• Anonym (Förkrossad)

    Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

    Hej. 
    Ja skäms otroligt mycket då jag tror att jag missuppfattat försäkringskassan. 
    Ja är föräldrarledig från mitt vanliga jobb mellan 7-16 och har då tagit ut fp. Eftersom jag inte kunnat jobba, pga allt blivit så mycket dyrare så blev jag tvungen att ta ett extra jobb nattetid och trodde då att jag hade rätt till att ta ut fp dagtid eftersom jag är hemma med barnet då. Men nu inser jag att jag har förmodligen förstått allt fel och är nu livrädd att "åka dit" på det . Jag har slutat tagit ut fp men är livrädd att dom ska kolla upp mig nästa år när min årsinkomst kommer va hög. Kan dom göra det ? Någon som har ett säkert svar, jag kan inte ens sova på nätterna längre för att jag är livrädd att jag ska hamna i fängelse.
    Mvh en helt förstörd mamma

  • Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (HR) skrev 2022-10-10 08:11:05 följande:
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

    Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

    Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

    På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

    Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

    Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
    Tack för ett vettigt och väl formulerat inlägg.

    Resonemangen och logiken bakom reglerna är ju som sagt fullständigt vanvettiga.

    Hos "oss" fortsätter vi nog att göra som vi alltid har gjort dock o sover gott om natten, med hedern i behåll.

    Den enda sunda logiken är att man har 100% ersättning för VAB om man är hemma och avstår förvärvsarbete i 8tim, vilket motsvarar en normal arbetsdag.
    Vad som sen sker övriga dygnet hör inte ihop på något sätt....

    Skönt att detta vansinne är så enkelt att komma runt och att man har en vettig arbetsgivare som resonerar sunt.
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 14:58:14 följande:
    Tack för ett vettigt och väl formulerat inlägg.

    Resonemangen och logiken bakom reglerna är ju som sagt fullständigt vanvettiga.

    Hos "oss" fortsätter vi nog att göra som vi alltid har gjort dock o sover gott om natten, med hedern i behåll.

    Den enda sunda logiken är att man har 100% ersättning för VAB om man är hemma och avstår förvärvsarbete i 8tim, vilket motsvarar en normal arbetsdag.
    Vad som sen sker övriga dygnet hör inte ihop på något sätt....

    Skönt att detta vansinne är så enkelt att komma runt och att man har en vettig arbetsgivare som resonerar sunt.
    Jag försöker verkligen förstå ditt resonemang. Men jag ha verkligen svårt att förstå varför du tycker att du ska kunna få ut 150% betalt för en dag då du inte jobbar (förvärvsarbetar) 150%. VAB är ju till för att ersätta ditt inkomstbortfall då du måste vara hemma och vårda ditt barn. Om du gör som du gör och först tar hel VAB för den tiden du anser skulle ha varit din vanliga arbetstid. Och sen ändå går och jobbar säg 16-20 på kvällen och även får lön för de timmarna. Då har du fått full ersättning för VAB + lön för de fyra timmarna du gjorde på kvällen. Alltså 150% betalt. Och 100% av de är skattepengar. Kan inte förstå hur du tycker att det är rätt och riktigt. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-10 15:34:58 följande:
    Om du gör som du gör och först tar hel VAB för den tiden du anser skulle ha varit din vanliga arbetstid. Och sen ändå går och jobbar säg 16-20 på kvällen och även får lön för de timmarna. Då har du fått full ersättning för VAB + lön för de fyra timmarna du gjorde på kvällen. Alltså 150% betalt. Och 100% av de är skattepengar. Kan inte förstå hur du tycker att det är rätt och riktigt. 
    Jag har förstått att du har exceptionellt svårt att greppa detta.

    Men om jag först skulle jobba mina vanliga 8tim och sen ytterligare 4tim utöver det, då skulle jag ha "mer än 100% betalt för det".
    Jobbar man 12 timmar så har man mer betalt än om man jobbar bara 8 timmar.
    Har man sen ett vettigt kollektivavtal så är ju dessa 4tim på kvällen värda betydligt mer än den vanliga arbetstiden, det blir nog överkurs här..

    Men jag gör ett räkneexempel ändå. Vanliga arbetstiden ger ca: 1500:-/dag, 4tim övertid på det ger enligt mitt kollektivavtal ger straxt över 2000:-, alltså totalt 3500:- den dagen.
    Är jag hemma under dagtid med sjuka barn så får jag ett avdrag på min månadslön från arbetsgivaren på 1500:-, men istället in 1200:- från VAB, samt oförändrat 2000:- för övertiden. Alltså bara ett tapp på 300:- eftersom VAB enbart ger 80% av den ordinarie arbetstiden, som sen blir en totalt på 3200:- den dagen.
    Skulle vi anamma FKs sjuka logik så skulle totalen för dagen bli avsevärt lägre, ingen skull då vara intresserad av att ställa upp och komma in o jobba en kväll efter att man varit hemma på dagen.

    VABen är ju till för att täcka förlust av inkomst tiden man avstår att arbeta för att istället stanna hemma ock ta hand om sina sjuka barn.
    Så om jag nu stannar hemma och tvingas avstå arbete i 8tim, då är det fullt logiskt och rimligt att FK via VAB ersätter dessa 8tim.
    Det är ju dessa timmar jag hela tiden hävdat att det är sund logik att FK ersätter, vad jag sen gör senare eller tidigare samma dag hör inte till saken.

    Nu är ju detta en ickefråga i mitt fall eftersom arbetsgivaren anser detta sunt förnuft och självklart.
    De väljer att "halka" med fingret på tangentbordet och bokföra dessa övertidstimmar på kvällen en annan dag samma månad när man inte varit hemma med sjuka barn.
    Vilket ger att jag får VAB för tiden jag är hemma med sjuka barn och jag får betalt för min övertid. Arbetsgivaren har aldrig problem med att hitta folk som ställer upp på övertid, alla är nöjda o glada, allt är frid o fröjd.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-10 15:34:58 följande:
    Jag försöker verkligen förstå ditt resonemang. Men jag ha verkligen svårt att förstå varför du tycker att du ska kunna få ut 150% betalt för en dag då du inte jobbar (förvärvsarbetar) 150%.
    Det är helt ok med de resonemanget att anse att det är ingenting värt att vara hemma med sjuka barn i 8tim?
    Det man gör i sitt eget hem är inte arbete?
    Så har man möjlighet att skjuta hela sitt arbetspass 8tim så att man först är hemma med sjukt barn hela dagen och sen gör ett helt arbetspass efteråt så är det värt precis inte ett öre mer än att bara gå till jobbet en vanlig dag?

    Den kvinnorörelse som skrikit sig hesa ang patriarkat och obetalt hemarbete de senaste decennierna lär inte riktigt hålla med om detta. 
    Men tydligen håller dessa resonemang än, trots att vi haft en uttalad "feministisk regering" i 2 mandatperioder nu?
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 17:18:10 följande:
    Jag har förstått att du har exceptionellt svårt att greppa detta.

    Men om jag först skulle jobba mina vanliga 8tim och sen ytterligare 4tim utöver det, då skulle jag ha "mer än 100% betalt för det".
    Jobbar man 12 timmar så har man mer betalt än om man jobbar bara 8 timmar.
    Har man sen ett vettigt kollektivavtal så är ju dessa 4tim på kvällen värda betydligt mer än den vanliga arbetstiden, det blir nog överkurs här..

    Men jag gör ett räkneexempel ändå. Vanliga arbetstiden ger ca: 1500:-/dag, 4tim övertid på det ger enligt mitt kollektivavtal ger straxt över 2000:-, alltså totalt 3500:- den dagen.
    Är jag hemma under dagtid med sjuka barn så får jag ett avdrag på min månadslön från arbetsgivaren på 1500:-, men istället in 1200:- från VAB, samt oförändrat 2000:- för övertiden. Alltså bara ett tapp på 300:- eftersom VAB enbart ger 80% av den ordinarie arbetstiden, som sen blir en totalt på 3200:- den dagen.
    Skulle vi anamma FKs sjuka logik så skulle totalen för dagen bli avsevärt lägre, ingen skull då vara intresserad av att ställa upp och komma in o jobba en kväll efter att man varit hemma på dagen.

    VABen är ju till för att täcka förlust av inkomst tiden man avstår att arbeta för att istället stanna hemma ock ta hand om sina sjuka barn.
    Så om jag nu stannar hemma och tvingas avstå arbete i 8tim, då är det fullt logiskt och rimligt att FK via VAB ersätter dessa 8tim.
    Det är ju dessa timmar jag hela tiden hävdat att det är sund logik att FK ersätter, vad jag sen gör senare eller tidigare samma dag hör inte till saken.

    Nu är ju detta en ickefråga i mitt fall eftersom arbetsgivaren anser detta sunt förnuft och självklart.
    De väljer att "halka" med fingret på tangentbordet och bokföra dessa övertidstimmar på kvällen en annan dag samma månad när man inte varit hemma med sjuka barn.
    Vilket ger att jag får VAB för tiden jag är hemma med sjuka barn och jag får betalt för min övertid. Arbetsgivaren har aldrig problem med att hitta folk som ställer upp på övertid, alla är nöjda o glada, allt är frid o fröjd.
    Nej självklart går man inte med vinst när man tar ut VAB. På samma sätt som du inte får ut lika mycket i sjukpenning heller jämfört med att jobba. Det är väl allmänt känt och därför många beklagar sig över när det är perioder med mycket VAB eftersom det gör att man tappar inkomst? Alla vet detta och respekterar detta eftersom det är de reglerna som gäller. Alla utom du. 
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 17:26:33 följande:
    Det är helt ok med de resonemanget att anse att det är ingenting värt att vara hemma med sjuka barn i 8tim?
    Det man gör i sitt eget hem är inte arbete?
    Så har man möjlighet att skjuta hela sitt arbetspass 8tim så att man först är hemma med sjukt barn hela dagen och sen gör ett helt arbetspass efteråt så är det värt precis inte ett öre mer än att bara gå till jobbet en vanlig dag?

    Den kvinnorörelse som skrikit sig hesa ang patriarkat och obetalt hemarbete de senaste decennierna lär inte riktigt hålla med om detta. 
    Men tydligen håller dessa resonemang än, trots att vi haft en uttalad "feministisk regering" i 2 mandatperioder nu?

    Nej. Det man gör i sitt eget hem är inte förvärvsarbete. Har aldrig hört nån som får betalt för att städa/diska/bädda rent/dammtorka/byta blöjor mm. Eller brukar du få betalt i vanliga fall för att göra ditt eget hushållsarbete och ta hand om dina barn? Har man möjlighet att skjuta hela sitt arbetspass 8h och tycker att man ändå orkar gå och jobba sen så är ju det guld eftersom du då inte får något löneavdrag då du får lön som vanligt den dagen. Eller så har man ju alltid valet att stanna hemma hela den dagen och få ersättning i form av VAB vilket täcker ca 80% av den lön du skulle fått för den arbetsdagen. 
  • Anonym (Följer)

    Som arbetsgivare registrerar man VAB eller arbete. Gör man inte det korrekt kan man som AG åka dit också.
    Ingen kan plocka  både VAB 100% och arbeta på samma dygn. Görs det så fuskar man= man kan åka dit och bli återbetalningsskyldig, redovisar man som AG eller Förälder felaktigt ka man åka dit för bidragsfusk. 

    Idag går AGI direkt från löneprogram till SKV som samkör sina register med bla FK. Jag skulle aldrig som AG våga att fuska åt en anställd. Ekobrott är inget man skojar om.

  • Anonym (Wth)

    Det bästa är väl att ringa FK och fråga? Och isåfall försöka lösa det, ev med avbetalningspln direkt eller dylikt.  Slippa nojja över att åka dit för bedrägeri eller ekobrott osv

  • Anonym (Lön)
    Anonym (HR) skrev 2022-10-10 08:11:05 följande:
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

    Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

    Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

    På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

    Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

    Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
    Så man ska alltså ?ha koll på det? utan att någonstans kunna finna informationen där man ska rapportera det så man vet hur man ska göra. Förklara enkelt för mig hur jag ska veta något utantill utan att kunna läsa mig till det?
    Att slänga med att man inom HR bara ska veta sånt duger inte. Det är FKs ansvar att tydliggöra vad som gäller så man har möjlighet att göra rätt.
    Om FK tolkar ordinarie arbetstid på ett sätt och arbetsgivaren på ett annat så är det väl uppenbart att det kommer bli fel, då är det väl också FKs ansvar att ge AG ett verktyg och instruktioner som gör att man inte ?kan? gör fel.
  • Anonym (Lön)

    Sen ska väl tilläggas att övertid är inte och kommer aldrig någonsin att vara ordinarie arbetstid, övertid är tid utanför ditt Ordinarie pass och ersätts med extra lön (i normalfallet). Om nu FK vill inkludera övertid till ett begrepp som används på annat sätt så måste det ju framgå tydligt.  Och ur det perspektivet anser jag att man riskerar använd verktyget fel för vem tusan är tankeläsare. Man ska kunna vara nyexaminerad och använda verktyget utan att riskera att göra fel.

  • Anonym (Stina)

    Jag fattar inte varför det är svårt att förstå när man får ta ut vab. 


    Du får lov att vara ledig för att ta hand om ditt sjuka barn. Din arbetsgivare behöver dock inte betala dig då.


    För att du inte ska behöva välja mellan att svälta eller vara ledig med sjukt barn går staten in och ger ett bidrag som du får istället för lön. 


    Om man får lön kan man inte samtidigt få vab. 


    På precis samma sätt kan man inte få vab för att ens barn är sjukt på natten när man redan slutat jobba. Det spelar ingen roll hur jobbigt du än har det med sjuka barn på natten. VAB är inte en ekonomisk kompensation för att det är jobbigt med sjuka barn. 


    Jag tror grundproblemet är att folk inte fattar varför man får pengar för att vabba. Man får inte pengar för att ens barn är sjukt. Man får inte lön när man inte jobbar. Man får pengar från socialförsäkringssystemet och detta får man för att man inte kunnat tjäna pengar. 

  • Anonym (HR)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-30 20:41:44 följande:
    Så man ska alltså ?ha koll på det? utan att någonstans kunna finna informationen där man ska rapportera det så man vet hur man ska göra. Förklara enkelt för mig hur jag ska veta något utantill utan att kunna läsa mig till det?
    Att slänga med att man inom HR bara ska veta sånt duger inte. Det är FKs ansvar att tydliggöra vad som gäller så man har möjlighet att göra rätt.
    Om FK tolkar ordinarie arbetstid på ett sätt och arbetsgivaren på ett annat så är det väl uppenbart att det kommer bli fel, då är det väl också FKs ansvar att ge AG ett verktyg och instruktioner som gör att man inte ?kan? gör fel.
    Det står i socialförsäkringsbalken så det går utmärkt att läsa innantill. 13 kapitlet 5 §. T.ex. punkt 1  "helt avstått från förvärvsarbete". Det står inget om ordinarie arbete - det står helt avstått. "Annars skulle ha arbetat" - återigen, inget om enbart ordinarie arbetstid.

    Det här måste man ha koll på om man arbetar med rapportering till FK. Det går inte att skylla på att man tolkar ett ord som står på en blankett eller i ett verktyg på ett annat sätt.

    Klistrar in paragrafen nedan.


    Förmånsnivåer och förvärvsarbete

    5 §   Tillfällig föräldrapenning lämnas enligt följande förmånsnivåer:
       1. Hel tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder helt avstått från förvärvsarbete.
       2. Tre fjärdedels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst en fjärdedel av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       3. Halv tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst hälften av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       4. En fjärdedels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst tre fjärdedelar av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       5. En åttondels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst sju åttondelar av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.

  • Anonym (Dygn)

    Jag går dygn inom ett yrke med tät kontakt med FK. 


    Jobbar 24 timmar/7-8 dygn i månaden. 


    Om min son är sjuk och jag måste ta ut VAB så ska vi (enligt FK) ta ut VAB för de timmar som vi behöver vara hemma, för mig är det oftast 8 innan pojkens pappa slutar jobba och kan ta över. Då går jag till jobbet och arbetar klart mitt dygn (16 timmar). = VAB 1/3 Av mitt arbetspass. 

    När man för in det hos FK så får man ju upp hur många timmar man ska vabba av hur många. Blir ju knappast enklare. 
    Sen om pojken fortsätter att vara sjuk så är jag ledig i ett par dagar så att vi slipper plocka ut VAB öht. 

    Men till TS frågeställning. 


    jag har gjort fel när ungen var liten, de på FK är väldigt förstående, jag hade ringt dit och frågat dem hur man kan lösa det på ett smidigt sätt. :) 
    Vill du inte betala tillbaka så struntar du i det och lever med ångesten istället! 

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst