• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • erikaABC
    Tow2Mater skrev 2017-09-10 03:20:46 följande:

Trodde det tillhörde normalt hyfs att inte medvetet sprida sjukdomsbaciller på restaurang och andra tätebefolkade områden om man har valet att kunna avstå.

Jo det tillhör normalt hyfs!!
  • erikaABC
    EnAnonumius skrev 2017-09-10 11:35:42 följande:
    Ingen som påstått att man skall vara i karantän för en rejäl bonnförkylning.
    eller hur?
  • erikaABC
    molly50 skrev 2017-09-10 12:49:24 följande:
    Men om det finns folk i huset,varför lämnar du inte barnet till någon av dem om du absolut inte kan vara hemma med barnet själv?
    Och det spelar väl ingen roll hur många timmar det rör sig om.
    Man lämnar inte en 7-åring ensam! 
    Du skriver att du dessutom tar med barnet på lunch ute på restaurang.
    Då undrar jag hur sjukt barnet egentligen är?
    Jag tycker det du gör är oansvarigt och hänsynslöst både gentemot barnet och mot andra i din omgivning.
    Yes!
  • erikaABC
    molly50 skrev 2017-09-10 13:09:33 följande:
    Och hur ska skolan veta att ditt barn verkligen är sjukt?
    Speciellt om du går ut och äter lunch på restaurang med barnet,trots att du anmält det sjukt till skolan.
    klart folk undrar....
  • bra03
    molly50 skrev 2017-09-10 12:49:24 följande:

Men om det finns folk i huset,varför lämnar du inte barnet till någon av dem om du absolut inte kan vara hemma med barnet själv?

Och det spelar väl ingen roll hur många timmar det rör sig om.

Man lämnar inte en 7-åring ensam! 

Du skriver att du dessutom tar med barnet på lunch ute på restaurang.

Då undrar jag hur sjukt barnet egentligen är?

Jag tycker det du gör är oansvarigt och hänsynslöst både gentemot barnet och mot andra i din omgivning.

Folk i huset jobbar och barnet vill vara uppe hos sig och klarar sig bra. Men det finns alltid någon på kontoret en på andra våningen på dagarna.

Barnet klarar av att ta sig till och från skolan. Är inte rädd av sig eller mesar ur som andra barn kan göra. Har ett äldre syskon som kommer hem på eftermiddagarna.

Ja barnet är inte sämre än att de är lite förkylt men inte orkar med en hel skoldag. Men kan gott få äta ute om det är förkylt, ser inga problem alls med att röra sig ute. Äta måste man ju..
  • Annita

Du tycker inte att du har gjort något fel, TS, och vilka argument som än presenteras för dig så vill du inte lyssna på någon annans åsikt utan vidhåller att det inte hade gått att göra på något som helst annat sätt...

Det är inte utan att jag börjar förstå varför den andra mamman höjde rösten mot dig. Inte för att det är rätt att göra så, men när man försöker tala med en annan person men upplever att det är som att prata med en vägg så är det lätt hänt att man blir provocerad. 

• Annita
    bra03 skrev 2017-09-10 19:12:49 följande:
    Ja barnet är inte sämre än att de är lite förkylt men inte orkar med en hel skoldag. Men kan gott få äta ute om det är förkylt, ser inga problem alls med att röra sig ute. Äta måste man ju..
    I trådstarten skrev du att barnet var "riktigt förkylt", det är inte samma sak som "lite förkylt". 

Är man "riktigt" förkyld ska man vara hemma och inte på restaurang.

Är man "lite" förkyld ska man vara i skolan.
  • bra03
    Annita skrev 2017-09-10 19:41:04 följande:

I trådstarten skrev du att barnet var "riktigt förkylt", det är inte samma sak som "lite förkylt". 

För förkyld för att vara och orka med en skoldag, dock är det inte skolk om man orkar luncha ute. Eftersom jag jobbar och barnet ville vara med mig på jobbet.
  • erikaABC
    Annita skrev 2017-09-10 19:41:04 följande:

Håller med!
  • erikaABC
    Annita skrev 2017-09-10 19:38:49 följande:

Du tycker inte att du har gjort något fel, TS, och vilka argument som än presenteras för dig så vill du inte lyssna på någon annans åsikt utan vidhåller att det inte hade gått att göra på något som helst annat sätt...

Det är inte utan att jag börjar förstå varför den andra mamman höjde rösten mot dig. Inte för att det är rätt att göra så, men när man försöker tala med en annan person men upplever att det är som att prata med en vägg så är det lätt hänt att man blir provocerad. 

Bra formulerat!
  • molly50
    erikaABC skrev 2017-09-10 19:12:25 följande:
    klart folk undrar....
    Precis.
    Carpe Diem
  • bra03
    erikaABC skrev 2017-09-11 08:29:25 följande:

Bra formulerat!

ErikaABC du tillför inte ett jävla dugg till den här tråden genom att svara på varje inlägg med två ord så du kan ägna din tid till något annat.

Åter är man riktigt förkyld är man hemma från skolan ja, men man har full rätt att röra sig och vistas vart man vill.

Och nu ville min son inte vara hemma utan han ville vara med mig på jobbet. Därmed var han tvungen att äta lunch. Eller skulle jag låta honom vara utan mat för att han var förkyld och inte borde få äta på ett vanligt lunchställe??
  • molly50
    Folk i huset jobbar och barnet vill vara uppe hos sig och klarar sig bra. Men det finns alltid någon på kontoret en på andra våningen på dagarna.

Barnet klarar av att ta sig till och från skolan. Är inte rädd av sig eller mesar ur som andra barn kan göra. Har ett äldre syskon som kommer hem på eftermiddagarna.

Ja,men har du inga vänner eller någon annan som kan ställa upp då?
    Om inte så får du väl se till att anställa någon mer i din butik så du kan vara hemma med ditt sjuka barn,istället för att riskera att smitta ner dina kollegor på kontoret.
    Eller kanske byta jobb så du har möjlighet att stanna hemma om barnet blir sjukt.
    Men det bästa vore ju om du själv kunde stanna hemma.
    Skaffar man barn så innebär det också att ta sitt ansvar och stanna hemma med barnet då det är sjukt.

Min 10-åring vill inte vara ensam hemma. Alla barn är olika. Precis som vi vuxna.
    Men jag tycker inte det spelar någon roll om barnet själv vill vara ensam hemma.
    En 7-åring är inte mogen nog att klara sig själv hemma en hel dag.

Ja,man måste äta. Men man måste inte gå ut på restaurang för det.
    Det är väl bättre att beställa hem mat,i så fall.
    Eller tycker du det är lämpligt att gå på restaurang och plocka i en buffé när man är förkyld och snorig och riskera att smitta ner en massa andra människor?
    Jag har själv jobbat på restaurang och blivit smittad med förkylningar pga att människor som dig inte kan hålla sig hemma.
    Jag tycker inte heller att det är så roligt att tvingas stanna hemma och förlora pengar.
    Men mina barn och hälsan går före alt annat.
    Carpe Diem
  • molly50
    bra03 skrev 2017-09-10 19:45:24 följande:
    För förkyld för att vara och orka med en skoldag, dock är det inte skolk om man orkar luncha ute. Eftersom jag jobbar och barnet ville vara med mig på jobbet.
    Och hur tror du att skolan kommer att se på det om det kommer fram att du går ut med ditt barn på restaurang när du har sjukanmält det?
    Carpe Diem
  • molly50
    bra03 skrev 2017-09-11 09:22:47 följande:
    ErikaABC du tillför inte ett jävla dugg till den här tråden genom att svara på varje inlägg med två ord så du kan ägna din tid till något annat.

Åter är man riktigt förkyld är man hemma från skolan ja, men man har full rätt att röra sig och vistas vart man vill.

Och nu ville min son inte vara hemma utan han ville vara med mig på jobbet. Därmed var han tvungen att äta lunch. Eller skulle jag låta honom vara utan mat för att han var förkyld och inte borde få äta på ett vanligt lunchställe??
    Ok att han följde med dig på jobbet.
    Men av hänsyn till andra människor och smittorisken så hade det kanske varit bättre om du hade beställt hämtmat.
    Carpe Diem
  • Deceree1

Inte en enda håller med dig om att det är ok att dra med sig en genomförskyld unge på restaurang eller med på sitt jobb..

Ändå sitter du och hävdar att det är helt ok att göra det.

Varför startade du överhuvudtaget denna tråd om du ändå inte tar till dig?

Vad vill du egentligen med denna tråd?

• bra03
    sextiotalist skrev 2017-09-08 15:54:26 följande:

Oj, stackare, vilka svar du fått.

Eftersom vuxna personer släpar sig till jobbet, slänger i sig Alvedon och klappar sig på axeln och säger att de såååå duktiga att de inte känner efter så ser jag inga problem med att en halvrisig 7-åring, som är för risig för att orka med en dag i skolan men pigg nog att titta på en film i lugn och ro och pigg nog att äta mat på en lunchrestaurang (misstänker att det var inte en femstjärnig krog ni var på) vara med sin mamma en dag på jobbet.

Som jag förstod så arbetade mamman i en affär eller liknande och misstänker då att killen den största delen satt i ett personalutrymme, med andra ord, utsatte inte några kunder med smitta.

Sedan undrar jag hur den kvinnan är skapt, som på en lunchrestaurant skriker och skäller på ts utan hämningar.

ventilera mera skrev 2017-09-09 12:14:28 följande:

OJ... här var det verkligen "parent-shaming" deluxe. Jag upphör aldrig att förvånas över hur många exemplariska föräldrar det finns på FL, och hur rätt alla gör i alla lägen - och hur fel man anser att andra gör.Jag är både pedagog OCH förälder och jag måste nog säga att inte i någon av rollerna kan jag se det OTROLIGA misstag TS gjort. Barnet är sjukt, ja. Men han är FÖRKYLD. Som pedagog säger jag att det är väldigt skönt att han inte sitter och snorar i klassrummet och smittar både klasskompisar och vuxna i skolan. Samma säger jag som en potentiell förälder till en av nämnda klasskompisar.  Att det skulle vara SÅ hänsynslöst mot kunderna är bara löjligt. Hur ofta går ni in i en butik och börjar gosa runt med ett random barn som dessutom sitter i personalutrymmet (känns väl mest logiskt) och ser på film?Likaså på lunchrestaurangen, så länge inte TS låter barnet vispa runt i maten på en lunchbuffé eller nysa på bordsgrannen så lär ingen dö - eller bli smittad - av det. Det finns X antal vuxna som går till jobbet dagligen som lär vara bra mycket värre däran. Dessutom går de omkring på er egen höjd, vilket är mycket värre.Och jo, skolmiljön är jävligt mycket mer ansträngande än att sitta och se på film eller "mysa på restaurang"... vilket jag dessutom anser vara en förjävla bra sak att få göra om man är hängig men klarar av det. Det har hänt mer än en gång att jag tagit med barnen ut på lunch istället för att sitta hemma den där "feberfria-dagen" som man ska ha innan man skickar tillbaka dem. Just för att de ska få komma ut lite, men på en rimlig nivå.Skulle jag möta en av mina elever i samma situation skulle jag säga "Vad trevligt för er, då ses vi när du är pigg igen!"Värre, typ en miljon gånger värre, är då de föräldrar som skickar sina barn till skolan med småglansiga ögon och hosta/nästan-feber/whatever och säger "han var SÅÅÅ pigg hemma igår!". Behåll hellre ungen hemma en dag och slappa lite, och orkar hen gå ut och äta lunch för att få frisk luft, vad fan är problemet???Och den som skrev att hen hoppas mamman kontaktar skolan... giv mig styrka. Tror du vi skulle bry oss? Skulle jag få det samtalet skulle jag undra om det inte var dags för vederbörande att skaffa en hobby och sen skulle jag vänligt fråga om personen hellre hade haft det snoriga barnet sittande bredvid sitt eget en hel dag i skolan? Jag vet vad JAG skulle välja.Och ja, så vi får med det också, det skulle säkert varit det ultimata om barnet hade kunnat vara hemma. Men TS låter ändå som en rationell och vettig människa som nog kan avgöra hälsostatusen på sitt eget barn. Bedömer hon att han fixar att sitta och se film så kan han förmodligen det. Att ha honom på jobbet i ett sämre skick så att han inte egentligen klarar det innebär förmodligen mer jobb än vad det är värt.NEJ... inte fel, inte skolk, och jag kan inte tänka mig att din sons lärare skulle ens lyfta ett ögonbryn om du drar historien för henne/honom. 

Och mamman i fråga borde kamma till sig lite, vem fan blir arg på en annan mamma på en restaurang??? Jag skulle skämmas ihjäl om jag var hon.[/

Min frågeställning gällde om det var skolk att äta ute som den andra mamman påstod och det tyckte inte pedagoger som svarat i tråden och inte heller folk som jobbar på sonens skola. Frågan gällde INTE om vi har rätt att äte ute pga förkylning för det har vi. Finns ingen lag som säger att sjuka barn enbart ska stanna hemma och inomhus i hemmet. Orkar man vara ute så är det helt ok.

Pappans jobb innebär att åka runt på skolor och förskolor och beroende på var han är i landen är det inland inte ok att ha sonen med sig på jobb (inte alltid han kan vabba) och inland måste han åka runt fem på morgonen, dumt att slita upp ett barn då inte sant?

Jag börjar jobba tio och hand trivs på mitt jobb och jag har inga kollegor och funderar inte på det heller då jag inte har råd att anställa. Dessutom är min son ett skolbarn som inte behöver barnvakt som ett litet barn.

[quote=78005455][quote-nick]Deceree1 skrev 2017-09-11 09:43:31 följande:[/quote-nick]Inte en enda håller med dig om att det är ok att dra med sig en genomförskyld unge på restaurang eller med på sitt jobb..

• molly50
    bra03 skrev 2017-09-11 10:29:20 följande:
    ventilera mera skrev 2017-09-09 12:14:28 följande:

OJ... här var det verkligen "parent-shaming" deluxe. Jag upphör aldrig att förvånas över hur många exemplariska föräldrar det finns på FL, och hur rätt alla gör i alla lägen - och hur fel man anser att andra gör.Jag är både pedagog OCH förälder och jag måste nog säga att inte i någon av rollerna kan jag se det OTROLIGA misstag TS gjort. Barnet är sjukt, ja. Men han är FÖRKYLD. Som pedagog säger jag att det är väldigt skönt att han inte sitter och snorar i klassrummet och smittar både klasskompisar och vuxna i skolan. Samma säger jag som en potentiell förälder till en av nämnda klasskompisar.  Att det skulle vara SÅ hänsynslöst mot kunderna är bara löjligt. Hur ofta går ni in i en butik och börjar gosa runt med ett random barn som dessutom sitter i personalutrymmet (känns väl mest logiskt) och ser på film?Likaså på lunchrestaurangen, så länge inte TS låter barnet vispa runt i maten på en lunchbuffé eller nysa på bordsgrannen så lär ingen dö - eller bli smittad - av det. Det finns X antal vuxna som går till jobbet dagligen som lär vara bra mycket värre däran. Dessutom går de omkring på er egen höjd, vilket är mycket värre.Och jo, skolmiljön är jävligt mycket mer ansträngande än att sitta och se på film eller "mysa på restaurang"... vilket jag dessutom anser vara en förjävla bra sak att få göra om man är hängig men klarar av det. Det har hänt mer än en gång att jag tagit med barnen ut på lunch istället för att sitta hemma den där "feberfria-dagen" som man ska ha innan man skickar tillbaka dem. Just för att de ska få komma ut lite, men på en rimlig nivå.Skulle jag möta en av mina elever i samma situation skulle jag säga "Vad trevligt för er, då ses vi när du är pigg igen!"Värre, typ en miljon gånger värre, är då de föräldrar som skickar sina barn till skolan med småglansiga ögon och hosta/nästan-feber/whatever och säger "han var SÅÅÅ pigg hemma igår!". Behåll hellre ungen hemma en dag och slappa lite, och orkar hen gå ut och äta lunch för att få frisk luft, vad fan är problemet???Och den som skrev att hen hoppas mamman kontaktar skolan... giv mig styrka. Tror du vi skulle bry oss? Skulle jag få det samtalet skulle jag undra om det inte var dags för vederbörande att skaffa en hobby och sen skulle jag vänligt fråga om personen hellre hade haft det snoriga barnet sittande bredvid sitt eget en hel dag i skolan? Jag vet vad JAG skulle välja.Och ja, så vi får med det också, det skulle säkert varit det ultimata om barnet hade kunnat vara hemma. Men TS låter ändå som en rationell och vettig människa som nog kan avgöra hälsostatusen på sitt eget barn. Bedömer hon att han fixar att sitta och se film så kan han förmodligen det. Att ha honom på jobbet i ett sämre skick så att han inte egentligen klarar det innebär förmodligen mer jobb än vad det är värt.NEJ... inte fel, inte skolk, och jag kan inte tänka mig att din sons lärare skulle ens lyfta ett ögonbryn om du drar historien för henne/honom. 

Och mamman i fråga borde kamma till sig lite, vem fan blir arg på en annan mamma på en restaurang??? Jag skulle skämmas ihjäl om jag var hon.[/

Min frågeställning gällde om det var skolk att äta ute som den andra mamman påstod och det tyckte inte pedagoger som svarat i tråden och inte heller folk som jobbar på sonens skola. Frågan gällde INTE om vi har rätt att äte ute pga förkylning för det har vi. Finns ingen lag som säger att sjuka barn enbart ska stanna hemma och inomhus i hemmet. Orkar man vara ute så är det helt ok.

Pappans jobb innebär att åka runt på skolor och förskolor och beroende på var han är i landen är det inland inte ok att ha sonen med sig på jobb (inte alltid han kan vabba) och inland måste han åka runt fem på morgonen, dumt att slita upp ett barn då inte sant?

Jag börjar jobba tio och hand trivs på mitt jobb och jag har inga kollegor och funderar inte på det heller då jag inte har råd att anställa. Dessutom är min son ett skolbarn som inte behöver barnvakt som ett litet barn.

[quote=78005455][quote-nick]Deceree1 skrev 2017-09-11 09:43:31 följande:[/quote-nick]Inte en enda håller med dig om att det är ok att dra med sig en genomförskyld unge på restaurang eller med på sitt jobb..

Och med det här ville du visa att du bara ville ha medhåll?
    Carpe Diem
  • EnAnonumius
    Tja. visst kan man ät ute.
    Man kan ju skaffa in lunchen och sitta utomhus att äta i stället för att sitta inomhus på en restaurang. Då får ju barnet friskare luft samtidigt medan det äter. Och så blir det ju en form av "picnic" med samtidigt. Frisk luft är bra för en förkylning och frisk luft är lättare att få utomhus än inomhus.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Får inte vara ute