• Anonym (Hmm)

    Ångrar min otrohet

    Jag har varit otrogen mot min parter. det hände för några veckor sedan. Det var absolut inte planerat och nu i efterhand väldigt konstigt att det ens hände. Inte någon person jag känner attraktion till alls. Vi var ute och festade och jag följe med honom hem. Jag har nu sån fruktansvärd ångest över detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. jag har inte berättat detta för min parter och han verkar inte ha någon misstänkte om att detta hänt heller. Var väldigt berusad och har mycket minnesluckor från kvällen men jag förstod vad som hänt på morgonen när jag vaknade och jag var i chock. Känner mig otroligt äcklig. Någon som varit i liknade situation? Jag har bestämt mig för att inte berätta för övrigt. Det hade sårat alldeles för mycket?

  • Svar på tråden Ångrar min otrohet
  • molly50
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-04-05 15:37:54 följande:
    Ja, jag får väl be dig om ursäkt då för att jag har svarat på andra medlemmars inlägg och därmed har jag gått off topic.

    Hur var det nu du skrev..?
    "Med det sagt så tänker i alla fall jag försöka hålla mig till ämnet i tråden i fortsättningen"

    Ibland är minnet kort...
    Ja,och det tänker jag göra från och med nu.
    Så detta blir mitt sista inlägg i den här diskussionen.
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-03 15:17:00 följande:
    Fast allt handlar väl inte bara om vad man känner, man kanske oxå behöver  tänka på om man mår bra av att ha en relation med personen?

    Ska man bara ta hänsyn till känslor så skulle man ju lika väl kunna hävda att en kvinna som blir misshandlad av sin partner bör vara kvar i en relation för känslor har ju inte försvunnit bara för att han slår henne ibland?

    OBS! Jag likställer inte otrohet med misshandel, det jag försöker säga är att allt kanske inte bara handlar om vad man känner, det kanske finns fler saker att ta med i beräkningen? 
     Frågan är väl om man älskar sin partners alla fel och brister eller om det är en villkorad kärlek. Typ  "Jag älskar dig bara om du är mig trogen"
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)

    TS;
    ingenting, inget i livet, kan bli bättre för dig, för din partner, eller för någon i hela världen, av att du berättar.


    Ångra dig. Hantera dina känslor. Låt tiden läka dina sår. Och gå vidare i livet, utan att riskera att rasera kärleken och utan att du skapar en massa svåra känslor för nära och kära bara för att du känner ett behov av att lätta ditt eget dåliga samvete.


    Att berätta är det värsta och mest egoistiska du kan göra.


    Om du på riktigt har känslor som du tycker är för svåra för dig att bära så ta professionell hjälp. En kompetent terapeut kan garanterat hjälpa dig att på enkelt sätt komma över dessa svåra känslor och komma vidare.

  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-04-05 19:31:22 följande:
     Frågan är väl om man älskar sin partners alla fel och brister eller om det är en villkorad kärlek. Typ  "Jag älskar dig bara om du är mig trogen"
    Jag anser att man älskar en person, men man älskar inte personens handlingar.
    I de allra flesta fall, för de allra flesta människor, är kärleken mer eller mindre villkorad.
    Det är väldigt få människor som har de personliga egenskaper, eller som lyckas utveckla sina personliga egenskaper, så att de kan ge helt villkorslös kärlek.
    Att ha förmåga att skänka villkorslös kärlek är för mig något mycket stort. Jag vet att jag inte den förmågan men jag strävar målmedvetet för att bli bättre på det.
    De finns de som har denna förmåga, men de är väldigt få.

    Man älskar en person.
    Men den personen kan begå handlingar som gör att kärleken försvinner, eller kanske mera korrekt att den begår handlingar som gör att man själv tillåter eller ser till att kärleken till personen försvinner.
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)

    För att man älskar en person, för att man älskar helheten, så måste man absolut inte älska alla handlingar som den personen gör och man måste inte älska alla de personliga egenskaper som den personen har.


    Jag tycker det ligger väldigt mycket i det t ex Christer Olsson säger:
    "-Jag älskar dig till 80%"
    Dina övriga 20% accepterar jag för att de 80% är det som betyder mest för mig och dina 80 bästa procent vill jag inte gå miste om.

    Jag tror att de flesta äktenskap och relationer som tar slut, i de flesta fall där kärleken försvinner, så är huvudorsaken ofta att många människor fastnar i och fokuserar mest bara på de 20% som är sämst hos sin partner.


    Om jag fastnar i detta, om jag försätter mig själv och mina tankar i det sämsta, ökar självfallet risken för att jag själv lättare kan ta steget att vara otrogen.
    Dessutom, genom att jag har ett sådant beteende, ökar risken för att jag ?driver? min partner till att vara otrogen.

    Jag slänger in en pinne i brasan?
    Enligt min åsikt och erfarenhet är det oftare kvinnor än män som försätter sig själva i situationen att de mest bara börjar fokusera på sin partners sämsta sidor, alltså att de väljer låta sin partners sämsta 20% prägla relationen och livet vilket ofta leder till att kärleken försvinner och relationen tar slut.
    Exempel på kvinnors generella uttryck liknande ?-Alla män borde skärpa sig? är nog ofta ett uttryck för att den som uttalar något liknande har valt att fokusera mest på de sämsta 20%.
    Ofta är det otrohet som blir den utlösande faktorn till att relationen tar slut, men orsaken bakom otroheten är nog ofta detta fokus på det sämsta hos sin partner.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-04-10 08:53:07 följande:

    För att man älskar en person, för att man älskar helheten, så måste man absolut inte älska alla handlingar som den personen gör och man måste inte älska alla de personliga egenskaper som den personen har.


    Jag tycker det ligger väldigt mycket i det t ex Christer Olsson säger:
    "-Jag älskar dig till 80%"
    Dina övriga 20% accepterar jag för att de 80% är det som betyder mest för mig och dina 80 bästa procent vill jag inte gå miste om.

    Jag tror att de flesta äktenskap och relationer som tar slut, i de flesta fall där kärleken försvinner, så är huvudorsaken ofta att många människor fastnar i och fokuserar mest bara på de 20% som är sämst hos sin partner.


    Om jag fastnar i detta, om jag försätter mig själv och mina tankar i det sämsta, ökar självfallet risken för att jag själv lättare kan ta steget att vara otrogen.
    Dessutom, genom att jag har ett sådant beteende, ökar risken för att jag ?driver? min partner till att vara otrogen.

    Jag slänger in en pinne i brasan?
    Enligt min åsikt och erfarenhet är det oftare kvinnor än män som försätter sig själva i situationen att de mest bara börjar fokusera på sin partners sämsta sidor, alltså att de väljer låta sin partners sämsta 20% prägla relationen och livet vilket ofta leder till att kärleken försvinner och relationen tar slut.
    Exempel på kvinnors generella uttryck liknande ?-Alla män borde skärpa sig? är nog ofta ett uttryck för att den som uttalar något liknande har valt att fokusera mest på de sämsta 20%.
    Ofta är det otrohet som blir den utlösande faktorn till att relationen tar slut, men orsaken bakom otroheten är nog ofta detta fokus på det sämsta hos sin partner.


    För en som hela tiden påminner andra att hålla sig till tråden??
    Men måste ändå medge att du är något på spåret med din "pinne i brasan".
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)
    Anonym (FYI) skrev 2024-04-10 23:03:59 följande:
    För en som hela tiden påminner andra att hålla sig till tråden??
    Men måste ändå medge att du är något på spåret med din "pinne i brasan".
    Mitt inlägg har ett samband och förklarar varför jag stödjer det TS säger i trådstarten, alltså bl a valet att inte berätta.
    Inlägget håller sig till tråden och direkt till det TS efterfrågar; om någon annan har varit i motsvarande situation.

    F ö är detta inlägget också ett svar på ett eller flera inlägg i tråden som handlar om att älska personen och/eller älska personens handlingar, och på vilket sätt detta kan vara grund till att kärleken försvinner och grund till otrohet, vilket är ett resonemang som har ett samband med TS trådstart.

    Notera att mitt inlägg inte riktar sig till person, annat än till TS.
    De i tråden som är mest off topic brukar rikta sig till person, ofta med någon anklagelse, till en annan medlem i tråden. Vilket då medför svar som i sin tur riktar sig till den medlem som anklagade (ja, jag har också svarat på anklagelser), och då är karusellen med off topic igång.
  • Anonym (typ så)
    Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-04-12 08:24:41 följande:
    Mitt inlägg har ett samband och förklarar varför jag stödjer det TS säger i trådstarten, alltså bl a valet att inte berätta.
    Inlägget håller sig till tråden och direkt till det TS efterfrågar; om någon annan har varit i motsvarande situation.

    F ö är detta inlägget också ett svar på ett eller flera inlägg i tråden som handlar om att älska personen och/eller älska personens handlingar, och på vilket sätt detta kan vara grund till att kärleken försvinner och grund till otrohet, vilket är ett resonemang som har ett samband med TS trådstart.

    Notera att mitt inlägg inte riktar sig till person, annat än till TS.
    De i tråden som är mest off topic brukar rikta sig till person, ofta med någon anklagelse, till en annan medlem i tråden. Vilket då medför svar som i sin tur riktar sig till den medlem som anklagade (ja, jag har också svarat på anklagelser), och då är karusellen med off topic igång.
    Ja men självklart är det bara du eller de som tycker som du som har något relevant att säga Drömmer 
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-12 12:21:28 följande:
    Ja men självklart är det bara du eller de som tycker som du som har något relevant att säga Drömmer 
    Jaha, nu är det dags att damma av typ så igen...

    Det är verkligen inte bara jag eller det jag tycker som är relevant.
    Läs gärna tråden och mina inlägg innan du häver ur dig dina oförskämdheter.
    Jag har svarat på och skrivit många relevanta inlägg om sådant som inte gäller mig och som gäller helt andra saker och uppfattningar än det jag tycker.

    Men du och dina inlägg är inte särskilt relevanta...Foten i munnen
  • Anonym (Jag vet, men ingen annan)
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-12 12:21:28 följande:
    Ja men självklart är det bara du eller de som tycker som du som har något relevant att säga Drömmer 
    Som sagt, gällande de som är mest off topic:

    De i tråden som är mest off topic brukar rikta sig till person, ofta med någon anklagelse, till en annan medlem i tråden.
    Vilket då medför svar som i sin tur riktar sig till den medlem som anklagade (ja, jag har också svarat på anklagelser),
    och då är karusellen med off topic igång

    igen...

  • BlåFisk

    Folk verkar ha olika ideer kring detta.
    Om du frågar mig så är en förutsättning för att förlåta att personen visar ånger. Jag förstår dig, det kommer att ta ett bra tag innan du kan släppa detta.
    Du gör antagligen minst skada genom att inte berätta. 

  • Anonym (J)

    TS verkar ju inte ens veta om hon gjort något. Är den där mannen att lita på 

    Jag förstår inte vad det är som gubben ska bli för mycket sårad av här. Om TS inte kommer ihåg nåt eller ens vill ligga med den där mannen

Svar på tråden Ångrar min otrohet