• Anonym (Märta)

    Kristi Himmelfärdsdag

    Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

  • Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Aniiee
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-10 16:29:54 följande:
    Tror du att Sverige kommer se annorlunda ut i framtiden, om vi tänker på religioner?
    Religioner och traditioner kommer och går. Fascinationen består. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:06:20 följande:
    Att följa Jesus är ett personligt val du gör. Du har gjort valet att vara ateist och får också lära dig att hantera det och de känslor som kommer med det valet. Jag har inte mött någon kristen (och jag har rört mig i många kristna sammanhang), som anser att han eller hon är fullkomlig. Vi är rätt vanliga människor som kan prata om allt mellan himmel och jord. 
    Nej, jag tror inte heller att ni ser er som fullkomliga men ni är snabba med att komma med hotet om helvetet för att få sista ordet. Ibland inlindat som din första mening, att det är mitt val att välja bort Gud och därmed hantera konsekvensen av valet.
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:11:23 följande:
    Duktig du är som lagt tid på att leta upp det inlägget. Det var klumpigt uttryckt och jag är inte fullkomlig. Det hindrar mig inte från att tro på Gud och det fantastiska med det är att vi får be om förlåtelse. 
    Vem ska ge dig förlåtelse? Gud? Smidigt att den som inte drabbats av dig är den som ska ge förlåtelse. Och smidigt för dig att du har en genväg när du har gjort bort dig eller varit dum.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 17:22:54 följande:
    Nej, jag tror inte heller att ni ser er som fullkomliga men ni är snabba med att komma med hotet om helvetet för att få sista ordet. Ibland inlindat som din första mening, att det är mitt val att välja bort Gud och därmed hantera konsekvensen av valet.
    Ok, ja är det din uppfattning så är det. 

    Sen är det synd att det skapas stereotyper om oss kristna. Oftast från de som knappt rört sig i kristna sammanhang. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:11:23 följande:
    Duktig du är som lagt tid på att leta upp det inlägget. Det var klumpigt uttryckt och jag är inte fullkomlig. Det hindrar mig inte från att tro på Gud och det fantastiska med det är att vi får be om förlåtelse. 
    Tog knappast någon tid. Tog väl maximalt 3 minuter att fixa det inlägget och då är det inkluderat att trycka på "visa endast" så man bara ser dina inlägg.. Så du saknar behov av att vara tyken mot mig som du är inledningsvist med ditt "Duktig du är....." 🙄

    Nej just det DU är inte fullkomlig, men ändå hindrade det inte dig att anklaga andra före att vara aggressiva utan anledning. Men nu när du har erkänt att du inte är fullkomlig, så kanske du skall inse att den du anklagade flera gånger för att vara aggressiv inte heller är fullkomlig.

    Sedan så kan man ju undra när du skall bemöta på mitt inlägg #118.
    Eller blev det för obekvämt för dig när jag påvisade att samhället knappast var bättre när kristendomen var en del av vardagen och folk sprang i kyrkan och bad, samtidigt som man hängde homosexuella och satte ut nyfödda barn i skogen?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:30:55 följande:
    Ok, ja är det din uppfattning så är det. 

    Sen är det synd att det skapas stereotyper om oss kristna. Oftast från de som knappt rört sig i kristna sammanhang. 
    Jag är uppvuxen i kyrkan, halva släkten är fortfarande aktiv, så jag har full koll på läget. Därför vet jag också att många i kyrkan aldrig lyfter blicken utan har en förutfattad mening om världen utanför som något torftigt och ömkansvärt och att det äkta glädjen endast finns i tron...
  • Anonym (Lova)
    EnAnonumius skrev 2024-05-10 17:32:30 följande:
    Tog knappast någon tid. Tog väl maximalt 3 minuter att fixa det inlägget och då är det inkluderat att trycka på "visa endast" så man bara ser dina inlägg.. Så du saknar behov av att vara tyken mot mig som du är inledningsvist med ditt "Duktig du är....." 🙄

    Nej just det DU är inte fullkomlig, men ändå hindrade det inte dig att anklaga andra före att vara aggressiva utan anledning. Men nu när du har erkänt att du inte är fullkomlig, så kanske du skall inse att den du anklagade flera gånger för att vara aggressiv inte heller är fullkomlig.

    Sedan så kan man ju undra när du skall bemöta på mitt inlägg #118.
    Eller blev det för obekvämt för dig när jag påvisade att samhället knappast var bättre när kristendomen var en del av vardagen och folk sprang i kyrkan och bad, samtidigt som man hängde homosexuella och satte ut nyfödda barn i skogen?
    I vilket inlägg skriver jag att jag vill hänga homosexuella? Visa mig det tack. 

    Att man har en tro gör en tryggare i sig själv och man hanterar även motgångar bättre. Det är det jag saknar, många är vilsna idag och känner ingen samhörighet vilket leder till kriminalitet, droger m.m.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 17:34:14 följande:
    Jag är uppvuxen i kyrkan, halva släkten är fortfarande aktiv, så jag har full koll på läget. Därför vet jag också att många i kyrkan aldrig lyfter blicken utan har en förutfattad mening om världen utanför som något torftigt och ömkansvärt och att det äkta glädjen endast finns i tron...
    Så bra att du tagit avstånd från det då. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:40:13 följande:
    I vilket inlägg skriver jag att jag vill hänga homosexuella? Visa mig det tack. 

    Att man har en tro gör en tryggare i sig själv och man hanterar även motgångar bättre. Det är det jag saknar, många är vilsna idag och känner ingen samhörighet vilket leder till kriminalitet, droger m.m.
    Nej, det är precis så det INTE är. Du blir inte en överlägsen människa med större kapacitet bara för att du har en tro, däremot blir du mer benägen att blint lita på vad andra säger till dig. Igen frågar jag dig om du inte känner några människor utanför kyrkan? Har du några vänner utanför kyrkan du kan jämföra dig och dina känslor/tankar med?

    Bristen på ödmjukhet hos religiösa människor är helt fenomenal, och nästan alltid grundar den sig i bristande insikt och kunskap om världen utanför. De som tar till kriminalitet och droger idag är få, många av dom är också religiösa för övrigt, och att använda de som en måttståck för hur dåligt andra har det för att de inte har gud i sitt liv blir bara löjligt. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:40:13 följande:
    I vilket inlägg skriver jag att jag vill hänga homosexuella? Visa mig det tack. 
    Jag har aldrig hävdat att du (personligen) vill hänga homosexuella.
    Jag adresserade ju inte ens dig personligen i det stycket. Ändå väljer du att ta det som en "personlig anklagelse"..
    Vad bygger du den direkta fabeln på?

    Jag återgav dig en kort sammanfattning av inlägg #118 som du inte har bemött.
    Men ingenstans i mitt inlägg har jag hävdat att du vill hänga homosexuella och ens adresserat att det är du personligen som vill hänga homosexuella.

    Jag tänker acceptera att hållas ansvarig för något jag varken sagt eller skrivit.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-05-10 20:02:25 följande:
    Jag har aldrig hävdat att du (personligen) vill hänga homosexuella.
    Jag adresserade ju inte ens dig personligen i det stycket. Ändå väljer du att ta det som en "personlig anklagelse"..
    Vad bygger du den direkta fabeln på?

    Jag återgav dig en kort sammanfattning av inlägg #118 som du inte har bemött.
    Men ingenstans i mitt inlägg har jag hävdat att du vill hänga homosexuella och ens adresserat att det är du personligen som vill hänga homosexuella.

    Jag tänker acceptera att hållas ansvarig för något jag varken sagt eller skrivit.
    Jag tänker INTE acceptera att hållas ansvarig för något jag inte sagt eller skrivit.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:40:13 följande:
    Att man har en tro gör en tryggare i sig själv och man hanterar även motgångar bättre. Det är det jag saknar, många är vilsna idag och känner ingen samhörighet vilket leder till kriminalitet, droger m.m.
    Så nu när jag har avhandlat din fabel så skall jag avhandla resten här. 

    Men jag förväntar mig att du bemöter inlägg #118 sedan.. 

    Har du några objektiva belägg för att för att det är avsaknaden av en tro och samhörighet som gör att det leder till mer kriminalitet och att man tar droger.

    Med objektiva belägg så skall det vara fritt från religiösa och ideologiska perspektiv/vinklingar. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 18:02:52 följande:
    Nej, det är precis så det INTE är. Du blir inte en överlägsen människa med större kapacitet bara för att du har en tro, däremot blir du mer benägen att blint lita på vad andra säger till dig. Igen frågar jag dig om du inte känner några människor utanför kyrkan? Har du några vänner utanför kyrkan du kan jämföra dig och dina känslor/tankar med?

    Bristen på ödmjukhet hos religiösa människor är helt fenomenal, och nästan alltid grundar den sig i bristande insikt och kunskap om världen utanför. De som tar till kriminalitet och droger idag är få, många av dom är också religiösa för övrigt, och att använda de som en måttståck för hur dåligt andra har det för att de inte har gud i sitt liv blir bara löjligt. 
    Såklart jag har vänner som inte är troende också. Flera från när jag t ex läste på universitet och vi har fortfarande kontakt. Trivs superbra med varandra. 
  • Anonym (Lova)

    Har även flera kollegor som inte är troende. De vet att jag är kristen och jag möttes av nyfikenhet istället. Det blev aldrig en stor grej, ingen av oss dömer någon och vi trivs bra ihop. 

  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-11 16:14:34 följande:

    Har även flera kollegor som inte är troende. De vet att jag är kristen och jag möttes av nyfikenhet istället. Det blev aldrig en stor grej, ingen av oss dömer någon och vi trivs bra ihop. 


    Är din uppfattning att dina icke-kristna vänner mår sämre än vad du gör? Har de mer ångest? Fler dysfunktionella relationer? Lever de inte ett bra liv? Blir deras liv mindre meningsfullt för att de inte tror på himlen?
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-11 16:14:34 följande:

    Har även flera kollegor som inte är troende. De vet att jag är kristen och jag möttes av nyfikenhet istället. Det blev aldrig en stor grej, ingen av oss dömer någon och vi trivs bra ihop. 


    Jag väntar fortfarande på att du besvara mitt inlägg #118.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag