• erikaABC

Hur ofta duschar du?

Hur ofta duschar du?
    Skriv gärna en kommentar om varför du duschar så ofta som du gör,

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta duschar du?
  • Anonym (Lina)

Duschar varje dag. Ibland blir det 2 ggr/dag. Vill känna mig ren och fräsch. Har en kort frisyr och behöver ha rejält med vatten i håret för att få ordning på rufset. Dessutom är jag rökare och vill inte stinka fimp i varken hår eller på huden, så jag duschar varje dag. Jag och min kille har sex ofta så då blir det vanligtvis en snabbdusch på kvällen också.

• Anonym (EN)
    erikaABC skrev 2019-01-03 22:17:32 följande:

Varför går det så fort för er att duscha?

Jag är kvinna med långt hår och duschar också på typ fem minuter - då är det inklusive schampo och balsam.
  • EmberEyes
    Anonym (EN) skrev 2019-01-04 18:14:31 följande:
    Jag är kvinna med långt hår och duschar också på typ fem minuter - då är det inklusive schampo och balsam.
    Det tar nästan 3-4 min för mig att ens få hela håret blött innan schamponering... Schampo tar kanske 3-4 minuter, balsam tar ganska lång tid eftersom mitt hår behöver tid för att "dricka upp" det. Sedan tar ursköljningen av balsam minst 5 min. Känns lite lyxigt att ha hår som inte kräver minst en kvart i duschen för att vara hanterbart. Hur långt/tjockt/rakt/lockigt hår har du?
  • Tom Araya
    erikaABC skrev 2019-01-02 22:58:38 följande:

Hur ofta duschar du?
    Skriv gärna en kommentar om varför du duschar så ofta som du gör,

Det varierar.
    Jobbar jag och umgås dagligen med människor så duschar jag varje dag.
    Annars kan det ibland bli att jag hoppar över duschen någon dag då och då.
  • Anonym (EN)
    EmberEyes skrev 2019-01-04 18:26:22 följande:

Det tar nästan 3-4 min för mig att ens få hela håret blött innan schamponering... Schampo tar kanske 3-4 minuter, balsam tar ganska lång tid eftersom mitt hår behöver tid för att "dricka upp" det. Sedan tar ursköljningen av balsam minst 5 min. Känns lite lyxigt att ha hår som inte kräver minst en kvart i duschen för att vara hanterbart. Hur långt/tjockt/rakt/lockigt hår har du?

Har väl normaltjockt hår, inte jättetjock direkt men inte jättetunt. Många hårstrån men raka, fina :) Det går ner till mitt på ryggen typ.
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2019-01-03 22:03:28 följande:
    Tvättar du håret varje gång?
    Nja, blir svaret på det.... Jag tvättar nog håert ungefär 2 gånger av 3 jag duschar.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2019-01-03 22:08:38 följande:
    Jag tycker det rinner och slabbar så hemskt när man tvättar sig i handfatet. Finns det något hemligt knep?
    Handdukar och tvättservetter.

Och, btw, som om inte duschen rinner och slabbar =P
  • Aniiee
    AmericanMommy skrev 2019-01-03 23:52:53 följande:

Ni som tvättar er i handfatet, hur gör ni? Tar det inte lika lång tid som att duscha? Blir det inte vatten överallt? Jag tycker det verkar bökigt och omständigt att tvätta sig i handfatet. Jag tar snabbdusch varje kväll och tvättar armhålor, underliv och fötter. Tar lång dusch 2-3 gånger i veckan och tvättar håret.

För mig handlar det varken om tid eller om enkelhet, utan om att jag inte ska förstöra min hud. Jag är bokstavligen knastertorr och vatten gör det bara värre. 

Sedan har vi sä klart vattenslöseriaspekten, men det är inte prio 1 för mig.
  • EmberEyes
    Aniiee skrev 2019-01-04 22:38:08 följande:
    För mig handlar det varken om tid eller om enkelhet, utan om att jag inte ska förstöra min hud. Jag är bokstavligen knastertorr och vatten gör det bara värre. 

Sedan har vi sä klart vattenslöseriaspekten, men det är inte prio 1 för mig.
    Dessutom går det att multi-taska, tvätta fötterna med tvättlapp och gå på toa samtidigt, t. ex.
  • Tiina87
    Anonym (Svett) skrev 2019-01-05 00:32:19 följande:

Ni som inte duschar dagligen, hur vet ni att ni inte luktar svett? Jag har en närstående som luktar nämligen, hon är mån om att klä sig fint etc så det är inte ointresse, men jag vet att hon inte duschar dagligen för hon tycker håret blir för torrt då. Jag vet inte om jag borde säga nåt...

Normalt så luktar inte människor svett efter en dag utan dusch. Oftast när inte huden bra av att duscha varje dag och man behöver inte det heller.

Att din närstående luktar svett kan ha att göra med att hon producerar för mycket svett. Eller så är det kläderna som luktar för att hon tvättar dom fel.
  • EmberEyes
    Anonym (Svett) skrev 2019-01-05 00:32:19 följande:

Ni som inte duschar dagligen, hur vet ni att ni inte luktar svett? Jag har en närstående som luktar nämligen, hon är mån om att klä sig fint etc så det är inte ointresse, men jag vet att hon inte duschar dagligen för hon tycker håret blir för torrt då. Jag vet inte om jag borde säga nåt...

Odören kommer inte av svett, odören kommer från bakterier. Bara för att du inte duschar betyder inte att du inte tvättar dig, och är du ren så spelar det ingen roll om du inte duschar på 85 år...
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-05 00:53:04 följande:
    Odören kommer inte av svett, odören kommer från bakterier. Bara för att du inte duschar betyder inte att du inte tvättar dig, och är du ren så spelar det ingen roll om du inte duschar på 85 år...
    Brasklapp för div. sjukdomstillstånd etc.
  • Tiina87
    Anonym (Svett) skrev 2019-01-05 01:03:30 följande:

Så vad är det som spökar hos en fullt frisk person som luktar svett?

För aktiva svettkörtlar, att man tränar aktivt och inte duschar/tvättar sig efter träning, sjukdomar etc.
  • Tiina87

För aktiva svettkörtlar, att man tränar aktivt och inte duschar/tvättar sig efter träning, sjukdomar etc.
  • Tiina87

Men som tidigare nämn så är ibte lukten av svetten i sig utan lukten uppstår när svetten blandas med bakterier vi har på huden.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2019-01-04 22:38:08 följande:
    Har samma problem, löjligt torr hud. Inte ens tvättoljan hjälper alltid, och att smörja in kroppen efter duschen. Rynkar på näsan

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hur ofta duschar du?