• vadelma

BF april/maj 2017

Plussade imorse 19/8. Vårt första barn och på första försöket. Trodde inte det skulle gå så fort! Nu har jag tusen tankar. Någon mer som precis plussat med första graviditeten och vill följas åt?

• Svar på tråden BF april/maj 2017
  • Ellinorc
    Petitesser skrev 2016-09-01 20:22:32 följande:
    Jag känner fortfarande rätt lite tycker jag, så jag oroar mig rätt lite. Jag känner en del symptom, rätt svullen om magen, lågt blodtryck och ömmande bröst till och från, men stor del av tiden känner jag mig helt normal. Imorgon tänkte jag ta ett nytt digitalt test med veckoindikator och hoppas att det ska ha ökat! Ska nog boka in ett privat vul om i v.9 eller v.10 för jag vill veta att det finns ett litet hjärta som slår där inne.

Vi har berättat för två vänner, och jag längtar efter att berätta för fler, men min partner vill fortfarande att vi väntar, speciellt innan vi berättar för tex hans familj, tror att han är nervös över det.
    Jag känner inte heller så mycket mer än ömma bröst, kissnödig, trög i magen. Jag har bokat ett VUL i v 11 så det känns skönt!
  • Eevy

Hej allihopa.

Var på Vul i tisdags. Då var ja i V.7 (6+0)

Ville vara säker att något fanns där, och de gjorde det ett embryo på 4 veckor. Fick reda på att min livmoder ligger långt ner och in mot ryggen, vilket gjorde att jag känner som mensvärk då och då. Även när jag inte var gravid hade jag kraftig mensvärk Pgav, min livmoder är långt ner.

I och med detta är jag i riskzonen för missfall ända fram till vecka 12 så Jag fick folsyra plus en kur tabletter som jag ska ta 2 veckor (duphaston). Vilket är hormoner som ska hjälpa att livmoder lyfts och att embryot behålls. Ska tillbaka om 2 veckor och se hur det ser ut. Får inte lyfta tungt, vara försiktig med allt som gör att magen spänner tydli

Symtom i övrigt: brösten ömmar, kissar oftare, illamående lite grann inget märkvärdigt.

Kan ge tips till er andra att göra ett Vul tidigt.

• corran
    Eevy skrev 2016-09-02 18:02:56 följande:

Hej allihopa.

Ville vara säker att något fanns där, och de gjorde det ett embryo på 4 veckor. Fick reda på att min livmoder ligger långt ner och in mot ryggen, vilket gjorde att jag känner som mensvärk då och då. Även när jag inte var gravid hade jag kraftig mensvärk Pgav, min livmoder är långt ner.

I och med detta är jag i riskzonen för missfall ända fram till vecka 12 så Jag fick folsyra plus en kur tabletter som jag ska ta 2 veckor (duphaston). Vilket är hormoner som ska hjälpa att livmoder lyfts och att embryot behålls. Ska tillbaka om 2 veckor och se hur det ser ut. Får inte lyfta tungt, vara försiktig med allt som gör att magen spänner tydli

Symtom i övrigt: brösten ömmar, kissar oftare, illamående lite grann inget märkvärdigt.

Härligt att allt såg bra ut med graviditeten :)

Och bra att du ficke veta det om livmodern så du kan förebygga.
  • quadrifolium

Började må illa i fredags. I helgen blev det värre och har varit konstant illa hela tiden. Var bättre en stund på förmiddagen idag, men nu mår jag skitilla igen. Hoppas verkligen att detta släpper, för fixar inte att jobba om det ska hålla på såhär.

• Periksson90

Illamåendet har ökat, värst på morgonen och kvällen nu. Blir yr om jag reser mig för snabbt eller står för länge. Är jobbigt att behöva gå till jobbet där jag sällan kan äta eller vila när jag behöver, samt står upp hela tiden och utsätts för äckliga dofter (jobbar som sjuksköterska på sjukhus). Har börjat berätta för sambons familj nu under helgen och alla är jätte glada :). Nästa vecka väntar hälsosamtalet.

• Parisa83
    Ahoo skrev 2016-09-01 21:36:42 följande:
    Om ni vill va med i Fb grupp så skriv till mig på meddelande namn och förklara er profilbild sp lägger jag till. :)
    Hej!
    Jag är i v. 9+1 och vill gärna vara med i fb- gruppen!
    Parisa Karimpour
    Har en lila prickig skjorta och grön/gul kjol på bilden. Tack på förhand!????
  • corran
    Parisa83 skrev 2016-09-11 22:38:15 följande:

Hej!

Jag är i v. 9+1 och vill gärna vara med i fb- gruppen!

Parisa Karimpour

Har en lila prickig skjorta och grön/gul kjol på bilden. Tack på förhand!????

Har skickat förfrågan till dig :)
  • Mousan

Blev så illamående för någon vecka sedan, fick inte behålla något utan kräktes upp allt. Gick till min läkare och fick medicin och blev sjukskriven i en vecka, nu mår jag bättre och är tillbaka på jobbet igen. De sa att jag skulle se illamåendet som ett gott tecken, att det då ska ha "satt" sig ordentligt. Hoppas på det!

• Emmissara

Hejsan, jag plussade precis, har inga barn sedan tidigare dock har jag 2 missfall i sedan innan. 

jag är gärna med i fb tråden om den är hemlig. 

och grattis till alla här som har plussat 

• corran
    Emmissara skrev 2016-09-14 11:39:08 följande:

Hejsan, jag plussade precis, har inga barn sedan tidigare dock har jag 2 missfall i sedan innan. 

jag är gärna med i fb tråden om den är hemlig. 

och grattis till alla här som har plussat 

Den är hemlig.

Skicka pm med namn och beskrivning av profilbild så jag kan lägga till dig :)
  • Emmissara
    corran skrev 2016-09-14 12:15:34 följande:
    Den är hemlig.

Skicka pm med namn och beskrivning av profilbild så jag kan lägga till dig :)
    okej va bra, skickade ett pm till dig nyss :D 
  • längtafia

Någon mer som mår dåligt? Min tredje graviditet och jag mår så hemskt illa. Äter nu lergigan comp och är fullkomligt däckad. De hjälper mig att klara jobbet men när jag kommer hem klarar jag INGET! Mitt jobb som yogainstruktör på vissa kvällar har jag fått lämna till vik.

Går in v.11 på måndag och längtar efter att må bra igen! Glömt hur det känns att inte må illa.....

Så nu har jag gnällt av mig! Kram

• Goo
    Eevy skrev 2016-09-02 18:02:56 följande:

Hej allihopa.

Sa din gyn det här på UL? Jag har fått höra att min livmoder är bakåtlutad och har alltid haft mkt problem med mensvärk. Fick missfall i min förra graviditet, eller MA.
    Men jag var på VUL i torsdags och då sa hon inget om detta, var på en ivf-klinik eftersom vi gjort ivf. 
  • Eevy

]Sa din gyn det här på UL? Jag har fått höra att min livmoder är bakåtlutad och har alltid haft mkt problem med mensvärk. Fick missfall i min förra graviditet, eller MA.

Men jag var på VUL i torsdags och då sa hon inget

Svar:

Jag gjorde vul i utlandet, och då sa dem det. Tror inte att de gör så mycket egentligen.

Här gör dem inga åtgärder, låter livmodern gå upp av sig själv..

va inte orolig, det kommer bli bra.. jag äter inga tabletter längre.

• Goo
    Eevy skrev 2016-10-04 16:17:38 följande:

Fråga till Goo: vilken vecka är du i?

Är i v 8, är 7+6 idag, så v 9 imorgon.

Gjorde Vul 7+1 och då såg allt bra ut, men oroar mig ändå eftersom den förra dog i v 9. Har bokat nytt UL nästa fredag, när jag just gått in i v 10
  • längtafia
    quadrifolium skrev 2016-09-05 12:19:27 följande:

Började må illa i fredags. I helgen blev det värre och har varit konstant illa hela tiden. Var bättre en stund på förmiddagen idag, men nu mår jag skitilla igen. Hoppas verkligen att detta släpper, för fixar inte att jobba om det ska hålla på såhär.

se till att få lergigan comp, då kommer du kunna jobba! Det räddade mig!! Har just klarat 2 dagar utan och vågar nog nästan säga att det värsta är över.... är snart i v.13 
  • quadrifolium
    längtafia skrev 2016-10-13 13:23:39 följande:
    se till att få lergigan comp, då kommer du kunna jobba! Det räddade mig!! Har just klarat 2 dagar utan och vågar nog nästan säga att det värsta är över.... är snart i v.13 
    Fick lergigan comp för några veckor sedan. Ringde till MVC och sa att jag inte stod ut längre. Levde en vecka på nyponsoppa, banan och piggelin. 
    Är i v 13 (12+4) och mår fortfarande lika illa om jag inte tar tabletterna.
  • Akvick

Hejhej, väntar vårt första barn i april. Trodde verkligen inte att jag skulle bli gravid så snabbt! Har mått hyfsat bra endå, något illamående när jag lägger mig ner o ska sova annars rätt ok. Men gar ingen aptit alls! Så äter jättedåligt vilket kanske inte är så bra.

Har även problem med blodtrycksfall, vart påväg o trilla ihop på jobbet ett par gånger men då är det tur man jobbar på sjukhus!

Är väldigt orolig av mig så är fortfarande inte helt säker på att det är något. Kan inte riktigt glädjas helt innan jag fått se bevis på att det är något i magen. Så bokade faktiskt in ett UL nästa vecka, både för att lindra oron o för att jag haft en del mensliknande magsmärtor. Är det någon annan som också haft problem med det?? Är det något "normalt" eller bör man oroa sig??

Håller alla tummar och tår att det gömmer sig en liten knodd i magen o jag inte bara är förstoppad!

Roligt att läsa hur ni andra som är i samma veckor känner o tänker!

/Angelica

• vadelma
    Akvick skrev 2016-10-24 22:09:47 följande:

Hejhej, väntar vårt första barn i april. Trodde verkligen inte att jag skulle bli gravid så snabbt! Har mått hyfsat bra endå, något illamående när jag lägger mig ner o ska sova annars rätt ok. Men gar ingen aptit alls! Så äter jättedåligt vilket kanske inte är så bra.

Har även problem med blodtrycksfall, vart påväg o trilla ihop på jobbet ett par gånger men då är det tur man jobbar på sjukhus!

Är väldigt orolig av mig så är fortfarande inte helt säker på att det är något. Kan inte riktigt glädjas helt innan jag fått se bevis på att det är något i magen. Så bokade faktiskt in ett UL nästa vecka, både för att lindra oron o för att jag haft en del mensliknande magsmärtor. Är det någon annan som också haft problem med det?? Är det något "normalt" eller bör man oroa sig??

Håller alla tummar och tår att det gömmer sig en liten knodd i magen o jag inte bara är förstoppad!

Roligt att läsa hur ni andra som är i samma veckor känner o tänker!

/Angelica

Grattis!

Jag har känt likadant som du, att det är svårt att fatta. Samtidigt som utebliven mens och positivt graviditetstest ändå varit rätt säkra tecken.

Vi fick göra ett tidigt UL igår och när man fick se bebisen blev det verkligen på riktigt. Har till och med vågat berätta på jobbet idag. Du kommer bli mycket lugnare och mer harmonisk efter ultraljudet, vilket ju är bra för bebis.

Grattis igen :)
Svar på tråden BF april/maj 2017