• Ninha

Letrozol

Jag ska börja min första dos med letrozol.

Jag tycker de känns som att mensen kanske kommer ikväll och undrar om någon har nån erfarenhet om man räknar denna dag som dag 1 då och kan ta första tabeltten på morgonen på dag 3?

Eller det kanske inte är SÅÅÅ noga?

Hade inte en tanke på att fråga läkaren detta :/

Ska ju visserligen ringa nör mensen kommer men inte säkert de hinner ringa upp mig innan jag behöver börja.

• Svar på tråden Letrozol
  • GlitterLina

Hoppas du är gravid igen då :)

Hört andra som fått på cb digital menas andra tester inte visat nåt..

Jag har bim nu & det känns som mens på g

Neg gravtest igår :(

Vet ni hur länge i streck man får äta letrozol??

Trullis82 skrev 2018-06-28 22:26:32 följande:

Jag har väntat på att min mens kommit igång efter mf, men ingen blödning. Någon skrev att kroppen kan ta mf blödningen som en mensblödning och man då inte får någon mer blödning utan äl direkt.

Hur som haver så är jag på BIM+7 idag och inga tecken på att mensen skulle vara på G. Dock väldiga symptom på graviditet, precis som när jag var gravid. Gjorde ett rfsu testa tidigt imorse som var negativt.

Flera har sagt att det är ett skräp test och jag vet inte vad jag ska tro då jag aldrig kört med dessa.

Flera säger cb digitalt är det enda man kan lita på men det kostar där efter också. Jag hade förhoppning om att rfsu skulle visa lite svagt om där var något men flera har sagt att cb digitalt visat tidigare än något annat..... Så ja, jag vet inte.

Vet inte heller hur min cykel är nu och hur allt fungerar i kroppen... Man kan ju hoppas att man lyckats på egen hand såhär snabbt efter men vill inte önska för mycket heller....

Jag får helt enkelt bara vänta och se

Någon annan som varit med om test som varit negativa trots att ni sedan testat med cb digitalt o fått positivt?

• Trullis82
    GlitterLina skrev 2018-06-29 07:13:41 följande:

Hoppas du är gravid igen då :)

Hört andra som fått på cb digital menas andra tester inte visat nåt..

Jag har bim nu & det känns som mens på g

Neg gravtest igår :(

Vet ni hur länge i streck man får äta letrozol??

Har inte hört hur länge man får använda dom. Men jag vet att man börjar med en tablett o man kan öka på upp till tre tabletter. Fungerar inte det kan man istället få ta sprutor där man mer kan reglera dosen. Just sprutan heter inte Letrozol utan något annan vilket jag inte kommer ihåg vad så fungerar inte Letrozol på dig så fråga. Men fungerar det så är det nog bara att köra på
  • GlitterLina

Mensen kom strax efter inlägget :(

Letrozol funkar ju för mig jag får ju ägglossning & mens nästan exakt 2 veckor efter äl. Dock blir jag inte gravid. Men nu har jag bara två gånger kvar som räcker i två cyklar. Sen får jag inte mer :(

Då vet jag ju att ägglossningen inte kommer varje månad eftersom jag vet att jag inte får det utan tabletter :(

• Trullis82
    GlitterLina skrev 2018-06-29 20:44:45 följande:

Mensen kom strax efter inlägget :(

Letrozol funkar ju för mig jag får ju ägglossning & mens nästan exakt 2 veckor efter äl. Dock blir jag inte gravid. Men nu har jag bara två gånger kvar som räcker i två cyklar. Sen får jag inte mer :(

Då vet jag ju att ägglossningen inte kommer varje månad eftersom jag vet att jag inte får det utan tabletter :(

Hur vet du att du haft äl då? Har du kontrollerat med blodprov?
  • GlitterLina
    Trullis82 skrev 2018-06-29 21:52:52 följande:

Hur vet du att du haft äl då? Har du kontrollerat med blodprov?

De första omgång gjorde jag det. Plus utslag på ältestet & djävulsk smärta 2 v innan mens

Utan tabletter har jag inte äl varje månad
  • Trullis82
    GlitterLina skrev 2018-06-29 22:28:59 följande:

De första omgång gjorde jag det. Plus utslag på ältestet & djävulsk smärta 2 v innan mens

Utan tabletter har jag inte äl varje månad

Okej. Jag har ju allt det oxå men mina ägg släpper inte. Så äl flytningar har jag men ingen lossning. Utan mina ägg växer o spricker till slut o det gör jävulskt ont.

Så jag går på flera VUL för att se när äggen/ägget är ca 20mm stor för då tar jag en spruta på mig själv som gör att ägget släpper
  • zion

Äntligen dök mensen upp så idag börjar jag äta min sista kur med pergotime, trippel. Får ingen kontroll denna månaden så får förlita mig på äl test.

Hur gör ni andra som äter dubbel och trippel kur , tar ni alla tabletter samtidigt på dagen eller sprider ni ut dom?

Jag har tagit de dubbla kurserna samtidigt men nu när jag ska äta trippelt så funderar jag på om inte kroppen tar upp tabletterna lättare om man delar upp det, morgon lunch kväll.

• zion

Och min gyn läkare går i pension nu i augusti så om det inte blir något denna cykel så kommer jag få kontakta gynhälsan i Jönköping. Så jag undrar om nån av er går där eller har erfarenhet av dom? :)

• Trullis82
    zion skrev 2018-07-13 19:34:48 följande:

Hur går det för er alla?

Hej!

Ja det har ju varit uppehåll under sommaren o efter mitt MF så har det då varit lugnt. Fick min första mens efter MF 6/7.

Ska träffa läkaren som ni mer är min privata gyn läkare v32. Så nästa cykel börjar jag med Letrozol igen så får vi se vad han säger när vi ses. Äggen lär inte hunnit växa till sig tills vi ses så vi får se vad planen blir sen.

Hoppas vi kan räkna ut när äggen e så pass stora så jag kan få ta sprutan igen....
  • zion

Vilken dag i cyklen har ni fått äl med letrozol(pergotime)?

Jag har tidigare fått dag 14, 16 och 16.

Idag är jag på dag 16 och inget tyder på att äl ens närmar sig så jag vet inte om jag bara ska ge upp och vänta på en blödning.

• Trullis82
    zion skrev 2018-07-15 11:19:47 följande:

Vilken dag i cyklen har ni fått äl med letrozol(pergotime)?

Jag har tidigare fått dag 14, 16 och 16.

Idag är jag på dag 16 och inget tyder på att äl ens närmar sig så jag vet inte om jag bara ska ge upp och vänta på en blödning.

Hm, jag tar ju en Ovitrelle spruta på mig själv för att då äl för jag får ingen egen äl. Så jag vet faktiskt inte. Jag tar bara när ägget är minst 20mm så jag går ju alltså på många VUL för att veta exakt när jag ska ta den

Vet du att du att du har äl då?
  • zion
    Trullis82 skrev 2018-07-15 21:24:28 följande:

Hm, jag tar ju en Ovitrelle spruta på mig själv för att då äl för jag får ingen egen äl. Så jag vet faktiskt inte. Jag tar bara när ägget är minst 20mm så jag går ju alltså på många VUL för att veta exakt när jag ska ta den

Vet du att du att du har äl då?

Okej men har du koll när ditt ägg har vuxit tillräckligt så att du kan säga vilken dag du tar sprutan?

Vi vet inte hur min kropp reagerar på medicinen nu. Detta är bara andra försöket. Första blev det inga ägg på. Nu andra är det dag 17 och inget utslag på äl test än. Gyn har semester så får inget vul denna cykel. Ökad dos nu på andra försöket.
  • Trullis82
    zion skrev 2018-07-16 07:38:55 följande:

Okej men har du koll när ditt ägg har vuxit tillräckligt så att du kan säga vilken dag du tar sprutan?

Vi vet inte hur min kropp reagerar på medicinen nu. Detta är bara andra försöket. Första blev det inga ägg på. Nu andra är det dag 17 och inget utslag på äl test än. Gyn har semester så får inget vul denna cykel. Ökad dos nu på andra försöket.

Okej, jag reagerar nästan för bra på en tablett då jag får en till flera ägg på det.

Jag hade min sista mens 26/4-2/5 o sedan tog jag Ovitrelle sprutan 10/5 o 11/5 hade jag ägglossning.

Och sedan 26/5 fick jag det glädjande beskedet ?Gravid 1-2 veckor på CB veckoindikator? .

Så då ser du på ett ungefär. Sen är man ju olika. Ägget/äggen ska växa mellan 1-2 mm / dag.

Blev du något klokare?

Är du idag oå cd17 har du inte haft någon äl skulle jag säga. Någon gång mellan 10-16 brukar man ha. Beror på cykels längd
  • zion
    Trullis82 skrev 2018-07-16 10:07:04 följande:

Okej, jag reagerar nästan för bra på en tablett då jag får en till flera ägg på det.

Jag hade min sista mens 26/4-2/5 o sedan tog jag Ovitrelle sprutan 10/5 o 11/5 hade jag ägglossning.

Och sedan 26/5 fick jag det glädjande beskedet ?Gravid 1-2 veckor på CB veckoindikator? .

Så då ser du på ett ungefär. Sen är man ju olika. Ägget/äggen ska växa mellan 1-2 mm / dag.

Blev du något klokare?

Är du idag oå cd17 har du inte haft någon äl skulle jag säga. Någon gång mellan 10-16 brukar man ha. Beror på cykels längd

Okej då förstår jag.

Jag får nog börja acceptera läget att det inte blir något denna cykel heller och ladda om och hoppas att letrozol funkar bättre, (har ätit pergotime nu). Hoppas även att jag kan få bort de sista 5 gravid kilona också så chansen på äl ökar. Men dom klorna är så envisa.
  • Trullis82
    zion skrev 2018-07-16 18:12:11 följande:
    Okej då förstår jag.

Jag får nog börja acceptera läget att det inte blir något denna cykel heller och ladda om och hoppas att letrozol funkar bättre, (har ätit pergotime nu). Hoppas även att jag kan få bort de sista 5 gravid kilona också så chansen på äl ökar. Men dom klorna är så envisa.
    Vet inte hur mycket du väger el hur låg du e men jag har alltid haft fler kg över tyvärr. Både på gott och ont.

Jag är 160cm o vägde på båda mina graviditeter 95kg. MEN, jag går inte upp i vikt när jag e gravid utan ner så jag behöver mina extra kg för att bebis ska överleva
  • zion
    Trullis82 skrev 2018-07-16 22:03:54 följande:

Vet inte hur mycket du väger el hur låg du e men jag har alltid haft fler kg över tyvärr. Både på gott och ont.

Jag är 160cm o vägde på båda mina graviditeter 95kg. MEN, jag går inte upp i vikt när jag e gravid utan ner så jag behöver mina extra kg för att bebis ska överleva

Jag är en sån person som beskyller mig själv väldigt mycket. Så nu när pergotime inte fungerade som den har gjort tidigare så försöker jag komma på vad som är annorlunda nu mot då. Och det enda är vikten som skiljer. Jag är absolut inte överviktig. Jag är 165 och väger idag 64. Min normal vikt innan den sista graviditeten är 58 kg. Vägde 58 kg både med första och andra ungen.

Jag går upp i vikt under graviditet ca 20 kg med båda.
Svar på tråden Letrozol