Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-10 11:51:50 följande:
I en ny indisk restaurang har de en rad symboler på väggen, varav en är ett hakkors. Jag påpekade för personalen att människor i allmänhet läser av det som en symbol för nazism. "Nej då, det där är en solsymbol från Indien", svarade hon.
Jo, jag vet det. Men det är inte så den uppfattas.
Man kan tolka torshammaren hur man vill. Men om ett barn har ett sånt på sig så riskerar man att utsätta barnet för vuxna som tycker illa om smycket. Köp ett silverhjärta istället.
Så man ska förneka sitt ursprung och uråldriga symboler och låta högerextrema ta monopol på dem?
Den enda vettiga lösningen är att återta symbolerna.
Mjölner har funnits i vår begreppsvärld och vårt kulturarv sedan vikingatiden. Det är inte vårt problem att symbolen approprierades av nazister under WW2. Detsamma gäller svastikan. Vem som helst fattar ju att den inte används som en nazistisk symbol i den kontexten.
Själv bär jag runor dagligen, inklusive odalrunan som tyvärr användes av SS och många högerextremister. Om någon har frågor om det så berättar jag gärna.
Det är min religion och precis som muslimer använder skriften av trosbekännelsen, som man kan se på IS svarta fanor, så tänker jag fortsätta med det.
Jag har enbart fått positiva kommentarer och folk tycker att det är intressant. De fattar ju att jag inte är nazist. De som känner mig vet att jag är och alltid har varit vänster.
Jag tänker aldrig lära mitt barn att censurera sig för att andra kanske får negativa associationer. Det är inte hans ansvar och var ska det ta slut om man måste anpassa sig konstant för att inte uppröra andra - total självutplåning?
Det är bättre att vara sig själv och stå för det.