• Anonym (Yg)

Du inser att gräset var inte grönare...

Det finns många som, när förhållandet hemma inte alls varit bra, har sökt sig till nån annan för sex, bekräftelse m.m. Det vet vi, sen kan man döma och tycka det är förkastligt eller vad som...så är det tyvärr.

Ibland uppstår också känslor mellan dom parterna.

Man klickar mentalt och sexuellt på ett sätt man inte gjort med sin partner på väldigt väldigt länge och plötsligt så känner man det där ruset som varit borta så länge.

En del beslutar sig t.o.m för att lämna sin partner för sin nya "kärlek."

Finns det någon som varit i den situationen och sen, efter separationen, insåg att dom begått ett misstag?

Ruset har lagt sig, man får lite av en vardag och plötsligt inser man att man inte passade så bra ihop...Det mentala klickade inte så bra som du först trodde/kände och det sexuella var nog mest bra för att du just då var inne i en "kris" med din partner.

Du undrar vad fan du gjort, önskar att du kunde gå tillbaka i tiden...

Någon som varit där?

• Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...
  • Anonym (Falsksomvatten)
    Anonym (Hypatia) skrev 2020-02-10 18:20:41 följande:

Det är lätt att ha synpunkter på hur barn ska uppfostras när man inga har.

Jag har varit ihop med min man i 17 år, gifta i 10 och vi har två barn.

Fördomarna flödar ser jag...

Vi har inte ett öppet förhållande för den som undrar - men ett snedsteg - det har jag ingen nytta av att känna till. Om

Folk bara kunde slappna av lite.
  • Anonym (Ingen)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-10 18:33:03 följande:

Vi har inte ett öppet förhållande för den som undrar - men ett snedsteg - det har jag ingen nytta av att känna till. Om

Tror du din man haft snedsteg då?
  • Anonym (Hypatia)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-10 18:33:03 följande:

Du har ingen nytta av att känna till din mans snedsteg? Hur tänker du då, kan du utveckla det?
    Anonym (Hypatia) skrev 2020-02-10 21:23:55 följande:

Du har ingen nytta av att känna till din mans snedsteg? Hur tänker du då, kan du utveckla det?

Om han är otrogen en enstaka gång och det inte betyder något - varför ska han då berätta för mig och förstöra allt vi har. Alla år. Varför lätta sitt dåliga samvete och dra ner mig i sin samvetsbrunn? Jag vill inte känna till något av ringa betydelse. Jag tror ofta människor berättar om otroheter för att lätta sitt samvete - inte att vara ärliga mot sin partner. Man lägger över en del av skulden och skammen på den andre. Det är inte juste. Smärtan den otrogne känner blir då delad och den som inte varit otrogen får absolut ingen behållning av händelsen - bara smärta och massa frågor som inte har något svar - eftersom det inte betydde något. Vad de sk ärliga inte tänker på är att eftersom normen är trohet så spelar det ingen roll vad den andre egentligen har för inställning till otrohet -normen är att det är dåligt - alltså måste man må dåligt och riva upp himmel och jord för ett snedsteg.

Nej, det finns värre saker att bli utsatt för och som man aldrig får reda på.
    Anonym (Ingen) skrev 2020-02-10 18:50:40 följande:

Tror du din man haft snedsteg då?

Nej, det tror jag inte - men veta helt säkert kan jag inte. Jag är mer av en flirtis än vad han är. Så sannolikheten är snarare att jag skulle vara det. Men jag har ingen intention att vara det. Han är väldens bästa, snyggaste mest omtänksamma vältränade man. Och han gillar mig.

Ibland blir dock livet inte riktigt vad man tänkt sig - det är en insikt som kommit nu vid 40. Alla människor kan fela, och ibland på gruvliga sätt. Jag vill således inte slänga bort nästan 20 år ihop på att få reda på ett misstag. Annat är det ju såklart om han har en återkommande älskarinna - eller ligger runt som galning. Det hade varit svårt att acceptera. Tänker lite att en gång är ingen gång.
  • Anonym (man)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-10 17:25:57 följande:
    Jag är en av dem som inte tror att otrohet behöver bero på att gräsmattan blivit en grusgrop. Ibland gör tillfället tjuven. Ibland är det annat som spelar in. Har läst vid ett antal tillfällen här på FL att det inte är män som inte får sex hemma som är otrogna, snarare är det tvärtom. Män som får sex kan mycket väl vara otrogna. Och jag tror samma gäller för kvinnor. Att man söker spänning. Då behöver inte gräset vara snustorrt. Det kan tvärtom vara riktigt frodigt. Ofta tror jag det handlar om bekräftelse. Bekräftelse på att man fortfarande är attraktiv. Beroende av vad man söker kan gräset vara grönare, men är det sällan så länge. En sexuell relation tar ofta tillslut ut sin rätt. Därför är otrohet egentligen inte smartaste valet - men likväl rätt vanligt.

Jag var idealist på området tills jag fyllde 40 och började förstå att livet är livet. När fan blir gammal blir han religiös.

Egentligen skulle det vara skönt om det fanns en mer avslappnad inställning till detta. Folk blir ju som rabiata för en kyss eller två. Då ska det separeras och ungar ska ha vv. Terapi och snack om en gång otrogen alltid otrogen. Herre gud! För ett par kyssar ska hela familjelivet raseras. Jag kan knappast kalla det proportionerligt. Sen ska folk hela tiden fram med sanningsserumet. Herre gud på det med. Som om vi talar sanning om alla andra aspekter av livet. Det gör vi inte kan jag lova. Vi undanhåller minst lika hemska sanningar. Men just detta då ska sanningen fram, fastän det finns 0 skäl till det. För då jäklar ska det ångras och krypas och ställas till svars.

Jag tror jag hade tyckt det var värre om han hade en massa sms-lån, kronofogden efter sig eller visade sig var en odugling i största allmänhet.

Samma sak gäller när folk pratar om att man ska kunna kontrollera sig när man är på fyllan. Haha! Tillåt mig skratta. Hela tanken med fylla är ju att fly och låta hämningarna och kontrollbehovet släppa. Bättre då att acceptera att sådan är människan, vi berusar oss av en orsak. Det är väl knappast så att de flesta är helt sig själva då.

Eller så är det så att alla rabiata moraltanter samlas just här på FL. Slappna av.
    Tja, om man tror att alla bär på små snaskiga hemligheter för varandra så är det kanske inte så konstigt om man tycker att en otrohet bara är ytterligare en snaskig hemlighet i mängden som inte gör så mycket. Bara en droppe till i havet typ.

För folk som inte bär på snaskiga hemligheter så blir en otrohet däremot en big deal. Och det handlar egentligen inte om själva handlingen i sig, där verkar du har misstolkat problematiken helt. Folk blir inte rabiata enbart för kyssens skull, det folk blir rabiata över är att deras partner gör saker bakom ryggen på dem, för om ens partner kysser andra bakom ryggen på en, vad mer gör han/hon i smyg? Och hur fan vet du om det bara var en kyss om du inte vet om personen är ärlig?
    Det är alltså själva smygandet som är problemet INTE kyssen i sig.

Så när du säger att det vore skönt om det fanns en mer avslappnad inställning till det så säger du att folk ska acceptera att deras partner ljuger för dem, att man ska skita i om man kan lita på sin partner eller inte och bara blunda. Det tror jag rätt få är ok med och inte enbart vad gäller otrohet. Vem fan vill leva med en lögnare?

Dina spekulationer angående fylla är intressanta det med, speciellt det där med att släppa hämningar. Är det bara sex och kärlek som du tycker är ok att släppa lös på i fyllan eller gäller det alla hämningar? För om det enligt dig är meningen att man ska släppa på hämningar när man dricker så borde det väl vara ok att spöa upp folk, pissa på sig eller i stort sett vad som helst man inte gör när man är nykter? Accepterar du själv att andra beter sig hur fan de vill mot dig i fyllan?
  • Anonym (man)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-11 09:33:49 följande:
    Nej, det tror jag inte - men veta helt säkert kan jag inte. Jag är mer av en flirtis än vad han är. Så sannolikheten är snarare att jag skulle vara det. Men jag har ingen intention att vara det. Han är väldens bästa, snyggaste mest omtänksamma vältränade man. Och han gillar mig.

Ibland blir dock livet inte riktigt vad man tänkt sig - det är en insikt som kommit nu vid 40. Alla människor kan fela, och ibland på gruvliga sätt. Jag vill således inte slänga bort nästan 20 år ihop på att få reda på ett misstag. Annat är det ju såklart om han har en återkommande älskarinna - eller ligger runt som galning. Det hade varit svårt att acceptera. Tänker lite att en gång är ingen gång.
    Inser du inte själv vilken tankevurpa du gör när du säger att du inte skulle vilja veta om det bara var en enstaka gång men vill veta om det är många?

Vad får dig att tro att du kan välja? Om du inte vill veta så kommer du inte få veta vare sig det är en gång eller 120 ggr med 10 olika kvinnor.
    Anonym (man) skrev 2020-02-11 12:47:53 följande:

Inser du inte själv vilken tankevurpa du gör när du säger att du inte skulle vilja veta om det bara var en enstaka gång men vill veta om det är många?

Vad får dig att tro att du kan välja? Om du inte vill veta så kommer du inte få veta vare sig det är en gång eller 120 ggr med 10 olika kvinnor.

Det är du som gör tankevurpan. Om du läser det jag skriver så handlar det inte om ett frikort. Överenskommelsen är att ett enstaka snedsteg får läggas till handlingarna. Dessutom - vad är det som säger att jag hade fått reda på det utan överenskommelsen? Folk är ju uppenbarligen ändå otrogna i förhållanden oavsett överenskommelse. De flesta kommer undan med sin otrohet vet du. FL är ingen statistik säkerställd undersökning. De som skriver här är ofta de som behöver hjälp på något sätt. Statistiken säger att 50 % är otrogna. Go figure... Och ja, folk håller på mer än man tror. Tro mig. Många gör sina egna undantag, en kyss, en kram en liten hand på en annan liten hand på jobbet. Var inte så naiv.

Målet är att hålla i hop resten av livet inte att få reda på vartenda litet misstag och spola ner allt i toan för det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-11 13:36:11 följande:
    Det är du som gör tankevurpan. Om du läser det jag skriver så handlar det inte om ett frikort. Överenskommelsen är att ett enstaka snedsteg får läggas till handlingarna. Dessutom - vad är det som säger att jag hade fått reda på det utan överenskommelsen? Folk är ju uppenbarligen ändå otrogna i förhållanden oavsett överenskommelse. De flesta kommer undan med sin otrohet vet du. FL är ingen statistik säkerställd undersökning. De som skriver här är ofta de som behöver hjälp på något sätt. Statistiken säger att 50 % är otrogna. Go figure... Och ja, folk håller på mer än man tror. Tro mig. Många gör sina egna undantag, en kyss, en kram en liten hand på en annan liten hand på jobbet. Var inte så naiv.

Målet är att hålla i hop resten av livet inte att få reda på vartenda litet misstag och spola ner allt i toan för det.
    Suck, som sagt tankevurpa... en otrohet innebär ju per definition att man skiter i överenskommelser, för om man respekterade överenskommelsen man gjort med sin partner om trohet så hade man ju inte varit otrogen. Alltså är det extremt naivt att tro att en person som går bakom din rygg kommer respektera något ni kommit överens om.

I fantasins fantastiska värld där du själv sätter alla parametrar exakt som du vill så kan du säkert avgöra när din partner ska vara ärlig och när han inte ska vara det. Men i verkligheten är det inte så, för kan han skita i en överenskommelse (trohet) så kan han lika väl skita i alla andra oxå. Varför skulle han berätta för dig om att han satt på 10 olika kvinnor när han bara kan vara tyst om det och kåta dig vara ovetandes?
  • Anonym (man)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-11 13:36:11 följande:
    Nej, målet är inte bara att hålla ihop resten av livet, målet är att hålla ihop med VÄRDIGHET. Att hålla ihop genom att ljuga, smussla, se mellan fingrarna, stoppa huvudet i sanden, etc... är totalt värdelöst. I så fall ä'r det bättre att bryta upp och ha ett bättre och ärligare förhållande med någon annan.
  • Anonym (Hypatia)
    Anonym (Falsksomvatten) skrev 2020-02-11 09:26:34 följande:
    Om han är otrogen en enstaka gång och det inte betyder något - varför ska han då berätta för mig och förstöra allt vi har. Alla år. Varför lätta sitt dåliga samvete och dra ner mig i sin samvetsbrunn? Jag vill inte känna till något av ringa betydelse. Jag tror ofta människor berättar om otroheter för att lätta sitt samvete - inte att vara ärliga mot sin partner. Man lägger över en del av skulden och skammen på den andre. Det är inte juste. Smärtan den otrogne känner blir då delad och den som inte varit otrogen får absolut ingen behållning av händelsen - bara smärta och massa frågor som inte har något svar - eftersom det inte betydde något. Vad de sk ärliga inte tänker på är att eftersom normen är trohet så spelar det ingen roll vad den andre egentligen har för inställning till otrohet -normen är att det är dåligt - alltså måste man må dåligt och riva upp himmel och jord för ett snedsteg.

Nej, det finns värre saker att bli utsatt för och som man aldrig får reda på.
    Så du menar alltså att om du får reda på din mans otrohet så kommer det att vara smärtsamt? Dvs du bryr dig inte om handlingen, bara om du får reda på den eller inte? Men tänk om du får reda på den trots att din man gjort allt han kan för att du inte ska veta? Om du får reda på den "av misstag", inte för att han säger det och vill lätta sitt samvete, men av andra skäl? Hur ser du på saken då?

Det man inte vet lider man inte av?

Det verkar vara en förekommande uppfattning. Jag finner den mycket ogenomtänkt.

Otrohet handlar inte om att ha sex hit eller dit med vem man vill, det handlar om att bryta överenskommelser. Om man är överens om att man får göra vad man vill, bara man är diskret, fine, då är det inga problem. Men om man har en överenskommelse om sexuell exklusivitet (eller något annat) och någon bryter den, då är det otrohet. Hur man agerar på det, tja, det får man ju fundera på.

Jag tror att det finns många som inte tänkt igenom vad otrohet egentligen betyder, de flesta, inklusive du, verkar tänka "sex med någon annan", men det är ju bara otrohet om man kommit överens om man inte ska ha det så.

Och vad betyder "... och det inte betyder något"?  Är det enda som betyder något om han vill fortsätta med dig eller inte?

Jag, fast jag säger inte att alla är eller måste tycka samma sak, tycker att det som betyder något är att jag kan lita på att överenskommelser gäller. Om min partner tycker "Det man inte vet lider man inte av", inser jag ju att han tycker han kan vara otrogen (i meningen bryta överenskommelser) bara inte jag får reda på det. Och då kan jag inte lita på honom. Och därmed förändras min känsla för honom och vårt liv tillsammans. Jag vill inte ha en partner som tycker han kan gå bakom min rygg (dvs bryta vår överenskommelse) bara jag inte får reda på något. Dels kan han inte garantera det. Dels faller attraktionen starkt om en man har den moraluppfattningen. Det har inget med "allmän moral" att göra, utan med min uppfattning om vad jag vill ha.

Att ha moraluppfattningen "Det man inte vet lider man inte av" är ett slippery slope, vad mer kan jag inte lita på i det läget?
  • Anonym (Hypatia)
    Anonym (man) skrev 2020-02-11 14:02:52 följande:
    Nej, målet är inte bara att hålla ihop resten av livet, målet är att hålla ihop med VÄRDIGHET. Att hålla ihop genom att ljuga, smussla, se mellan fingrarna, stoppa huvudet i sanden, etc... är totalt värdelöst. I så fall ä'r det bättre att bryta upp och ha ett bättre och ärligare förhållande med någon annan.
    Jag håller väldigt mycket med om det du skriver i den här tråden. Det är redigt och väl uttryckt. Sorterar upp i ett träsk som verkar vara ganska ogenomtänkt för många.
  • Anonym (man)
    Anonym (Hypatia) skrev 2020-02-11 18:00:49 följande:
    Jag håller väldigt mycket med om det du skriver i den här tråden. Det är redigt och väl uttryckt. Sorterar upp i ett träsk som verkar vara ganska ogenomtänkt för många.
    Tack Skål
Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...