istället för att vi ska försöka ett år själva.

Och han får ju testa sina spermier, även om han har två barn sen innan... antar jag?

Hoppas det går superbra med din FET!! Är det första?
    Jag förstår :( usch måste kännas jättejobbigt. Man får ta en dag i taget. Kanske så får du orken tillbaka. Ivf är ju något man verkligen måste fundera på. Om man orkar med det. Jag har gjort två st äggplock. För mig har det jobbigaste varit själva ruvartiden. Väntan. Den är hemsk. Själva hormonbehandlingen tyckte jag gick bra. Sprutorna var inga problem. Klart det var lite jobbigt men gick förvånansvärt bra.
    Precis FET betyder Frozen embryo transfer. Min första. Fick en till frysen. Hoppas på att den ska överleva å stanna kvar.

Jag önskar dig lycka till med vad ni än gör. Kram
  • Jooosen

Äntligen bokat tid för utredning! Någon som har erfarenhet av mamma Mia Karlaplan? Försökte först boka hos Sophiahemmet men var ett h-vete att komma fram i telefonen..

Försöker med första barnet sen april 2017
  • My102

Andra omgången med letrozol, gonal f och otrivelle. Andra gången vi får en fin äggblåsa och slemhinna. Men lik förbannat kom mensen igår :(

Den här gången känns så mycket jobbigare, troligtvis för att vi har tagit blodprov för att utesluta sjukdomar inför IVf och vi har inte fått svar på det än. Jag tänker inte som kanske många andra att det händer inte mig och tankarna försvinner jag är den som tänker att det kan hända mig och det är inte så bra, har vi mot förmodad någon sjukdom så är vi körd! Ingen IVF och ingenting alls. Det vore skräcken, känns som om att jag är i limbo och är skit nervös inför provresultatet och att inte veta vart den här resan slutar. Är livrädd att inte kunna bli förälder men framförallt att inte kunde ge min sambo ett biologiskt barn. När jag är riktigt nere så tänker jag att det kanske bäst att lämna min sambo så han får skaffa sig en annan som är bättre rustad att bära och föda barn. Samtidigt blir jag så jävla förbannad på alla som kläcker ut sig ungar en efter en.. jag ör helt ärlig men så känner jag. Jag har varit välodgt öppen med nära å kära att vi har det svårt, att det inte vill sig. Nu ångrar jag det för jag avskyr när jag får frågan ?hur går det? ja va tror dem egentligen?? Eller när dem vill tjittjatta om läkarbesök och mediciner osv.. varför sa jag nåt kan jag känna då. Jag och två tjejer till är rätt så nära och dem vet om hur vi har det, en av dem fick nyligen barn och den ena har sagt till den nyblivna mamman att hon å jag ska hälsa på om en vecka, utan att först säga det till mig. Aldrig, det kommer inte att hända. Jag är medveten om att vissa relationen inte komma kunna överleva min tid som barnlös. Så fort hon meddelande att ungen va ute så tänkte jag att den relationen va slut.

Fy fan för detta alltså. Ville bara skriva av mig lite.

• eelinh
    My102 skrev 2018-03-07 14:32:53 följande:

Andra omgången med letrozol, gonal f och otrivelle. Andra gången vi får en fin äggblåsa och slemhinna. Men lik förbannat kom mensen igår :(

Den här gången känns så mycket jobbigare, troligtvis för att vi har tagit blodprov för att utesluta sjukdomar inför IVf och vi har inte fått svar på det än. Jag tänker inte som kanske många andra att det händer inte mig och tankarna försvinner jag är den som tänker att det kan hända mig och det är inte så bra, har vi mot förmodad någon sjukdom så är vi körd! Ingen IVF och ingenting alls. Det vore skräcken, känns som om att jag är i limbo och är skit nervös inför provresultatet och att inte veta vart den här resan slutar. Är livrädd att inte kunna bli förälder men framförallt att inte kunde ge min sambo ett biologiskt barn. När jag är riktigt nere så tänker jag att det kanske bäst att lämna min sambo så han får skaffa sig en annan som är bättre rustad att bära och föda barn. Samtidigt blir jag så jävla förbannad på alla som kläcker ut sig ungar en efter en.. jag ör helt ärlig men så känner jag. Jag har varit välodgt öppen med nära å kära att vi har det svårt, att det inte vill sig. Nu ångrar jag det för jag avskyr när jag får frågan ?hur går det? ja va tror dem egentligen?? Eller när dem vill tjittjatta om läkarbesök och mediciner osv.. varför sa jag nåt kan jag känna då. Jag och två tjejer till är rätt så nära och dem vet om hur vi har det, en av dem fick nyligen barn och den ena har sagt till den nyblivna mamman att hon å jag ska hälsa på om en vecka, utan att först säga det till mig. Aldrig, det kommer inte att hända. Jag är medveten om att vissa relationen inte komma kunna överleva min tid som barnlös. Så fort hon meddelande att ungen va ute så tänkte jag att den relationen va slut.

Fy fan för detta alltså. Ville bara skriva av mig lite.

Usch vad jag känner igen mig i ditt inlägg! Jag tänker inte heller att det ordnar sig utan varför skulle det funka med ivf när vi inte blir gravida naturligt då inga fel hittats? Jätte dumt tänk, men det går inte tänka annorlunda hur mycket jag än vill. Jag klarar inte heller av andra som får barn. Avstod från min äldsta väns babyshower i söndags för jag klarade verkligen inte av att prata om bebisar med andra folk som inte fattar nånting.
  • Ellencassandra

Jag förstår precis eran känsla.. man drar sig undan vänner som e gravida å får barn. Jag blir också förbannad å typ nervös varje gång jag ska gå in på Facebook å att det ska va nån som skriver: i juni får vi vårt efterlängtade barn.. blä.. nä men det e så tungt å se sånt där. Det är jätte jobbigt. Jag försöker vara ärlig med mina vänner så att dom inte tar det personligt. Vissa förstår verkligen men märker att andra tycker det är konstigt att jag tar avstånd.. men som sagt de vet ju inte känslan att försöka i flera år å göra ivf osv..

Jag tog iallafall ovitrelle i måndags å nu på måndag får jag förhoppningsvis tillbaka min lilla blastocyst som ligger i frysen. Vi var lite tokiga å myste dagen efter ovitrelle.. det blir ju risk för tvillingar men jag vill liksom inte missa chansen ifall min eskimå inte skulle klara upptiningen.. vill ha försökt då ändå.

• mulin

Vi har fått reda på att sambon har för lite spermier. Endast 1 miljon per ml. Någon med erfarenhet av detta och hur har ni gått vidare efter det?

Vi ska göra mer tester för att få fram orsaken och står nu i kö till IVF.

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?