• Anonym (Svikare?)

    Mitt fel att hon inte kan studera?

    Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

    Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

    Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

    Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

    Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

  • Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (Mycket hjälp)
    Anonym (NIU) skrev 2024-02-12 14:17:04 följande:
    De har haft ÅR på sig att lära sitt barn att sköta ett hushåll....
    Han kan rent praktiskt göra de sakerna. Men han kommer som sagt inte orka göra det fullt upp själv. Han är inte ensam om att vara tillräckligt mogen för att flytta hemifrån när han är 16. Om det inte hade varit för idrotten så finns det inte på kartan att han skulle flytta.

    Jag har pratat med många andra föräldrar som har gjort lika så han är definitivt inte ensam. Sen skulle han rent krasst säkert klara av att vara ensam mer än 3 av 4 veckor. Men. Eftersom vi har möjlighet att åka och vara med honom så kommer vi göra det. Jag och pappan kommer ju bara träffa honom varannan månad eftersom han inte kommer att komma hem på helgerna.

    Ja, ja. Ville egentligen bara säga hur involverade många föräldrar är i sina barn som elitidrottar. 
  • Anonym (Yio)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-12 09:10:57 följande:
    Fast dom här ungdomarna kommer ju kämpa BÅDE med sin idrott OCH med hjärnan? Det är ju inte som att de kommer slippa ha matte eller biologi, bara för att de även satsar på en idrott? Fattar inte ens varför du gör såna kopplingar? 

    Tonåringarna behöver ju både plats för att fysiskt vila upp sig, kunna mentalt vila upp sig, samt hitta en lugn vrå att plugga i. Är ju inte konstigt alls.

    När det kommer till universitetsstudenter som delar rum finns det ju även "common rooms" eller vardagsrum där de kan slappna av och ladda batterierna. Det kommer inte finnas i en tvåa där både sovrum och vardagsrum används som sovyta och enda stället att hänga på är kring köksbordet som också ska var matplats och kanske även en plats att plugga på. 
    Idrottsprogram brukar inte ha i närheten av så mycket plugg som natur eller samhäll:)
    Finns många ungdomar som har sport eller andra intressen utanför skolan. Som också tränar flera h om dagen.
    Klart jag fattar att det är hård fysisk träning att gå idrottsprogram. Men det är både tonåringens intresse och egna val. 
    En trea ska väl ändå 3 elever kunna dela på utan att det är synd om dom?
    Dom kan väl hänga både i varandras rum och i köket?

    Jag delade 18 kvm med min kille när jag pluggade på universitet. Inga som helst problem. Kokskåp i hallen och dusch i källaren. Var absolut inget konstigt eller ovanligt.
    Men idag, dom små liven verkar ha blivit så väldigt mycket mer sköra än tonåringar nånsin varit förut.
  • Kvittning
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-12 22:27:24 följande:
    Idrottsprogram brukar inte ha i närheten av så mycket plugg som natur eller samhäll:)
    Finns många ungdomar som har sport eller andra intressen utanför skolan. Som också tränar flera h om dagen.
    Klart jag fattar att det är hård fysisk träning att gå idrottsprogram. Men det är både tonåringens intresse och egna val. 
    En trea ska väl ändå 3 elever kunna dela på utan att det är synd om dom?
    Dom kan väl hänga både i varandras rum och i köket?

    Jag delade 18 kvm med min kille när jag pluggade på universitet. Inga som helst problem. Kokskåp i hallen och dusch i källaren. Var absolut inget konstigt eller ovanligt.
    Men idag, dom små liven verkar ha blivit så väldigt mycket mer sköra än tonåringar nånsin varit förut.
    Idrottsprogram är ju normalt att man går natur eller sam + att man har idrott. 
  • Anonym (Yio)
    Kvittning skrev 2024-02-12 23:07:21 följande:
    Idrottsprogram är ju normalt att man går natur eller sam + att man har idrott. 
    Det är olika. Finns massor av olika NIU-utbildningar och andra linjer med idrottsprofil. 
    Känner en som gick på Wackstanäs. Även haft bekanta som gick handbollsgymnasium. Var inte i närheten av samma kurser och lika mycket plugg som natur!

    Du har väl läst Aftonbladets granskningsserie om svenska hockeygymnasium? Skolorna verkar inte bry sig speciellt mycket om varken ämnena utanför hockeyn eller elevernas hälsa...
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Mycket hjälp) skrev 2024-02-12 20:59:01 följande:
    Han kan rent praktiskt göra de sakerna. Men han kommer som sagt inte orka göra det fullt upp själv. Han är inte ensam om att vara tillräckligt mogen för att flytta hemifrån när han är 16. Om det inte hade varit för idrotten så finns det inte på kartan att han skulle flytta.

    Jag har pratat med många andra föräldrar som har gjort lika så han är definitivt inte ensam. Sen skulle han rent krasst säkert klara av att vara ensam mer än 3 av 4 veckor. Men. Eftersom vi har möjlighet att åka och vara med honom så kommer vi göra det. Jag och pappan kommer ju bara träffa honom varannan månad eftersom han inte kommer att komma hem på helgerna.

    Ja, ja. Ville egentligen bara säga hur involverade många föräldrar är i sina barn som elitidrottar. 
    min dotter går NIU i en annan stad och kommer hem på helgerna de helger det inte är tävling. Att jag inte åker till lägenheten och curlar henne och hennes rumskamrat en gång i månaden betyder inte att jag inte är engagerad. 

    Och jo, tid finns både till städning, pluggande och matlagning. Vi skickar med matlådor så att hon har middag men hon vill inte alltid bara värma utan även fixa själv. 
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-13 00:56:11 följande:
    Det är olika. Finns massor av olika NIU-utbildningar och andra linjer med idrottsprofil. 
    Känner en som gick på Wackstanäs. Även haft bekanta som gick handbollsgymnasium. Var inte i närheten av samma kurser och lika mycket plugg som natur!

    Du har väl läst Aftonbladets granskningsserie om svenska hockeygymnasium? Skolorna verkar inte bry sig speciellt mycket om varken ämnena utanför hockeyn eller elevernas hälsa...
    Min dotter läser ekonomi. Det är mycket plugg och ett stort intresse från skolan och klubbens sida gällande hennes hälsa samt skolgång. Hon har höga krav på sig själv också och accepterar inte ett betyg under B. 
  • Anonym (Yio)
    Anonym (NIU) skrev 2024-02-13 08:54:01 följande:
    Min dotter läser ekonomi. Det är mycket plugg och ett stort intresse från skolan och klubbens sida gällande hennes hälsa samt skolgång. Hon har höga krav på sig själv också och accepterar inte ett betyg under B. 
    Ja, det finns väl sisådär 50-70 hockeygymnasium i landet. Alla behöver inte vara dåliga för att dom hittat grova brister på några.
    Bra att din dotters hockeyskola är en av dom bra!
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-13 09:02:36 följande:
    Ja, det finns väl sisådär 50-70 hockeygymnasium i landet. Alla behöver inte vara dåliga för att dom hittat grova brister på några.
    Bra att din dotters hockeyskola är en av dom bra!
    Nej du, det är ingen hockeyskola. Det är en annan sport. 
  • Anonym (Bella)

    Skriv ner din budget och visa dottern vad du faktiskt har råd med utan att din ekonomi fallerar.
    Den faktiska kostnaden minus din del = pappans del, och förklara att pappan alltid sagt att han sköter det.
    Funkar det inte så funkar det inte.

  • Anonym (Yio)
    Anonym (NIU) skrev 2024-02-13 09:09:25 följande:
    Nej du, det är ingen hockeyskola. Det är en annan sport. 
    Jaha. Det var ju hockeygymnasierna jag syftade på som verkar strunta i andra ämnen än hockeyn och som inte verkar bry sig om elevernas hälsa. 
  • Anonym (Mia)

    Obs att man inte blir beviljad inackorderingstillägg om utbildningen finns på hemorten. Dvs själva gymnasieprogrammet. Ska ungdomen ex gå teknikprogrammet med någon typ av sportprofil så spelar det inte någon roll om själva sportprofilen saknas på hemorten, det tas endast hänsyn till om själva gymnasieprogrammet finns. De skolor jag har erfarenhet av, Skara (riu ) och Falun (niu) förmedlar kontakt till boende, delade lägenheter med andra studerande. Någon skrev att riu-skolor står för allt, mat och resor men det stämmer inte. Matlåda finns dock att hämta på skolan. (Att ta hem). På resor/tävlingar i skolornas regi står skolan för ett mål mat/dag, övrigt får man handla och laga själv.

  • Anonym (NIU)
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-13 11:59:31 följande:

    Obs att man inte blir beviljad inackorderingstillägg om utbildningen finns på hemorten. Dvs själva gymnasieprogrammet. Ska ungdomen ex gå teknikprogrammet med någon typ av sportprofil så spelar det inte någon roll om själva sportprofilen saknas på hemorten, det tas endast hänsyn till om själva gymnasieprogrammet finns. De skolor jag har erfarenhet av, Skara (riu ) och Falun (niu) förmedlar kontakt till boende, delade lägenheter med andra studerande. Någon skrev att riu-skolor står för allt, mat och resor men det stämmer inte. Matlåda finns dock att hämta på skolan. (Att ta hem). På resor/tävlingar i skolornas regi står skolan för ett mål mat/dag, övrigt får man handla och laga själv.


    Vad är RIU för något? Det finns bara RIG, NIU och LIU. 

    Läser man på om RIG så står det klart och tydligt att skolan är ansvarig för boende. Tar man kontakt med den lokala kommunen får man info om vad de är ansvariga för också. 

    Sen verkar det som att vissa kommuner samarbetar mer än andra och på väldigt olika sätt också. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Bella) skrev 2024-02-13 09:09:58 följande:

    Skriv ner din budget och visa dottern vad du faktiskt har råd med utan att din ekonomi fallerar.
    Den faktiska kostnaden minus din del = pappans del, och förklara att pappan alltid sagt att han sköter det.
    Funkar det inte så funkar det inte.


    Fast TS ekonomi är inte exets ansvar. I och med att TS har en rätt tajt budget borde hon ha kollat upp vad som gäller. 


    Nu är det ju som det är och dottern kommer ju troligtvis inte kunna åka om TS inte har råd.

  • Anonym (Process)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-02-11 17:37:45 följande:

    Jag tycker allting låter väldigt märkligt.

    För det första är inte antagningen klar än. Det blir den först i sommar. Din dotter har gjort en preliminär ansökan. Mycket kan hända än. Hon kan ändra sig. Mer meriterade elever kan söka och då minskar hennes chanser.

    Är man tillräckligt mogen för att flytta hemifrån för studier bör man själv vara den som kollar upp och kommer med förslag på boende och finansiering!

    Sedan att de verkar vara tre vänner som planerar att bo ihop. Även där kan det hända mycket.

    Ni får väl tillsammans (du och dottern) titta på det mest prisvärda alternativet. Nu låter det ju lite som att hon vill bo med sina kompisar och med en viss standard. Vardagsrum som gymnasiestudenstudent liksom... åtminstone borde de titta på en mindre lägenhet och cirkulera mellan rummen tex terminsvis så alla får samma standard.


    +1
  • Kvittning
    Anonym (Alice) skrev 2024-02-13 18:10:51 följande:

    Fast TS ekonomi är inte exets ansvar. I och med att TS har en rätt tajt budget borde hon ha kollat upp vad som gäller. 


    Nu är det ju som det är och dottern kommer ju troligtvis inte kunna åka om TS inte har råd.


    Tyvärr har ju TS försvunnit från tråden, men jag tror att det är mindre kostnader än vad hon tror. 

    Känns som hon räknar alla dotterns kostnader, men utan att dra bort de minskade kostnaderna hemmavid. I slutändan borde det inte vara mer än någon tusenlapp extra i månaden per förälder. 
  • Anonym (Fru X)
    Kvittning skrev 2024-02-13 19:26:13 följande:
    Tyvärr har ju TS försvunnit från tråden, men jag tror att det är mindre kostnader än vad hon tror. 

    Känns som hon räknar alla dotterns kostnader, men utan att dra bort de minskade kostnaderna hemmavid. I slutändan borde det inte vara mer än någon tusenlapp extra i månaden per förälder. 
    Jag tolkade det som att ts frågade mer om det var juste av pappan att göra som han hade gjort och hur hon skulle bemöta honom och för all del dottern. 

    Den största delen av alla svar (mina inkluderade) var istället på hur hon kanske skulle kunna fixa att finansiera dotterns skolgång ändå. Jag kan faktiskt förstå att ts försvann efter några sidor av dylika svar.
  • Anonym (Mia)

    Till anonym (NIU): Ska naturligtvis stå rig och inte riu. Kanske inte så svårt att förstå? Rig i Skara står inte för resor till/från skolan och inte heller för all mat vilket var det jag skrev. 

  • Anonym (NIU)

    Till Mia, det var intressant för det vi fick info om var att om man gick RIG så bekostadds alla resor, boende och mat.
    Det kanske beror på var i landet det ligger? 

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?