Anonym (Polyjos) skrev 2022-12-27 18:19:46 följande:
Mm, det är så jag har känt inför folk som överanvänder jordens resurser generellt. Och så har jag resonerat sedan jag var barn, på 1990-talet.
Miljörörelsen har i alla år drivit frågan att det krävs ekonomiska åtgärder för att skapa ett hållbart konsumtionsmönster. Men de politiker svenska folket röstat fram sedan urminnes tider har ansett att så kan man iiiintee gööööra. Folk kommer att ändra sitt beteende ändå. BS. Nu sitter vi här med det blå skåpet fullt med skit för att ingen politiker vågade ta till det som uppenbarligen behövdes för att få ner energikonsumtionen - högre pris.
De hade kunnat höja skatten på energi långsamt och kontrollerat så hade folk haft tid att justera sina hem och liv. Men nej, svenska folket har istället röstat in klimatförnekare i riksdagen. Man kan idiotförklara en befolkning för mindre.
Tankevurpan i ditt resonemang är ju att om energin framställs på ett sätt som
inte förstör våran miljö och planetens klimat så behöver vi
inte ändra vårat "konsumtionsmönster"....
Om bara "klimatrörelsen" gett faan i att stänga ner kärnkraften så hade allt varit frid o fröjd, priset på el hade varit rimligt och det hade varit praktiskt möjligt att framställa all energi världen behöver utan att släppa ut 1 gram koldioxid.....
Genom att med en dåres envishet aktivt motverka kärnkraften
samtidigt som energiframställning baserad på fossilförbränning skall förbjudas och avvecklas så
skapar man behovet av att också ändra "konsumtionsmönster".
Stänger man ner och avvecklar planerbar energiproduktion och ersätter den med oplanerbar så måste man också acceptera att energin inte kanske inte finns tillgänglig hela tiden, vi blir då utelämnade till att förbruka vår energi när naturens krafter behagar framställa den....
Det är här skavet mellan "klimatrörelsen" och övriga samhället uppstår, den överväldigande majoriteten är inte villig att göra denna uppoffring i sin vardag... Det är även helt omöjligt för den tunga industrin att verka på detta sättet.
Det svarar då "klimatrörelsen" med att ställa sig och gapa SKAM SKAM SKAM!!!
Det var otroligt olyckligt att MP lyckades hänga kvar över spärren med nöd och näppe 2018, hade de bara hamnat under spärren där hade läget sett helt annorlunda ut i landet idag.