• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Hyllemor
    Jemp skrev 2023-08-02 17:50:02 följande:
    I mina ögon (som förälder) beror det på var man är. Träffar jag pedagogerna utanför förskolan hejar vi men inte mer än så om de inte tar kontakt. Har vissa där vi går samma väg. Ibland pratar vi men oftast inte. Då är det ju väldigt tydligt att de inte jobbar. 

Har däremot varit med om en pedagog som gick runt inne på avdelningen och donade, vattnade blommor osv samtidigt som flera barn var ledsna, föräldrar stod i kö för att ha nån att lämna barn till osv. Då tyckte jag faktiskt inte det var ok att ignorera barnen och surt hänvisa till att man inte börjat jobba än (då får man väl vara ute/i personalrummet etc). 
    Dessvärre fungerar personalrummet på många förskolor även som mötesrum eller planeringsrum. Den här pedagogen hade garanterat önskat sig en kopp kaffe och att få sitta med en bok en stund (på sin lediga tid) men blev hänvisad till avdelningen på grund av platsbrist. Dessvärre är det så att färre föräldrar tränger sig på om de "tror" att man är upptagen genom att man vattnar blommor eller liknande.
  • Jemp
    Hyllemor skrev 2023-08-03 00:41:44 följande:
    Dessvärre fungerar personalrummet på många förskolor även som mötesrum eller planeringsrum. Den här pedagogen hade garanterat önskat sig en kopp kaffe och att få sitta med en bok en stund (på sin lediga tid) men blev hänvisad till avdelningen på grund av platsbrist. Dessvärre är det så att färre föräldrar tränger sig på om de "tror" att man är upptagen genom att man vattnar blommor eller liknande.
    Nej, det var inte fallet.

Men går man runt på avdelningen bland föräldrar i lämningstid får man givetvis räkna med att föräldrar "tränger sig på". Vi har inte schemat. 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 13:16:03 följande:
    Det är helt galet. Vilken annan arbetsplats har samma stängningstid som personalen slutar? 
    Till saken hör ju även att jag inte kan gå när sista barnet gått. Då ska jag kontrollera dörrar, fönster, ev sätta upp stolar mm vilket tar 5-10 minuter då huset består av många rum och avdelningar. 
    Det kan du väl göra tillsammans med sista barnet? Sen klär ni på er och går ut. Det innebär inte att vårdnadshavare inte får gå in och titta i facket, det får hen gärna göra. Men då kanske de fattar snart. 
  • Anonym (D)

Vet du TS. Har du så dålig koll på dina rättigheter så får du skylla dig själv. Man kan aldrig få sparken för att man går hem när ens arbetstid är SLUT. 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (D) skrev 2023-08-03 10:44:48 följande:

Vet du TS. Har du så dålig koll på dina rättigheter så får du skylla dig själv. Man kan aldrig få sparken för att man går hem när ens arbetstid är SLUT. 

Nej, det har du rätt i. Jag låser och lämnar ungarna ute så får föräldrarna se hur det går när de inte läser informationen de får. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Absurt) skrev 2023-08-02 23:33:27 följande:
    Låter inte klokt att du lämnas ensam med 7-8 barn sista timmen. Blir förbannad av att läsa hur det går till. Både för din del men framförallt med barnen, det känns inte tryggt om något skulle hända. Säg att femåringen ramlar från klätterställningen och skadar sig svårt - dvs behöver akut hjälp och din fulla uppmärksamhet samtidigt som två ettåringar springer runt och stoppar föremål i munnen. Sk det till en hemsk olycka innan man vaknar i Sverige och lagstadgar max antal barn per avdelning och vuxen till max 3?!?!?

Var noga med att skriva upp varje minut du arbetar extra så du kan få ta ut det vid tex jul ist.
    Ett annat scenario är att den ensamma pedagogen drabbas av plötslig sjukdom och faller ihop. Många pedagoger är ju en bra bit upp i åldern.

Jag skriver upp varje sekund. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Ui) skrev 2023-08-03 08:16:24 följande:
    Det kan du väl göra tillsammans med sista barnet? Sen klär ni på er och går ut. Det innebär inte att vårdnadshavare inte får gå in och titta i facket, det får hen gärna göra. Men då kanske de fattar snart. 
    Läs längre upp för svar på detta. 
    Hur skulle du göra om du klätt på barnen och väntar ute, föräldern kommer sent efter din arbetstid är slut men vill ändå gå in för att kontrollera fack. Barnet släpper då inte sin förälder utan vill med in. Då ska det kissas, letas efter något glömt etc Hur löser du det? Kan berätta att 9 av 10 föräldrar struntar i vad du säger  och lyssnar enbart på sitt barn. 
  • EpicF
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-03 13:03:04 följande:
    Läs längre upp för svar på detta. 
    Hur skulle du göra om du klätt på barnen och väntar ute, föräldern kommer sent efter din arbetstid är slut men vill ändå gå in för att kontrollera fack. Barnet släpper då inte sin förälder utan vill med in. Då ska det kissas, letas efter något glömt etc Hur löser du det? Kan berätta att 9 av 10 föräldrar struntar i vad du säger  och lyssnar enbart på sitt barn. 
    Du talar om att förskolan är stängd och låst, lämnar över barnet, önskar god kväll, säger hej då och går. 
  • Anonym (Förskollärare)
    EpicF skrev 2023-08-03 13:19:11 följande:
    Du talar om att förskolan är stängd och låst, lämnar över barnet, önskar god kväll, säger hej då och går. 
    Mitt svar var på kommentaren "Det innebär inte att vårdnadshavare inte får gå in och titta i facket, det får hen gärna göra". 

Nu kan vi inte vara ute och lämna över barn men så som du skriver gör jag vid överlämning inomhus. Om det inte hänt något allvarligt som måste tas upp så håller jag det mycket kort, stänger dörr till tambur och avlägsnar mig utom synhåll. Det är inte alltid man förstår utan kommer efter in för att låta barnet visa något de gjort under dagen och då får man vara ännu tydligare. 
    Vi skojar ofta om att det inte bara är barnen som tror att vi personal bor på förskolan. 
  • EpicF
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-03 13:27:52 följande:
    Mitt svar var på kommentaren "Det innebär inte att vårdnadshavare inte får gå in och titta i facket, det får hen gärna göra". 

Nu kan vi inte vara ute och lämna över barn men så som du skriver gör jag vid överlämning inomhus. Om det inte hänt något allvarligt som måste tas upp så håller jag det mycket kort, stänger dörr till tambur och avlägsnar mig utom synhåll. Det är inte alltid man förstår utan kommer efter in för att låta barnet visa något de gjort under dagen och då får man vara ännu tydligare. 
    Vi skojar ofta om att det inte bara är barnen som tror att vi personal bor på förskolan. 
    Att ni inte kan lämna ute är nog bara skitsnack från din chef. 
  • Anonym (Förskollärare)
    EpicF skrev 2023-08-03 13:33:01 följande:
    Att ni inte kan lämna ute är nog bara skitsnack från din chef. 
    Det är ett beslut taget i personalgrupperna tillsammans med rektorer på samtliga förskolor. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Smurre skrev 2023-08-03 14:25:06 följande:

Det beslutet går ju att ändra på

Förhoppningsvis går vi mot ett säkrare samhälle igen då vi inte behöver tänka på att hålla oss inomhus med låsta dörrar. Något man inte ens kunde fantisera om för bara några år sedan.

Den stora förhoppningen är också att det satsas mer pengar på förskolan så att vi inte behöver arbeta ensamma under delar av dagen. 
  • Anonym (Ui)

Jag kan förstå att man blir kvar ibland men det är INTE okej att ni inte får betalt för det!! Absolut oacceptabelt!

• EpicF
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-03 14:30:42 följande:
    Förhoppningsvis går vi mot ett säkrare samhälle igen då vi inte behöver tänka på att hålla oss inomhus med låsta dörrar. Något man inte ens kunde fantisera om för bara några år sedan.

Den stora förhoppningen är också att det satsas mer pengar på förskolan så att vi inte behöver arbeta ensamma under delar av dagen. 
    Inomhus med låsta dörar? Har ni väktare där också? Driektnr till polisen? 

Låter som att ni har stora problem med både kriminalitet och våldshandlingar. 
  • Anonym (Förskollärare)
    EpicF skrev 2023-08-03 15:59:15 följande:

Nej, men vi har barn som lever under skyddad identitet, barn som ej får hämtas av annan förälder än vårdnadshavare och hot om att det kommer ske ändå, människor som tagit sig in i förskolan utan att ha behörighet.
    För inte så länge sedan skulle jag öppna  dörren till barnens toalett och den var låst, den användes av en för mig okänd man som lånat (ej då jag var ensam pedagog). Inte så farligt, nöden har ingen lag osv men hade inte tyckt det varit tryggt om jag varit ensam med en grupp barn. När vi förklarar händelser som denna tycker i princip alla föräldrar att det är rätt att ha låst. 
  • EpicF
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-03 16:11:48 följande:
    Nej, men vi har barn som lever under skyddad identitet, barn som ej får hämtas av annan förälder än vårdnadshavare och hot om att det kommer ske ändå, människor som tagit sig in i förskolan utan att ha behörighet.
    För inte så länge sedan skulle jag öppna  dörren till barnens toalett och den var låst, den användes av en för mig okänd man som lånat (ej då jag var ensam pedagog). Inte så farligt, nöden har ingen lag osv men hade inte tyckt det varit tryggt om jag varit ensam med en grupp barn. När vi förklarar händelser som denna tycker i princip alla föräldrar att det är rätt att ha låst. 
    Ok. Då är det mer logiskt att ni "måste" lämna inne. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-08-03 15:59:15 följande:

Regeringen beslutade den 22 juni 2022 kommittédirektiven Säkerheten i skolan ska förbättras (dir. 2022:86). Utredaren ska lämna förslag som tydliggör principen att skolor, förskolor, fritidshem och områden som tillhör dessa verksamheter ska vara stängda för obehöriga. Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas senast den 29 februari 2024.

www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/02/dir.-202322
Svar på tråden Jobba över gratis