• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Anonym (L)
    Anonym (T) skrev 2024-12-05 22:47:16 följande:

Gammal tråd, men jag undrar om det har gått över?
    Jag har en 12-årig dotter som ALDRIG har annat än trosor på sig hemma. Började vägra kläder för ett år sedan. Använde  då topp också, men sedan i somras även slutat med det, tycker att topp är obekvämt för brösten.

Är hon ensam hemma så är hon oftast utan trosor också när jag kommer hem. Är hemmasittare och går inte i skolan så är ensam hemma mycket. Tar på trosor när jag säger till, men oftast inte utan protester. När jag är hemma så behåller hon oftast trosorna, men det händer att hon tar av dem också, oftast efter toabesök. Känns så ofräscht eftersom hon börjat få flytningar.

Det går helt enkelt inte att få henne. ha kläder på. Jag har nog kamp med trosor. Vi har sällan besök, men då förbereder jag och då tar hon på. Men så fort de har gått åker kläderna av. Likaså när vi kommer hem, kläderna åker av direkt.

Det går inte att ta någon kamp. Hon blir lätt utagerande och risken är att hon klipper sönder eller förstör kläderna då. Även om jag skulle få på henne kläder så tas de ju av direkt sekunden senare. Det hjälper inte att sänka temperaturen, då sveper hon om sig med en filt istället.

Kanske det kommer naturligt med ålder att vilja ha kläder?

Då hjälper det ju visst? Filt eller kläder, hon är inte naken längre 
  • Anonym (T)
    Anonym (L) skrev 2024-12-06 10:09:37 följande:
    Då hjälper det ju visst? Filt eller kläder, hon är inte naken längre 
    Filten är ju bara på när hon sitter ned, inte på hela tiden när hon går omkring.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (T) skrev 2024-12-06 00:03:39 följande:
    Om det hade varit så lätt som att bara säga till då hade det väl inte varit något problem.

Tänkte väl mest på TS nu , hade missat att det var jättemånga år sen hon skrev. Hon verkade ju knappt ha vågat säga till dottern. Förstår att du har sagt till. 

Har ni kontakt med BUP eller någon annan (tänkte eftersom dottern är hemmasittare)? Kan de hjälpa till? 

• Anonym (he)
    Anonym (T) skrev 2024-12-05 23:15:36 följande:
    I vår familj finns varken pappa, styvpappa eller syskon. Det handlar inte om att visa upp sig, verkar snarare vara en bekvämlighetsgrej.
    Det mest effektiva är nog att du själv går utan kläder för att få henne att förstå, hur det uppfattas utifrån 
  • Anonym (T)
    Anonym (he) skrev 2024-12-06 16:41:42 följande:
    Det mest effektiva är nog att du själv går utan kläder för att få henne att förstå, hur det uppfattas utifrån 
    Nej det skulle inte hjälpa ett dugg.
  • Anonym (he)
    Anonym (T) skrev 2024-12-06 16:58:59 följande:
    Nej det skulle inte hjälpa ett dugg.
    Testa
  • Anonym (T)
    Anonym (he) skrev 2024-12-06 17:01:08 följande:
    Testa
    Jag gör det en stund ibland på morgonen och kvällen. Dottern bryr sig inte ett dugg.
  • Anonym (he)
    Anonym (T) skrev 2024-12-06 17:33:13 följande:
    Jag gör det en stund ibland på morgonen och kvällen. Dottern bryr sig inte ett dugg.
    Då kanske det är hon som försöker få dig att sluta?
  • Anonym (T)
    Anonym (he) skrev 2024-12-06 20:19:04 följande:
    Då kanske det är hon som försöker få dig att sluta?

Nej så är det verkligen inte. Jag går inte heller omkring så, kan kan gå mellan badrum och sovrum. De gånger hon sett det har hon inte brytt sig ett dugg.

Hon är ensam hemma på dagarna då jag jobbar och har inga kläder på sig då. (jag skulle se om de var använda, hon kan inte vika ihop och lägga tillbaka utan brukar slänga på golvet när hon tar av sig). När jag kommer hem är hon oftast utan trosor också, men tar på när jag säger till. Tar bara på kläder om vi får besök (hände extremt sällan) och när vi lämnar hemmet. Direkt när vi kommer hem tar hon av sig kläderna. Har vi haft besökt tar hon av sig kläderna direkt när dörren stängts efter de har gått.

• Anonym (Tips)
    Anonym (T) skrev 2024-12-06 22:48:22 följande:

Nej så är det verkligen inte. Jag går inte heller omkring så, kan kan gå mellan badrum och sovrum. De gånger hon sett det har hon inte brytt sig ett dugg.

Hon är ensam hemma på dagarna då jag jobbar och har inga kläder på sig då. (jag skulle se om de var använda, hon kan inte vika ihop och lägga tillbaka utan brukar slänga på golvet när hon tar av sig). När jag kommer hem är hon oftast utan trosor också, men tar på när jag säger till. Tar bara på kläder om vi får besök (hände extremt sällan) och när vi lämnar hemmet. Direkt när vi kommer hem tar hon av sig kläderna. Har vi haft besökt tar hon av sig kläderna direkt när dörren stängts efter de har gått.

Jag tror att det kommer rätta till sig med åldern. Hon är nog för ung för att skämmas och känna av den sexuella aspekten av det hela. När hon blir lite äldre så kommer det förmodligen kännas obekvämt att gå runt spritt språngande naken. Skulle rekommendera att inte göra någon stor sak av det.
  • Anonym (Mia)

Kanske jobbig sits när din nya sambo är där och dottern är halvnaken.

• Anonym (L)
    Anonym (T) skrev 2024-12-06 11:07:27 följande:
    Filten är ju bara på när hon sitter ned, inte på hela tiden när hon går omkring.
    Ja det är väl bättre än att hon är naken även när hon sitter och det kanske blir opraktiskt för henne i längden att fortsätta så
  • Anonym (qwerty)

Köp en sport-BH till henne och säg att den ska användas. Köp en till lillsyrran också redan nu.

Och säg åt din sambo att sluta glo på din 14årings bröst.

• Anonym (Ej nudist)

Det var det värsta! Hon knallar runt näck, man tar sig för pannan! Det hade jag aldrig tillåtit, fy så äckligt att sitta naken eller halvnaken vid matbordet! Jag skulle heller inte ta någon hänsyn till eventuella diagnoser! Märkliga trådar nu för tiden, någon handlade om en moders tvekan att säga till sin treåring att det är dumt att kasta sten på bilar. I stället för att med arg och allvarlig min säga till honom att så får man inte göra, och man får heller inte ta andra barns cyklar, fick han åka iväg på nåt roligt, alltså en belöning! De här barnen får det ju väldigt svårt i livet, de måste ju få nån sorts fostran. Den nakna flickan måste ju för sjutton lära sig att inte slänga kläder på golvet utan vika ihop dem, lär henne! 

• Anonym (he)

Jag förstår inte heller denna ängslighet att fostra sina barn.
    Man gör de mest grundläggande sakerna till problem.
    Självklart har man kläder på sig.
    Självklart säger man till sina ungar

• Anonym (Ej nudist)
    Anonym (he) skrev 2024-12-10 17:20:19 följande:

Nu förordar jag absolut inte fysiska bestraffningar, ej heller psykiska, det hör till en förgången tid. Det tillämpades inte förr heller av goda föräldrar, jag som är jättegammal var mycket omhuldad, fick aldrig någon bestraffning. Föräldrarna gjorde allt för oss, men så var det inte överallt. Det man måste bibringa barnen är att inte skada eller förstöra, att inte slå något levande väsen, varken kamrater eller djur. Man måste upprepa detta ofta, tydligt, och se barnet in i ögonen och fråga: "Vad sa mamma (eller pappa) till dig nu? Nej, nu ska du inte springa iväg eller skratta? Detta är viktigt." Detta upprepas varje gång så länge det behövs, med hög och allvarlig röst.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ej nudist) skrev 2024-12-10 17:09:43 följande:

Det var det värsta! Hon knallar runt näck, man tar sig för pannan! Det hade jag aldrig tillåtit, fy så äckligt att sitta naken eller halvnaken vid matbordet! Jag skulle heller inte ta någon hänsyn till eventuella diagnoser! Märkliga trådar nu för tiden, någon handlade om en moders tvekan att säga till sin treåring att det är dumt att kasta sten på bilar. I stället för att med arg och allvarlig min säga till honom att så får man inte göra, och man får heller inte ta andra barns cyklar, fick han åka iväg på nåt roligt, alltså en belöning! De här barnen får det ju väldigt svårt i livet, de måste ju få nån sorts fostran. Den nakna flickan måste ju för sjutton lära sig att inte slänga kläder på golvet utan vika ihop dem, lär henne! 

Det hjälper inte att säga till om kläder. Det går inte att jämföra med att hindra barn från att kasta sten eller ta cyklar. Menar du att man ska ta en kampa att tvångsklä barnet? Hon skulle kasta av sig kläderna direkt nästa sekund ändå. 

Nej det går inte att lära henne att vika ihop kläder eller hålla ordning på saker, det har aldrig fungerat. Fungerade när hon fortfarande gick i skolan heller  Skulle jag tjafsa och ta en sån kamp så blir det annat som faller. Det gäller att vara lågaffektiv som det ska gå att få med henne ut genom dörren någon gång ibland. Annars blir hon helt isolerad i hemmet och helt apatisk.

• Anonym (T)
    Anonym (he) skrev 2024-12-10 17:20:19 följande:

Det var aldrig några problem att få barnet att ha kläder på sig när hon var yngre, Det var mellan 10-11 som det började, ungefär samtidigt med att hon slutade gå i skolan. Självklart har jag sagt till och pratat om detta, men det hjälper inte. Tar på kläder vid de få tillfällen jag får med henen ut genom dörren. 
Svar på tråden Min dotter går runt i trosor