• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 16:38:36 följande:
    Jag jobbar på soc!
    Du sa att du fick avslag , så för att man jobbar på soc går det före andra o fort ändras besluten ?
  • K med lilla E
    Mooomin skrev 2016-10-28 16:15:19 följande:
    Anhöriga ska ALDRIG behöva betala för begravning. Vem som håller i allt är väl upp til varje familj?
    Alltså det är ju dödsboet som betalar, men den som är närmast anhörig är ju den som måste se till att det blir en bodelning och ansvarar för att det blir en begravning alls. Sen om den/de som ärver delegerar så kan man ju dela upp det.
  • Anonym (Undrande.)
    Kjell2 skrev 2016-10-28 16:26:36 följande:
    Dödsboet
    Om dödsboet är tomt så blir det svårt.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-10-28 17:18:20 följande:
    Om dödsboet är tomt så blir det svårt.
    Då går soc in med summan för det enklaste
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 15:20:46 följande:

Det löser sig. Vi bytte begravningsbyrå och fick halva priset! Fonus är svindyrt! Jag kommer betala 2800kr extra, 22150 kr är bistånd. Det blir tyvärr ingen annons eller blommor, men allt annat ingår. Kan jag fixa blommor själv till kistan?

Så ni har fått bistånd från soc?
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-10-28 16:19:04 följande:

Hur ska jag veta det?

Men TS och dennes bror vill väl ha en egen blomma.

Hon frågade om hon skulle fixa blommorna själv. Jag svarade att många bekanta skickar. Så hon behöver nog inte oroa sig för att det blir tomt runt kistan.
  • K med lilla E
    Anonym (Annika) skrev 2016-10-28 18:26:08 följande:

Hon frågade om hon skulle fixa blommorna själv. Jag svarade att många bekanta skickar. Så hon behöver nog inte oroa sig för att det blir tomt runt kistan.

Det tror inte jag heller. De som vill skickar ju blommor och så ordnar begravningsbyrån så att allt blir fint. Kyrkan brukar dessutom själva smycka med blommor.
  • Anonym (Kyrktanten)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 15:20:46 följande:

Det löser sig. Vi bytte begravningsbyrå och fick halva priset! Fonus är svindyrt! Jag kommer betala 2800kr extra, 22150 kr är bistånd. Det blir tyvärr ingen annons eller blommor, men allt annat ingår. Kan jag fixa blommor själv till kistan?

Om ni skall ha bårtäcke är det, som jag tidigare skrev, inte säkert att ni får ha blommor på kistan, förutom de handbuketter som läggs på kistan vid avskedet. Kolla upp det innan du lägger pengar på kistdekoration. Det är annars vanligt att anhöriga och andra köper kransar/blomuppsatser som läggs på golvet runt kistan.
  • Mooomin
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-10-28 16:19:26 följande:

Vem ska annars betala?

Dödsboet, ev försäkring eller annars soc..
  • Mooomin
    K med lilla E skrev 2016-10-28 17:05:25 följande:

Alltså det är ju dödsboet som betalar, men den som är närmast anhörig är ju den som måste se till att det blir en bodelning och ansvarar för att det blir en begravning alls. Sen om den/de som ärver delegerar så kan man ju dela upp det.

Jo,men det är ju helt valfritt vem som tar det ansvaret. :) Begravningsbyrån kan sköta det mesta med. Det finns ju folk som går bort som inte har anhöriga osv..
  • K med lilla E
    Mooomin skrev 2016-10-28 19:56:14 följande:

Jo,men det är ju helt valfritt vem som tar det ansvaret. :) Begravningsbyrån kan sköta det mesta med. Det finns ju folk som går bort som inte har anhöriga osv..

Inte valfritt. Alla papper går till dödsboet, dvs den/de som ärver.
  • Mooomin
    K med lilla E skrev 2016-10-28 20:02:39 följande:

Inte valfritt. Alla papper går till dödsboet, dvs den/de som ärver.

Ja, men det är inte nödvändigtvis de som måste fixa med begravningen.
  • K med lilla E
    Mooomin skrev 2016-10-28 20:10:20 följande:

Ja, men det är inte nödvändigtvis de som måste fixa med begravningen.

Men den ansvarar för att det blir gjort.
  • Mooomin
    K med lilla E skrev 2016-10-28 20:34:36 följande:

Men den ansvarar för att det blir gjort.

Nja, man kan ju ge fullmakt till någon annan, men ja.. :)
  • Anonym (Beklagar)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 18:51:45 följande:
    Det tror inte jag heller. De som vill skickar ju blommor och så ordnar begravningsbyrån så att allt blir fint. Kyrkan brukar dessutom själva smycka med blommor.
    Nä kyrkan står inte med blommor , man kan spara in o placera ut blommor o smycka själv oxå
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Kyrktanten) skrev 2016-10-28 19:11:28 följande:
    Om ni skall ha bårtäcke är det, som jag tidigare skrev, inte säkert att ni får ha blommor på kistan, förutom de handbuketter som läggs på kistan vid avskedet. Kolla upp det innan du lägger pengar på kistdekoration. Det är annars vanligt att anhöriga och andra köper kransar/blomuppsatser som läggs på golvet runt kistan.
    Man får aldrig ha blommor på ett bårtäcke
  • K med lilla E
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 20:44:53 följande:

Nä kyrkan står inte med blommor , man kan spara in o placera ut blommor o smycka själv oxå

Kanske olika men i vår kyrka så smyckas kyrkan med blommor på en begravning.
  • Anonym (Beklagar)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 21:18:06 följande:
    Kanske olika men i vår kyrka så smyckas kyrkan med blommor på en begravning.
    Vår kyrka har alltid blommor men dom smyckar inte mera än det som alltid finns just för en begravning .
  • Anonym (Kyrktanten)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 20:46:34 följande:

Man får aldrig ha blommor på ett bårtäcke

Vissa församlingar har ett särskilt kläde som läggs vid huvudgärden av kistan för att handbuketter skall kunna placeras där.

Har också varit med om en borglig begravning där begravningsbyrån hade ett bårtäcke (som ärligt talat inte var särskilt vackert) som var sytt i ett enfärgat mörkt tyg där blommorna fick läggas direkt på.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Kyrktanten) skrev 2016-10-28 21:25:15 följande:
    Vissa församlingar har ett särskilt kläde som läggs vid huvudgärden av kistan för att handbuketter skall kunna placeras där.

Har också varit med om en borglig begravning där begravningsbyrån hade ett bårtäcke (som ärligt talat inte var särskilt vackert) som var sytt i ett enfärgat mörkt tyg där blommorna fick läggas direkt på.
    Handbuketter får man lägga på en viss plats det har vi oxå men inga kistdekorationer
Svar på tråden Vad kostar en begravning?