• Anonym (Så ledsen­)
    Sun 19 Feb 2023 12:38
    20559 visningar
    148 svar
    -3 +1
    148
    20559

    Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…

    Jag och min sambo väntar vårat första barn nu och det är beräknat i slutet av sommaren. Vi har haft väldigt svårt att bli gravida så förra sommaren bokade vi en resa till denna sommar för oss och hans två barn som han har sedan tidigare vv. 


    Det blev en ganska dyr resa på 50k som vi verkligen kämpat för att spara till. Vi tog dock ombokningsskydd för säkerhetsskull. 


    Nu är det så att jag verkligen inte vågar åka när jag är i vecka 31-32. Försäkring täcker inte ens då och även om den gjort det så känner jag mig inte alls trygg med att åka. Har haft sån enorm ångest för detta och när jag tar upp det så får jag väl mest höra att barnen kommer bli så ledsna för att vi ska boka om osv. Får mest skuld lagd över mig och väldigt lite empati från min sambo

    Jag förstår såklart att de inte blir glada, men jag resonerade väl mer så att det inte är jordens undergång och vi kommer ju åka bara att det blir framflyttat till nästa år när alla kan följa med istället. Det tror min sambo kommer göra barnen förkrossade och jag känner att jag istället får en stämpel som empatilös när jag känner och anser att det är något som barn faktiskt får acceptera, och att dom kommer över det. Barnen är 8 och 12 så inte pyttesmå så man inte kan förklara. Är det bara jag som tänker såhär för att jag inte har exakt samma relation som han till dom? Jag tror jag hade resonerat likadant om det var mina egna barn.. Men det är ofta såhär, att han är extremt rädd för att göra dom ledsna på ett sätt som begränsar oss vuxna från att ta beslut vi egen skulle behöva göra? 


    Hur som helst slutade det hela med att jag sa att han får väl åka själv och ta med sin pappa eller någon istället. För jag orkar inte ?förstöra? bara för att jag är den som bär barnet så får jag väl stanna hemma. Då säger han att ja men då måste vi bjuda pappa.. varpå jag säger hellre det än att åka och ha ångest. ?Jaa jag är också orolig faktiskt om du skulle åka? säger han då så helt plötsligt var inte min känsla överdriven men som vanligt går ändå barnens känslor över min och ofödda bebis säkerhet? 


    Så nu sitter jag här och ska betala för en resa som min sambo och hans pappa och hans barn ska åka på. Och jag ska stanna hemma ensam.. Känns så jävla fel bara men kanske är jag som är egoistisk? Han kunde väl åtminstone sagt att vi kunde åka på spa veckan efter, eller att han kanske kunde betala lite mer av resan från sitt spar nu när jag inte kan följa med? Någon typ av plåster på såren?? Men känns mer som jag är straffad nu och allt som spelar roll är att hans barn ska få åka utomlands JUST i år? usch jag är så jäkla bitter och ledsen just nu. Överreagerar jag? Eller har jag rätt o va ledsen för detta ens🥺

  • Svar på tråden Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…
  • Ess
    Tue 21 Feb 2023 19:15
    -1 +2
    Anonym (H) skrev 2023-02-21 18:55:20 följande:
    Herregud, är människor så här snåla och missunnsamma? Hans barn? Man tar väl mannen man älskar precis som han är, han har barn och då är man väl mån om dom också och inte gör skillnad?  Hans barn, så sjukt resonerat - man ser väl alla barn som en enhet utan att göra skillnad? 
    Man älskar mannen, inte hans bagage. Särkullar har två föräldrar som ser till dem och deras bästa, för en partner är de bara något man tyvärr får acceptera att dela bostad med under umgänget. Att betala eller ta hand om dem är förälderns ansvar.
  • Anonym (?)
    Tue 21 Feb 2023 19:57
    -1

    Har ni en ojämn fördelning generellt ekonomisk? Hur är det övrigt med jämställdheten, tillmötesgåendet rent generellt? Känns som att ni har olika uppfattningar, värderingar och prioriteringar, inte helt fel det men det kan göra det lite krångligt, missnöje och bitterhet oavsett vems  barn det handlar om.

    Jag tror att ni potentiellt kan få problem i ert familjeliv tillsammans, med resonemanget hans barn och vårt barn. Vem som ska betala för vad, vilket barn. Man får till att betrakta dem lite som sina egna, annars känns det som det är och kommer bli ett jobbigt familjeliv framöver.

    Du kanske visserligen är hormonell och det borde han förstå för han genomlevt 3 graviditeter plus hormonstimullering och mer hormoner, så han borde ha skaffat sig lite taktkänsla och finkänslighet mot en gravid kvinnans hormoner ,känslor och oro.

    Är spa så klokt med värmen och infektionsrisken?

    Mannen med erfarenhet av graviditet borde ha lite praktisk erfarenhet och litterär kunskap om hur det kan vara för gravida mm. 

    Om man bortser från oron att flyga, riskerar att förlossningen sätter igång på planet eller i Grekland så är inte solsemester vad en gravid kvinna bör ägna sig åt. Är du sedan i stånd att orka vara med på aktiviteter om även om du inte skulle vara lika långt gånget? om det är första graviditeten så du har inga referensramar och sedan är alla graviditeter olika. Endel sjukskrivs från v.32 och man får ta ut föräldrapenning då, samt i vissa länder så får kvinnan gå hem från jobbet 8 veckor innan beräknat födelsedatum. Så jag förstår  att resa som gravid oavsett vecka kanske inte är idealiskt då man kan må så olika från individ till individ och från dag till dag. Så även en resa i Sverige som omnämnt kanske också blir jobbigt för dig, aktiviteter som vill göras som du kanske inte orkar med tempot eller kan göra.

    Barnen kan säkert förstå men bli besvikna, särskilt när pappas sambo och han ska ha barn är anledningen, som förstör. Eller ser barnen lättsamt på det hela. 

    jag tror ni kommer bråka om pengar längre fram i graviditeten, under föräldraledigheten och vem vet även när barnet ska börja förskola och hur ni ska göra med antal timmar och ekonomi. 

    varför inte skjuta på det till bebisen passerat 9 månader och ta en längre resa som kompensation? För föräldrar kan ta 30 dubbeldagar att nyttja och ni kan utnyttja några av den med alla era barn. 

  • Anonym (Men..­.)
    Tue 21 Feb 2023 20:03
    Anonym (H) skrev 2023-02-21 18:06:52 följande:

    Hur svårt kan det vara? Låt gänget åka, låt dom umgås med sin pappa innan bebis anländer och du är hemma som du väljer själv. Herregud, det är väl inte ett halvår dom ska vara borta? Ni är väl ett par? Resan är betald, varför göra allt så komplicerat? Ja, du kanske har lagt lite pengar på detta, men inte, dör du av att vara lite bjussig. Nästa gång reser du och bebis med.. Varför göra livet mer komplicerat än vad det är? 


    Jag misstänker att du inte resonerat så om det gällde dig och din familj... Jag förstår absolut att TS är besviken!
  • Anonym (Julie­t)
    Wed 22 Feb 2023 09:20
    -1 +2
    Anonym (H) skrev 2023-02-21 18:06:52 följande:

    Hur svårt kan det vara? Låt gänget åka, låt dom umgås med sin pappa innan bebis anländer och du är hemma som du väljer själv. Herregud, det är väl inte ett halvår dom ska vara borta? Ni är väl ett par? Resan är betald, varför göra allt så komplicerat? Ja, du kanske har lagt lite pengar på detta, men inte, dör du av att vara lite bjussig. Nästa gång reser du och bebis med.. Varför göra livet mer komplicerat än vad det är? 


    Det är ju inte heller komplicerat att bara boka om resan, som planen var från början. Sambon och barnen dör ju inte av att vara lite bjussiga och stå över en resa i sommar. Nästa gång åker de hela familjen istället. 
  • Anonym (H)
    Wed 22 Feb 2023 19:45
    Anonym (Men...) skrev 2023-02-21 20:03:07 följande:
    Jag misstänker att du inte resonerat så om det gällde dig och din familj... Jag förstår absolut att TS är besviken!
    Jag hade resonerat precis likadant om det vore min situation. Varför skulle jag inte unna dem en resa bara för jag väljer att avstå? Har varit i liknande situation, dock endast en skidsemester. Deras lycka skulle vara min lycka. Och hade min man gjort skillnad på våra gemensamma barn och mina barn sen tidigare - kunde han dra åt helvete
  • Anonym (qwert­y)
    Thu 23 Feb 2023 00:13
    +2
    Anonym (H) skrev 2023-02-21 18:55:20 följande:
    Herregud, är människor så här snåla och missunnsamma? Hans barn? Man tar väl mannen man älskar precis som han är, han har barn och då är man väl mån om dom också och inte gör skillnad?  Hans barn, så sjukt resonerat - man ser väl alla barn som en enhet utan att göra skillnad? 
    Om resan kostar 50000kr så är det ju inte en liten nätt summa, men TS som inte ens får följa med på resan skall ändå betala den summan för att hennes partner ska resa med sina barn, och till det ska även hans farsa ha semester och de ska stå för det med.
    Skärp dig. Hon kan behöva lägga de pengarna på inköp till sin bebis, barnvagn och babysitter och kläder mm är en kostnad som också ska betalas, eller ska killen ex stå för den summan för att det ska vara rättvist?
  • Anonym (H)
    Thu 23 Feb 2023 06:44
    -4
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-23 00:13:27 följande:
    Om resan kostar 50000kr så är det ju inte en liten nätt summa, men TS som inte ens får följa med på resan skall ändå betala den summan för att hennes partner ska resa med sina barn, och till det ska även hans farsa ha semester och de ska stå för det med.
    Skärp dig. Hon kan behöva lägga de pengarna på inköp till sin bebis, barnvagn och babysitter och kläder mm är en kostnad som också ska betalas, eller ska killen ex stå för den summan för att det ska vara rättvist?
    Pappan är väl en sak, men ja jag tycker det låter snålt och missunsamt gentemot sambo och barn - i min värld skit konstigt. Hon borde vara lika mån om dem som sig själv och barnet i magen
  • Ess
    Thu 23 Feb 2023 09:27
    -1 +2
    Anonym (H) skrev 2023-02-22 19:45:16 följande:
    Jag hade resonerat precis likadant om det vore min situation. Varför skulle jag inte unna dem en resa bara för jag väljer att avstå? Har varit i liknande situation, dock endast en skidsemester. Deras lycka skulle vara min lycka. Och hade min man gjort skillnad på våra gemensamma barn och mina barn sen tidigare - kunde han dra åt helvete
    Det var ju inte alls en liknande situation, det var ju dina ungar allihop. Då är det rätt självklart att du ska betala största delen av resan, och va tacksam att han ställde upp på att även ta med dina tidigare.
  • Anonym (H)
    Thu 23 Feb 2023 09:56
    -2 +1
    Ess skrev 2023-02-23 09:27:34 följande:
    Det var ju inte alls en liknande situation, det var ju dina ungar allihop. Då är det rätt självklart att du ska betala största delen av resan, och va tacksam att han ställde upp på att även ta med dina tidigare.
    Hahaha, 'dina ungar"- vad kallar du dina egna?? Barn eller? Jag har tur som är gift med en man som inte ser skillnad, vilket jag aldrig skulle göra heller. Vem gör sånt? Han ser sig själv som 4 barns pappa även om det inte är biologiskt - samma i min egen uppväxt. Det mest naturliga och sunda enligt mig
  • Anonym (detsa­mma)
    Thu 23 Feb 2023 10:14
    -1 +1
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-23 00:13:27 följande:
    Om resan kostar 50000kr så är det ju inte en liten nätt summa, men TS som inte ens får följa med på resan skall ändå betala den summan för att hennes partner ska resa med sina barn, och till det ska även hans farsa ha semester och de ska stå för det med.
    Skärp dig. Hon kan behöva lägga de pengarna på inköp till sin bebis, barnvagn och babysitter och kläder mm är en kostnad som också ska betalas, eller ska killen ex stå för den summan för att det ska vara rättvist?
    Det viktiga i det hela är väl varför TS inte kan klämma ur sig detta till sin man istället för att skriva en tråd på FL om det hela. Har man problem med något i familjen eller förhållandet så är det väl rimligt att ta upp det med den det berör, klart och tydligt för att lösa problemet. 

    Jag vill inte betala för resan som du gör med dina barn och din pappa. Antingen så betalar du resan som är planerad, eller så bokar vi av och ni planerar en annan resa so du har råd med för dig, dina barn och din pappa i sommar. 

    Men nu börjar man ju undra hur det står till i deras relation egentligen och om de har generellt svårt att kommunicera eller ha varandras behov i beaktan. Men TS vill ju inte svara på den frågan, så där får vi sväva i ovisshet. 
  • Ess
    Thu 23 Feb 2023 10:56
    -1 +1
    Anonym (H) skrev 2023-02-23 09:56:23 följande:
    Hahaha, 'dina ungar"- vad kallar du dina egna?? Barn eller? Jag har tur som är gift med en man som inte ser skillnad, vilket jag aldrig skulle göra heller. Vem gör sånt? Han ser sig själv som 4 barns pappa även om det inte är biologiskt - samma i min egen uppväxt. Det mest naturliga och sunda enligt mig
    Jag kallar dem mina ungar, för att de är det. Hans ungar är hans och har inget med mig att göra. Skulle aldrig ens drömma om att lägga varken tid eller pengar på dem, det var uteslutande hans ansvar.
  • Anonym (Julie­t)
    Thu 23 Feb 2023 11:19
    +2
    Anonym (detsamma) skrev 2023-02-23 10:14:12 följande:
    Det viktiga i det hela är väl varför TS inte kan klämma ur sig detta till sin man istället för att skriva en tråd på FL om det hela. Har man problem med något i familjen eller förhållandet så är det väl rimligt att ta upp det med den det berör, klart och tydligt för att lösa problemet. 

    Jag vill inte betala för resan som du gör med dina barn och din pappa. Antingen så betalar du resan som är planerad, eller så bokar vi av och ni planerar en annan resa so du har råd med för dig, dina barn och din pappa i sommar. 

    Men nu börjar man ju undra hur det står till i deras relation egentligen och om de har generellt svårt att kommunicera eller ha varandras behov i beaktan. Men TS vill ju inte svara på den frågan, så där får vi sväva i ovisshet. 
    TS är ju ganska tydlig med varför hon inte bara kan säga som hon tycker. Gör hon det tycker han att hon bara tjafsar och börjar ge henne dåligt samvete. Hon vill att han ska vara glad och nöjd, så därför vill hon inte vara jobbig och "strula till det", något som såklart bara slår tillbaka på henne själv. Så hon blir ju ledsen och bitter för att han inte ens verkar bry sig om hon följer med eller inte eller ens erbjuder att betala större delen av resan. Det är rätt tydligt att deras relation inte är superbra.
  • Anonym (Julie­t)
    Thu 23 Feb 2023 11:20
    +2
    Ess skrev 2023-02-23 10:56:02 följande:
    Jag kallar dem mina ungar, för att de är det. Hans ungar är hans och har inget med mig att göra. Skulle aldrig ens drömma om att lägga varken tid eller pengar på dem, det var uteslutande hans ansvar.
    Jag tycker alltid att det är lite kul när någon tror att "unge" är mer eller mindre ett skällsord.
  • Thu 23 Feb 2023 11:26
    -3
    Anonym (Juliet) skrev 2023-02-23 11:20:05 följande:
    Jag tycker alltid att det är lite kul när någon tror att "unge" är mer eller mindre ett skällsord.
    I vissa fall är det väl det. Ett sådant där ord som kan tolkas olika. Precis som att "kärring" i det ena örat kan låta respektlös men i den andra en kärleksförklaring.
    Det gamla uttrycket "egna barn och andras ungar" låg nog till reaktionen ovan.
  • Anonym (detsa­mma)
    Thu 23 Feb 2023 11:41
    -3
    Anonym (Juliet) skrev 2023-02-23 11:19:20 följande:
    TS är ju ganska tydlig med varför hon inte bara kan säga som hon tycker. Gör hon det tycker han att hon bara tjafsar och börjar ge henne dåligt samvete. Hon vill att han ska vara glad och nöjd, så därför vill hon inte vara jobbig och "strula till det", något som såklart bara slår tillbaka på henne själv. Så hon blir ju ledsen och bitter för att han inte ens verkar bry sig om hon följer med eller inte eller ens erbjuder att betala större delen av resan. Det är rätt tydligt att deras relation inte är superbra.
    Och det låter ju inte så någon särskilt trevlig relation i grunden. Han bryr sig inte om henne i grunden och tycker att hon tjafsar när hon inte vill betala för hans resa som hon inte kan vara med på. 

    Men istället för att fokusera på problemen de har i relationen och ta upp viktiga frågor och problem med sin sambo så gnäller TS i nätforum.  
  • Anonym (H)
    Thu 23 Feb 2023 12:56
    -1 +1
    Ess skrev 2023-02-23 10:56:02 följande:
    Jag kallar dem mina ungar, för att de är det. Hans ungar är hans och har inget med mig att göra. Skulle aldrig ens drömma om att lägga varken tid eller pengar på dem, det var uteslutande hans ansvar.
    Fy fan, stackars dina bonusungar om du har några. Värsta inställning jag hört
  • Ess
    Thu 23 Feb 2023 13:09
    -1 +1
    Anonym (H) skrev 2023-02-23 12:56:40 följande:
    Fy fan, stackars dina bonusungar om du har några. Värsta inställning jag hört
    Någon bonus var de sannerligen inte. Då har du inte hört mycket, utan bara valt ut vad du vill höra.
  • Tue 14 Mar 2023 18:29
    +4

    Jag hade fasen bokat av/om resan!! Tanken var väl att NI skulle resa, tillsammans?? Inte att du ska sponsra din karls familj! Stället ni ska till lär ligga kvar om ett år, och ett barn får man ju tycka är legitim anledning att boka om!
    Missförstå mig rätt men det är ju nästan så man "hoppas" att förlossningen sätter igång eller något när han bara drar och lämnar dig ensam mitt i allt! Han har faktiskt TRE även om ett är ofött! Borde vara lika viktigt att stötta det och dig som att vara "världensbästavarannanvecka-pappa" och VÄGRA "göra barnen besvikna". Otroligt egoistiskt, det minsta du ska göra är att i alla fall kräva att få tillbaka dina pengar!

Svar på tråden Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…