Anonym (Lars-Åke) skrev 2021-08-26 14:49:42 följande:
Jag önskar att jag var så där glasklar själv. Att rätt är rätt och fel är fel. Men livet är mer komplicerat än så.
Livet är komplicerat ibland för alla, men alla beter sig inte illa mot andra när det blir komplicerat, alltså kan man ganska lugnt säga att det är inte komplikationerna i sig som avgör hur man agerar utan hur personen väljer att hantera situationen.
Rätt och fel ÄR glasklart och oftast inte alls komplicerat, det är fel att svika och ljuga för folk som litar på en, punkt. Det blir däremot väldigt komplicerat när man ska försöka trolla med knäna och på nått sätt försöka få något man vet är omoralisk att bli moralisk för att slippa ha dåligt samvete och sabba sin självbild allt för mycket.
Att ha sex med någon annan kan leda till att man till slut bryter upp, så att båda blir lyckligare. Det kan inspirera till att förnya sitt äktenskap. Det kan vaccinera en mot att leva dubbelliv, vilket leder till ett beslut i endera riktning. Om maken är handikappad och oförmögen till sex så kan det vara enda chansen att kunna stanna kvar.
Nu blandar du ihop sex och svek, sex med någon annan kan absolut leda till något gott OM det inte baseras på svek och lögner för svek och lögner är väldigt förnedrande för den som drabbas det och för aldrig något positivt med sig för den som drabbas av det.
Min fru och jag kom överens om för många år sen att inte fråga och inte berätta. Om någon av oss tar ett tillfälligt snedsteg så är det förlåtligt. Då ska man inte berätta. Berättar gör man - som någon skrev - troligen mest för att göra sig av med sina skuldkänslor och sin ångest.
Precis
ni kom överens om att inte fråga och inte berätta, vilket inte riktigt är samma sak som att totalt skita i vad ens partner tycker om att man har sex med andra och göra som man vill ändå och sen undanhålla det för sin partner så man ska slippa ta konsekvenserna för det. Att göra saker i samförstånd är INTE samma sak som att göra saker MOT andras vilja. I det första fallet respekterar man sin partners vilja och kommer fram till en överenskommelse som båda är ok med, i det senare skiter man totalt i vad ens partner vill och gör som man själv vill.