• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • Anonym (Härligt att resa)

Jag kommer lägga ut drygt det dubbla på en resa för mig och mina barn. Vi satsar på upplevelser i stället för saker. Och så har jag råd med det. Men jag skulle inte betala så mycket som TS för en All Inclusive, jag vill se och göra en massa. Äventyr och upplevelser framför pool och drinkar.

• monkees
    Anonym (Härligt att resa) skrev 2017-01-24 21:54:04 följande:

Jag kommer lägga ut drygt det dubbla på en resa för mig och mina barn. Vi satsar på upplevelser i stället för saker. Och så har jag råd med det. Men jag skulle inte betala så mycket som TS för en All Inclusive, jag vill se och göra en massa. Äventyr och upplevelser framför pool och drinkar.

Har man råd så ska man självklart resa och göra det man vill. Jag har aldrig bott all inclusive men när du säger det så blir det väl lite som så att man häckar runt hotellet mest? Vore ju rätt dumt att käka någon annanstans om man inte är gjord av pengar och det verkar inte TS vara.
  • elyse
    record collector skrev 2017-01-26 01:14:36 följande:

Vore intressant att få reda på vilket reseföretag som säljer en 2-veckors resa till Mauritius för 70K kronor? Låter ju mer som bedrägeri. 

Ving har för 85000 för två veckor.
  • Anghammarad
    Vore intressant att få reda på vilket reseföretag som säljer en 2-veckors resa till Mauritius för 70K kronor? Låter ju mer som bedrägeri.  smile4.gif
    Belle Mare Plage Resort som är femstjärnigt visserligen men långt ifrån öns bästa hotell tar 7150 kronor per rum och natt med All Inclusive under februari. Det gör 100 tusen för två veckor, bara för hotellet.
  • Dementoria

Vore intressant att få reda på vilket reseföretag som säljer en 2-veckors resa till Mauritius för 70K kronor? Låter ju mer som bedrägeri. 

Men det är så mycket det kostar. Det är samma sak för Maldiverna, det finns helt enkelt inga "billiga" resor dit. Sedan om man är villig att betala för det är ju en helt annan sak!
  • nnnnnnnn
    Dementoria skrev 2017-01-26 17:04:27 följande:
    Men det är så mycket det kostar. Det är samma sak för Maldiverna, det finns helt enkelt inga "billiga" resor dit. Sedan om man är villig att betala för det är ju en helt annan sak!
    Nej, det finns inga billiga resor dit. Men det är ändå skillnad på 40 - 50 000 kr och 70 000 kr...

Jämfört med denna resan, så är TS resa ca 36% dyrare. Och om TS inte ens har jobb om 2 månader så är 25 000 kr (12 500 kr per person) väldigt mycket pengar.

tinyurl.com/jupfxvv
  • nnnnnnnn

Om inte länken funkar så är det iallafall en resa 2 veckor 2 pers med all inclusive, strandnära, för 44 816 kr.

• Dementoria
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 19:45:24 följande:

Om inte länken funkar så är det iallafall en resa 2 veckor 2 pers med all inclusive, strandnära, för 44 816 kr.

Till vad? Vill inte öppna länken.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-24 12:00:50 följande:

Själv tycker jag ju att kryssningar är underskattade. En ny exotisk ö varje dag och ett tiotal utflykter på varje. Drygt 40 000 betalade vi, två vuxna, för flyg fram och tillbaka till San Juan i Puerto Rico och hotell där + kryssningen i två veckor.

Tycker verkligen att det är värt att åka "fel håll" och inte åka till Asien.

Jag följde en blogg för några år sedan. Det var en svensk familj som seglade jorden runt i 4 år och de tillbringade stor del i varmare vatten. I den bloggen beskrev de hur det såg ut när de där kryssningsfartygen kom in, hur ställena såg ut, hur passagerarna vällde ut och så vidare och det lät på intet sätt alls lockande.

Det är säkert toppen för många men för mig låter det inte alls kul.
  • Anonym (Gillar att resa)

Jag hade inte lagt så mycket pengar på en resa under de förutsättningarna. Knappt annars heller.

Jag gillar annars att resa men brukar försöka hitta lite billigare alternativ, iallafall emellanåt. Fast all inclusive förstår jag att ts vill ha. Det har jag alltid, så himla bekvämt!

• nnnnnnnn
    Dementoria skrev 2017-01-26 21:17:33 följande:
    Till vad? Vill inte öppna länken.

Maritius...

Med Tui
    Till Riu Creole märkt med 4 T dvs 4 av 5 på deras egna skala.
    All inclusive
    2 veckor
    2 personer

• Dementoria
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 21:46:12 följande:

Maritius...

Med Tui
    All inclusive
    2 veckor
    2 personer

Aha. Ja det gick ju även att hitta betydligt billigare resor (än 70.000 kr) till hotellet TS tittat på och förälskat sig i om TS bokade flyg + hotell själv i stället för att gå via Ving (eller vad det nu var för bolag). 
  • Studentpappa
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 21:46:12 följande:

Maritius...

Med Tui

All inclusive

2 veckor

2 personer

Nu vet inte jag vad som ingår på det hotellet men man kan ju vara hyfsat isolerad på en resort på Mauritius. Ön är visserligen liten och taxi billigt men..

Där vi bodde fanns inget annat på någon km och det var bara en liten by utan något mer än en affär. Resorten hade egen strand, golfrange, tennisbanor, helikopter, båtar, många olika restauranger, gym etc. Utan detta så hade det ju varit öde att bo där, den resan kostade 180 000:- utan all inclusive för 6 pers. Det var slappt och gött men jag blev rätt uttråkad, tur resan var gratis för mig
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • nnnnnnnn
    Studentpappa skrev 2017-01-26 22:00:08 följande:
    Nu vet inte jag vad som ingår på det hotellet men man kan ju vara hyfsat isolerad på en resort på Mauritius. Ön är visserligen liten och taxi billigt men..

Där vi bodde fanns inget annat på någon km och det var bara en liten by utan något mer än en affär. Resorten hade egen strand, golfrange, tennisbanor, helikopter, båtar, många olika restauranger, gym etc. Utan detta så hade det ju varit öde att bo där, den resan kostade 180 000:- utan all inclusive för 6 pers. Det var slappt och gött men jag blev rätt uttråkad, tur resan var gratis för mig smile1.gif
    Det var bara ett exempel som visar att det går att åka till Mauritius och ha All Inclusive utan att det går på 70 000 kr.
  • Studentpappa
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 22:01:23 följande:

Det var bara ett exempel som visar att det går att åka till Mauritius och ha All Inclusive utan att det går på 70 000 kr.

Jo jag förstod det, men det kanske fanns en anledning till att det var billigare. Det kan vara värt att titta vad som går att göra där eller åka till kreta istället (typ). Men det kanske var samma hotell som ts tittat på till och med? Jag har inte läst så noga, men Mauritius är dyrt om man bor på resort. Annars var det rätt så billigt men då måste man bo någon annanstans än där vi bodde iaf där fanns inga alternativ.

En öl 60 :- på hotellet, gick man till butiken kostade en lokal 33cl 2:-. Men klientelet där är ju för det mesta folk som inte bryr sig om priset. Lunch gick inte att äta under 200:- om du inte tog en macka och vatten.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • elyse
    Dementoria skrev 2017-01-26 21:22:56 följande:
    Jag följde en blogg för några år sedan. Det var en svensk familj som seglade jorden runt i 4 år och de tillbringade stor del i varmare vatten. I den bloggen beskrev de hur det såg ut när de där kryssningsfartygen kom in, hur ställena såg ut, hur passagerarna vällde ut och så vidare och det lät på intet sätt alls lockande.

Det är säkert toppen för många men för mig låter det inte alls kul.
    Men då var de ju på de här platserna själva? Och tyckte inte att det var bra?

Ja, det är tusentals människor på fartygen och alla har en plan för dagen. Vissa vill till en strand (Ibland finns det precis där man kliver av, men för det mesta krävs det en lång busstur för fartyget stannar ju där det finns plats), andra strosar bara runt och andra bokar en dyktur, åker till djungeln, till nån rom-fabrik...

Men jag har för mig att du skrivit att du inte är så förtjust i många människor öht? (Inget elakt menat!) Mig bekommer det inte att stå i kö och liknande och det är bara en bonus att träffa på människor jag aldrig skulle möta annars.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-27 08:21:43 följande:

Ja, det är tusentals människor på fartygen och alla har en plan för dagen. Vissa vill till en strand (Ibland finns det precis där man kliver av, men för det mesta krävs det en lång busstur för fartyget stannar ju där det finns plats), andra strosar bara runt och andra bokar en dyktur, åker till djungeln, till nån rom-fabrik...

Men jag har för mig att du skrivit att du inte är så förtjust i många människor öht? (Inget elakt menat!) Mig bekommer det inte att stå i kö och liknande och det är bara en bonus att träffa på människor jag aldrig skulle möta annars.
    Det var på ungefär samma platser, ja. Med den skillnaden att det ena dagen var ett par folktomma, rena och vackra stränder för att dagen efter vara proppfulla med kryssningsturister, uppställda barer, skräp osv. Ett par hundra meter bort låg flera vackra och öde stränder men dit vallades inte turisterna från båten. 

Det lät bara så tråkigt och sorgligt tyckte jag.
  • Anonym (r)
    Dementoria skrev 2017-01-27 10:18:54 följande:
    Det var på ungefär samma platser, ja. Med den skillnaden att det ena dagen var ett par folktomma, rena och vackra stränder för att dagen efter vara proppfulla med kryssningsturister, uppställda barer, skräp osv. Ett par hundra meter bort låg flera vackra och öde stränder men dit vallades inte turisterna från båten. 

Det lät bara så tråkigt och sorgligt tyckte jag.
    Tja, man är inte livegen på en kryssning, det är fullt möjligt att vandra iväg på egna äventyr. Men jag förstår absolut att kryssning inte är för alla; jag tycker dock att det är ett alldeles underbart sätt att semestra på, om det är avkoppling och njutning man är ute efter.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-27 08:21:43 följande:

Missade att svara ju. Människor i sig bekommer mig inte, det är nog "turister i flock" jag inte riktigt klarar av. Och på semester vill jag inte trängas med turister
Svar på tråden Är resan värt priset?