• Anonym (Mamma)

    Får skolan kräva att läxorna görs?

    Nu börjar jag lessna hårt. Vi är inte hemma förens runt fem och då ska det hinnas laga middag, umgås, varvas ner och sen nattas på två timmar och på nåt sätt ska läxorna göras också. Oftast två i veckan som de får guldstjärna på vid alla rätt.

    Mitt barn går i fsk-klass och det här känns helt sinnes. Har varit så sen start, men nu har jag fått nog av den här stressen.

  • Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 14:41:33 följande:
    Men snälla du, tentatal är inte material som är belagda med upphovsrätt (tentor både kopieras och delas ut friskt med examinatorernas goda minne). Ja, det jag menar med tentor är att tentorna delas mellan olika högskolor, men självklart så tar man inte alltid alla uppgifter ur en tenta.
    OK, du skriver hörsägen, fast det är egna erfarenheter, det får stå för dig. Men det är INTE hörsägen, det är egna och andras upplevelser, självklart så har man inte sparat tentorna som bevismaterial för en eventuell forumdiskussion 35 år fram i tiden.  

    Vet du en sak, teknologer mellan olika lärosäten träffas och kan prata med varandra, vi, liksom examinatorerna sitter inte i isolerade öar. Samarbete mellan högskolorna är a och o. Min sambo arbetar i den världen och man reser mellan lärosätena inom Sverige, utomlands, ta del av varandras erfarenheter, dessutom sker mycket forskning genom samarbete mellan olika högskolor.

    Tja, jag anser nog att det finns föräldrar som kan lära ut saker bättre än lärare, vet du, det är just exakt vad vi föräldrar gör hela tiden, vi lär våra barn. Det var inte i skolan sonen lyckades få kunskaper för att gå från knappt uppnått målen till att få A i matematik, det var inte läraren som satt timme efter timme och förklarade grundläggande matematik (han låg ett år efter i samtliga kärnämnen när vi flyttade till Malmö) och tränade stavning, grammatik, gick igenom grundläggande fysik, förklarade hur atomen är uppbyggd, hur jonbindningar fungerar, grundläggande ellära, matematik (sambon fick ta engelskan för där jag urkass)


    Jo, tänk för att det är det. Det ska finnas såna föreskrifter för utskrift. Be studievägledaren du brukar snacka med om att han ger de till dig. Vi har en stark upphovsrätt i Sverige och är något skolor är och ska vara medvetna om.  

    Visst kan studenter kopiera tentor som släppts fritt men det betyder inte att samma tenta och samma uppgift är fria att kopiera till andra tentor på andra universitet. Sånt vet lektorerna.

    Så du får ta dig ett snack mein källa för det är fel uppfattat. Att du sitter och påstår att tentor cirkulerar mellan universiteten och att det är fritt material är ren och skär lögn. Framförallt är det okunnigt.

    Att du tar en erfarenhet för 35 år sedan och påstår att det är så idag kan jag inte se som annat än att du är studiefientlig och griper alla halmstrå för att förtala utbildningssystemet idag. Det är tack vare sånt här rent skitsnack från sådana som dig som gör att läraryrket får dåligt rykte. Man kan undra vad det ber på.

    Jag förnekar intet det finns föräldrar som är bättre pedagoger än lärarna, men när man inte förstår vad man gör för fel och tycker att läraren är en idiot som reagerar - då är man inte en bättre lärare. Då är man bara utbildningsfientlig.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 15:23:57 följande:
    Jo, tänk för att det är det. Det ska finnas såna föreskrifter för utskrift. Be studievägledaren du brukar snacka med om att han ger de till dig. Vi har en stark upphovsrätt i Sverige och är något skolor är och ska vara medvetna om.  

    Visst kan studenter kopiera tentor som släppts fritt men det betyder inte att samma tenta och samma uppgift är fria att kopiera till andra tentor på andra universitet. Sånt vet lektorerna.

    Så du får ta dig ett snack mein källa för det är fel uppfattat. Att du sitter och påstår att tentor cirkulerar mellan universiteten och att det är fritt material är ren och skär lögn. Framförallt är det okunnigt.

    Att du tar en erfarenhet för 35 år sedan och påstår att det är så idag kan jag inte se som annat än att du är studiefientlig och griper alla halmstrå för att förtala utbildningssystemet idag. Det är tack vare sånt här rent skitsnack från sådana som dig som gör att läraryrket får dåligt rykte. Man kan undra vad det ber på.

    Jag förnekar intet det finns föräldrar som är bättre pedagoger än lärarna, men när man inte förstår vad man gör för fel och tycker att läraren är en idiot som reagerar - då är man inte en bättre lärare. Då är man bara utbildningsfientlig.
    Tentor är en offentlig handling.

    http://lawline.se/answers/15072

    OK, tom sonen, han läser nu, får tentor utskrivna från år tillbaka. Så det är inte endast 35 år gamla kunskaper. Jag skrev under 35 år och från flera lärosäten.
    Och snälla du kan du förklara hur ett tentaltal kan vara skyddat, tal där man tom ber studenten härleda en teori som skrev för över 200 år sedan (vilket inte alls är ovanligt på en mattetenta). Eller beräkna bandpasset på en filterkonstruktion, eller redogöra för hur PID påverkar ett visst reglersystem. Eller räkna på relativitetsteorin.
    Eller hur man kompenserar effektförlusten på en högspänningsledning. Låter väldigt mycket upphovsrätt eller hur?

    Du kallar mig fortfarande studiefientlig, eftersom jag är kritisk mot hur skolan fungerar idag, men det är du som inte förstår innebörden av studiefientlig, att vara studiefientlig, då är man emot studier, att lära sig att studera, att man kritiserar den skolan och den väldigt låga nivån som lärarkåren har idag är inte samma sak att vara studiefientlig.

    Min son hade förresten ypperligare lärare på gymnasiet, två av lärarna hade en doktorsexamen i sina ämnen.

  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 15:48:15 följande:
    Tentor är en offentlig handling.

    lawline.se/answers/15072

    OK, tom sonen, han läser nu, får tentor utskrivna från år tillbaka. Så det är inte endast 35 år gamla kunskaper. Jag skrev under 35 år och från flera lärosäten.
    Och snälla du kan du förklara hur ett tentaltal kan vara skyddat, tal där man tom ber studenten härleda en teori som skrev för över 200 år sedan (vilket inte alls är ovanligt på en mattetenta). Eller beräkna bandpasset på en filterkonstruktion, eller redogöra för hur PID påverkar ett visst reglersystem. Eller räkna på relativitetsteorin.
    Eller hur man kompenserar effektförlusten på en högspänningsledning. Låter väldigt mycket upphovsrätt eller hur?

    Du kallar mig fortfarande studiefientlig, eftersom jag är kritisk mot hur skolan fungerar idag, men det är du som inte förstår innebörden av studiefientlig, att vara studiefientlig, då är man emot studier, att lära sig att studera, att man kritiserar den skolan och den väldigt låga nivån som lärarkåren har idag är inte samma sak att vara studiefientlig.

    Min son hade förresten ypperligare lärare på gymnasiet, två av lärarna hade en doktorsexamen i sina ämnen.

    Ja det är en offentlig handling men det betyder inte att det är fritt att kopiera och sprida.
    Du får inte masssprida min deklaration heller trots att det är en offentlig handling.
    I det första fallet handlar det om upphovsrätt.

    Jag har sagt att man ger ut gamla tentor samtidigt som jag bestred din lögn om att tentor cirkulerar mellan universiteten. Man får gamla tentor från den institution man är inskriven. Åter handlar det om upphovsrätt.

    Allvarligt. Ta reda på hur saker förhåller sig innan du sprider mer lögner.

    JA, du är studiefientlig eftersom du sprider lögner, baserar åsikter på hörsägner och forntida erfarenheter.


  • Åsa
    zdudmwml skrev 2018-03-07 15:57:46 följande:
     
    JA, du är studiefientlig eftersom du sprider lögner, baserar åsikter på hörsägner och forntida erfarenheter.
    OT: Det är inte betydelsen av studiefientlig.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 15:57:46 följande:
    Ja det är en offentlig handling men det betyder inte att det är fritt att kopiera och sprida.
    Du får inte masssprida min deklaration heller trots att det är en offentlig handling.
    I det första fallet handlar det om upphovsrätt.

    Jag har sagt att man ger ut gamla tentor samtidigt som jag bestred din lögn om att tentor cirkulerar mellan universiteten. Man får gamla tentor från den institution man är inskriven. Åter handlar det om upphovsrätt.

    Allvarligt. Ta reda på hur saker förhåller sig innan du sprider mer lögner.

    JA, du är studiefientlig eftersom du sprider lögner, baserar åsikter på hörsägner och forntida erfarenheter.
    Läste du vad som stod "omfattas INTE av upphovsrättslagen". Din deklaration omfattas inte heller av upphovsrättslagen. Det är fritt att kopiera och sprida den ifall någon vill. Men troligen har ingen glädje av den ändå. Däremot offentliga personer kan få se (i varje fall delar av den) i media.

    En introduktion av upphovsrättslagen kanske ska vara på sin plats

    https://www.prv.se/globalassets/dokument/introduktion-upphovsratt.pdf
  • zdudmwml
    Åsa skrev 2018-03-07 16:06:18 följande:
    OT: Det är inte betydelsen av studiefientlig.
    Inte just den meningen du citerade.
    Jag har fört ett långt resonemang innan som du helt nonchalerade,
    Du drar helt enkelt fel slutsatser på fe grunder.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 16:08:43 följande:
    Läste du vad som stod "omfattas INTE av upphovsrättslagen". Din deklaration omfattas inte heller av upphovsrättslagen. Det är fritt att kopiera och sprida den ifall någon vill. Men troligen har ingen glädje av den ändå. Däremot offentliga personer kan få se (i varje fall delar av den) i media.

    En introduktion av upphovsrättslagen kanske ska vara på sin plats

    www.prv.se/globalassets/dokument/introduktion...
    Det du missar  är att du som lelman inte tolkar lagtexten rätt. Det är därför man ska läsa och förstå domslut och inte lagtexten.

    Inse du att vi har jurister och advokater av en anledning?
    Skulle det vara så enkelt som att citera och länka lagtext skulle de yrkesgrupperna vara helt överflödiga.

    Du har med andra ord fel även här.
  • Åsa
    zdudmwml skrev 2018-03-07 16:43:16 följande:
    Inte just den meningen du citerade.
    Jag har fört ett långt resonemang innan som du helt nonchalerade,
    Du drar helt enkelt fel slutsatser på fe grunder.
    Jag har läst vad du skrivit. Jag kan dock inte se relationen till någon etablerad betydelse av just studiefientlighet. Nu är det förvisso ett ideologiskt slagträ snarare än ett ord med objektiv innebörd, men den gängse innebörden är ändå en negativ inställning till /formella/ studier. Mer relevant för den som hävdar kunskapens förfall inom dagens skolväsen än tvärtom.
  • senalena

    Ja, det får skolan.
    Samma svar som när exakt samma tråd postades för några månader sedan.

  • Erla

    Nej, skolan kan inte kräva att läxor görs då det främsta skolarbetet ska göras i skolan tillsammans med personer som besitter rätt kompetens. Men! För små barn är repetition jätteviktigt och underhåll av läsningen är ännu viktigare. Det är kanske inte så självklart, men faktiskt behövs mer tid, än den barnen får i skolan, för att bli en god läsare. Dessutom lär barnen sig studieteknik genom att göra arbeten hemma, vilket de vinner på i längden.

    Hälsningar från en lärare.

  • sextiotalist
    Erla skrev 2018-03-08 07:49:00 följande:

    Nej, skolan kan inte kräva att läxor görs då det främsta skolarbetet ska göras i skolan tillsammans med personer som besitter rätt kompetens. Men! För små barn är repetition jätteviktigt och underhåll av läsningen är ännu viktigare. Det är kanske inte så självklart, men faktiskt behövs mer tid, än den barnen får i skolan, för att bli en god läsare. Dessutom lär barnen sig studieteknik genom att göra arbeten hemma, vilket de vinner på i längden.

    Hälsningar från en lärare.


    Repetera är alltid bra. Läsning för de som behöver ja (en del barn är läshungriga då behövs det inte). Studieteknik kan bli aktuellt först i mellanstadiet, men knappast på lågstadiet.

    Ja, jag anser faktiskt att skolan ska vara flexibel när det gäller barns behov av extra tid.
    Har kompisar med barn som läste tidigt och upplevde läsläxorna som pina, eftersom de var på låg nivå.

    Fortfarande så har jag svårt att förstå meningslösa läxor, inget som jag hade under min skoltid och inga läxor mer än att vi skulle kunna multiplikationstabellen, de som inte lärde sig den i skolan, fick träna hemma.

  • Erla
    sextiotalist skrev 2018-03-08 08:16:06 följande:

    Repetera är alltid bra. Läsning för de som behöver ja (en del barn är läshungriga då behövs det inte). Studieteknik kan bli aktuellt först i mellanstadiet, men knappast på lågstadiet.

    Ja, jag anser faktiskt att skolan ska vara flexibel när det gäller barns behov av extra tid.

    Har kompisar med barn som läste tidigt och upplevde läsläxorna som pina, eftersom de var på låg nivå.

    Fortfarande så har jag svårt att förstå meningslösa läxor, inget som jag hade under min skoltid och inga läxor mer än att vi skulle kunna multiplikationstabellen, de som inte lärde sig den i skolan, fick träna hemma.


    Det är aktuellt med krav på att skolor ska erbjuda läxhjälp om läxor ges ut. Håller med om att studieteknik kan läras ut senare och att läsintresserade barn egentligen inte behöver lästräna hemma. De som oftast behöver träna och repetera är också de som tyvärr inte får hjälp med det hemma. Därför har många nyare studier visat på att läxor möjligtvis inte gör någon skillnad. Skolor kan inte kräva att läxor ska göras rent lagmässigt och kräver de det måste de kunna erbjuda kompetent hjälp på skolan.
  • sextiotalist
    Erla skrev 2018-03-08 12:47:06 följande:
    Det är aktuellt med krav på att skolor ska erbjuda läxhjälp om läxor ges ut. Håller med om att studieteknik kan läras ut senare och att läsintresserade barn egentligen inte behöver lästräna hemma. De som oftast behöver träna och repetera är också de som tyvärr inte får hjälp med det hemma. Därför har många nyare studier visat på att läxor möjligtvis inte gör någon skillnad. Skolor kan inte kräva att läxor ska göras rent lagmässigt och kräver de det måste de kunna erbjuda kompetent hjälp på skolan.
    Fast det stämmer nog inte riktigt, bara för att föräldrarna har det lätt för sig innebär inte det med automatik att barnen får det.

    Att barn med föräldrar som inte har traditionen eller förutsättningarna inte kan eller har förståelse för detta är inte alls konstigt. Men att generalisera att barn som behöver extra hjälp hemma är de som inte får det stämmer inte alls. Vet  vänner vars barn har haft svårigheter i skolan, trots att föräldrarna försöker stötta så mycket de kan.
  • Åsa
    Erla skrev 2018-03-08 12:47:06 följande:
    De som oftast behöver träna och repetera är också de som tyvärr inte får hjälp med det hemma.
    Ja och nej. Visst kan föräldrarna ha dyslexi/koncentrationssvårigheter (hög ärftlighet) som försvårat den egna skolgången och gör det svårare att hjälpa till, eller ha annat modersmål och svårt att stötta barn som har brister i det egna språket, men som sextiotalist skriver kan enskilda barn ha svårt med skolarbetet trots engagemang och försök till stöd hemma. Där finns för övrigt en risk att skolsvårigheterna delvis döljs av föräldrar som "stöttar" till den gräns att de närmast gör hemarbetet åt barnet  så att adekvat stöd i skolan inte sätts in.
    Erla skrev 2018-03-08 12:47:06 följande:
    Därför har många nyare studier visat på att läxor möjligtvis inte gör någon skillnad.

    Det finns ganska mycket belägg sedan länge på att läxor hos små barn (upp till femte klass ungefär)  i princip inte förbättrar inlärningen (undantag mängdträning av sådant som läsning där barnet redan knäckt läskoden eller mekanisk repetition av multiplikationstabell). Läxor av typ undersöka saker hemma som man sedan jobbar med i skolan  kan förstås vara värdefulla. Men eftersom man inte tydligt definierat typen av läxa i alla studier försvåras utvärdering.
    Ogenomtänkta läxor som inte förarbetas eller efterarbetas i skolan är minst värdefulla.
    Erla skrev 2018-03-08 12:47:06 följande:
    Skolor kan inte kräva att läxor ska göras rent lagmässigt och kräver de det måste de kunna erbjuda kompetent hjälp på skolan.

    Något formellt krav på läxhjälp från skolans sida finns inte mig veterligt, men många skolor erbjuder det i viss utsträckning. (Vår skola erbjuder det t ex två timmar i veckan, som krockar med min dotters schema.)

  • Erla
    Åsa skrev 2018-03-08 14:04:08 följande:

    Ja och nej. Visst kan föräldrarna ha dyslexi/koncentrationssvårigheter (hög ärftlighet) som försvårat den egna skolgången och gör det svårare att hjälpa till, eller ha annat modersmål och svårt att stötta barn som har brister i det egna språket, men som sextiotalist skriver kan enskilda barn ha svårt med skolarbetet trots engagemang och försök till stöd hemma. Där finns för övrigt en risk att skolsvårigheterna delvis döljs av föräldrar som "stöttar" till den gräns att de närmast gör hemarbetet åt barnet  så att adekvat stöd i skolan inte sätts in.Det finns ganska mycket belägg sedan länge på att läxor hos små barn (upp till femte klass ungefär)  i princip inte förbättrar inlärningen (undantag mängdträning av sådant som läsning där barnet redan knäckt läskoden eller mekanisk repetition av multiplikationstabell). Läxor av typ undersöka saker hemma som man sedan jobbar med i skolan  kan förstås vara värdefulla. Men eftersom man inte tydligt definierat typen av läxa i alla studier försvåras utvärdering.

    Ogenomtänkta läxor som inte förarbetas eller efterarbetas i skolan är minst värdefulla.Något formellt krav på läxhjälp från skolans sida finns inte mig veterligt, men många skolor erbjuder det i viss utsträckning. (Vår skola erbjuder det t ex två timmar i veckan, som krockar med min dotters schema.)


    Oj vad dåligt påläst jag är! Fick information av rektor för ett par år sedan att de i princip måste kunna erbjuda läxhjälp om skolan ska dela ut läxor. Ser nu på Skolverket att det inte finns några bestämmelser över det, men är rätt säker på att det diskuteras huruvida läxhjälp ska vara ett krav då man inte kan kräva att läxor ska kunna göras hemma. Oavsett är läxor inte obligatoriska.
  • Kelevra

    Det finns ingen lag som styr läxor, i vuxenlivet kallas det övertid. Men det finns lag i stil med att du skall klara kursen. Om det sen kräver läxor...... ja, det är upp till var och en kommun. Bara man lever upp till "snittet".

Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?