• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Larry Larsson)
    Cheers skrev 2025-04-09 06:44:12 följande:
    Vi har ju redan DEN. Mycket bättre än hen. Ja DEN har ju verkligen floppat ur. Kan även användas som pronomen. Ja DEN känner vi ju väl till. 
    "Mitt barn har ont i magen. Jag hoppas att den blir bättre."

nja...
  • Anonym (M)
    Äsping skrev 2025-04-04 10:40:29 följande:

I den gamla bruksorten Torshälla i norra Sörmland, med anor från medeltiden, står statyn Tors hammare mitt i Torshällaån, precis intill stadsparken Holmbergsparken.

Ibland tror jag att man behöver ta saker och ting lite mer chill.

På Mariatorget i Stockholm, mitt på Södermalm, står statyn ?Tors fiske? som föreställer Tor och Midgårdsormen och Tor håller förstås i Mjölner (torshammaren). 

Den pampiga Djurgårdsbron, också i Stockholm, pryds av flera fornnordiska gudar, inklusive Tor med torshammaren över axeln. 

Man hittar även Tor och torshammaren i Nationalmuseets skulpturgård. 

Det finns säkert fler men det var de statyer jag kom på just nu. 

Så ja, folk borde ta det mer chill. Det är vårt kulturarv och inget kan förändra det. 

• Anonym (Larry Larsson)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 11:25:51 följande:

På Mariatorget i Stockholm, mitt på Södermalm, står statyn ?Tors fiske? som föreställer Tor och Midgårdsormen och Tor håller förstås i Mjölner (torshammaren). 

Den pampiga Djurgårdsbron, också i Stockholm, pryds av flera fornnordiska gudar, inklusive Tor med torshammaren över axeln. 

Man hittar även Tor och torshammaren i Nationalmuseets skulpturgård. 

Det finns säkert fler men det var de statyer jag kom på just nu. 

Så ja, folk borde ta det mer chill. Det är vårt kulturarv och inget kan förändra det. 

I en ny indisk restaurang har de en rad symboler på väggen, varav en är ett hakkors. Jag påpekade för personalen att människor i allmänhet läser av det som en symbol för nazism. "Nej då, det där är en solsymbol från Indien", svarade hon. 

Jo, jag vet det. Men det är inte så den uppfattas.

Man kan tolka torshammaren hur man vill. Men om ett barn har ett sånt på sig så riskerar man att utsätta barnet för vuxna som tycker illa om smycket. Köp ett silverhjärta istället.
  • Anonym (M)
    Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-10 11:51:50 följande:
    I en ny indisk restaurang har de en rad symboler på väggen, varav en är ett hakkors. Jag påpekade för personalen att människor i allmänhet läser av det som en symbol för nazism. "Nej då, det där är en solsymbol från Indien", svarade hon. 

Man kan tolka torshammaren hur man vill. Men om ett barn har ett sånt på sig så riskerar man att utsätta barnet för vuxna som tycker illa om smycket. Köp ett silverhjärta istället.

Så man ska förneka sitt ursprung och uråldriga symboler och låta högerextrema ta monopol på dem? 

Den enda vettiga lösningen är att återta symbolerna.

Mjölner har funnits i vår begreppsvärld och vårt kulturarv sedan vikingatiden. Det är inte vårt problem att symbolen approprierades av nazister under WW2. Detsamma gäller svastikan. Vem som helst fattar ju att den inte används som en nazistisk symbol i den kontexten. 

Själv bär jag runor dagligen, inklusive odalrunan som tyvärr användes av SS och många högerextremister. Om någon har frågor om det så berättar jag gärna.

Det är min religion och precis som muslimer använder skriften av trosbekännelsen, som man kan se på IS svarta fanor, så tänker jag fortsätta med det. 

Jag har enbart fått positiva kommentarer och folk tycker att det är intressant. De fattar ju att jag inte är nazist. De som känner mig vet att jag är och alltid har varit vänster. 

Jag tänker aldrig lära mitt barn att censurera sig för att andra kanske får negativa associationer. Det är inte hans ansvar och var ska det ta slut om man måste anpassa sig konstant för att inte uppröra andra - total självutplåning? 

Det är bättre att vara sig själv och stå för det.

• Anonym (Eli)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 12:41:08 följande:

Så man ska förneka sitt ursprung och uråldriga symboler och låta högerextrema ta monopol på dem? 

Mjölner har funnits i vår begreppsvärld och vårt kulturarv sedan vikingatiden. Det är inte vårt problem att symbolen approprierades av nazister under WW2. Detsamma gäller svastikan. Vem som helst fattar ju att den inte används som en nazistisk symbol i den kontexten. 

Själv bär jag runor dagligen, inklusive odalrunan som tyvärr användes av SS och många högerextremister. Om någon har frågor om det så berättar jag gärna.

Det är min religion och precis som muslimer använder skriften av trosbekännelsen, som man kan se på IS svarta fanor, så tänker jag fortsätta med det. 

Jag har enbart fått positiva kommentarer och folk tycker att det är intressant. De fattar ju att jag inte är nazist. De som känner mig vet att jag är och alltid har varit vänster. 

Jag tänker aldrig lära mitt barn att censurera sig för att andra kanske får negativa associationer. Det är inte hans ansvar och var ska det ta slut om man måste anpassa sig konstant för att inte uppröra andra - total självutplåning? 

Så rätt så, jag hade inte kunnat sagt det bättre själv!
  • Anonym (symboler)
    Anonym (Man1n) skrev 2025-04-04 10:14:22 följande:

Om du nu är så pk som du skriver. Varför benämner du ditt barn som hen?? Mig veterligen föds det pojkar och flickor. Hen är ett hittepå ord och rent svammel

Du inser väl att alla ord är påhittade?
  • Anonym (Larry Larsson)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 12:41:08 följande:

Tänker du återta negerbollen också?
  • Anonym (M)
    Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-10 13:24:18 följande:
    Tänker du återta negerbollen också?

Misstänkte att du trollade och nu vet jag för det är en absurd jämförelse. 

N-ordet är ett epitet som andra har tillskrivit svarta personer. Torshammaren är en religiös symbol som människorna i Norden utvecklade för egen del

N-ordet har alltid från början haft konnotationer av kolonialism och slaveri. Torshammaren var bara en kulturell religiös symbol tills nazisterna långt senare approprierade den och hittade på egna betydelser för symbolen. 

Jag bär min kulturella religiösa symbol, inte nazisternas. 

Den distinktionen går inte att göra med n-ordet som ska förpassas till historien. 

Om du blir provocerad av mina kulturella symboler så är det ditt ansvar. Om jag använder epitet om en person som personen inte vill ha och tar anstöt av så är det mitt ansvar

Svårare än så är det inte. 

• Anonym (Larry Larsson)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 15:35:04 följande:

Misstänkte att du trollade och nu vet jag för det är en absurd jämförelse. 

N-ordet är ett epitet som andra har tillskrivit svarta personer. Torshammaren är en religiös symbol som människorna i Norden utvecklade för egen del. 

N-ordet har alltid från början haft konnotationer av kolonialism och slaveri. Torshammaren var bara en kulturell religiös symbol tills nazisterna långt senare approprierade den och hittade på egna betydelser för symbolen. 

Jag bär min kulturella religiösa symbol, inte nazisternas. 

Den distinktionen går inte att göra med n-ordet som ska förpassas till historien. 

Om du blir provocerad av mina kulturella symboler så är det ditt ansvar. Om jag använder epitet om en person som personen inte vill ha och tar anstöt av så är det mitt ansvar. 

Svårare än så är det inte. 

Det intressanta här är inte vad du tycker om torshammaren. Det intressanta är om barnet med torshammaren kan få problem med det. Det tror jag att hen kan få.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:16:14 följande:

Det är nog bara personer som är väldigt pk, som du beskriver dig själv, som ser det som ett problem.

Låt ditt barn bära Mjölner och lär barnet om symbolens historiska betydelse för det är en del av ditt barns identitet, om ni nu är skandinaver. 

Du tror inte det vore bättre om en vuxen lär barnet om svensk/nordisk historia, Mjölner etc...? Ts visar ju tydligt var hon själv står.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-10 11:51:50 följande:

Beror på vilket håll den är vänd åt också. Ett enkelt sätt att kolla folks allmänbildning. Den högervända snedställda svastikan var den som Nationalistpartiet tog som sin symbol, den spegelvända har inget som helst med detta att göra utan är bara en solsymbol, oavsett vad folk "tycker", "uppfattar" och "tror", det får stå för dem.
  • Anonym (?)

Det är ju bara trist att gamla symboler har fått fel innebörd. Jag väljer att se dem för vad de betydde från början. 
    Att diverse skitstövlar har valt att göra dem till "sina" skiter jag högaktningsfullt i
    Det blir lite som att förbjuda vår flagga för att diverse organisationer nyttjar den i sin propaganda.

Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?