• Anonym (Emelie)

    Ge barnet sin arbetsmobil.

    Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

    Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

    Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

    Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

    Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

    Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

  • Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-01 23:45:00 följande:
    Klart man kan köra 50 på 30-väg. Men det är fortfarande olagligt och om man åker fast får man indraget körkort. 

    Man också misshandla grannen, eller för den delen slå ihjäl sin granne. Men det är också olagligt. 

    Du verkar inte förstå vad som är lagligt och vad som är olagligt. Regler lagar är tydligen inget du behöver följa. 
    Som sagt det återstår ännu friskvården, ska man ta ifrån den om man använder den för lite? samma kostnad som mobilen.

    Jag har rätt att plocka ut en mobil, det menas inte att jag måste använda den om jag har alternativ. lagen berättar även att jag kan ta med den hem och får användas för privat bruk.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 00:08:18 följande:
    Som sagt det återstår ännu friskvården, ska man ta ifrån den om man använder den för lite? samma kostnad som mobilen.

    Jag har rätt att plocka ut en mobil, det menas inte att jag måste använda den om jag har alternativ. lagen berättar även att jag kan ta med den hem och får användas för privat bruk.
    Du blandar äpplen och päron. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-02 00:21:46 följande:
    Du blandar äpplen och päron. 
    Lika kostnader. Vi har även massage 1 ggr i veckan, ska bara dom som har lite ont få ta denna friskvård.
    Vi har även företagskort där jag får bjuda kund på lunch, samtidigt som jag själv äter gratis över denna affärsförbindelse. 

    Vet inte hur mycket jag ska ta upp som är skattefritt o används i större kostnad än själva mobil kostnaden.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 00:34:04 följande:
    Lika kostnader. Vi har även massage 1 ggr i veckan, ska bara dom som har lite ont få ta denna friskvård.
    Vi har även företagskort där jag får bjuda kund på lunch, samtidigt som jag själv äter gratis över denna affärsförbindelse. 

    Vet inte hur mycket jag ska ta upp som är skattefritt o används i större kostnad än själva mobil kostnaden.
    Du blandar fortfarande äpplen och päron. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-02 11:55:16 följande:
    Du blandar fortfarande äpplen och päron. 
    Äsch det är ingen skillnad, ta en företagare, man har gratis internet för hela familjen när man driver företaget hemifrån osv. fortsatt om man har en bil med reseavdrag, ligger barnens skola efter samma väg kan man passa på släppa av barnen o fortsätta till kund, ha samma reseavdrag även om man kombinera privat o arbete. finns tusen o en olika förmåner man kan använda för privat vinning.

    När man lärt sig hur allting fungerar, kan man använda sig av detta.

    Eller ännu lättare exempel, en hantverkare kan köra hem servicebilen, använda den tur o retur arbetsplats o hem, bara man undviker kontor som första/sista anhalt. dvs företaget betalar resekostnaderna för anställd helt lagligt. Detta är mycket större kostnad än själva mobilen.

    Mycket hänger på okunskap. Var därför Eva åt av äpplet, lura sedan Adam att göra det samma.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 16:44:14 följande:
    Äsch det är ingen skillnad, ta en företagare, man har gratis internet för hela familjen när man driver företaget hemifrån osv. fortsatt om man har en bil med reseavdrag, ligger barnens skola efter samma väg kan man passa på släppa av barnen o fortsätta till kund, ha samma reseavdrag även om man kombinera privat o arbete. finns tusen o en olika förmåner man kan använda för privat vinning.

    När man lärt sig hur allting fungerar, kan man använda sig av detta.

    Eller ännu lättare exempel, en hantverkare kan köra hem servicebilen, använda den tur o retur arbetsplats o hem, bara man undviker kontor som första/sista anhalt. dvs företaget betalar resekostnaderna för anställd helt lagligt. Detta är mycket större kostnad än själva mobilen.

    Mycket hänger på okunskap. Var därför Eva åt av äpplet, lura sedan Adam att göra det samma.
    Di blandar återigen äpplen och päron. För att tala om din okunskap. 
  • Anonym (Mimmi)

    Hade jag fått nys om att någon beter sig som ts så hade jag definitivt kontaktat ts arbetsgivare.

  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-02 17:45:05 följande:

    Hade jag fått nys om att någon beter sig som ts så hade jag definitivt kontaktat ts arbetsgivare.


    Ni har helt enkelt missat hur framtiden utvecklats.

    För att göra det enkelt att googla, kolla upp just googel anställda, dessa får gratis frukost, lunch, snacks, uppskattad kostnad för googel ca 400 milj på enbart, bjuda sina anställda på maten, sedan har dom fler förmåner.

    Liknande har Svenska googel anställda, samt svenska företag använder liknande metoder för sina anställda att få förmåner, vinna över bra anställda och få dessa att trivas via extra förmåner. en mobil är den minsta kostnaden, bland dessa skattefria förmåner. Checka upp nästa gång ni söker jobb, ställ krav o du kommer mest troligt få dessa.
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-02 18:18:16 följande:

    Det är ju tur ts, att du inte är egen företagare. 


    Har du checka upp gooel anställda ännu? gratis frisör.
    Jag har själv fått komma in på rundtur i världens bästa arbetsplats, via mitt arbete.
    Du kommer se att att en mobil är ingen kostnad, skulle jag vara egen o lyckas få en bra anställd för en gratis mobil hade jag anställt hen på engång.
    Nu är det inte så lätt med bara en mobil, oftast har dom fler krav.

    Men men jag har nu lärt er något nytt. allt handlar inte bara om lön, förmåner väger tungt även dessa när man anställer.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 19:45:27 följande:
    Har du checka upp gooel anställda ännu? gratis frisör.
    Jag har själv fått komma in på rundtur i världens bästa arbetsplats, via mitt arbete.
    Du kommer se att att en mobil är ingen kostnad, skulle jag vara egen o lyckas få en bra anställd för en gratis mobil hade jag anställt hen på engång.
    Nu är det inte så lätt med bara en mobil, oftast har dom fler krav.

    Men men jag har nu lärt er något nytt. allt handlar inte bara om lön, förmåner väger tungt även dessa när man anställer.
    Alltså, en mobil som man få låna av företag är till en själv. Inte för att ens dotter eller son ska få den. 

    Nej, du har inte lärt mig någonting. Det enda du har visat är att du inte förstår dog på lagar och regler och tror att allt är gratis. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-02 19:52:36 följande:
    Alltså, en mobil som man få låna av företag är till en själv. Inte för att ens dotter eller son ska få den. 

    Nej, du har inte lärt mig någonting. Det enda du har visat är att du inte förstår dog på lagar och regler och tror att allt är gratis. 
    Förklara googel anställdas lagar o regler , jag har varit i sthlm personligen, fick lunch, blev visad att det fanns chips, godis, även glass utöver frukost o lunch.
    Chips/godsaker låg lite undanskymt i låder, men dom drog ut o visa, spela ingen roll om man tog två eller tre, det kunde ge negativt resultat på kroppsformen.

    Allt handlar om arbetsgivaren, vill jag anställa ge förmån som mobil, är det mycket billigt, det är direkta avdrag på mobilkostnader, inkl att man lyfter momsen, dvs 25% mindre kostar mobilen företagaren, man köper även mobilen med oskattade pengar via företaget. då mer än 50% billigare än en privat person.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 20:03:48 följande:
    Förklara googel anställdas lagar o regler , jag har varit i sthlm personligen, fick lunch, blev visad att det fanns chips, godis, även glass utöver frukost o lunch.
    Chips/godsaker låg lite undanskymt i låder, men dom drog ut o visa, spela ingen roll om man tog två eller tre, det kunde ge negativt resultat på kroppsformen.

    Allt handlar om arbetsgivaren, vill jag anställa ge förmån som mobil, är det mycket billigt, det är direkta avdrag på mobilkostnader, inkl att man lyfter momsen, dvs 25% mindre kostar mobilen företagaren, man köper även mobilen med oskattade pengar via företaget. då mer än 50% billigare än en privat person.
    Återigen visar du att du inte förstår lagar och regler ang förmåner. Tur du inte är egenföretagare. 
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-10-02 20:13:08 följande:
    Återigen visar du att du inte förstår lagar och regler ang förmåner. Tur du inte är egenföretagare. 
    Googel Sverige går under samma lagar och regler, precis som ditt företag. ni har samma villkor o lagar att lyckas här hemma.
  • Anonya
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 20:03:48 följande:
    Förklara googel anställdas lagar o regler , jag har varit i sthlm personligen, fick lunch, blev visad att det fanns chips, godis, även glass utöver frukost o lunch.
    Chips/godsaker låg lite undanskymt i låder, men dom drog ut o visa, spela ingen roll om man tog två eller tre, det kunde ge negativt resultat på kroppsformen.

    Allt handlar om arbetsgivaren, vill jag anställa ge förmån som mobil, är det mycket billigt, det är direkta avdrag på mobilkostnader, inkl att man lyfter momsen, dvs 25% mindre kostar mobilen företagaren, man köper även mobilen med oskattade pengar via företaget. då mer än 50% billigare än en privat person.

    Men det är väldigt stor skillnad på ett privat, framgångsrikt företag som du kallar bästa arbetsgivaren och en statlig myndighet eller ett statligt företag! Det går liksom inte att jämföra. Alla arbetsplatser har inte samma regler och det är inget konstigt. 

    Och jo, du har lärt mig något, men inte det du tror utan tyvärr att en del har ett mycket rymligt samvete, tycker det är okej att 10-åringar har de dyraste och nyaste mobilerna och att vissa är helt oemottagliga för argument, trots att så gott som alla andra har motsatta åsikter. 

  • Anonym (Ont i ögonen)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 21:14:11 följande:
    Googel Sverige går under samma lagar och regler, precis som ditt företag. ni har samma villkor o lagar att lyckas här hemma.
    Men för h-te! Företaget heter Google! 
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.