• Fri 4 Mar 2022 15:35
    7665 visningar
    68 svar
    68
    7665

    Vill du att Sverige ska gå med i Nato?

    En del vill se en anti-Putin-pakt ? andra vill att Sverige går med i Nato. Skeptikerna menar dock att det skulle påverka det säkerhetspolitiska läget negativt om vi bröt den svenska neutralitetsprincipen. 

    Vad tycker du? Borde Sverige gå med i Nato?


    Bonusfråga: Har du ändrat inställning till Nato efter senaste tidens händelser i Ukraina?

    Skriv gärna och berätta hur era tankar går!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att Sverige ska gå med i Nato?
  • Sun 13 Mar 2022 20:27
    #51
    +2
    Anonym (Nej (annan lösning)) skrev 2022-03-13 20:10:46 följande:
    Det mumlet är starkt daterat till Trump. Den gruppen väljare gillar USA nu, de gillade även USA under Obama. Så NATO-inställningen skiftar rejält med sittande president i USA för den gruppen. 
    Inte alls, det har alltid funnits en stark skepsis, för att inte säga hat, mot USA och Nato från vänstersidan i svensk politik. Det har inget att göra med vilken president som sitter.
  • Sun 13 Mar 2022 20:29
    #52
    +1
    Embla twopointoh skrev 2022-03-13 19:25:30 följande:
    Jag tror inte alls okritiskt att allt han säger är vad han egentligen menar/vill.

    Att ha megalomani är inte samma sak som att vara galen, i alla fall inte vad jag lägger i ordet "galen".
    Jo om megalomanin kombineras med att starta oprovocerat krig i dessa tider är det att vara galen.
  • Sun 13 Mar 2022 20:51
    #53
    Anonym (Nej (annan lösning)) skrev 2022-03-13 20:10:46 följande:
    Det mumlet är starkt daterat till Trump. Den gruppen väljare gillar USA nu, de gillade även USA under Obama. Så NATO-inställningen skiftar rejält med sittande president i USA för den gruppen. 
    Visst målades Trump ut som Satan själv, men USA-aversionen sitter djupare än så, det är spåren från 1968 som sitter i. Du var gissningsvis inte med då. Det var jag.
  • Sun 13 Mar 2022 22:54
    #54
    Tecum skrev 2022-03-13 19:13:20 följande:
    Men du och FG ...
    Varsågod!

    Här får du en pusselbit till för att förstå vad som pågår:

    tass.com/politics/1407587

    The modern Ukraine was entirely created by Communist Russia, Russian President said. 

    .
    sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainska_folkrepubliken
  • Mon 14 Mar 2022 11:58
    #55

    Gunnar Wetterberg säger sig fortfarande vela fram och tillbaka men han argumentation i artikeln leder bar till en enda slutsats: Sverige in i Nato så fort som möjligt.

    www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/anfallet-pa-ukraina-far-mig-att-vackla-om-nato/


    "Det kusliga är att Ukrainas säkerhetspolitiska läge i ett par viktiga avseenden är skrämmande likt det svenska. Sverige har inte heller bombplan. Det svenska flygvapnet skulle ha svårt att freda landets luftrum någon längre tid. Om Sverige skulle behöva slå ut invaderande styrkor, om Sverige skulle behöva upprätthålla ett flygförbud, så skulle vi också vara tvungna att vädja till omvärlden. Och då skulle omvärlden tvingas göra samma avvägningar som i Ukrainas fall. 

    Det är möjligt att utfallet skulle bli annorlunda. Sverige är medlem av EU, det finns avtal om samarbete med Nato och med viktiga Natomedlemmar. Sverige ligger närmare Natos kärnområde än vad Ukraina gör. Kanske skulle Sverige få det militära stöd som Ukraina just nu verkar be förgäves om. 

    Men det är inte säkert. Kärnvapenhotet skulle återkomma. Natos medlemmar skulle vara tvungna att göra samma krassa avvägning som de nu gjort - och hur mycket är då dagens sympati och utfästelser värda?"

  • Mon 14 Mar 2022 12:07
    #56
    Tecum skrev 2022-03-13 19:13:20 följande:
    Men du och FG tror ju på det Putin säger om folkmord och att han vill skydda den ryska minoriteten i Ukraina och det är inget annat än att gå hans ärende. Han tror inte alls att det sker ett folkmord, allt är ju lögner och dimridåer avsett för hemmafronten för att dölja det verkliga syftet, att återupprätta det sovjetiska imperiet och kalla det ryskt istället. Sak samma med det påhittade Natohotet.  Att visa omtanke om ett folk innebär inte att utsätta dem för krig, sanktioner och isolering. Han saknar omtanke och empati, ser sitt folk som kanonmat och redskap för sitt storhetsvansinne. Ungefär som forna tiders tsarer.

    För att förstå och besegra Putin måste man förstå hans storhetsvansinne, att allt handlar om makt och att det är en sjuk människa som styr Ryssland. Att ge honom rätt i hans syn på världen har motsatt effekt.
    Jag håller med de bägge två, Flash  och Embla. Att förstå hur någon tänker och resonerar är inte samma sak som att hålla med.

    Däremot är det tydligt att du applicerar din egen moral på både Putin och dina meningsmotståndare och lägger därtill en moralism. "Tycker du att detta är att göra gott?" (typ) för att skapa dåligt samvete.

    I samma sekund som du tänker på Putin som galen och sjuk gör du ett stort misstag. Han är så långt ifrån galen och sjuk man kan komma. Det hade varit mycket bra om han vore galen eller sjuk därför att det hade betytt att han skulle bli avsatt i närtid. Men nu är han inte det. Tvärtom.

    För att förstå det här måste du försöka tänka bortanför dina egna värderingar, moral och etik.
  • Mon 14 Mar 2022 12:13
    #57
    Flash Gordon skrev 2022-03-13 16:35:17 följande:

    Och ifall någon har missat det så påminner Natos generalsekreterare Stoltenberg än en gång att det finns inga garantier för att Sverige får militär hjälp från Nato.

    Han säger det rakt ut. Om man inte lyssnar och inte tror på det så får man skylla sig själv.
    .

    www.vk.se/2022-03-04/nato-sverige-med-i-alla-konsultationer-om-kriget

    Sverige är en väldigt nära partner till Nato. Vi övar tillsammans och utbildar tillsammans. Det är viktigt för Nato och viktigt för Sverige. Men Sverige omfattas inte av artikel 5. Sverige omfattas inte av den kollektiva säkerhetsgarantin som gäller för alla Nato-länder. Det är skillnad på att vara medlem eller inte, säger Stoltenberg.

    .
    Det finns inget som helst argument för att INTE gå med i Nato.

    Nu gör vi Nato till en valfråga till valet i september.


    Magdalena sa själv i någon av de första presskonferenserna att det inte kommer att handla om folkomröstning. Vi går med när politikerna är eniga om det, tror jag, och oavsett vad opinionen säger.

    I Finland spekuleras det om att de kommer lämna in ansökan om några månader och gör dem det kommer vi göra det också. Det är något vi måste göra tillsammans.

    Tror att det vore olyckligt att göra det till en valfråga därför att det skulle lämna öppet för splittringar i en tid då vi behöver vara eniga. Därtill kommer att jag hellre vill att politikerna diskuterar hur upprustningen av försvaret, vården och infrastrukturen ska finansieras.  Liksom hur vi ska öka självförsörjningen inom en rad områden. Det kommer inte att vara så enkelt som M hävdar att "det finns utrymme för det idag utan skattehöjningar".
  • Mon 14 Mar 2022 16:02
    #58
    LadyJane skrev 2022-03-14 12:13:54 följande:
    Magdalena sa själv i någon av de första presskonferenserna att det inte kommer att handla om folkomröstning. Vi går med när politikerna är eniga om det, tror jag, och oavsett vad opinionen säger.

    I Finland spekuleras det om att de kommer lämna in ansökan om några månader och gör dem det kommer vi göra det också. Det är något vi måste göra tillsammans.

    Tror att det vore olyckligt att göra det till en valfråga därför att det skulle lämna öppet för splittringar i en tid då vi behöver vara eniga. Därtill kommer att jag hellre vill att politikerna diskuterar hur upprustningen av försvaret, vården och infrastrukturen ska finansieras.  Liksom hur vi ska öka självförsörjningen inom en rad områden. Det kommer inte att vara så enkelt som M hävdar att "det finns utrymme för det idag utan skattehöjningar".
    Nä, en folkomröstning behövs inte även om vi hade en sådan om EU-medlemskap men någon slags demokratisk förankring behöver frågan.

    I princip kan nuvarande riskdag besluta om att ansöka. Den är framröstad av folket. En ansökan skulle vara demokratiskt förankrad. Men Nato har nog aldrig varit något folk tänkt på när de lagt sin röst så många kanske "röstat fel" i förhållande till vad det partiet man röstat på tycker om Nato.

    Bättre då att ta in frågan i valet 2022 så att folk är medvetna om den när de väljer parti. Skulle det sedan vara så att de partier som är FÖR får mer än 50% - ja, då ansöker vi. Annars tvärtom.

    .
    Det du förespråkar är vad Socialdemokraterna kommer att förespråka. Att inte tala om frågan överhuvudtaget. De är splittrade i frågan och i huvudsak i otakt med folkopinionen. Därför kommer de att göra allt de kan för att slippa tvingas ta öppet ställning.
  • Anonym (friav­al)
    Mon 14 Mar 2022 16:46
    #59

    Frågan borde snarare vara vill vi att Sverige ska förbli en fritt land eller ska vi bli en sovjetstat som lyder under putin?

    När Putin är klar med ukraina står vi på tur. Vi måste gå med i NATO men S vill ju inte, kanske dom hällre vill bli en sovjetstat? man kan ju tro det 

  • Mon 14 Mar 2022 17:17
    #60
    -1 +1
    LadyJane skrev 2022-03-14 12:07:47 följande:
    Jag håller med de bägge två, Flash  och Embla. Att förstå hur någon tänker och resonerar är inte samma sak som att hålla med.

    Däremot är det tydligt att du applicerar din egen moral på både Putin och dina meningsmotståndare och lägger därtill en moralism. "Tycker du att detta är att göra gott?" (typ) för att skapa dåligt samvete.

    I samma sekund som du tänker på Putin som galen och sjuk gör du ett stort misstag. Han är så långt ifrån galen och sjuk man kan komma. Det hade varit mycket bra om han vore galen eller sjuk därför att det hade betytt att han skulle bli avsatt i närtid. Men nu är han inte det. Tvärtom.

    För att förstå det här måste du försöka tänka bortanför dina egna värderingar, moral och etik.
    Vet inte hur det är med dig, men de andra påstår ju att Putin tror att han hjälper ryssarna i Ukraina, att det pågår ett folkmord, att landet styrs av nazister som hotar Ryssland. Allt detta är lögner för hemmafronten, det är inget som Putin tror. Rent ekonomiskt är kriget rent vansinne för Ryssland, jag orkar inte dra det igen för den som inte vill förstå gör det inte oavsett hur tydlig man är.
    Rent militärt är det också misslyckat, det kostar material och människoliv varje dag och även efter segern kommer stora resurser fortsatt att vara uppbundna.
    Hans stöd hos egna befolkningen ska vi bara inte tala om och han måste hela tiden vakta så ingen av hans närmaste försöker avsätta honom. Han måste regera med en terrorregim a la Stalin för att sitta kvar.
    Hans taktik (eller snarare behov) att omge sig med jasägare har också visat sig kostsamt. Hans säkerhetsrådgivare har sagt var de tror Putin vill höra, att Ukraina skulle rasa samman på några dagar. Nu ser vi hur klokt det var att lyssna på dem... 
    Sammantaget visar detta en man som lever i sin egen värld, har fixa ideér, storhetsvansinne och bristande konsekvenstänk. Klart fall av psykisk störning. Precis som, hos Trump.

    Men jag håller med dig om Natomedlemskapet, det är en ickefråga som inte behöver debatteras och inte hör hemma i valrörelsen. Det som händer är att S håller på att vänja sina kärntrupper vid tanken på att vi snart ska gå med. Ansökan är förmodligen redan färdigskriven och när Finland ansöker gör vi det också. 
  • Mon 14 Mar 2022 21:21
    #61
    Vad Putin vill ...

    www.expressen.se/nyheter/sa-planerar-putin--att-straffa-sverige/ 

    .
    Vad vill Ryssland uppnå med de här hoten?

    - Att vi ska bli rädda och huka, särskilt att vi ska sluta att tala om Natomedlemskap. 
  • Thu 17 Mar 2022 14:38
    #62

    Hoppla hoppla! Nu går det undan. Den här omröstningen visste jag inte ens om.

    Sveriges Riksdag röstar alltså FÖR en Natooption och är halvvägs till att rösta "ja" till Natomedlemskap. Det är SD och /eller S som måste ändra sig om medlemskap och där har SD visat sig vara öppna för ett byte.

    .
    twitter.com/hanifbali/status/1504112435137024003

    Riksdagen körde precis över S, V och MP och röstade för en Natooption. Samtidigt stoppades medlemskap i Nato av S, V, MP och SD.

  • Wed 20 Apr 2022 13:21
    #63
    Tecum skrev 2022-03-14 17:17:19 följande:
    Vet inte hur det är med dig, men de andra påstår ju att Putin tror att han hjälper ryssarna i Ukraina, att det pågår ett folkmord, att landet styrs av nazister som hotar Ryssland. Allt detta är lögner för hemmafronten, det är inget som Putin tror. Rent ekonomiskt är kriget rent vansinne för Ryssland, jag orkar inte dra det igen för den som inte vill förstå gör det inte oavsett hur tydlig man är.
    Rent militärt är det också misslyckat, det kostar material och människoliv varje dag och även efter segern kommer stora resurser fortsatt att vara uppbundna.
    Hans stöd hos egna befolkningen ska vi bara inte tala om och han måste hela tiden vakta så ingen av hans närmaste försöker avsätta honom. Han måste regera med en terrorregim a la Stalin för att sitta kvar.
    Hans taktik (eller snarare behov) att omge sig med jasägare har också visat sig kostsamt. Hans säkerhetsrådgivare har sagt var de tror Putin vill höra, att Ukraina skulle rasa samman på några dagar. Nu ser vi hur klokt det var att lyssna på dem... 
    Sammantaget visar detta en man som lever i sin egen värld, har fixa ideér, storhetsvansinne och bristande konsekvenstänk. Klart fall av psykisk störning. Precis som, hos Trump.

    Men jag håller med dig om Natomedlemskapet, det är en ickefråga som inte behöver debatteras och inte hör hemma i valrörelsen. Det som händer är att S håller på att vänja sina kärntrupper vid tanken på att vi snart ska gå med. Ansökan är förmodligen redan färdigskriven och när Finland ansöker gör vi det också. 
    Håller helt med dig... både om Putin och om Natomedlemskapet. Jag tror också att det kostar att hålla sig kvar, för Putin. Tyvärr så har han ju tillskansat sig ganska mycket pengar, som kan räcka ett tag. 
  • Anonym (onska­n segrar alltid på kort sikt)
    Wed 20 Apr 2022 14:40
    #64
    Tecum skrev 2022-03-14 17:17:19 följande:
    Vet inte hur det är med dig, men de andra påstår ju att Putin tror att han hjälper ryssarna i Ukraina, att det pågår ett folkmord, att landet styrs av nazister som hotar Ryssland. Allt detta är lögner för hemmafronten, det är inget som Putin tror. Rent ekonomiskt är kriget rent vansinne för Ryssland, jag orkar inte dra det igen för den som inte vill förstå gör det inte oavsett hur tydlig man är.
    Rent militärt är det också misslyckat, det kostar material och människoliv varje dag och även efter segern kommer stora resurser fortsatt att vara uppbundna.
    Hans stöd hos egna befolkningen ska vi bara inte tala om och han måste hela tiden vakta så ingen av hans närmaste försöker avsätta honom. Han måste regera med en terrorregim a la Stalin för att sitta kvar.
    Hans taktik (eller snarare behov) att omge sig med jasägare har också visat sig kostsamt. Hans säkerhetsrådgivare har sagt var de tror Putin vill höra, att Ukraina skulle rasa samman på några dagar. Nu ser vi hur klokt det var att lyssna på dem... 
    Sammantaget visar detta en man som lever i sin egen värld, har fixa ideér, storhetsvansinne och bristande konsekvenstänk. Klart fall av psykisk störning. Precis som, hos Trump.

    Men jag håller med dig om Natomedlemskapet, det är en ickefråga som inte behöver debatteras och inte hör hemma i valrörelsen. Det som händer är att S håller på att vänja sina kärntrupper vid tanken på att vi snart ska gå med. Ansökan är förmodligen redan färdigskriven och när Finland ansöker gör vi det också. 
    Håller med om det mesta du skriver förutom Natomedlemskapet. Tror fast på att det blir bäst för Sverige att fortsätta som nu och inte låta oss påverkas av Finland.
    Jag tror vi riskerar ännu mer om vi går med och även resten av världen. Vi rusar in i något väldigt ogenomtänkt och agerar utifrån rädsla istället vilket kan få väldigt obehagliga konsekvenser. Tror tyvärr att sossarna dras med för att samla valpoäng också. De har ingen ryggrad längre och är inte ens socialdemokrater.
  • Wed 20 Apr 2022 14:53
    #65
    Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt) skrev 2022-04-20 14:40:06 följande:
    Håller med om det mesta du skriver förutom Natomedlemskapet. Tror fast på att det blir bäst för Sverige att fortsätta som nu och inte låta oss påverkas av Finland.
    Jag tror vi riskerar ännu mer om vi går med och även resten av världen. Vi rusar in i något väldigt ogenomtänkt och agerar utifrån rädsla istället vilket kan få väldigt obehagliga konsekvenser. Tror tyvärr att sossarna dras med för att samla valpoäng också. De har ingen ryggrad längre och är inte ens socialdemokrater.
    Men tycker du inte att Sverige hamnar i en konstig och utsatt position om Finland går med men inte vi?

    Vi är redan i en utsatt position och ju starkare försvar vi har, desto större risk att Putin använder kärnvapen mot oss. Det gäller i än högre grad om vi inte är med i Nato. Och med en sinnessjuk person med tillgång till kärnvapen nära oss behöver vi all hjälp vi kan få.
  • Anonym (onska­n segrar alltid på kort sikt)
    Wed 20 Apr 2022 15:36
    #66
    Tecum skrev 2022-04-20 14:53:30 följande:
    Men tycker du inte att Sverige hamnar i en konstig och utsatt position om Finland går med men inte vi?

    Vi är redan i en utsatt position och ju starkare försvar vi har, desto större risk att Putin använder kärnvapen mot oss. Det gäller i än högre grad om vi inte är med i Nato. Och med en sinnessjuk person med tillgång till kärnvapen nära oss behöver vi all hjälp vi kan få.
    Jo visserligen men att bli intvingad i så stora och avgörande frågor för att någon annan gör val, är jag inte mycket för. Jag tror på att ryggrad och att vi står fast vid våra grundbeslut. Tror faktiskt att det är farligare för omvärlden om vi går med eftersom det kan få Putin att agera på ren illvilja och få extrema konsekvenser. Han har ju redan hotat och han kommer att agera därefter.

    Jag tror att vi kommer att få beskydd även om vi står utanför med tanke på hur dåligt det är för övriga Natoländer om vi blir invaderade och särskilt Finland.
  • Fri 22 Apr 2022 21:54
    #67
    Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt) skrev 2022-04-20 15:36:09 följande:
    Jo visserligen men att bli intvingad i så stora och avgörande frågor för att någon annan gör val, är jag inte mycket för. Jag tror på att ryggrad och att vi står fast vid våra grundbeslut. Tror faktiskt att det är farligare för omvärlden om vi går med eftersom det kan få Putin att agera på ren illvilja och få extrema konsekvenser. Han har ju redan hotat och han kommer att agera därefter.

    Jag tror att vi kommer att få beskydd även om vi står utanför med tanke på hur dåligt det är för övriga Natoländer om vi blir invaderade och särskilt Finland.
    www.dn.se/sverige/dns-kallor-inga-sakerhetsgarantier-fran-usa-innan-nato-medlemskap/

    "Beslutar sig Sverige och Finland för att gå med i Nato stöds det av alla de 30 Nato-medlemmarna, och inom tre till sex månader kan processen vara klar.

    USA kommer dock inte att ge några säkerhetsgarantier innan Sverige är fullvärdig medlem.


    Det framgår av de kontakter som svenska regeringen haft med USA och övriga Nato-länder, enligt DN:s källor.

    ...


    – Finland saktar nu ner sin process, medan Sverige ökar farten så att bägge får möjlighet, om så beslutas, att söka medlemskap samtidigt, säger en av DN:s källor i det svenska regeringskansliet.


    Samtidigt har Ryssland – liksom inför varje tidigare utvidgning av Nato – hotat med olika motåtgärder. Att Ryssland skulle ge sig på Finland och Sverige militärt mitt under sitt krig i Ukraina bedöms som osannolikt av Nato.


    Sverige har ändå försökt få någon form av garanti om skydd under ansökningsprocessen från Natos viktigaste medlemsland, USA. I veckan har statssekreteraren i USA:s försvarsdepartement Pentagon Colin Kahl fört samtal med regeringarna i Stockholm och Helsingfors.


    – Han gjorde klart att USA:s säkerhetsgarantier inte gäller under ansökningsprocessen, utan de gäller först vid fullt medlemskap, säger en av DN:s källor."

    Samtidigt finns det gamla säkerhetssamarbeten för Sverige med USA och UK.

    Hur det förhåller sig kan egentligen bara de faktiska omständigheterna vid en ansökan och en samtidig aggression från rysk sida visa.

  • Sun 1 May 2022 20:25
    #68
    -1
    Det talas så vackert om att kriget mellan Ryssland och Ukraina samt NATO-frågan är en kamp mellan demokrati och diktatur.
    Därför kan alla etiska aspekter om västs egna krigsbrott mm läggas åt sidan. Beslut skall tas utifrån sk säkerhetspolitiska aspekter som ingen får debattera eller ifrågasätta.
    Ryssland och Ukraina kör över sina befolkningar med lagar, fängslande och förbud. Här kör man rätt och slätt över alla med hjälp av både medier, politiker och ekonomisk styrka.
    Både öst och väst kör rakt över sina befolkningar totalt men den senare gör det effektivare och utan fängelser. Inte för att väst är godare utan för att de kan köra över och styra dem utan att de behöver tystas. De som protesterar hörs ändå inte eftersom ordets omfattning regleras av storleken på kapital i vår del av världen.
    Fuck NATO
Svar på tråden Vill du att Sverige ska gå med i Nato?